Asia jollain tavalla vaivaa sinua? Ihmisillä on erilainen tempperamentti ja luone. Arkaa lasta voi alkaa ahdistaa kovastikkin mikäli hänestä alkaa tuntumaan siltä, että täytyy tai on pakko tai on jotain vaatimuksia, että pitäisi olla jotakin mitä on, kuten reippaampi. Anna lapsesi olla juuri sellainen kuin hän on, ilman vaatimuksia ja paineita, älä yritä muuttaa häntä, tehdä hänestä jotain mitä hän ei ole, ja mitä hän ei halua tai uskalla, tuputtaa ei kannata.
Rohkaista on hyvä,mutta tuputtamisen ja liiallisen rohkaisunkin väli on häilyvä raja (?).
maannittelu ja suostutelu ni ei hyvä.
Anna asian olla jonkin aikaa ja anna tytön mennä ja tehdä kuten hän itse tykkää.
en tiedä, mutta liiallinen suostuttelu ja "rohkaisu" ei hyvä , lapsesta alkaa tuntumaan ahdistalavalta, ja siltä miksi minun pitäisi?miksi en saisi olla tällainen kuin olen?
anna lapselle paljon haleja, syliä ja kehu lasta ihanaksi ja kaikkea kuinka arvokas hän on ja tärkeä ja suloinen, oikein ylitsevuotavan spontaanistikkin!! :-D
rohkaise häntä lämpimästi ja rakastavasti,pehemästi , hymyilen jutellen. jos hän ei halua niin sano, että kyllä sinä vielä uskallat tulla , että ei se mitään, ei sinun ole pakko jos et halua :-D ja annat lapselle lämpimän halipusun :-D niin, että lapselle jää oikein IHANA olo, sellainen olo että äiti rakastaa ja välittää ja hänellä on täydellinen vapaus olla menemättä!!! ja äiti rakastaa häntä silti -tosi paljon!!
viet häntä vain kovasti eirlaisiin paikkoihin ja tutustumaan eirlaisiin ihmisiin :-D
mutta EI MITÄÄN PAINETTA saa asettaa tyttärellesi , että hänen pitäisi olla jonkinlainen tai pitäisi olla reippaampi..EIII!!! anna hänen olla juuri sellainen kuin hän on. sulla on ihan tytär, juuri sellainen kuin hän on, ujona ja arkana aivan ihana!!! onneksi kaikki eivät ole sellaisia rasavillejä :-D
miksi ei rohkealle lapselle sanota, että voi kun olisitkin ujompi arempi, miksi just arkuus ja ujous -herkkyys nähdään pahana asiana, mikä pitäisi kitkeä pois?!!