Miten puhdistatte tuttipullot??

Kun nyt jokapaikasta tuntuu tulevan erilaista informaatiota, niin kuuluuko niitä tuttipulloja nyt sitten pestä tiskiaineella kera pulloharjan vai saako pistää ihan astianpesukoneeseen ja sitten sen jälkeenkö on vielä keiteltävä pulloja se 5 vai 15 minuttia, jotta desinfioituisivat?!

Ja onko näin toimittava ainoastaan pullojen käyttöönottokera, ensimmäiset kaksi viikkoa, neljä kuukautta vai puolivuotta??
Miksi joka tietolähteestä tulee eri vastaus?

Kuinka te itse toimitte tuossa pullorumbassa?
Meillä toistaiseksi huuhdellaan, pestään pesuaineella + keitetään... ja mietin, kuinka kauan näin tulisi toimia...
 
Minä teen niin että käytön jälkeen huuhtelen hyvin kylmällä/viileällä vedellä ja laitan semmoseen isoon tupperin muovikulhoon osat irralla toisistaan. Illalla tiskaan sitten käsin fairy-vedessä kaikki päivän pullot kerralla. Mulla on käytössä Emman pulloharja jossa on kätevä pikkuinen tuttiharja erikseen. Alkukuukaudet tiskasin pari pulloa kerralla kun vauva söi tiheämmin eli pulloja tuli enemmän päivän aikan ja esim yöllä käytetyt pullot olis sit ollu kauan aikaa pesemättä jos vasta illalla olisin ne kaikki tiskannu. Keitin pullot tiskauksen jälkeen 3 ensimmäistä kuukautta, sen jälkeen olen tuttiosat keittänyt noin kerran viikossa säännöllisen epäsäännöllisesti.

Nykyään ei kai(?) tarvis keittää ollenkaan pulloja ellei ole esim omaa kaivoa josta vesi tulee ja jota ei ole tutkittu. Ennen ohje oli että pulloja keitetään siihen saakka kun vauva alkaa saamaan kiinteitä. Siitäkin on eri ohejeita että kiehautetaanko pullot vai keitetäänkö niitä se 5min. Ainakin ennen käyttöönottoa Ainun pulloissa lukee että 5min olisi hyvä keittää niiin itse keitin aina pulloja sen n.5min.

Näillä ohjeilla olen siis itse toiminut mutta en sano että ne ovat ainoat oikeat.
 
mä pesen ja keitän sen pesun jälkeen pullot. yleensä annan aina yhen päivän samasta pullosta ja sit illalla pesen ja keitän.poika nyt 7kk ja sillon ku esikoinen vielä joi tuttipullosta, tein saman homman, poika jätti pullon ku oli n 1v4kk. tuskin niitä noin pitkään pitää keittää, mut tavaks jäi.
 
Mulla sama systeemi kun Jonskiksella eli kerään tutit+pullot astiaan ja illan päätteeksi pesen ne astianpesuaineella ja pulloharjalla. En keitä. Astianpesukoneessa pesen myös pulloja ja huuhtelen vielä varmuuden vuoksi jälkeenpäin.
 
Pesin ensimmäiset puoli vuotta tiskiaineella ja pulloharjalla, kerran keitin ennen käyttöön ottoa. Pullotutteja keittelin muutamia kertoja. Nyt pullot menee koneeseen ja tuttiosat pesen käsin. Pullot huuhtelen vielä kun otan koneesta.
 
tein näin: heti käytön jälkeen huuhtelu kylmällä vedellä, ja pullo jäi täyteen kylmää vettä, tuttiosa alas sinne pulloon eli sekin oli kylmän veden peitossa. joskus saman päivän aikana, tai ihan viimeistään seuraavana päivänä kunnon tiskaus. Sen jälkeen keitin kaikki osat. Kun laspi alkoi syömään kiinteitä, luovuin joka kertiasesta keitosta, eli pääsääntöisesti vain tiskasin, mutta silloin tällöin myös sterilointi.
Astianpesukoneessa en koskaan ole vauvan pulloja pessyt. Uskon kyllä että siinäkin huuhtoutuu ihan hyvin pesuaineen jämät pois, mutta jotenkin en kuitenkaan...
 
