Miten pukeudutte vesisateeseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ukkossade
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ukkossade

Vieras
Mitä laitatte ulos päälle ulkoiluun tai lenkkeilyyn kun lämmintä on 20 astetta ja vettä sataa reippaasti? Laitatteko sadevaatteet vai pitääkö tuulipukunne vettä tarpeeksi? Vai annatteko vain kastua periaatteella kesä kuivaa minkä kastelee?

Panostin sadesäitä varten ulkoilupukuun niin etten ostanut halpahallin halvinta vaan urheilukaupasta paljon kalliimman tuulipuvun jonka päällinen on liukasta 100% polyamidia ja joka on kyllästetty vettähylkiväksi. Ei se kuitenkaan pitänyt vettä yhtään halpispukuja paremmin. Pyöräilin 10 km kunnon vesisateessa. Puku ei pitänyt kuin hetken ja jo alkumatkasta vesi alkoi imeytyä läpi ja nyt on selkää myöten kaikki vaatteet läpimärkinä.

Jos pidätte sadevaatteita niin hikoiletteko kovasti, entä onko sadeviitta toimiva?

goretex puku on liian hiostava näin kesällä. olen käyttänyt ainoastaan sateenvarjoa, mutta suunitelmissa on ostaa pitkä sadetakki, jos ei hiosta niin paljon, kuin goretex.

On niitä paljon muitakin vedenpitäviä materiaaleja kuin Goretex. se on vain yksi tuotemerkki. Kyl hyvä kosteussuojattu puku kestää vaik suihkussa käymisen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen varmaan ainoa äiti, mutta meillä ei ulkoilla jos sataa.

Et ole ainoa :). Mä en todellakaan mene ulos jos sataa, ellei ole pakko. Kuopuksella on kyllä sadevehkeet päiväkodissa, ja esikoinen ei suostu enää sellasia käyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
On niitä paljon muitakin vedenpitäviä materiaaleja kuin Goretex. se on vain yksi tuotemerkki. Kyl hyvä kosteussuojattu puku kestää vaik suihkussa käymisen.

Oletko kokeillut? Ja mikähän puku muka kestää suihkusta paineella tulevan veden? Tämä mun polyamidikankainen Rukka-pukuni päästi rankkasateessa veden ihan heti läpi, tällä kertaa ei ollut ihan niin kova sade ja se piti hetken aikaa.

minustakin tuntuu että joku kuvittelee aika aijoin sitä että TUULIpuku ei kestä sadetta ja samat jutut luetellaan.

Mutta joo. Mulla on ohut kuori kesäsäähän ja paksu kuoripuku kylmään säähän ja väikerrokset väliin. Positiivista oli että edullisempi marmotin precip kesti vuolaan vesisateen viikolla kun palasin töistä kotiin. Olo oli kuin uitetulla koiralla mutta sisävaatteet olivat täysin kuivat. Tuo precip on käynyt koneessa usein ja kangas ei ole niin kulutusta kestävää kuin mun toisessa puvussa mutta usemman vuoden se on silti kestänyt. Ja yhä priimaa. Toinen puku on gorea mutta en muista ihan mitä eri laatuja ne olivat, tukevampaa kuitenkin.

Toinen puku maksaa noin 170e normaalisti ja toinen vähän päälle 700e. Mutta aleja aina hyödynnän.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Oletko ap sama, jonka kanssa olen jo vuosia aika ajoin keskustellut aiheesta 'tuulipuvut ja niiden vedenpitävyys'?

Eipä ole viimeaikoina avauksia tullut tehtyä, mistään muustakaan aiheesta. Keväällä kommentoin jotain ketjua jossa joku kyseli sadepukeutumisesta, ehkä muistat sitä. Ja vuosikaupalla en todellakaan ole täällä edes käynyt. Näissä on niin paljon erillaisia käsitteitä, hylkii, pitää, suojaa + muut termit päälle että enpä ihmettelisi jos joku muukin olisi kysynyt. Neuvoksi kuitenki sanoisin että jos joku tekee samoja avauksia aiheesta kuin aiheesta niin että kyllästyy niin sellaisiin ei kannata vastata. Näin ne loppuvat kun ei kukaan viitsi itsekseen höpistä kovin kauaa.

Kiitän vastanneita, muuta askareet kutsuvat.

Yhteistyössä