Miten pitkään vauvan tuttipullot ja tutit pitää steriloida keittämällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Otsikossahan se kysymys jo olikin, eli miten pitkään olette steriloineet vauvan tuttipullot ja tutit keittämällä aina käytön jälkeen ja milloin olette siis siirtyneet pelkkään pesuun?

Suositus on, et niin kauan kun ei syö kiinteitä. Esikon kohdalla näin teinkin, mutta kakkosen ja kolmosen kahdalla streliloin tuttipullot n. 2 kk, sen jälkeen olen pessyt astianpesukoneessa. Huvitutit steriloin kerran viikossa vielä 8 kk:n ikäiselläkin.

Mä steriloin ne ekat kuukaudet joka käyttökerran jälkeen ja sit satunnaisesti, mutta mulla onkin kone sitä varten että ei tarvi kattilassa keittää. Mutta nytkin kun täällä oli kolibakteeria vesijohtovedessä jonkun aikaa sitten niin olis ollut aika kamalaa jos vauva olis sairastunut ennenkuin tieto asiasta saatiin. Ja kyllä sillekin suositukselle on varmaan ihan hyvä syynsä.

10 kk: Mun mielestä ihan ok. Kannattaa vähän miettiä, mille bakteereille sitä lastansa altistaa. Etenkin jos lapsella muita sairauksia tms. Mutta tätä tuskin kaikki/puoletkaan täällä palstailevista ymmärtää...

Mä lakkasin keittämästä siinä kohtaa, kun näin tytön ensimmäistä kertaa järsimässä mun lenkkaria... :D Mutta niin kauan kun ei liikkunut lattialla, niin keittelin pulloja ja tutteja.

Alusta asti olen keittänyt pelkät pullotutit pari kertaa viikossa, jos muistan, kun niitä ei välttämättä saa täysin puhtaaksi. Pulloja en ole keittänyt oikeastaan lainkaan, satunnaisesti tuttien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
vastasyntyneelle hyvä keitellä mutta sitten kun alkaa saamaan muualtakin esim. käsistä bakteereja ei tarvi joka kerta keittää, silloin tällöin vain

Nykyisin neuvotaan että ei tarvii keitellä kun siitä ei kuulemma mitään hyötyä

Mä mietin juuri näitä asioita... että onhan omat kädet, koti ja ulkomaailma täynnä kaikenlaista pöpöä myös ihan pienelle vauvalle, joka ei vielä lattialla ryömi, niin miksi sterilointia pidetään niin ehdottoman tärkeänä? Eihän siitä kai mitään "haittaa" ole, mutta ei kai steriloimattomuuskaan mikään katastrofi ole (vai?)? Nyt yhtäkkiä tajusin olleeni steriloimatta muutaman päivän...Mietin että olenko aiheuttanut/aiheuttamassa jotain kamalaa (bakteerit) vauvalle, kun pullot, tutit ja rintapumpun osat olen vain tiskannut... et onko ilmavaivat (luultavasti) ehkä steriloimattomuuden syytä (onko mahdollista?) vai vaan normaalia masuaktiviteettia...

Alkuperäinen kirjoittaja Gardenia:
osta sterilisaattori, pullot laitetaan sinne ja sit mikroon 5 minuutiksi. paljon helpompaa kuin keittäminen! :) esim. huutonetistä saa edullisestikin.

on myös sellaisia sterilisaattoreita joita ei tarvitse laittaa mikroon

Yhteistyössä