Miten pitäisi puuttua asiaan, poikaa kielletään tulemasta mukaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Poikani on kakkosluokalla ja yksi luokan pojista on ottanut jossain mielessä poikani silmätikuksi. Esim, kun välitunnilla pelaavat jalkkista, tämä poika sanoo, että "Pekka" ei sitten saa tulla. Kaikki muut pojat menee ja poikani jää katsomaan kentän reunalle. Olen sanonut, että mene mukaan vaan, jos kerran haluat, mutta ei ole niin kova luonne, että menis, kun luokan pomo ensin sanoo noin. Äitillensä olen puhunut ja laittanut tekstaria. Sen jälkeen tämä poika sanoi, että äitin ei enää vastaa sun äitisi viesteihin. Pitäisikö laittaa Wilmaan viestiä vai mitä??

Opettajaan yhteys, mutta ei pelkästään sähköpostilla. Tuossa tilanteessa on tärkeää puhua asiasta opettajan kanssa, jotta opettaja varmasti ymmärtää tilanteen ja samalla näkee/kuulee, kuinka opettaja suhtautuu tilanteeseen.

Yhteyttä opettajaan. Wilmassa pyytää aikaa pienelle juttutuokiolle, ei se pelkkä viestittely open kanssa välttämättä riitä.
Ja se on opettajasta kiinni kuinka asiaan puuttuu. Tai puuttuuko ollenkaan kuten meillä kävi tytön kanssa.. Tyttöä jätetään välkillä yksin ja opettaja ei tähän puutu, kun välitunnit on kuulemma lasten vapaa-aikaa eikä hän voi puuttua siihen mitä välituntisin tapahtuu.. Paskat sanon minä, annoin kyllä kuulua oikein kunnolla!

Heti alussa kannattaa puuttua tähän ja nimenomaan kouluun.
Oman pojan kohdalla aikoinaan tilanne alkoi juuri näin, että joutui erään toisen pojan silmätikuksi jostain syystä. Tämä poika kävi esim. oman poikani kaverin luona sanomassa ettei kannata olla poikani kanssa ja kaverina. En tiedä miten oli suostutellut. Kun poikani meni kaverinsa luona käymään tämä ajoi pois kiviä heitellen. Toisen kaveripaikan pihalla taas oli poikaani syljetty kasvoihin ja ajettu pois.
Pikku hiljaa kaverit sitten jäivät pois, eikä kukaan halunnut koulussakaan olla poikani kanssa.
Luokanvalvoja ei oikein osannut mitenkään puuttua tilanteeseen koskaan, eivätkä muutkaan opettajat. Yläasteella sitten luokanvalvoja jopa sanoi, että poikani viihtyy yksin.
Näin ei toki ollut, kun kotona jokus itki yksinäisyyttään ja miten kukaan ei halua esim ryhmätyöhön häntä mukaan. Poika ollut aina rauhallinen ja varmaan liiankin kiltti.

Voi mun sydän särkyy kun luen näitä ketjuja. Yhden kiusatun äitinä olen joutunut nähdä millaiseen vuosien ja koko elämän mittaiseen tuskaan kaikki voi johtaa, eikä se lopu kun koulu loppuu, päinvastoin. Vielä vuosienkin jälkeen joutunut pelätä ja arvet on isot. Taistelun kautta on päässyt takaisin elämään kiinni. MUTTA silloin kun asiat on aluillaan niin puuttukaa, yrittäkää ja ennenkaikkea kuunnelkaa ja katsokaa omaa lastanne, uskokaa ja tukekaa ja tehkää niin kuin oma sydän sanoo. Opettajat ja rehtorit voi olla ihan sokeita, eivät näe tai halua nähdä.

