Miten ratkaista ongelma? (vauvan sukunimestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arg..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

arg..

Vieras
Minulla ennestään tyttö jolla minun sukunimeni, nyt minulle ja miehelle ensimmäinen yhteinen lapsi tulossa. Mies haluaa ehdottomasti lapselle oman sukunimensä "koska lapselle kuuluu laittaa isän sukunimi", näin ollen sisaruksille tulisi eri sukunimet joka minusta on todella tyhmää.

Mies ei anna periksi, ja itse en myöskään tykkää ajatuksesta että lapsilla eri sukunimet, tulee vähän "sun lapsi, mun lapsi" olo.. Kuitenkin asuvat saman katon alla, ja ikäeroa vajaa 4 vuotta, mies ollut lapsen elämässä ensi kuukausista alkaen.

Toinen ongelma on että tyttö ei saa kutsua häntä isäksi, mutta karu tosiasia että taitaa sitten toinen lapsi myös alkaa etunimellä kutsumaan kun muutkin niin tekee.

Samoin jos joku erehtyy luulemaan häntä tytön isäksi ottaa hän nokkiinsa ja raivostuu, meni vähän juhannuskin pilalle kun oltiin porukalla grillaamassa ja mökkinaapurit liittyi seuraan, tyttö meni miehen syliin ja naapuri totesi että iskän sylissä on hyvä istua. Mies suuttui ja huusi että ei hän ole tämän lapsen isä, ja häntä ei isäksi sanota tälle lapselle jne..

Alkaa turhauttamaan, niin sanoo että tyttö on aivan yhtä tärkeä ja kuin oma lapsi vaikka sitä ei biologisesti olekkaan jne.. mutta sitten kuitenkin muistaa koko ajan jauhaa että "sinusta tulee PUOLI isosisko" jne..

Itselläni on siskopuoli, ja samassa taloudessa ei olla asuttu kun ihan hetki ja ikäeroa on 5v ja ihan siskoksia ollaan kyllä.. että osaa ottaa päähän tämä miehen ajattelutapa.

:o Voi kun kuulostaa ikävälle! Varmaan tytölle inhottavaa kun korostaa ettei ole hänen isä vain tulevan vauvan. Sukunimi asiaan en osaa sanoa mitään kun itsellä sama ongelma edessä. esikoisen isä on kuollut ja pojalla hänen sukunimensä, tulevan vauvan sukunimi tulee siis olemaan eri jokatapauksessa kuin veljellä. :/

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Onko oikeesti noin tyhmää ukkoa olemassa? Ja toisaalta äitiä, joka antaa kohdella lastaan noin?? Just.

Lasta kohtaan on mukava, ja touhuaa ja puuhaa lapsen kanssa, vie mäkkäriin ja uimaan yms.. Leikkii lapsen kanssa jne.. Lapsi tykkää miehestä kovasti, mies osaa ottaa lapsen hyvin huomioon ja välittää kyllä. Mutta tuo isä homma on ainoa joka saa hänet hiiltymään, ja pahasti.

Jos sukunimestä ei päästä yksimielisyyteen, niin äiti päättää kumpi nimi valitaan. Eli vaikka mies ei antaisi periksi, niin laki on äidin puolella. Älä anna miehen pompottaa. Sinähän sen lapsen kannoit ja synnytit.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko oikeesti noin tyhmää ukkoa olemassa? Ja toisaalta äitiä, joka antaa kohdella lastaan noin?? Just.

Lasta kohtaan on mukava, ja touhuaa ja puuhaa lapsen kanssa, vie mäkkäriin ja uimaan yms.. Leikkii lapsen kanssa jne.. Lapsi tykkää miehestä kovasti, mies osaa ottaa lapsen hyvin huomioon ja välittää kyllä. Mutta tuo isä homma on ainoa joka saa hänet hiiltymään, ja pahasti.

Pahaa pelkään että tämä tulee muuttumaan oman lapsen myötä.

Sukunimi asiaan en puutu. Mutta täytyy todeta että aika typerää käytöstä mieheltä, lapsellista suorastaan. En kyllä tuollasien miehen kanssa yhteistä lasta hankkisi, joka kohtelee sinun lastasi noin, jos kerran ollut tytön elämässä mukana alusta alkaen. Pitäköön mölyt mahassaan eikä ainakaan lapsen kuullen toitottaisi, en ole sinun isäsi, olet siskopuoli... OUTOA!

