Miten proppu pois kurkusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitenmiten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En näe sitä, mutta tunnen ja haistan kyllä :x

Itselläni oli muutama viikko sama tilanne. Järkyttävä haju kurkusta ja outo tunne, että jotain siellä on. Tökin sitten pumpulipuikolla kurkun sivuille niin syvälle kun yökkimättä pystyi. Ei auttanut heti, mutta muutaman tunnin kuluttua tunsin jotain nousevan kurkussa ylös päin ja kakomalla sain sen syljettyä altaaseen. Todella ällöttävän hajuinen, yök! Heti helpotti kurkkukipukin, tiedä sitten miksi...

Teet kurkulla sellasta oksentamisen tapasta jumppaa :D en osaa selittää. Mulla ne irtoo sillai iha itestää ja jos on kovaa kii ni pumpulipuikolla tai hammasharjan varrella...

Mä työntelen proppuja irti nielurisoista ihan hammasharjan varrella. Myös tuo "mievain" mainitsema oksentamisen tapainen jumppa "imee" niitä onkaloista pois jolloin ne saa syljettyä ulos.

Ota taskulamppu ja topsipuikko, sit meet peilin eteen ja painelet sillä topsipuikolla niitä kitarisoja. Usein ne on poimuiset, ja sieltä saattaa pullahtaa piilosta esiin proppu, jonka saat noukittua topsipuikkoon. Painelet eri kohdista, opit tuntemaan omat risasi ja mitä kohtaa painamalla piilossa olevat proput pullahtaa ulos.

Ne proput on yleensä siellä nielun sivussa olevien onteloiden sisällä, yleensä ne tulee samalle hlölle aina samaan paikkaan eli kun kerran paikallistat minne niitä tulee niin ensi kerralla löydät ihan ilman peiliä ne ja voit kaivaa pois. Yökköä joo mutta toimii...

Väliaikatietoja: MÄ näen sen! Mutta miten saan sen pois ilman että yörjöän, mulla on tosi herkkä toi refleksi :x

Sillä oksennusrefleksillä se vois jopa irrotakin. Ethän sä todennäköisesti oksenna, tulee vaan se yökkäysliike.

Koita etsiä joku mahdollisimman pitkä tikku, jolla saisit tökittyä sitä ilman että osut muualle siellä nielussa, niin ei yökkäilytä niin herkästi.

Jipii! Se lähti! Kiitos vinkeistä :) Toivottavasti sain kaiken pois :x Oiskohan tohon kurkun tympeeseen hajuun jotain lääkettä? Puikkoon tarttui vielä pahaa hajua. Ja miks hyvänen aika tuon pitää olla tuollainen kolohelvetti ton kurkun?

Mä olisin kans kiinnostunut tietää, onko joltain leikattu risoja proppujen takia? Itse teen sellaista duunia, jossa joudun paljon puhumaan toisten kanssa lähietäisyydellä ja välillä ihan huomaan kuinka se toinen kavahtaa kun alan puhua. Itse en edes huomaa pahaa hajua aina, tää on tosi tosi kiusallista :(

mulla leikattiin risat osittain proppujen takia, osittain siksi, että niissä poimuissa pesi jatkuvasti tulehduksia.. oli koko ajan joku tulehdus kurkussa ja lääkäri oli sitä mieltä, ettei ne proput ainakaan hyvää tee.
osaava lääkäri ymmärtää kyllä laittaa risat poistoon, jos niistä kerran on jatkuvasti vaivaa just noiden proppujenkin takia..

ps. kannattaa kurlata suolavedellä, se pehmittää sitä propun sisällä olevaa moskaa..

Teelusikan ja sellasen "papiljottikamman" varsi on kans varsin kätsyjä työvälineitä ja tosiaan siihen tökkimiseen ja kaiveluun turtuu ajan myötä eikä enää edes yökötä. Kannattaa desinfioida työkalu ennen kaivokseen laskeutumista :D

Mä annan nyt hetken tuon kurkun rauhoittua. Sain nimittäin jo haavan sinne aikaiseksi. Siellä on tosi syvällä ja tosi kapean onkalon pohjalla vielä tavaraa, enkä saa niitä pumpulipuikolla pois. Mutta enää ei ainakaan omaan nenään haise. Mahtaakohan mun hengitys silti haista? :(

Mulla on hyvät hampaat ja ikenet, mutta mitä iloa niistäkään on jos hengitys on kuin viemäri :( Tylsää.

Mites tommonen on sinne edes joutunut?
proppu.gif

Mä annan nyt hetken tuon kurkun rauhoittua. Sain nimittäin jo haavan sinne aikaiseksi. Siellä on tosi syvällä ja tosi kapean onkalon pohjalla vielä tavaraa, enkä saa niitä pumpulipuikolla pois. Mutta enää ei ainakaan omaan nenään haise. Mahtaakohan mun hengitys silti haista? :(

Mulla on hyvät hampaat ja ikenet, mutta mitä iloa niistäkään on jos hengitys on kuin viemäri :( Tylsää.

Mulla täysin sama vaiva. Nielurisat on pienet, mutta niissä on paljon kryptia, onkaloita, joihin ne proput muodostuvat. Ei auta kurlailu, ei sormilla painelu, ei pitkällä Topz-puikolla tai lusikan varrella tökkiminen. Mä väsyn ennen proppuja, ja nielurisat vuotaa verta :headwall: Aiemmin sain sentään niitä pois, mutta en tiedä, miksei enää mikään auta. Töiden puolesta munkin olisi syytä olla "hygieenisemmän oloinen". Vaikka hampaissa tai suussa muuten ei mitään vikaa olekaan, tuntuu, että ihmiset luulevat etten ikinä pese hampaitani tms.

Tiedän muuten, että tuon vaivan takia kyllä nielurisoja leikataan, itse olin menossa leikkaukseen yksityiselle, mutta jänistin. Vielä joku päivä menen, sen verran inhottava vaiva on!

Yhteistyössä