Ihan kamalaa! Omat lapset on vielä pieniä, mutta jokaisen vanhemman painajaisia tälläiset kiusaamisjutut. Todella paljon voimia taisteluun! Käsittämättömiä ne opet ja reksit jotka ei näihin puutu, potku perseelle pitäisi sellaisille antaa töiden hoitamatta jättämisestä. Välkkä ei todellakaan ole mitään lasten vapaata aikaa, jolloin voi riekkua miten tykkää. Välkät tapahtuu opettajien valvovien silmien alla ja heidän tulee katsoa ettei ketään kiusata ja taata jokaiselle lapselle turvallinen ilmapiiri ja koulurauha. Ja porukasta eristäminen ja syrjiminen on hiljaista kiusaamista.

Pistää vihaksi. Ota ap opeen yhteyttä, toivottavasti hän puuttuu asiaan nopeasti ja tiukalla otteella. Se on täysin mahdollista se kiusaamisen kitkeminen, vaatii vaan osaavan ja itsevarman henkilökunnan!

Ja rohkeasti yhteyttä muiden poikien vanhempiin myös! Kiusaaja onnistuu vain jos muut toimivat laumassa. Jos muut ottavat poikasi mukaan, asetelma muuttuu. Mutta ole itse aktiivinen ja varmista että leikit sujuvat iltaisinkin!

8 vuotta koulukiusattuna lapsena ja nyt pienen lapsen vanhempana sanoisin ettei kiusaamista koskaan tulla saamaan loppumaan neuvottelemalla kiusaajan ja tämän vanhempien kanssa. Kiusaajilla on monesti takana psykologisia ongelmia, narsismia, vallanhalua ja toisten alistamisen halua, oman pahan olon sylkemistä muihin ihmisiin... Kiusaaja valitsee aina herkän lapsen uhrikseen. Muu haaremi on täynnä voimattomia vässyköitä jotka menevät massan mukana turvatakseen oman selustan. Nämä roolit säteilevät aikuisuuteenkin vaikka monesti ajatellaan toisin.

Oman lapseni kasvatan puolustamaan itseään. Ei sairaita ihmisiä voi neuvotella terveiksi. Monen koulukiusaajan taustalla on vanhemmilla alkoholismia, perheväkivaltaa, psyykkisiä sairauksia, huostaanottoja, jne. Opettajien väliintulo ja puhuttelut vaan lisäävät kiusaajan kiusaamista koska kiusaaja saa siinä haluamansa huomion. Paras keino olisi kiusaajan ulosjättäminen porukasta ja huonon käytöksen huomiotta jättäminen. Valitettavasti vaan herkät lapset, uhrit, sulkeutuvat kuoreensa eivätkä osaa sanallisesti/fyysisesti puolustaa itseään.

Jos oma lapseni alkaa kiusaamaan, tulen puuttumaan siihen erittäin vakavasti. Jos häntä kiusataan, annan hänelle neuvoja joita en viitsi tällä palstalla purkaa tarkemmin. Kiusatuksi tuleminen aiheuttaa vakavia vaurioita kehittyvän ihmisen psyykelle ja omanarvon tunteelle. Kiusaaminen voi vaikuttaa jopa vuosikymmeniä, ammatinvalintaan, opiskeluihin, ystävyyssuhteisiin ja seurustelusuhteisiin. Ihminen kadottaa luottamuksen toisia ihmisiä kohtaan. Kiusaaminen tulee yhteiskunnalle kalliiksi kaikenlaisten terapioiden ja muiden terveydenhuollon kustannuksina, myös syrjäytyminen maksaa todella paljon jos henkilö on erityisen herkkä puhumattakaan nuoren tekemästä itsemurhasta. Tällä perusteella oikeutan myös astetta raskaammat toimenpiteet kiusaamisen estämiseksi.

Eristäminen on yksi julmimmista kiusaamismuodoista ja samalla äärettömän vaikea puututtava. Eristäminenhän on henkistä väkivaltaa, jossa tehdään siis tekemättä. Eli toisin kuin lyönti joka on konkreettinen teko, on eristäminen sitä kun mitään ei tehdä.

