Miten pitkiä hoitopäiviä teidän lapsilla?

  • Viestiketjun aloittaja "ihmettelen"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sääli;29575642:
Meillä nyt 3v 4kk on ollut vuoden verran päiväkodissa. Tänä aikana kerran on ollut jokaisena viikon päivänä hoidossa, useimmin hoitopäiviä viikossa 2-3. Hoitopäivistä n. 1/3 kestää 3,5h, 1/3 6-6,5h ja aina välillä jokunen 9h päivä. Meillä on tuntiperusteinen laskutus, ja hoitotunteja useimipina kuukausina jossakin 80 tunnin huitteilla. Muutaman kerran tämän vuoden aikana on mennyt 100 tuntia/kk rikki ja silloin lapsi on jo ollut tosi paljon hoidossa! Tätä voi verrrata siihen, että jos lapsen hoitopäivä olisi 9h viitenä päivänä viikossa, tulee siitä neljässä viikossa 180 tuntia!

Vaikka vuorotyö monesti rasittaakin (meillä mies säännöllisessä työssä), ajattelen silti, että tämä on reippaasti parempi vaihtoehto kuin säännöllinen työ viitenä päivänä viikossa. Sääliksi käy todellakin niitä lapsia, jotka sen 9h joutuvat olemaan viitenä päivänä viikossa.
Tuo kääntyy kun lapsi on koulussa. Välillä en näe koululaista kun muutaman tunnin tai en ollenkaan vuorokaudessa kun olen iltavuoroja töissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sääli;29575642:
Vaikka vuorotyö monesti rasittaakin (meillä mies säännöllisessä työssä), ajattelen silti, että tämä on reippaasti parempi vaihtoehto kuin säännöllinen työ viitenä päivänä viikossa. Sääliksi käy todellakin niitä lapsia, jotka sen 9h joutuvat olemaan viitenä päivänä viikossa.
Toisaalta neuvolassa näkee senkin, että joskus lapselle tekisi hyvää käydä päiväkodissa säännöllisemmin, esim. leikkitaitojen ja sosiaalisten suhteiden kehittymisen vuoksi. Tämä siis isommilla lapsilla, yli nelivuotiailla. Joillakin taidot kehittyvät epäsäännöllisestä hoidosta huolimatta, mutta moni kärsii siitä että ei pysty solmimaan ryhmässä ystävyyssuhteita kunnolla. Varsinkin jos lapsi on vuorohoitoryhmässä, ja kaikki lapset käyvät hoidossa hyvin vaihteleviin aikoihin ja vapaapäiviä on paljon.
 
pitkää päivää
3v ja 4v ovat 10h / päivä hoidossa. 5 päivää viikossa.

Mulla 8h työpäivä ja matkoihin menee tunti suuntaansa. Lomaa kuukauden kesäloma ja muutamia muita lomapäiviä talven mittaan.
 
pitkää päivää täällä myös
Meillä muksu oli 2vuotiaasta lähtien 10tuntia päivässä/5 päivää viikossa....molempien vanhusten työmatka ja aika sama....meni aina ensimmäisenä ja haettiin viimesten joukossa, mutta minkäs teet kun työpaikalle on matkaa...nyt jo onneksi koulussa!
 
vierus
Alkuperäinen kirjoittaja sääli;29575642:
Vaikka vuorotyö monesti rasittaakin (meillä mies säännöllisessä työssä), ajattelen silti, että tämä on reippaasti parempi vaihtoehto kuin säännöllinen työ viitenä päivänä viikossa. Sääliksi käy todellakin niitä lapsia, jotka sen 9h joutuvat olemaan viitenä päivänä viikossa.
Itsekin mietin aiemmin päivätyön etsimistä, mutta sitten tajusin minkälaisia päiviä lapset joutuisivat sen vuoksi tekemään, joten karsin vähän omista haluistani ja jatkan vuorotyössä.
Esikoinen aloitti hoidossa alle 2vuotiaana ja oli 12-14 päivää kuukaudessa. Osa päivistä 8h, osa 6h. Arkivapaita aina vähintään yksi kappale viikolla, useimmiten kaksi.
Nuorempi aloittaa vuoden kuluttua (myös hiukan alle 2v silloin) tuossa samassa ryhmässä ja aion vuorotyön lisäksi käyttää osittaisen hoitovapaan hyödykseni.
 
"Neiti"
Joku täällä kirjoitti virheellistä tietoa, kaikilla on oikeus osa-aikaiseen hoitovapaaseen siihen asti, kun lapsi menee toiselle luokalle. Eli kyllä työajan lyhennys on mahdollinen, työnantaja voi kieltäytyä siitä ainoastaan todella vakavasta syystä, esim. että olet johtavassa asemassa yrityksessä.

Minä teen 30 tuntista viikkoa, joten olen hakemassa lasta viimeistään kello 15. Mies vie 8 aikoihin, työmatkat on kuirenkin meillä n. 45 minuuttia. Meidän päiväkodissa lapsilla on lyhyet päivät, pienempien (alle 4v.) ryhmissä on yhteensä noin 20 lasta, joista noin 5 tuodaan samoihin aikoihin kuin meidän lapsi ja suurin osa haetaan ennen neljää. Pari kertaa olen ollut hakemassa lasta puoli neljältä ja useimmiten hoidossa on enää kolme lasta...
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
"Tiina"
[QUOTE="miimaa";29575648]kohta 7v eskarissa 8-12, pikkusisko juuri 3v on kotona, isä lähtee klo 8 vie veljen eskariin ja minä tulen 15.15 töistä. On mummin kanssa omassa kotona sen ajan ja hakevat veljen eskarista. Isommalla lisäksi harrastus 2x vko ja pienemmällä 1 x vko. Mummi jäi eläkkeelle ja halusi tulla meille vahtimaan lapsia, asuu suht lähellä ja meillä ovat päivät.[/QUOTE]

Voi lucky you!! Ihana ku lapslla ei noita pitkiä hoitopäiviä. Meillä esikoinen koulussa ja ip:ssä klo 15:een. Pienempi hoidossa noin 8,5h päivässä. Mutta ei meillä lapset ole olleet koskaan hoidossa, jos toinen vanhempi kotona esim äitiyslomalla. Hoitoon lapset menee ainoastaan silloin kun on ihan pakko, ei siksi, että hoidosta maksetaan.
 
