Miten puuttuisitte vai puuttuisitteko ollenkaan (lasten ystävyyssuhteista)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "suru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei ap, haluatko vielä pohtia tätä; miten oikeastaan voisi puuttua tuohon tilanteeseen? Lapset eivät ole niin läheisiä, kuin aikaisemmin. Minä en oikein keksi mitä tuossa olisi tehtävissä. Kysyit tätä avausviestissäsi enkä edes pohtinut sitä, kun heti ajattelin, että tämä on niitä asioita, joihin en itse puuttuisi.

Joo, haluaisin... mutta tämä ihme pianohomma vie koko ketjun.

Mietin korjaantuisiko homma, jos pyydettäisiin uudestaan kylään (jos omani kumminkin haluaisi) tai kutsuttaisiin hänet kaveriksi luisteluun (lapsen luistelukoulussa on 3 viikon päästä kerta, jolloin saa tuoda kaverin mukaan)? Mitä luulet? Vai kannattaako enää yrittää.. Haluaisin kuitenkin että kivat yhteisleikit voisi jatkua, vaikka nyt tuli pieni ryppy ystävyyteen...

en puuttuisi.
tunnut olevan avausviestissäsi sitä mieltä, että ehkä toinen on kateellinen, ja toinen vääntää ehkä veistä haavassa (omasi).
Miksi puuttuisit tai miten, ja miksi yh:n lapsi ei voisi alkaa harrastaa pianonsoittoa myöhemmin, jos nyt on vasta 5 v ja haluaisi pianon?
Minä olen yh:n lapsi ja meitä oli 4, ja silti äitini kävi töissä, rakennutti talon, ja osti pianon, kun minä halusin sitä alkaa harrastaa. En edes pyytänyt pianoa, soitin tyytäväisenä vain pianotunnilla ja kotona mielikuvaharjoittelua, mutta niin vain meille piano ilmestyi.

Pianoja saa halvalla. Ei ole kallis harrastus, vaan soittoharrastus on halvimpia harrastuksia mitä on olemassa vaikka vaatiiikin paljon työntekoa. Siitä ei tule samalla tavalla euforia kuin urheiluharrastuksesta, jotka taas ovat useimmiten paljon kalliimpia. käytettyjä soittimia saa halvalla.

Joo, haluaisin... mutta tämä ihme pianohomma vie koko ketjun.

Mietin korjaantuisiko homma, jos pyydettäisiin uudestaan kylään (jos omani kumminkin haluaisi) tai kutsuttaisiin hänet kaveriksi luisteluun (lapsen luistelukoulussa on 3 viikon päästä kerta, jolloin saa tuoda kaverin mukaan)? Mitä luulet? Vai kannattaako enää yrittää.. Haluaisin kuitenkin että kivat yhteisleikit voisi jatkua, vaikka nyt tuli pieni ryppy ystävyyteen...

Ainakin katsoisin hieman pitempään, ennen kuin koittaisin paikkailla. Ymmärsin, että tämä "välirikko" on molemmin puolinen. Olisi varmaan kiusallista lapsille, jos pakosta pitäisi leikkiä yhdessä vieläpä toisen kotona.

Peesi tälle. jotenkin outo asenne pianoon. Oletteko te ap sitten jotain konserttipianisteja, vai miksi muut ei voi hankkia pianoa muuten vaan? asenne pianoon jotenkin outo, kaikenmaailman soittimia saa tosi halvalla, käytettynä.

ja vaikka ei menisi edes tunnilla, niin kiva niitä lasten on joskus pimpotella. helposti oppii nuotit itse ja lauuluja kirjastakin. ainakin omat lapseni, eivät käy tunnilla, itse soittavat.

itse kävin ensin tunnilla, sitten meille ilmestyi piano. piano oli halpa, mutta edelleen käyttökunnossa (tiedän että on halpa, koska pianonvirittäjä kehui meidän imuria, ei pianoa) ja tunnit olivat muistaakseni nekin lähes ilmaisia, seurakunnan tai kansanopiston tunteja.

Ihmettelen kovasti miksi painotat, ettei varmaan lapselle pianoa osteta?

