Miten rennoksi äidiksi tullaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rento?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rento?

Vieras
Olen lukenut viime aikoina paljon vauva/lapsiperhe-lehtiä, ja melkein yleisimmäksi "hyvän äidin" ominaisuudeksi on mainittu rentous. Otetaan aikaa olla lasten kanssa, kotityöt voi odottaa, tartutaan hetkeen, kuunnellaan ja ihmetellään lapsen kanssa rauhassa. Tuo kaikki kuulostaa niin ihanalta, mutta omalta kohdalta utopistiselta. Olen tiukkapipoinen perussuorittaja, ja minuun on lapsuudessa iskostettu ajatus "ensin työ, sitten huvi". Eli en osaa rentoutua ennenkuin kotityöt on tehty ja on siistiä ja ruoka valmistumassa ja muutenkin sopivaa, ennenkuin voin rauhoittua lasten kanssa leikkeihin/peleihin. Onko minulla vielä toivoa tulla hyväksi äidiksi? Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Miten saatte itsenne irti suorittamisesta, ja mentyä sisään lasten maailmaan?
En sanoisi että lapset meillä nytkään kärsivät, ovat perustyytyväisiä, nukkuvat yönsä hyvin, osaavat käyttäytyä kauniisti, mutta haluaisin olla parempi ja rennompi äiti. Satunnaisesti meilläkin hullutellaan, ja silloin näkee kuinka lapset nauttivat noista hetkistä, kun äitikin on täysillä mukana leikeissä.

Emmä tiiä.. minen vaa osaa ressata turhia. Ehtii ne kotihommat hoitaa myöhemminkin ja laps on pieni niin vähän aikaa. Ja eiköhän hyvä äiti ole sekin, joka ensin tekee kotihommat. Kunhan ny on sen lapsosenkin kans.

No, otapa vaari noista hetkistä jolloin päästät itsesikin nauttimaan lapsista ja niiden kanssa peuhaamisesta.
Eihän se rentous sitä tarkoita että koti olisi mullin mallin, mutta anna lapsille päivässä hetkiä jolloin ne on oikesti number 1 etkä ajattele silloin muuta.
Se on hyvä että käyttäytyvät hyvin, mutta toivottavasti osaat olla julkisilla paikoilla rento lastesi kanssa etkä koko ajan hyssyttele ja käske niiden seisoa selkä suorassa. (kuvainnollisesti sanottuna)

Sun on mietittävä itse mikä on juuri sinulle oikea tärkeysjärjestys. Kirjoita vaikka numeroitu lista lapulle ylös ja liimaa jääkaapin oveen. Oletko itse tyytyväinen tällaiseen järjestykseen? Kuulostaako tämä sinusta oikealta

1. siivous
2. ruuanlaitto
3. muut kotityöt
4. lapset

Jos ei kuulostanut oikealta, niin sitten laitat asiat oman mielesi mukaiseen oikeaan järjestykseen, ja alat vähitellen harjoitella toimimista päivittäin siten, että tärkeysjärjestys toteutuu sekä ajatuksissa että teoissa. Siitä se "rentous" minusta tulee, että tehdään oikeita asioita oikeassa järjestyksessä, eikä tuskailla tekemättömien -ja ehkä turhien- töiden takia.

Yhteistyössä