Miten saa murteen karsittua pois?

• Viestiketjun aloittaja Minustako normaali?
  • Ensimmäinen viesti
Minustako normaali?
Kun asuin synnyinpaikkakunnallani, tätä ongelmaa ei ollut. Sulauduin muiden joukkoon ja suurin osa puhua mokelteli voimakkaammalla murteella kuin minä. Itse asiassa en ole ikinä juurikaan käyttänyt murresanoja.

Muutettuani muualle ihmiset tajusivat heti suuni avattuani, että aha, et taida olla täältä päin. Minua ei enää otettu vakavasti ja usein tirskuttiin naurusta, vaikka en sanonutkaan mitään hassua. Useimmiten minun ei tarvinnut edes sanoa mitään. Jotkut luulivat minun olevan vihainen koko ajan, jotkut pitivät vain yksinkertaisena mutta harmittomana junttina.

Puheessani on yhä vinkuva, uhkaava ja sössöttävä nuotti, vaikka olen kovasti yrittänyt opetella suomea. Pahinta on se, että kukaan ei oikein jaksa kuunnella juttujani, kun puhetapa on ärsyttävä ja luonnekin on mitä on. Jotkut suomen kielen ilmaukset on minulle edelleen vaikeita, esim. en millään kykene sanomaan lausetta: "Syödään jotakin ja haetaan avaimet", se vääntyy melkein väkisin suussani muotoon: "Syyvään jottaen ja haetaan avvaemet".

Olen kyllästynyt selittämään kaikille, että en ole heikkolahjainen vaan savosta.

Onko olemassa jotakin AS-kerhoa, jossa muualle muuttaneet anonyymit savolaiset voivat kokoontua puhumaan ongelmistaan joutuessaan liikkumaan ihmisten ilmoilla ja kohdatessaan erilaisia arkipäivän tilanteita?

Aika jännä, minun pohjalaismurrettani pidetään täällä pk-seudulla pikemminkin sympaattisena. Tai sitten olen vain niin mölli etten tajua kaikkien pitävän mua tyhmänä maalaisena :D

Minusta kaikki murteet ovat kauniita ja kiinnostavia, tai ainakin kiinnostavia. Savo ei ole edes pahimmasta päästä ;)

Jos kuitenkin haluat puhettasi muuttaa, yritä puhua yleiskieltä, mutta älä matkia uuden paikkakunnan puhetapaa. Lue vaikka sanomalehtitekstejä ääneen harjoitukseksi, ne ovat yleensä aika neutraaleja.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
:LOL:

no miksi ihmeessä murtheela puhuvan pitäis yrittää muuttaa sitä? kertoo vain huonosta ittettunnosta semmonen, heitä sieki höpisemästä. älä hättäile, istu mäthääle, kyllä se pipo löytyy ;)

Minä aikanaan kans häpesin omaa murrettani, nuoruuden hölmöyttäni-kai. Aloin puhumaan puhtaampaa kieltä, enemmän kirjakieltä ja siinä melko hyvin olen onnistunutkin, ei toki puhdasta kirjakieltä, en sellaista osaisikaan, tulee jo luontevasti 17v jälkeen mutta kyllä siellä on vielä merkkejä murteesta kun joku joskus sanoo etten ole täältä päin. Mutta en enää solokkaa Kemijärven murretta, ookko nää ja tuukko nää sitä samaa kuin Oulussakin. Nyt vanhempana harmitta moinen hoopoilu, murre on rikkaus :)

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PinaColada
Älä missään nimessä yritä päästä eroon murteestasi! Musta on ainakin ihana kuunnella, kun ihmiset puhuvat omilla murteillaan.

Itse taas syntyperäisenä pääkaupunkiseutulaisena olen katkera, kun meillä ei ole mitään omaa kivaa murretta, pelkkä stadilainen ässä vaan... :ashamed:

sål
Minä aikanaan kans häpesin omaa murrettani, nuoruuden hölmöyttäni-kai. Aloin puhumaan puhtaampaa kieltä, enemmän kirjakieltä ja siinä melko hyvin olen onnistunitkin, tulee jo luontevasti 17v jälkeen mutta kyllä siellä on vielä merkkejä murteesta kun joku joskus sanoo etten ole täältä päin. Mutta en enää solokkaa Kemijärven murretta, ookko nää ja tuukko nää sitä samaa kuin Oulussakin. Nyt vanhempana harmitta moinen hoopoilu, murre on rikkaus :)
Kyllä se ensiksi opittu kieli varmasti sieltä palaisi sun puheeseen jonkin ajan päästä, jos vaikka muuttaisit takaisin synnyinseudulle. Ei sitä varmasti koskaan voi kokonaan unohtaa. Mulla ainakin se on ihan huomaamatta tullut 15 vuoden jälkeen takaisin nyt kun asun taas siellä missä olen syntynytkin.

muuttanut
Muuttamalla tietoisesti puhettaan. Itsekin muutin kauas pois ja tuli uusia idiootelta kuulostavia murresanoja ja ne mun slangisanat, niitä ei monikaan käsittänyt/ymmärtänyt. Aloin sitten tietoisesti käyttää uuden paikan sanoja, vaikka se tuntui itsestä ihan helvetin oudolta ja typerältä. Ajattelin, että mitähän noikin ajattelee, kun alan puhumaan näin?????? No ei ne mitään.