Lapselle ihan urkukoskettimetkin on "pianoja" ja ne eivät paljoa maksa. Munkin lapsuuden kodissa on sellaiset, vaikkei meillä kukaan ikinä soittanut erityisesti niillä. Miksei siis lapsen perheellekin saatettaisi sellaisia ostaa?

Kommentit: "Ostakoon pianon jos huvittaa mutta turhaanhan se on ostaa jos kukaan ei sillä soita" tuo sellaisen kuvan, että pidät jotenkin pianon omistamista erikoisena tai jihuuu juttuna, jos sitä "osaa" soittaa. Lapsihan soittelee sellaisella varmaan mielellään, joten kyllä lapset taatusti sillä "soittaa".

En siis ihmettele, että jo lapsi huomaa rivienvälistä oudon asenteen.

öö.. ap ei taida itse tiedostaa kuinka omituiselta vaikuttaa..

Tämä on nyt viimeinen kerta kun kirjoitan siitä pianosta... en pidä sitä minään ihmeenä, vaan käyttötavarana. Siis se ostetaan soitettavaksi. Vähän kun auto ostetaan ajettavaksi eikä odottamaan pihalle kun omistaja saa ajokortin joskus... Siis jos olisi lapsi, joka on 16 v ja muilla ei olisi ajokorttia, niin auto olisi pihalla odottamassa, jos se 16-v haluaa mennä autokouluun ja ruveta 18-v ajamaan...

Ostakoon jos ostaa, ihan sama se mulle on. Mutta pointti oli että se hemmetin piano näyttää vaivaavan tuota kaveria, koska tuli mulle siitä tänään erikseen avautumaan. En sinänsä pidä hyvänä jos ostellaan vaan kateuden vuoksi tavaraa.

Minä puuttuisin. En siksi, että ystävyyssuhteisiin voisi erityisesti puuttua, vaan siksi että haluaisin kertoa lapselleni, että erimielisyyksien yli pääsee ja kannattaakin päästä tulevaisuudessa.

Mutta tällä palstalla on hyvin tyypillistä, että ystävyyssuhteet pistetään poikki keskustelematta (toinen epäilee/luulee/miettii eikä varmasti kysy toiselta mitään), jne. Vai onko se vaan sellaista naismaista käytöstä, että ainoat vaihtoehdot ovat kyllä tai ei.

Ainakin katsoisin hieman pitempään, ennen kuin koittaisin paikkailla. Ymmärsin, että tämä "välirikko" on molemmin puolinen. Olisi varmaan kiusallista lapsille, jos pakosta pitäisi leikkiä yhdessä vieläpä toisen kotona.

Eihän oo pakko tulla? Omani ei oo pitkävihainen ja luulen että saisin pienellä juttelulla koettamaan vielä kerran. Luistelu ei olisi kenenkään kotona ja olisi ehkä semmoinen kädenojennus?

Mutta ehkä ei sitten kannata yrittää paikata. Se riita tuli niin yhtäkkiä, on nyt ollut päällä noin 2 viikkoa vasta. Täytyy ehkä kysellä päiväkodista että leikkivätkö enää siellä yhtään yhdessä ja miltä se näyttää.

Minä puuttuisin. En siksi, että ystävyyssuhteisiin voisi erityisesti puuttua, vaan siksi että haluaisin kertoa lapselleni, että erimielisyyksien yli pääsee ja kannattaakin päästä tulevaisuudessa.

Mutta tällä palstalla on hyvin tyypillistä, että ystävyyssuhteet pistetään poikki keskustelematta (toinen epäilee/luulee/miettii eikä varmasti kysy toiselta mitään), jne. Vai onko se vaan sellaista naismaista käytöstä, että ainoat vaihtoehdot ovat kyllä tai ei.

Vähän tätä hain, kiitos. Siis tätä just haluaisin opettaa omalleni. Että vaikka tuli vähän sanomista ja ryppyjä niin ylikin voitaisiin päästä ja olla taas ystäviä. Kutsuisitko siihen luistelukaveriksi?

Jos sitten ei synkkaa enää, on kuitenkin yritetty, eikä heti vaan pantu välejä poikki.

Eihän oo pakko tulla? Omani ei oo pitkävihainen ja luulen että saisin pienellä juttelulla koettamaan vielä kerran. Luistelu ei olisi kenenkään kotona ja olisi ehkä semmoinen kädenojennus?

