Miten ratatouille lausutaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Moi,

Oon menossa tänään syömään vähän paremmin, en nyt mihinkään kovin erikoiseen paikkaan, mutten ihan vaan Rossoonkaan. Mä en yhtään osaa lausua tuota kasvislisukkeen nimeä, ja ajattelinkin nyt kysyä gallup -tyylisesti, että moniko osaa?

Joskus muinoin vähän opiskelinkin ranskaa, mutta ei mun suussa tuo kyllä järkevästi taivu. On mulla pokkaa tuo lisuke tilata muutenkin, mutta tää asia vaan tuli mieleen, kun etukäteen vähän katselin ravintolan sivuilta, että mitä syötävää siellä olisi.

Yllä hyviä ohjeita, mutta voi sanoa sen aivan suomeksikin. Usein "oikean" ääntämisen etsiminen on vain koomista ja silloin on parempi sanoa se vaikka vähän hymyillen "ratatouille".

[QUOTE="vieras";26010345]Yllä hyviä ohjeita, mutta voi sanoa sen aivan suomeksikin. Usein "oikean" ääntämisen etsiminen on vain koomista ja silloin on parempi sanoa se vaikka vähän hymyillen "ratatouille".[/QUOTE]

Joo, mutta jättäisin O:n pois. Ratatuille.

[QUOTE="vieras";26010345]Yllä hyviä ohjeita, mutta voi sanoa sen aivan suomeksikin. Usein "oikean" ääntämisen etsiminen on vain koomista ja silloin on parempi sanoa se vaikka vähän hymyillen "ratatouille".[/QUOTE]

Minusta on vaikeampi ääntää tuo sana kirjaimellisesti suomen lausumitavan mukaan kuin ranskaksi. Kirjoitatko auki, miten lausuisit sanan suomalaisittain? Tuleeko kohdasta "touille" kuitenkin "tuille"?

[QUOTE="vieras";26010371]Koska sana on vakiintunut suomalaiseen käyttöön ja koska on ihan ok (ja fiksumpaa) ääntää sanat ilman ranskalaista ärrää, jos ei kieltä osaa ja muutenkin. Aika koomista esim. olisi, jos marssisi autokauppaan ostamaan Renaultia ranskalaisella ärrällä :D.[/QUOTE]

Miksi olisi koomista osoittaa osaavansa lausua oikein? Ymmärrän kyllä, että se on monelle vaikeaa varsinkin, kun ei ole ranskaa lukenut. Kysymys olikin alun perin siitä, miten sana lausutaan, jolloin en voi vastata, miten se lausutaan "suomalaisittain".

Avaa google ja valkkaa sieltä kääntäjä. Valkkaa "kielelle ranska" ja kirjoita kääntökenttään tuo ratatouille. Sitten kuuletkin miten tuo sana äännetään kun painat oikeanpuoleisen kirjoituskentän oikeassa alanurkassa olevaa kuuntele-painiketta.

No, eiköhän sen näillä saa mumistua niin, että tarjoilija ei tuo väärää evästä.

Tosin, nuo kaikki muut lisukevaihtoehdot on kyllä sitten jotain valkosipulipottua, eli kai se kaikki epämääräiset lausuntayritykset tulkitsee oikein... :D

Ei vaan, kyllä tuo kielitaito näköjään ihan täysillä unohtuu, jos sitä ei käytä. Pitäisi varmaankin skarpata...

Avaa google ja valkkaa sieltä kääntäjä. Valkkaa "kielelle ranska" ja kirjoita kääntökenttään tuo ratatouille. Sitten kuuletkin miten tuo sana äännetään kun painat oikeanpuoleisen kirjoituskentän oikeassa alanurkassa olevaa kuuntele-painiketta.

Totta! Tosin täytyy muistaa, että näin äkkiseltään sinne kurkattuani monet sanat on lausunut amerikkalainen (tai mikä lie kone), joten ääntämys ei kuulosta samalta kuin natiivin lausumana.

PS Tuo google-kääntäjä on hyvä myös jos pitää kommunikoida sellaisen ihmisen kanssa ettei ole yhteistä kieltä. Silloin kirjoitat lauseen vasempaan kenttään ja google kääntää sen haluamallesi kielelle, jolloin asian voi joko lukea/kuunnella tai sekä että tuosta oikeanpuoleisesta tekstikentästä.

[QUOTE="vieras";26010427]Kuten sanoin, ovat vakiintuneet suomalaiseen käyttöön.[/QUOTE]

Ymmärrän, mutta miksi olisi koomista, jos ihminen lausuu sanan oikein sillä kielellä, mistä sana on peräisin? Sitä en ymmärrä.

luulen että tarjoilijat siellä ravintolassa ovat kyllä tottuneet kaikenlaisiin ääntämisiin=)Turha semmosta panikoida.

Varmasti tarjoilijat ovat tottuneet kaikenlaisiin ääntämisiin, mutta vastaavasti kaikki tarjoilijat eivät itse osaa lausua sanoja oikein. Muistan, miten joskus 80-luvun lopussa ollessani laivalla italialaisessa seurueessa tilasimme Chianti-viiniä ("Kianti"), eikä tarjoilija tahtonut millään ymmärtää, mitä tarkoitimme. Osoitimme sitten tuotetta listalta, johon tarjoilija tokaisi suurin piirtein "aah, shaanti", mukamas ranskalaisittain, ja vilkuili meitä kuin emme osaisi (itsekin osasin jo silloin italiaa, natiiveista puhumattakaan). Johan siinä itskuilla oli ihmettelemisen aihetta.