Tein meidän neuvolan ohjeiden mukaan eli näin:
- pesin pullot joka päivä (meillä 8 pulloa käytössä, joten ei tarvinnut olla joka syötön jälkeen pesemässä) käsin <- käytän Nuk:n pulloharjaa, josta saa irti pikkuharjan tuttiosien pesua varten. On hyvä ja napakka harja, parempi tähän tarkoitukseen kuin "perinteiset" pulloharjat

- pesen edelleen käsin, koska minusta se on nopeaa. Huuhdon heti syötön jälkeen pullot kylmällä vedellä. Ennen pesua laitan kuumaan astianpesuveteen likoamaan ja pesen sitten kaikki kerralla ja huuhtelen kuivumaan.

- keitin kaikki pullot ja tutit niin kauan, kunnes vauva alkoi syömään kiinteitä, sitten kerran viikossa ja nykyän vain satunnaisesti

- itse en ole koskaan pessyt tuttipulloja tai tutteja astianoesukoneessa. Luin joskus jostain, että tuttiosat (varsinkin silikoniset) imee jotain pesuainejäämiä itseensä. Se ei ollut syynä, vaan koska minusta on nopea pestä käsin.

VINKKI: jos nyt olisin uudelleen samassa tilanteessa, hankkisin tuttipullojen sterilointilaitteen. Mies sitä kyllä ehdotti silloinkin... Minusta se pullojen keittäminen oli kaikkein rasittavinta!
 
Huh. Kylläpäs te jaksatte olla tarkkoja hygieenian kanssa. Pesen koko systeemin koneessa, siis pullon ja tutin. Tuttiosan laitan niin että vesi pääsee hyvin sisään ja ulos. Lopuksi vielä huuhtasen osat erikseen kraanan alla. Ensimmäisen kanssa niitä pulloja hinkattiin käsin...nyt kolmannen kanssa olen todennut sen turhaksi. Ei kaiken tarvi olla niin steriliä, puhdasta kyllä.
 
Minä huuhtelen pelkällä vedellä. Ja harjaan pullon ja tuttiosat puhtaaksi pulloharjalla. Tyttö 7,5kk. Sillon tällön keitän vedenkeittimellä vettä ja laitan kippoon pullot, tutit, korkit jne. Annan jonkun aikaa olla ja nostan kuivumaan. Kun tyttö oli pienempi niin keitin pullot useammin.

Meille kans neuvolassa sanottiin, että ei tarvitse keittää, kun syö kiinteitä. Silti välillä ne keitän.

Pesisin kaikki koneessa, jos sattuis sellanen olemaan =)

 
Vastasyntyneenä pesin tytön pullot käsin/tiskikoneessa ja sen jälkeen laitoin sterilisaattoriin joka käytti pullot 95*c n. 13 min ajan. Nykyään pesen ensin tiskarissa, mutta se ei välttämättä puhdista kunnolla, jää varsinkin vellistä viiruja pulloihin. Tiskarista oton jälkeen pesen fairylla ja pulloharjalla oikein kunnolla. Tutit, korkit yms. myös käsin tiskarin jälkeen. Joskus pesen vain käsin, korvikkeen annon jälkeen. Riippuu miten jaksaa.

En usko että vauva mitään kuolettavaa saa vaikka niitä pulloja ei keittäisi/desinfioisikaan joka kerta tai edes koskaan. Kunhan vaan pesee hyvin kuumalla vedellä ja huolehtii ettei jää pesuaineen jämiä. Niin, ja kai se suositus on että niitä sen viisi minuuttia keittäisi.
 
Keitän 5 min joka päivä ja jos tiskikone menossa päälle laitan sinne vain pullon ja tuttiosan keitän....jos joskus laiskotuttaa niin saatan keittää vedenkeittimellä vettä ja laitan tutit sinne killumaan...
 
meillä keskosvauva ni tarkempaa tuo homma ilmeisesti, mut meillä mänee näin..

