Miten pienestä voi jäädä koukkuun.. "narkkiäiti"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nykyään onnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nykyään onnellinen

Vieras
Elämäni oli menossa paskaksi ennen kuin tulin raskaaksi. Olin ajatunut väärään seuraan, alkanut käyttää lääkkeitä väärin yms. Mun tarkoitus ei ollut kuin kerran, mutta olo olikin tuhat kertaa parempi kuin pelkän viinan avulla. Mitä enemmän käytin, sitä enemmän kumminkin masennuin ja lääkitsin itseäni kyseenalaisin keinoin. Oravanpyörä pyöri. Ihan normaalisti kumminkin hoidin työni ym.

Sitten sain tietää olevani raskaana ja aineet jäivät kokonaan, elämällä onkin jotain annettavaa. Olen onnellinen.

Silti myönnän että joskus tekee mieli yhä. Juopotella ei tee mieli, sen vaikutukset eivät ole mitenkään niin hyviä kuin huumeiden. Ajatuksen tasolla siis tekee mieli, en koskaan enää oikeasti ottaisi mitään. Tajusin miten helposti ja pienestä voi jäädä koukkuun.

En ole ollut fyysisesti riippuvainen, henkisesti vain. Aineiden avulla pystyin olemaan sellainen ihminen kuin halusinkin, sosiaalinen, suosittu, rohkea, hyvä itsetunto. Nyt pystyn olemaan sitä selvinpäinkin. Onneksi.

Täällä palstalla minut varmaan tuomitaan ja kehotetaan tekemään abortti tai antamaan lapsi adoptoitavaksi ym. Halusin vain kertoa ettei kaikki narkit ole ihan kauheita ihmisiä.

No ei todellakaan kaikki huumeiden käyttäjät ole luusereita tms!

Minä tiedän monta jotka polttelevat pilveä normi viikonloppukännien sijaan, ja usein se on paljon parempi vaihtoehto! Itse en käytä mitään, joskus olen muutaman kerran kokeillut kannabista.

Riippuen mitä käytät/käytit, on riippuvuus erilaista. Ajettele miten helposti jopa tupakkaan jää koukkuun, saati sitten huumeisiin.

Hienoa että olet ollut nyt ilman, voimia sillä tiellä pysymiseen :D

Kyllä kaikki narkit on kauheita ihmisiä. Tai tyhmiä ainakin. "Juopotella ei tee mieli, sen vaikutukset eivät ole mitenkään niin hyviä kuin huumeiden." Vai että huumeiden vaikutukset on niin hyviä! Paskoja ne vaikutukset on, kun kerta jäät heti koukkuun.

Onnea odotukseen:) Ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä saa eka kerran koittamaan huumeita vaikka kaikkien pitäis tietää että elämä voi hyvinkin mennä sen jälkeen täysin päin helvettiä?

Täällä on aivan samanlainen tarina mulla.. lapsi on jo syntynyt ja silti välillä ihan ajatusleikkinä mietin miten mukavaa olis viedä lapsi hoitoon ja taas vetästä.. mutta en todella ikinä tekis niin..

Sinulle "kyllä on": Siinähän se juju onkin, että huumeista tulee niin mahtava olo ettei alkoholista tuleva känni ole mitään sen rinnalla.

vieras joka kysyt mikä saa kokeilemaan.. Masentuneisuus, kun tuntuu ettei millään ole väliä, halu paeta todellisuudesta. saada päänsä sekaisin ja unohtaa edes hetkeksi. Ja se kyllä (valitettavasti) toimii ja hupsista, kohta on pakko saada lisää. Näin siis omalla kohdallani. Olen aina ollut sellainen että tylsistyn aika helposti ja koetan hakea elämään jännitystä yms.