Ulkopuolisen aikuisenkin on todella vaikea siihen puuttua. Se onnistuu vielä pienten lasten kanssa, mutta lasten varttuessa tilanne menee vaikeaksi. Esimerkiksi se että opettaja voi vaatia ottamaan välitunnin jalkapallopeliin mukaan, mutta miten puutut siihen kun kukaan ei syötäkään palloa? Tai miten puutut siihen että pelin jälkeen muut juttelevat keskenään pelistä, mutta kiusatun puhe on kuin sitä ei muut edes kuulisi. Miten puutut siihen kun muu porukka antaa olemuksellaan ymmärtää, etteivät pelaa futista muuta kuin opettajan määräämän pakon takia kanssasi?

Vaikeita asioita. Kiusaaja inttää ettei ole tehnyt mitään väärää. Jos yrität selittää, että pitäisi tehdä, niin vastakysymys on että kerro tarkalleen mitä. Vaikea siinä sitten selittää, että pitää syöttää pallo. Kun eihän se tietenkään ole mistään yhdestä yksittäisestä pallonsyötöstä kiinni. Kiusaaja syöttäisi kerran sen pallon ja muuten jatkaisi kuten ennenkin.

Parasta puuttumista eristämiseen on usein osallistua toimintaan aikuisena itse. No pikkupoikien kanssa voit pelata futista pihalla joskus, mutta ei opettaja voi käyttää välitunteja niin. Ja osallistuminenkaan ei voi olla kuin startti. Lasten pitää itse löytää ystävänsä ja pystyä pelaamaan ilman aikuisen jatkuvaa läsnäoloa.

Vaikeita juttuja.

Tuossa tilanteessa ei auta pelkkä yhden pojan puhuttelu. Kysehän on isosta joukosta poikia, jotka hyväksyvät sen, ettei "Pekkaa" oteta mukaan joukkueeseen. Kaikkien on yhdessä toimittava niin, että kaikki pelaavat.

Mutta kertokaapas, miten minun tulisi toimia, kun pojat (1-lk) eivät ota tyttöäni jalkapallopeliin välitunnilla mukaan. Kaikki luokan pojat pelaavat kilpajoukkueessa, ja peliin ei mahdu tyttö, jolla ei ole palloilutaustaa. Eli pitääkö tässä hyväksyä, että pelikenttä on vain pro-tasoisille ja muut jääkööt syrjään?

Kuten joku jo sanoi,yhteys muidenkin porukassa olevien vanhempiin sekä opettajaan. Pyydä tätä kiusaaja poikaa teille leikkimään, ehkä se auttaisi? Tai jututat itse suoraa poikaa. Tai muita porukan poikia leikkimään? Jos ei tilanne muutu tekisin ls ilmon kyseisestä pojasta. Itse olen ollut koko peruskoulu ajan koulukiusattu ja sitä kamaluutta mikä jatkuu vuosia sen jälkeen en halua omille lapsille.

Pitäisi ottaa heti opettajaan yhteys.
Lisäksi pitäisi puhua kyseisen pojan vanhemmille, ei lähettää tekstareita. Asiasta olisi myös keskustella sen pojan kanssa, joka eristää yhtä porukasta.

Tuntuu kyllä pahalta lukea näitä :( Meidän 2. luokkalaisella pojalla oli hiukan sama tilanne mutta ei koulussa vaan kotipihan kavereiden kanssa. Yksi naapurin poika on sellainen että yrittää ettei kukaan leikkisi meidän pojan kanssa ja "kieltää" tulemasta ulos välillä. Hänen vanhempansa ei tee asialle yhtään mitään, välillä vaan sanovat että "voi voi oleppas vähän kiltimmin" yms.. mutta eihän se tehoa. Olen sitten itse ajoittain ottanut tämän pojan puhutteluun niin että oma poikani on läsnä myös ja saattaapa siinä olla välillä muitakin pihan poikia. Aina se sitten puhuttelun jälkeen on hetken aikaa kiltisti ja taas sitten ilkeys alkaa niin uusi puhuttelu.. Kuitenkin noi muut pojat haluaa leikkiä meidän pojan kanssa mutta tämä yksi yrittää kovin olla hallitseva osapuoli :devil:

Jos sinulla olisi mahdollista puhua sen lapsen kanssa itse joka siellä kiusaa?