8pulloa myös käytössä ja laitan syönnin jälkee kylmään veteen pullon ja tutti osat likoamaan ja pesen illalla kaikki kerrallaa ihan tavan astianpesuaineella.. tutti osat pesen myös tuossa vedessä ja huuhtelen hyvin ja keitän sen jälkee vielä.. pulloja keittelin vielä viime viikkoon asti joka ilta,et aina oli ruoka siis pertystä ja ketetystä pullosta..en siis käyttäny samaa pulloa useammalla kertaa tms..

pulloja en siis enää keitä ku muutaman kerran viikossa,pesen ne vaan hyvin ja huuhtelen kuumalla vedellä pesun jälkee, mut tutit pesen ja keitän joka käyttö kerran jälkee.. ja toi emman pulloharja on mullaki käytössä tosi hyvä ollu,ku siinä on se pieni napakka harja tuteja varten.. =)

joku tuolla ylempänä mainitsi et pesee tutitkin astianpesukoneessa? :eek: niissä pullojen käyttöohjeissakin lukee kyllä et niitä ei sinne sais laittaa... osu vaan silmaa se kommentti tuolla.. on ehkä hiukk avahvaa se astiapesukoneen pesuaine tuteille ja ne haurastuu kyllä tosi paljon nopeammin tuolain...
 
Okei, meillä niin että toki huuhtelee kylmällä vedellä jotta maitoproteiinit irtoaa pullosta ja tutista mutta ettei jätä niitä astiassa veteen lillumaan tunneiksi koska seisova vesi lämpiää huoneenlämmössä ja on näin ollen oivallinen kasvualusta bakteereille. Voipihan se olla että ohjeita on tässäkin asiassa erilaisia eri paikoissa...
 
Mulla poika 7kk. Pesen pullot käytön jälkeen astianpesuaineella ja pulloharjalla. Keitin siihen asti, ku poika rupes saamaan kiinteitä. Tosin silloinkin keitin harvakseltaan, koska en nähnyt siinä järkeä, koska poika imi 2kuisesta asti nyrkkejään ja eihän nekään oo steriilit! Sama oli tuteissa. Nykyään keitän vaan silloin, ku ostan uusia tutteja, pulloja ja pullon tuttiosia (siisi ennen käyttöön ottoa).
 
Paljonhan tässä jo vastauksia olikin,
mä teen niin että käytön jälkeen huuhtelen kylmällä vedellä ja illalla pesen kaikki samaan aikaan käsin tiskiaineisessa vedessä pulloharjalla.
Ja kun lapsi oli ihan vauva keitin tutit sen jälkeen joka kerta (huokoisena keräävät bakteereja näin mulle sanottiin)
ja pullot keitin kerta viikkoon.
4kk ikäsenä lopetin keittelyn.

Ja tiskikoneessa pesen pullot+ kaulusrenkaat silloin kun konetta käytetään (2xvko).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jonina:
VINKKI: jos nyt olisin uudelleen samassa tilanteessa, hankkisin tuttipullojen sterilointilaitteen. Mies sitä kyllä ehdotti silloinkin... Minusta se pullojen keittäminen oli kaikkein rasittavinta!

Näin on, sterilointilaite on hintansa väärti, Chiccon laite maksoi noin 20 EUR. Käytän maitopumpun sterilisointiin, imetän. Hankalaa minusta olisi kytätä kelloa kattilassa keittäessä ja vesiä löträtessä ja sitten etsiä kuivamispaikkaa niille... Eikä kalkkitahroja jää pulloihin, niihin kun taas lika jää paremmin kiinni.

Pesun jälkeen laitan pumpputarvikkeet sterilointiastiaan, 8 min. mikroon. Säilyvät jopa 5 h puhtaina, kun ei kantta aukaise, joten aamulla kun laittaa, niin on pumppu valmiina. Ei tartte vedellä löträillä. Tuohon astiaan mahtuu 3 pulloa, tai pumppulaitteet ja yksi pullo.
 

Yhteistyössä