Mutta ehkä ei sitten kannata yrittää paikata. Se riita tuli niin yhtäkkiä, on nyt ollut päällä noin 2 viikkoa vasta. Täytyy ehkä kysellä päiväkodista että leikkivätkö enää siellä yhtään yhdessä ja miltä se näyttää.

Tuli mieleen yksi keskustelu täällä joitakin aikoja sitten, joka kyllä osoittautui provoksi. Siinä äiti oli kovin huolissaan jo etukäteen siitä, miten tytär saa ystäviä esikoulussa. Äiti oli valmis siirtämään lastaan jonnekin tiettyyn esikouluun ja halusi, että jonkun toisen tytär "varataan" hänen tyttärensä parhaaksi kaveriksi jo ennen kuin lapset edes tunsivat toisiaan. Se oli oikeastaan aika kiinnostava keskustelu, vaikka sitten olikin ns keksittyä. Pisti ajattelemaan, että kuinka paljon vanhemmat, äidit etenkin kantavat huolta näistä asioista. Joskus tuntuu, että sekä liian aikaisin, että liian pitkään, en tiedä onko näin. Huolehtimistahan on vaikea lopettaa, ainahan sitä tahtoisi, että lapsella olisi ystäviä ja menisi mukavasti. Mutta mitä sitten pitää/voi/kannattaa heidän puolestaan tehdä, se on joskus vaikea kysymys miettiä. EIkä näihin varmasti ole yhtä oikeaa vastausta.:)

Tuli mieleen yksi keskustelu täällä joitakin aikoja sitten, joka kyllä osoittautui provoksi. Siinä äiti oli kovin huolissaan jo etukäteen siitä, miten tytär saa ystäviä esikoulussa. Äiti oli valmis siirtämään lastaan jonnekin tiettyyn esikouluun ja halusi, että jonkun toisen tytär "varataan" hänen tyttärensä parhaaksi kaveriksi jo ennen kuin lapset edes tunsivat toisiaan. Se oli oikeastaan aika kiinnostava keskustelu, vaikka sitten olikin ns keksittyä. Pisti ajattelemaan, että kuinka paljon vanhemmat, äidit etenkin kantavat huolta näistä asioista. Joskus tuntuu, että sekä liian aikaisin, että liian pitkään, en tiedä onko näin. Huolehtimistahan on vaikea lopettaa, ainahan sitä tahtoisi, että lapsella olisi ystäviä ja menisi mukavasti. Mutta mitä sitten pitää/voi/kannattaa heidän puolestaan tehdä, se on joskus vaikea kysymys miettiä. EIkä näihin varmasti ole yhtä oikeaa vastausta.:)

Hämärästi muistan... oli aika koomista se varaaminen :).

Mutta mulla on ajatuksena sekin, että opettaisi sitä sinnikkyyttä vähän, ja ettei koko ystävyys tarvi kaatua yhteen pikku riitaan.

Hämärästi muistan... oli aika koomista se varaaminen :).

Mutta mulla on ajatuksena sekin, että opettaisi sitä sinnikkyyttä vähän, ja ettei koko ystävyys tarvi kaatua yhteen pikku riitaan.
Erittäin totta tuokin. Toisaalta voisin ajatella, että viisivuotiailla olisi enemmän kyse siitä, ettei sitten loppujen lopuksi ollakaan niin samanhenkisiä tai pidetä toisesta, kuin että yksi riita lopettaisi kaveruuden. Mutta myönnän kyllä, että omat lapseni ovat jo niin isoja, etten muista enää kovin hyvin miten nuo jutut menivät ja toisekseen ovat poikia, heillä tuntuu olevan aika yksinkertaista tuo kaveruuspuoli, ainakaan ei niin monimutkaista, kuin tytöillä. Omasta lapsuudesta muistan sen, miten tytöillä oli sitä, että yksi on porukan prinsessa, joka määrää kuka on sisärenkaassa ja kuka ulkona. :(

Vähän tätä hain, kiitos. Siis tätä just haluaisin opettaa omalleni. Että vaikka tuli vähän sanomista ja ryppyjä niin ylikin voitaisiin päästä ja olla taas ystäviä. Kutsuisitko siihen luistelukaveriksi?