Riippuu tapauksesta, mutta usein kiusaajien kotioloissa ja vanhempien kasvatustaidoissa on jotain vikaa, joten heidän kanssaan selvittely ei onnistu. Jos opettaja on hyvä, hän pystyy asialle jotain tekemään, mutta jos ei pahemmin kiinnosta, niin turha hänenkään varaan laskea.

Itse tutustuisin muiden poikien vanhempien kanssa ja pyytäisin heitä kylään, jolloin pojat saisivat leikkiä rauhassa ja tutustua enemmän. Tämä vaikuttaisi siihen, että todennäköisemmin puolustaisivat poikaa kiusaajilta myös kodin ulkopuolella.

Vaikeita juttuja. Kakarat osaavat olla pirullisia. Yhdelle pojalle tehtiin joukolla niin, että otettiin kyllä pelaamaan, kun poika niin kovin halusi. "Pomopoika" määräsi, että kaikki muut lopettaa pelaamisen ja maalivahti tulee pois maalista, jotta tämä syrjitty poika saa "vetää".

Jos noita on joukko jotka menee mukaan niin voisittehan puhua kaikkien vanhempien kanssa(ehdota tätä) tuskin kaikkien vanhemmat on välinpitämättömiä kuitenkaan. Kyllä mä haluaisin kuulla jos mun lapsista joku tekisi noin tai olisi edes mukana sellaisessa porukassa.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Kouluun yhteyttä ehdottomasti heti. Yleensä se on turha yrittää yhden kanssa sitä selvitellä, helposti se saa tilanteen vaan huononemaan, jos kyseessä on ongelmatapaus muutenkin.

Koulussa pystyvät yrittää vaikuttamaan kaikkiin muihin, ei ainoastaan tuohon yhteen. Yhden sanomisillahan ei juuri mitään vaikutusta ole, jos muut eivät siihen mene mukaan. Ota yhteyttä opettajan lisäksi myös koulukuraattoriin/psykologiin ja rehtorillekin voi ilmoittaa tuollaista tapahtuvan koulussa. Alakoulussa puuttuminen on vielä aika helppoa, yläkoulussa se on yhtä tyhjän kanssa.

Tuntuu kyllä pahalta lukea näitä :( Meidän 2. luokkalaisella pojalla oli hiukan sama tilanne mutta ei koulussa vaan kotipihan kavereiden kanssa. Yksi naapurin poika on sellainen että yrittää ettei kukaan leikkisi meidän pojan kanssa ja "kieltää" tulemasta ulos välillä. Hänen vanhempansa ei tee asialle yhtään mitään, välillä vaan sanovat että "voi voi oleppas vähän kiltimmin" yms.. mutta eihän se tehoa. Olen sitten itse ajoittain ottanut tämän pojan puhutteluun niin että oma poikani on läsnä myös ja saattaapa siinä olla välillä muitakin pihan poikia. Aina se sitten puhuttelun jälkeen on hetken aikaa kiltisti ja taas sitten ilkeys alkaa niin uusi puhuttelu.. Kuitenkin noi muut pojat haluaa leikkiä meidän pojan kanssa mutta tämä yksi yrittää kovin olla hallitseva osapuoli :devil:

Jos sinulla olisi mahdollista puhua sen lapsen kanssa itse joka siellä kiusaa?

Täytyy sanoa, että tällaisessa tilanteessa olis kiva mennä lasten leikkeihin mukaan ja alkaa dissaamaan sitä kiusaajaa... :)

Vaikeita juttuja. Kakarat osaavat olla pirullisia. Yhdelle pojalle tehtiin joukolla niin, että otettiin kyllä pelaamaan, kun poika niin kovin halusi. "Pomopoika" määräsi, että kaikki muut lopettaa pelaamisen ja maalivahti tulee pois maalista, jotta tämä syrjitty poika saa "vetää".