Pojallani oli minun sukunimi siihen saakka kunnes menin naimisiin, mies otti myös poikani omalle sukunimelle. Poika kutsuu myös miestäni isäksi aivan kuten siskotkin. Muutenkin ovat kaikki lapset miehelleni samanarvoisia.

Miten voit antaa miehen kohdella lastai noin? Nolaa tytön julkisesti, saa tälle varmasti pahan mielen ja tunteen ettei ole yhtä arvokas kuin tuleva vauva! Käytös muuttuu todennäköisesti entistä kylmemmäks kunhan miehen oma lapsi syntyy! Käy niin sääliksi vanhempaa tyttöä. Isäpuoli joka jaksaa muistuttaa hänelle ja kaikille ettei ole tytön isä ja äiti joka ei puolusta lastaan.

Mä laittaisin lapselle saman sukunimen mikä toisellakin lapsella on. Miehesi ei kuulosta kovinkaan kypsältä, kun tommosta vaatii. Mulla on yks tuttu, jonka lapsella on sen isän sukunimi ja tää tuttu erosi sen lapsen isästä ja on nyt naimisissa toisen miehen kanssa ja niillä on yhteinen lapsi. Molemmilla lapsilla oli eri sukunimet, äidillä oma sukunimi ja äidin uudella miehellä oma sukunimensä :o Alakerran nimitaulussa luki kolme eri sukunimeä yhteen aikaan :laugh: Nyt kaikilla on ilmeisesti sama sukunimi, kun ei lue kun yksi nimi enää :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Luuletko, ettei lapsesi kuule noita "en ole tuon lapsen isä" jne. juttuja? Lapset eivät ole tyhmiä ja vaikutukset ehkä näkyvät vasta kun tyttösi on aikuinen.

minulla on myös yksi lapsi entisestä suhteesta, lapsella minun sukunimeni. nuoremmat lapset ovat isänsä sukunimellä, nykyinen mieheni olisi valmis ottamaan minun lapseni nimiinsä mutta lapsen biologinen isä jonka kanssa meillä on yhteishuoltajuus ei tuohon suostu. minun lapseni on kuitenkin aivan samassa asemassa mieheni silmissä ja saa kutsua miestäni isäksi, jos itse haluaa (välillä puhuu isästä ja välillä käyttää miehestäni nimeä).

Nimilain mukaan, jos vanhemmat eivät pääse yksimielisyyteen lapsen sukunimestä, hänelle annetaan äidin nimi. Eli jos sinulla on aiemman lapsesi nimi käytössä, vauvakin voi ihan helposti saada sinun saman nimen.

Tietenkään miestä ei voi pakottaa ottamaan isän roolia sinun tyttärelle, mutta miten hän kehtaa alkaa julkisesti tytön läsnäollessa korostamaan ettei ole missään nimessä tytön isä? Ihan kuin olisi häpeä jos joku luulee häntä tytön isäksi. :o
Ja miksei voi puhua tulevasta vauvasta ihan vaan sisarena? Yrittää ikäänkuin iskostaa tytön päähän etteivät ole oikeita, tasavertaisia sisaruksia! Huhhuh. Jotenkin tuntuu, että kunhan miehen oma lapsi syntyy niin vanhempi tyttö unohtuu ja kokee itsensä varmaan ulkopuoliseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Lyhyesti ja ratkaisukeskeisesti, tunteettomasti: mies vaihtoon.

Tai sitten voisi vain kokonaan unohtaa moiset hömpötykset. Vaihtamalla ei mun tilanne parantunut, mutta yksin on helppo olla. Lapsillani on kyllä isiensä sukunimet.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Tehkää kompromissi.. menette naimisiin ja kaikille samasukunimi..

Eihän se ole kompromissi...

Tai ehkä edes huono sellainen, mutta vain jos kaikki ottavat ap:n sukunimen

mä ehdottaisin miehelle tuota, et joko lapsille samasukunimi tai kokoperheelle samasukunimi (siis ap:n sukunimi)..

Yhteistyössä