Jos sitten ei synkkaa enää, on kuitenkin yritetty, eikä heti vaan pantu välejä poikki.

Näin. Syy kuitenkin tuntuu olevan ihan naurettava ja 5-vuotiaan lapsen leikki/henkilösuhteiden taidot eivät ole mitään aikuisten luokkaa (jotka voivat olla ihan surkeat siltikin). Kyllä leikki-ikäisten kohdalla aikuiset vielä neuvovat ja auttavat.

Herra jestas. Oma 4-vee olisi jättänyt yhden HYVÄN kaverin syrjään vaan siksi, että isommat (joita hän ihannoi) sattuivat vain dismissaamaan tätä yhtä. En ottanut kuuleviin korviin ja ilmoitin, että kaikkien kanssa leikitään (ei tietty pakota leikkimään yhden ja saman kanssa aina, mutta syrjitä ei) ja jatkoimme vapaa-ajalla leikkimistä yhdessä. Kuukauden kuluttua tämäkin episodi oli ohi ja ne kaksi ovat paita ja peppu.

Ystävyyssuhteiden ja avioliiton eteen voi joskus joutua tekemään töitä, mutta usein se kannattaa.

Lapsille nyt voi tulla erimielisyyksiä ihan mistä vaan. Ehkä se kaveri on vaan kyllästynyt teidän lapsen seuraan. Ehkä hän kokee, että heillä ei ole jutut oikein samalla aaltopituudella. 5-vuotias ei välttämättä vielä osaa sanoa oikeaa syytä välien rikkoutumiseen.

Erittäin totta tuokin. Toisaalta voisin ajatella, että viisivuotiailla olisi enemmän kyse siitä, ettei sitten loppujen lopuksi ollakaan niin samanhenkisiä tai pidetä toisesta, kuin että yksi riita lopettaisi kaveruuden. Mutta myönnän kyllä, että omat lapseni ovat jo niin isoja, etten muista enää kovin hyvin miten nuo jutut menivät ja toisekseen ovat poikia, heillä tuntuu olevan aika yksinkertaista tuo kaveruuspuoli, ainakaan ei niin monimutkaista, kuin tytöillä. Omasta lapsuudesta muistan sen, miten tytöillä oli sitä, että yksi on porukan prinsessa, joka määrää kuka on sisärenkaassa ja kuka ulkona. :(

Musta tässä iässä kelpaa vähän vähemmälläkin henkisyydellä kaveri... kun mennään vähän ylöspäin, vuosi pari niin että samanhenkisyys on tärkeää. Ja ainakaan tuolla päiväkodissa ei tunnu olevan sitä prinsessaa, 1 6-v vähän yrittelee olla sellainen.

Mulla on 2 tyttöä ja 1 poika, ja oli musta pojallakin omat juttunsa kavereiden kanssa. Jotenkin pojilla se muotti, millainen kuuluu olla, että on hyväksytty poika, on aika ahdas. Jos et oo sellainen rämäpää-poika, niin helposti pojat sorsii.

[QUOTE="vieras";21930613]Lapsille nyt voi tulla erimielisyyksiä ihan mistä vaan. Ehkä se kaveri on vaan kyllästynyt teidän lapsen seuraan. Ehkä hän kokee, että heillä ei ole jutut oikein samalla aaltopituudella. 5-vuotias ei välttämättä vielä osaa sanoa oikeaa syytä välien rikkoutumiseen.[/QUOTE]

Siinä oli joku tämmöinen kuvio, että omani suuttui kun toinen haukkui meidän kotia... ja siitä tuli tämä riita ja ettei kutsuttu symttäreillekään. Olisi ehkä pitänt puuttua jo siinä kutsuasiassa.

Musta tässä iässä kelpaa vähän vähemmälläkin henkisyydellä kaveri... kun mennään vähän ylöspäin, vuosi pari niin että samanhenkisyys on tärkeää. Ja ainakaan tuolla päiväkodissa ei tunnu olevan sitä prinsessaa, 1 6-v vähän yrittelee olla sellainen.

