Miten saa 8kk ikäisen syömään karkeampaa ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äittä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äittä"

Vieras
Poikani 8kk on syönyt noin 2,5kk ajan kiinteitä. Olen yrittänyt alusta asti jättää ruokaan karkeampia palasia, esim. keitettyyn porkkanaan tai perunaan. Poika ei ole kuitenkaan vielä koskaan suostunut nielaisemaan ruokaa, joka ei ole aivan sileää. Joka kerta kun tarjoan jotain karkeampaa, poika yökkää ja sylkee ruoan pois. Tämän jälkeen hän kieltäytyy syömästä kokonaan. Olen kokeillut puuroja, pehmeäksi keitettyä pastaa, 8kk ikäisille tarkoitettuja hedelmäsoseita ym.... Mikään ei mene alas, jos on yksikin möykky ruoassa.
Olen huolestunut, koska viimeksi neuvolassa huomattiin, ettei paino ole noussut juuri ollenkaan. Pitäisikö jatkaa vaan sileiden soseiden syöttämistä ja toivoa, että joskus oppii syömään karkeampiakin ruokia, vai jatkaa sitkeästi karkeamman ruoan tarjoamista?
Niin ja sileidenkin soseiden syöminen on vaihtelevaa... Tissi vain kelpaisi. Onko kellään kokemusta samanalaisesta sihtikurkusta? Missä vaiheessa oppi syömään tavallista ruokaa?

täällä myös yksi 8kk:n ikäisen sihtikurkun äiti painiskelee ihan saman ongelman kanssa :D viimeksi tänään totesin hävinneeni taistelun tässä asiassa kun yritin ujuttaa karkeampaa ruokaa sileän soseen sekaan! Meillä poika kyllä vetelee ihan helposti maissinaksut,hedelmäsoseet missä palasia,jäiset vadelmat yms.mutta kun puhutaan lämpimästä ruoasta missä on vähänkään karkeampi koostumus tulee ensiksi kynnon yökkäys ja sit sulkeutuu suu niin tiukasti kiinni että siihen ei pelit eikä pensselit auta että se saataisiin aukeamaan! Ajattelin kuitenkin olla stressaamatta asiasta,kyllä se jossain vaiheessa alkaa onnistumaan aivan varmasti,vaatii vaan hermoja ja sinnikkyyttä meiltä vanhemmilta ;)

Oletko antanut hänen maistella sormiruokaa?
Ja jollei niitä hampaita vielä ole kunnon pureskeluun, niin niin kauan hienoa.
Lisää loraus öljyä ruokaa, niin saat painoa nousemaan.
Tissimaitoa vähemmälle, niin ruokakin maittaa paremmin.

Mun nyt 16-v. oli samanlainen sihtikurkku aikoinaan. Ei kelvannu MITKÄÄN itsesoseutetut, vain ne aivan hienot hedelmäsoseet. Sit siinä vähän päälle 1-vuotiaana alko vasta kunnolla meneen muutki. Ensin sormiruokana, sitten myös karkeammat soseet.

ei kelpaa meilläkään, poika myös 8kk. sormiruokaa ollaan jonkuverran annettu, kurkusta ja hedelmistä tykkää, mutta ei osaa niitäkään "pureksia" eli imeskelee vaan. hampaita on 2 kappaletta eli ei niillä kyllä paljon vielä purrakkaan. kai se tästä ajan kanssa, nyt ei suostu syömään lusikallista enempää sosetta jossa on palasia, yökkäilee myös ja sitten menee suu tiukasti kiinni eikä sinne saa laittaa yhtään enempää. :D palattomat soseet maistuu kyllä. plah

Eivät kaikki vain ole tuossa iässä kypsiä sitä karkeampaa ruokaa syömään. Meillä poika täyttää jo vuoden ja vieläkin söisi mieluiten ihan sileitä soseita, palaset syljetään suusta ulos tai sitten ne tippuvat suupielestä vaikka ihan oikeasti yrittäisikin niitä niellä. Herkut kyllä menevät karkeampanakin versiona, eli niitä 8 kk hedelmä-viljajälkkäreitä kyllä vetelee ja kokonaisia marjoja ja banaania ja leipää ja korppua. Viime aikoina on alkanut syödä myös pastaruokia kun niitä haarukalla vähän soseutetaan ja muitakin "tasakarkeita" ruokia mutta edelleen ei maistu sellainen sapuska jossa on perunakuutioita tai riisinjyviä seassa. Itse kyllä ymmärrän poikaa hyvin kun olen aina ollut herkkäkurkkuinen ja senhän nyt järjellä ymmärtää että pasta tai pehmeä hedelmänpala on helppo suussa muhentaa hampaittakin aika hienoksi mutta ne riisinjyvät ja perunakuutiot pitäisi pystyä nielemään kokonaisena koska ilman poskihampaita niitä on aika mahdoton hienontaa.

hei, auttakaas vähän, tungen kysymykseni tähän ketjuun, mut onko lapsilla tässä 7-8kk iässä joku yleinen syömälakkokausi?? tuntuu, että ei mene maito, ei ruoka alas, vaikka jokin aika sitten veti niin paljon, kuin kerkesi, hampaita ei ole yhtään eikä tuloillakaan, ihmettelen vaan miten jaksaa vähällä syömisellä...?? :)

Ihanaa kuulla, etten ole ainut. Täytynee yrittää vähentää tissimaitoa. Usein on kuitenkin niin, että jos poika ei ole saanut maitoaan, se ei suostu syömään yhtään mitään ennen kuin pääsee tissille. Ihan kuin loukkaantuneena siitä, että yritetäänkin jotain muuta tarjota.
Minä olen kyllä lukenut, että useat tämän ikäiset pitävät syömälakkoa...Se voi johtua siitä, että oppii liikkumaan eikä oikein jaksaisi keskittyä syömiseen tai esim. hampaiden tulosta. Meidän pojalla se syöminen on kuitenkin ollut aina melko huonoa... Vain muutaman kerran on syönyt kokonaisen lastenruokapurkin (sellaisen pienen).

Tarjoamalla sitä.

:D Niin yksinkertaista. Tarjoaminen ei ole samaa kuin pakottaminen tai tuputtaminen, mutta näin lapsi saa tutkia sitä ruokaa, syö sitä sitten tai ei.

Niin ärsyttävää kuin se on kuullakin, mutta aika auttaa, jotkut lapset ovat sihtikurkkuja ja jotkut syövät karkeaa ruokaa jo hyvinkin varhain.

hei, auttakaas vähän, tungen kysymykseni tähän ketjuun, mut onko lapsilla tässä 7-8kk iässä joku yleinen syömälakkokausi?? tuntuu, että ei mene maito, ei ruoka alas, vaikka jokin aika sitten veti niin paljon, kuin kerkesi, hampaita ei ole yhtään eikä tuloillakaan, ihmettelen vaan miten jaksaa vähällä syömisellä...?? :)

Meidän pojalla oli saman ikäisenä tuollainen kausi ettei ruoka kelvannut, mutta siinä tuli sitten kaksi hammasta, ja itse olen ajatellut ruokahaluttomuuden johtuvan niistä.

Poika 14 kk...pelkkää sileää, yksikin möykky esim. muusissa niin alkaa kökiminen tai ruuan ulostyöntäminen. Herralla tosin hampaita kunnioitettavat kaksi, joten pilkistävien ylähampaiden kasvua odotellessa =). Meillä kyllä kasvu ihan normikäyrillä, mutta terkkari sanoi jo aiemmin, että yksivuotiaasta lähtien 2 tl öljyä päivässä poikalapsille (?) on suositus !?!

Yhteistyössä