Täysimetin 6 kk, osittaisimetin kunnes lapsi oli 1,5-vuotias. Toki 4-6 kuukauden täysimetys on hyvä tavoite, mutta ei näitä asioita kannata kauheasti suunnitella etukäteen. Ne ovat aina niin tilannekohtaisia juttuja, joissa lapsellakin on mielipiteensä.
Molempia täysimetin 6 kk ikään asti. Esikoisesta imetys loppui kun hän oli 8 kk, kuopus taas jatkaa edelleen ollessaan nyt 18 kk. Olen antanut lasten päättää itse miten pitkään rintaa haluavat.
1. Imetin 10kk josta täysimetystä 4,5kk
2. Imetin 1v3kk josta täysimetystä 6kk
3. Imetin 1v9kk josta täysimetystä 6kk
4. Vauva on nyt 3kk ja täysimetyksellä jota jatkan sinne 6kk asti ja sen jälkeen niin pitkään kuin lapsi haluaa. 2v vaiheilla voin sitten alkaa miettiä vieroitusta.
Ekan kanssa imetys epäonnistui yrityksestä huolimatta monestakin syystä, kuopusta täysimetin 6kk janyt 8kk ja osaimetän, meinasin jatkaa n. 1v, kunnes saa ruveta juomaan tavallista maitoa.
1. lasta en täysimettänyt ollenkaan, imetystä kesti 1v4kk
2. lasta täysimetin 4kk ja imetin 2v
3.lasta täysimetin 3kk ja imetys jatkuu yhä, vauva on 9kk
Esikoista 4 kk täysimetyksellä ja kokonaan lopetin kun muksu 8 kk (menin isoon leikkaukseen ja luulin, että en voisi jatkaa imetystä)
Toista täysimetin 6 kk ja lopetin kokonaan kun lapsi oli 1v5kk.
Täysimetystä 4kk ja kaikkiaan imetystä 2v8kk. Itse piti ajaa imetys alas muuten tuo reilu 3½v varmaan vieläkin haluaisi rintamaitoa. Haistellee ja silittelee rintoja edelleen <3
No en itseasiassa täysimettänyt lainkaan koska annoin välillä korvikettakin vaikka maitoa riitti liiaksikin. Kiinteät aloitettiin kun poika oli 5kk ja imetyksen lopetin omasta tahdostani kun poika oli 8,5kk.
En myöskään varsinaisesti täysimettänyt koskaan: mies antoi silloin tällöin pikkuista hoitaessaan korviketta. Kiinteitä alettiin antaa reilu viisikuisena. Olen osaimettänyt tähän päivään saakka, tyttö on 2v2kk. Nyt olen lopettanut, kun meni siihen, että tyttö pyysi rintaa ehkä kerran kolmessa päivässä - eipä se taida sitä siis enää liialti kaipailla.
esikoista täysimetin ekan kuukauden, sit osittaisimetystä 3 kk:n ikään saakka, jonka jälkeen taas täysimetystä 4 kk:n ikään. Nyt edelleen osittaisimetystä ja ikää 7 kk, aion vielä jatkaa.
1. täysimetin n. 5kk ja osaimetin vähän yli vuoden
2. olisi tarkoitus täysimettää sen 6kk ja jatkaa osittaisena vähän yli vuoteen. Tämän kohdalla myös luovutan maitoa äidinmaitokeskukselle sinne 6kk asti.
Ensimmäistä täysimetin pari kuukautta ja osittaisimetin reilun vuoden. Toista täysimetin 6kk ja jatkoin osittain noin parivuotiaaksi. Kolmatta olen täysimettänyt 6 kk, nyt vuoden ikäisenä jatkuu, eikä ole suunnitelmia lopettamisesta. Isompienkin lasten kanssa lopettelu on tapahtunut lapsentahtisesti, luotan näin käyvän tälläkin kertaa .
Esikoista imetin 4kk kunnes rintaraivareiden ja syömislakkojen seurauksena painonnousu lakkasi ja oli pakko antaa lisämaitoa. Pullosta lisämaitoa saatuaan ei enää suostunut koskemaankaan tissiin, joten siihen loppui se imetys. Ei ollut täysimetetty siihenkään asti, vaan oli saanut synnärillä lisämaitoa ja pari kertaa korviketta kotona.
Toinen lapsi on nyt 3-viikkoinen vauva, synnärillä sai lisämaitoa ja sen jälkeen ollaan pärjätty kokonaan ilman. Jos imetys onnistuu, niin tissimaidolla mennään puolivuotiaaksi ja sen jälkeen osittaisimetystä niin kauan kun tuntuu hyvältä, ainakin sinne vuoden hujakoille...? Tällä hetkellä maitoa tulvii niin että pitäisi pumpata/kerätä vähän talteen, jotta mies voi tarvittaessa antaa joskus pullosta, mutta jos tulee tilanne ettei pumpattua maitoa ole ja olen itse esimerkiksi ihan uupunut, niin kertaluontoinen korvikkeen antaminen (kuten esikoisen kanssa pari kertaa tehtiin) ei ole poissuljettu vaihtoehto. Ja jos imetys alkaa mennä samanlaiseksi huudoksi ja sirkukseksi kuin esikoisen kanssa, siirrytään suosiolla korvikkeeseen tai jos onnistuu, pumppaan maidon ja vauva saa sen pullosta. Tämä siis on varasuunnitelma jota ei toivottavasti tarvii ottaa käyttöön