Miten reagoit jos ystäväsi..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
valittaa sinulle äidistänsä,anopistansa, toisesta ystävänsä tai kenestä tahansa ihmisestä jonka kanssa on tullut kahnaus ja häntä ottaa päähän tämän ystävän käytös?

Oletko vain hiljaa ja siirryt muihin puheenaiheisiin hetimmiten ja/tai puolustatko tätä haukuttua osapuolta vai myötäiletkö ystävääsi jotenkin?
Minä olen tottunut siihen että ystäväni myötäilevät ja osoittavat jotenkin myötätuntoansa jos joskus päästelen höyryjä, mutta eräs ystäväni käyttäytyy aina niin että hiljenee ja tilanteesta riippumatta ilmaisee minun ajattelevan tai tuntevan väärin ja puolustaa tätä haukuttua osapuolta.
Aivan kuin kenestäkään ei ikinä saisi sanoa pahaa sanaa(vaikka itse niin kyllä tekee) tai minä ylireagoisin AINA.
Tulee todella paha mieli kun aina tulee ns. torjutuksi ystävän taholta kun hänelle uskoutuu.
Kuitenkin tämä ystäväni haluaisi että olisimme hyvissä ja läheisissä väleissä, mutta ei ikinä kunnioita minun tunteitani vaan teilaa ne aina vääriksi.

Mä olen töissä joutunut usein siihen tilanteeseen, että kaksi mulle läheistä työkaveria eivät ehkä tulekaan niin hyvin keskenään toimeen ja avautuvat siitä sitten mulle. Mä olen tehnyt kantani selväksi: mä en ala haukkumaan ystävääni, jos mulla ei ole siihen mitään syytä, mutta mulle saa kyllä avautua jos haluaa. Mä kuuntelen ja osoitan myötätuntoa sen suhteen, että on kurja että ystäväni on kokenut tämän toisen kanssa tällaista. Mutta en ala peesaamaan enkä haukkumaan, vaan pysyttelen neutraalina.

No riippuu kyllä paljon tyypistä.. Jos on semmoinen, joka usein valittaa ja kitisee muista, niin pikkuhiljaa jättäisin semmoisen ihmisen omaan rauhaansa, koska hänen kanssaan olemisesta ei paljon hyvää mieltä itselleen saa. Jos taas on ihminen, jonka elämä koostuu muustakin, kuin muiden ihmisten tekemisistä valittamisesta, niin silloin kuuntelisin, yrittäisin ehkä tuoda esiin sen halukutun mahdollisia näkökulmia, tai sitten haukkuisin mukana :)

No haukkuminen ensinnäkin on typerää. On typerää kertoa kuinka rasittava A on jollekkin muulle kuin henkilölle A. Sitten samalla käy ilmi ettei tämä haukkuja aijo mainita IKINÄ mitään asiasta tälle henkilölle A, sen sijaan vaan haukkuu tätä muille.

Sellaisessa tilanteesssa minä yleensä puolustan sitä ketä haukutaan, tai mietin vaihtoehtoja miksi hän toimi niin "ärsyttävästi" kuten sanomalla että hän tuskin tarkoitti mitään pahaa jne.

Koska on olemassa sellaisia ihmisiä, jotka eivät koskaan kerro kenellekkään suoraan mikä ärsyttää. He vain haukkuvat lähes kaikkia läheisiään aina jollekkin läheiselle, koska eivät viitsi sanoa mitään. Ja heitä ärsyttää moni, moni asia. Huoh.

No, jos tuntisin myös sen "haukutun" osapuolen ja hän olisi mulle myös läheinen, en kyllä suostuisi myötäilemäänkään.

Samoin, jos ystävä olisi sellainen, joka aina haukkuu ja kaikkia ja itsessä ei ikinä näkisi mitään vikaa, en varmasti jaksaisi myöskään myötäillä.

Jos sen sijaan ystäväni harvoin haukkuisi ketään ja asiasta kertoessaan painottaisi nimenomaan asiaa ja miltä se hänestä tuntuu, varmasti myötäilisin ystävääni.

Yhteistyössä