Hitto, että lapset osaa olla kamalia...

Veikkaan, että meidän hoodin jätkät joutuis aikamoiseen puhutteluun, jos tämmöset jutut kantautuisi mun korviini.

Henkiseen väkivaltaan on vaikea puuttua. Yleensä se porukan pomo on kuin rikollisjengin johtaja. Sillä on häiriöitä ihan omasta takaa ja tuollaiseen ei normaali puhe toimi. Sen lähipiiri on ne ”keskitason pomot”, joita on yleensä 2-3 tyyppiä. He ovat pikkukoviksia ja haluavat pitää asemansa, sillä ison pomon ollessa poissa he saavat olla kingejä. Sitten ihan kuten rikollisjengissä näiden lisäksi löytyy prospekteja. Tyyppejä jotka haluaa mukaan porukkaan ja ovat valmiit tekemään kaikkia hölmöilyjä sen eteen.

Koska jengin rakenne on tuollainen, se suojelee johtoa. He päättävät ja käyttävät henkistä väkivaltaa. Silti konkreettiset teot, kuten fyysinen väkivalta tai vaikka homottelu tapahtuu näiden prospektien toimesta. Koska jengin johto päättää kuka on ”hyvä tyyppi”, on prospekteja helppo vaihtaa. Kun yksi on saanut rangaistuksen, ottaa johtaja siihen toisen joka hommaa sitten jatkaa.

Porukan pomoa tai johtoryhmää on vaikea saada tilivelvollisiksi. Kun ei ole mitään selkeää tekijää minkä nojalla tuomita. On mahdotonta antaa lapselle rangaistus ”henkisestä väkivallasta” määrittelemättä sitä yksityiskohtaisemmin. Jälki-istuntoa ei oikein voi määrätä sillä perusteella, että henkilö X nauroi ivallisesti henkilön Y piirustukselle. Kiusaaminen on pienen pieniä tekoja, jotka ehkä yksistään eivät muodosta perustetta rangaistukselle. Ja jottei se olisi noinkaan helppoa, niin usein asenne on noissa merkityksellisempi kuin itse teko. Voi olla että muidenkin piirustuksille on naureskeltu kyseisellä kuvaamataidon tunnilla, mutta naureskelu on ollut hyväntahtoista. Vain yhden kohdalla se onkin pahansuopaa. Selitä siinä sitten lapselle, että sinua pitää rankaista nauramisesta koska olit pahantahtoinen. Tuo toinen ei saa rangaistusta, koska hän taas ei nauranut pahalla. Voin sanoa että todella vaikeaksi menee.

Koska porukan pomo on usein moniongelmainen lapsi, tarkoittaa se yleensä ettei perheessä ole kaikki hyvin. Se vaikeuttaa entisestään asian purkamista, sillä vanhemmat eivät usein ole yhteistyöhalukkaita. Jos heille puhuu kiusaamisesta, on kysymys ”no mitä se teki?”. Ja edelleenkin on hassua antaa esimerkiksi se piirustukselle nauraminen sitten syyksi, kun eihän se yksittäisenä tekona ole varsinaisesti itse ongelma. Mutta jos vanhemmat ovat yhteistyöhaluttomia, he tarttuvat juuri tuohon. Opettaja on paska, kun valittaa jostain piirustukselle nauramisesta, vaikka sitä teki kyseisellä tunnilla moni muukin. Miksei heitä sitten syytetä kiusaamisesta? Epäreilua ja epäpätevyyttä!

Silloin kun kiusaaminen on selvä konkreettinen teko, vaikka niin että henkilö X telkeää henkilön Y vessaan välitunnilla, siihen on helppo puuttua. Ja uskon että jokainen opettaja niin tekeekin. Mutta kun kiusaaminen on usein juuri tuollainen rikollisjengimäinen kuvio, tekee se siihen puuttumisesta hyvin vaikeaa.

Yhteistyössä