"vieras"
Oulun alueen sekä savon murteet ovat vain ja ainoastaan positiivisia pilkahduksia tässä synkässä ja harmaassa, hektisessä betonihelvetissä.

"Haluakkonää kahavia? -mää tarijuan"

Murteet on rikkaus :) Itse aina pk-seudulla asuneena puhun vaan tätä murreta kun täällä puhutaan, mutta oikeesti kun kävin sukuloimassa Oulussa siellä ne oli haltioissaan heheh. Oulun murre ainakin omaan korvaan kuullostaa tosi kivalta :) Joskus Jyväskylän murre on semmosta etten saa selvää, mut se taitaa johtua puhujasta ei murteesta :)

häh
Älä missään nimessä yritä päästä eroon murteestasi! Musta on ainakin ihana kuunnella, kun ihmiset puhuvat omilla murteillaan.

Itse taas syntyperäisenä pääkaupunkiseutulaisena olen katkera, kun meillä ei ole mitään omaa kivaa murretta, pelkkä stadilainen ässä vaan... :ashamed:
matkusta ylemmäs sielt stadist ja sano dösä/bussi, nii johan kohistaan

Saraldo
Murteet on rikkaus! Musta on aivan ihanaa, kun tapaan jonkun joka puhuu ihan eri tavalla kuin mä :). Olin hiljattain tilaisuudessa, jossa oli alan väkeä eri puolilta Suomea. Siinä kun iltaa vietettiin ja turistiin, niin musta kuulemma hyvin kuulee, että olen Turusta, vaikken omasta mielestäni puhu mitenkään voimakkaasti Turun murretta. Mulla on työkavereita, jotka ovat kotoisin muualta ja musta se on vaan hauskaa, kun tulee välillä pieniä ymmärryskatkoksia murresanojen vuoksi. Yksi työkaverini on niinkin kaukaa kuin Vakka-Suomesta ja hänen kanssaan on tullut ehkä eniten eteen näitä outoja sanoja.

Mä itse tykkään Oulun murteesta kovasti, se on vaan jotenkin kaunista :).

• Tykkää
Reactions: PinaColada
Helpompi jotenkin sulautua massaan.
Täällä jos rupeaa puhuhmaan hoon päälle, joutuu heti hirveehään ristikuulustelhuun. :rolleyes: Ei jaksa vastailla, parempi näin.

Ja Tampereen ja Lapin murre on sellasia ettei ne korvaa oikeen hivele anteeksi vaan. Mulla on fb:ssä yksi Vantaalta pari vuotta sitten Rovaniemelle muuttanut kaveri joka on niin lappilaista niin lappilaista kirjotuksissaan. Hoota änkee sanaan kun sanaan ja menee sen murre hiukka yli kun 30 vuotta asunut ensin täällä ja vuodessa mukamas jäi lappimurre päälle :p

"vieras"
Tiiäkkö- omasta kokemuksesta, en tosin ole Savosta, käy asumassa Helsinki-Tampere-Jyväskyä-Oulu + mun tapauksessa myös Kuopio, omaksut sanoja ja puhetyylejä sitä mukaan kuin vastaan tulee niin kohta et itekkään tiiä mitä puhut, kunhan puhut. Ps. TampeRelaiset on ihania! Kummeli rules.

Ja Tampereen ja Lapin murre on sellasia ettei ne korvaa oikeen hivele anteeksi vaan. Mulla on fb:ssä yksi Vantaalta pari vuotta sitten Rovaniemelle muuttanut kaveri joka on niin lappilaista niin lappilaista kirjotuksissaan. Hoota änkee sanaan kun sanaan ja menee sen murre hiukka yli kun 30 vuotta asunut ensin täällä ja vuodessa mukamas jäi lappimurre päälle :p
Eihän rovaniemeläiset edes puhu hoon päälle. :D

"vieras"
Itse myös savosta kotoisin ja Etelä-Suomessa töissä ja opiseluaikaan asuneena sain ihmettelyjä osakseni mistä päin olen kun suuni avasin. Sit paluu muutin takaisin tänne kotiseudulle savoon ja kukaan ei enää ihmetellyt. ;) Samoin oli jotenkin niin kotoisan kuuloista jossain Espoossa kun kuuli että joku puku savon murteella, heti erottu joukosta.

Yhteistyössä