Wieruus
Nyt kun olen kurssilla niin eskarilainen ja hoitolaiset tekevät 8-15 päivää. Pitenee tunnilla kunhan aloitan harjoittelun, sovin työnantajan kanssa että teen lyhyempää päivää ( 6tunnin) ettei tarvitse maksaa eskarilaisesta kuin 4tunnin hoidon mukaan.
 
1-5 päivänä viikossa (keskimäärin 3), 2,5-11h (keskimäärin 4h), Poika on 6v, täyttää toukokuussa 7.
Omasta toiveestaan on ollut kotona silloin kuin toinen vanhemmistakin, nyt ensimmäisen kerran sanoi, että voisi mennä tarhaan leikkimään /eskariin arkivapaillakin.
On sosiaalisesti taitava, osaa lukea ja kirjoittaa, tuntee kellon (lukemaan oppi viime kesälomalla, kellon on osannut jo pari vuotta)
 
kjuh
6v. ja 4v. ovat päiväkodissa hoidossa 10 pv/kk klo 8.30-14.30. 6v. käy sitten niinä arkipäivinä kun ei ole hoitopäivä pelkästään eskarissa 8.30-12.30. Kaikki loma-ajat ovat kotona. Molemmat vanhemmat työelämässä.
 
tavis***
2,5 v. tyttömme on (valitettavasti) 8h viitenä päivänä viikossa. Joskus jopa 8,5h.
Onneksi hoitopaikkana IHANA pph jolla vain kolme muuta lasta hoidettavana.
Tyttö menee hoitoon yhtä mielellään kuin mummolaan ja heillä on sen verran "lepsua" että jos jollain tai usein jopa kaikilla lapsilla on yhtä aikaa ränkkä päivä, nukutaan vähän pitemmät päikkärit ja tehdään kaikki ajan kanssa, ei ole esim. pakko mennä ulos kahta kertaa tai ulkoilu on kävelyretki kauppaan josta saavat valita omat välipala jogurtit yms. :)

Jos tyttö olisi perus päiväkodissa olisi joku ratkaisu löydettävä että saataisiim lyhyemmät päivät..
Meillä onneksi tuuri ihanan hoitopaikan suhteen.
 
"Mona"
Valitettavasti lapsi oli aina 8,5tuntia koska pyöritin arkea yksin, mutta lapsella oli paljon vapaapäiviä kun mummo tuli hoitamaan tai lähti isän mukaan työreissuihin.

Nyt kaikki lapset kotona, mutta kun palaavat hoitoon, on se aika taas se 8,5tuntia.
 
"Lissu"
Niinä viikkoina kun molemmat ollaan aamuvuorossa on lapsi 6 v hoidossa n. 7.30-15-30, ja miehen iltavuoroviikkoina (joka kolmas viikko) on hoidossa n. 9.30-16.30.

Lapsi aloitti hoidossa 3 v:nä ja silloin teki 7.30-15.00 päivää. Mies oli silloin eri työpaikassa.
 
Kolmivuorotyö
Tuo kääntyy kun lapsi on koulussa. Välillä en näe koululaista kun muutaman tunnin tai en ollenkaan vuorokaudessa kun olen iltavuoroja töissä.
Näinpä....nytkin on viikkoja, että nään koululaiset aamulla pikaisesti tai vain nukkuvansa, jos on monta iltavuoroa peräkkäin.
Toinen puoli on, että päiväkotilaisilla on vain 12hoitopäivää kk ja hoitopäivän pituus max.8h, harvoin sitäkään.
On kyllä toiveissa päivätyö sitten pärin vuoden kuluttua kun nuorimmainenkin aloittaa koulun
Ja 30h/vko oon tehnyt koko lasten pk uran ajan ja aion tehdä niin kauan kun lakisääteisesti mahdollista on
 
"poiu"
Kateellisena luen näitä, meillä limittämällä saadaan pidettyä hoitopäivä 8 - 8,5 h, toinen voi viedä aina vähän myöhemmin. Molemmilla töissä palavereita ja tiimit joiden kanssa töitä tehdään, eli ihan aikaisintaan klo 16 voi lähteä. Matkoihin menee aikaa myös.
 
Mun lapsi menee luultavasti vasta syksyllä päiväkotiin, mutta silloinkin hoitopäiviä tulee olemaan 2-3 viikossa, max. 6h kerrallaan. Mulla on kolmivuorotyö ja mies voi pari kertaa viikossa tehdä lyhyemmän päivän tarvittaessa.
 
vierass
Voi olla etten hoitovapaan jälkeen palaa töihin vaan jään suoraan saikulle.
Silti lapset lähtee päiväkotiin ikäistensä lasten luo ja saavat siellä aktiviteettiä erilailla kuin minun kanssani. Minulla erilaisia ongelmia jotka estävät tietyt toiminnot.
Hoitopäivät tulevat olemaan 6-9h, 5pvä vko
 

Yhteistyössä