Mulla on 2 tyttöä ja 1 poika, ja oli musta pojallakin omat juttunsa kavereiden kanssa. Jotenkin pojilla se muotti, millainen kuuluu olla, että on hyväksytty poika, on aika ahdas. Jos et oo sellainen rämäpää-poika, niin helposti pojat sorsii.
Joo, tuota simputusta tytöillä omassa lapsuudessani oli kyllä vasta kouluiässä, mikäli mitään muistan. Minulla on kyllä huomio, että kyllä pojat saavat aika vapaasti olla sellaisia kuin ovat, meillä on esikoinen kovinkin sivusta katsoja ja rauhallinen tapaus ja saanut olla sellainen, ei ole tarvinut olla rämäpää ja silti ollut ihan mukana menossa. Häntä pidettiin peruskoulussa ehkä vähän pinkona, mutta sekään ei haitannut, häneltä kyseltiin ja jos kukaan ei tuntunut tietävän, niin kaverit kääntyivät hänen puoleensa, että tuo nyt ainakin tietää. Kuopus taas on toista maata, sosiaalisempi ja menevämpi. Hänen kaveripiirinsä vaihtui yläkouluun menon myötä, mielestäni positiiviseen suuntaan vielä. Kumpikin on hyvin pärjäillyt sellaisina kuin ovat, siksi ehkä olenkin tätä mieltä, etten ole halunnut lasten pieniin erimielisyyksiin puuttua, enkä siihen kuka nyt milloinkin on leikkinyt kenenkin kanssa enemmän tai vähemmän. Minusta se on melko itsestään selvää, etteivät kaikki pidä kaikista, siis ihan loppujen lopuksi, vaikka jossain vaiheessa olisikin sellainen läheisempi kaveruus. Se voi jatkua tai se voi loppua ja minusta sekin on ok.

[QUOTE="hmm";21930241]Miten mulle tuli sellanen olo et ap:lla olis jotain tän tytön perhettä kohtaan..kateutta..?[/QUOTE]

Mulla tuli mieleen myös, sillä itse nostaa esiin asioita omasta elämästä, joita voisi arvella naapurin kadehtivan. Eihän kukaan normaalisti kirjoita noin.

Näin. Syy kuitenkin tuntuu olevan ihan naurettava ja 5-vuotiaan lapsen leikki/henkilösuhteiden taidot eivät ole mitään aikuisten luokkaa (jotka voivat olla ihan surkeat siltikin). Kyllä leikki-ikäisten kohdalla aikuiset vielä neuvovat ja auttavat.

Herra jestas. Oma 4-vee olisi jättänyt yhden HYVÄN kaverin syrjään vaan siksi, että isommat (joita hän ihannoi) sattuivat vain dismissaamaan tätä yhtä. En ottanut kuuleviin korviin ja ilmoitin, että kaikkien kanssa leikitään (ei tietty pakota leikkimään yhden ja saman kanssa aina, mutta syrjitä ei) ja jatkoimme vapaa-ajalla leikkimistä yhdessä. Kuukauden kuluttua tämäkin episodi oli ohi ja ne kaksi ovat paita ja peppu.

Ystävyyssuhteiden ja avioliiton eteen voi joskus joutua tekemään töitä, mutta usein se kannattaa.

Joo, naurettava ja mitätön syy siinä oli. Koetan puhua omalleni, että jos tämä kaveri pyydettäisiin luistelukaveriksi ja jos se nyt kävisi kuitenkin hänelle, niin sitten kysyn kaverin äidiltä.

Ajattelin että sanon että oon huomannut että x ja y ei oikein enää oo niin hyviä kavereita kuin vähän aikaa sitten vielä olivat. Ja kuuntelen mitä se toinen äiti sanoo. Jos toisestakin tuntuu, että sitä voisi vielä vähän korjata, niin kysyn sitten käviskö tuo päivä ja aika jos hänen tyttö tulisi mun tytön luistelukaveriksi...

[QUOTE="vieras";21930775]Ensinnäkin mä nyt opettaisin sille omalle lapselle, että pitkävihaisuus ei kannata.[/QUOTE]

Omani ei ole pitkävihainen luonteeltaan. Mutta tuo kutsujen jako oli just sen riidan jälkeen, siis kyläily oli pari päivää ennen kuin laitettiin kutsut menemään.