Amfetamiini esimerkiksi on sellainen, että se saa jokaisen ihmisen jolla on huono itsetunto, tuntemaan itsensä mahtavaksi ja hyväksi. Mikään ei pelota, sitä muuttuu sosiaaliseksi. Sitä on kuin duracell-pupu, jaksaa siivota ja puuhata ja hoitaa asioita väsymättä, jaksaa nukkumatta ja syömättä, jaksaa tehdä töitä vuorokausien ympäri.

mutta sitten ei pystykään enää mihinkään selvinpäin ja aine määrittää koko elämän.

Itse en kauan kerennyt käyttää ja olen päässyt aineista eroon omin voimin. neuvolassa toki olen kertonut rehellisesti asioista ja sieltä päin minua tuetaan eikä heti tuomita.

Lapsen odotus on ihana asia, ja se tietysti kun hän syntyy. Toivon vaan että kaikki menee loppuun saakka hyvin :)

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Täällä on aivan samanlainen tarina mulla.. lapsi on jo syntynyt ja silti välillä ihan ajatusleikkinä mietin miten mukavaa olis viedä lapsi hoitoon ja taas vetästä.. mutta en todella ikinä tekis niin..

hyi vittu mitä tekstiä... toivottavasti et tuu mieliteot liian suuriks...

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Kuinka pitkällä raskautesi oli, kun sait tietää siitä? Joko lapsi on syntynyt ja jos on, saiko hän mitään vammoja huumeidenkäyttösi vuoksi?

Olin 5 viikolla kun tein testin. En ollut kerennyt raskausaikana ottaa kuin yhdet alkoholikännit (aika moni varmasti kerkeää jos ei vielä tiedä raskaudesta) mutta lopetin kaiken kun sain tietää raskaudesta. Minulla on nyt rv 31+6 eli ei kauaa enää ja raskaus on edennyt normaalisti :)

En tosiaankaan käyttänyt joka päivä mitään. Olin/olen ihan työssäkäyvä ihminen ja ei sitä arkena sopinut juhlia.

Alkuperäinen kirjoittaja just:

Kyllähän monet äidit käy joskus ryyppäämässäkin ja vievät lapsen hoitoon. Mitä väliä millä vetää päänsä sekaisin? Viinalla vai aineilla? Meinaan siis jotain satunnaisia käyttökertoja (joko alkoholi tai huumeet)

Mukavaa kuulla joskus iloisiakin uutisia :) Onko sulla mies tukemassa sinua? Entä jos synnytyksen jälkeen tulee vasymystä tai masennusta, oletko miettinyt kuinka sitten jaksat? Ettet taas rupea käyttämään? Hyvää jatkoa sinulle ja onnea synnytykseen :)

Alkuperäinen kirjoittaja mimosaaa:

Kyllähän monet äidit käy joskus ryyppäämässäkin ja vievät lapsen hoitoon. Mitä väliä millä vetää päänsä sekaisin? Viinalla vai aineilla? Meinaan siis jotain satunnaisia käyttökertoja (joko alkoholi tai huumeet)

Ai mitä väliä?!? Kyllähän mä mieluummin vedän satunnaisesti pääni sekaisin viinalla ku huumeilla...

Juu on mies joka on raitis (alkoa ottanut kyllä silloin tällöin, mutta koko raskausaikani ollut ilman). Olen kyllä miettinyt tuota jos synnytyksen jälkeen masentuu tms, mutta sitten haen apua oikeasta paikasta enkä kadulta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mimosaaa:

Ai mitä väliä?!? Kyllähän mä mieluummin vedän satunnaisesti pääni sekaisin viinalla ku huumeilla...

Miksi? oletko HIEMAN tekopyhä? Miksi haluat vetää pääsi sekaisin?

ap.lle tsemppiä. Itse en ole aineita koskaan käyttänyt mutta siskoni on narkomaani ja läheltä olen sitä elämää katsonut.

On yksilöllistä, miten äkkiä jää koukkuun. On tunnistettu tiettyjä geenejä, jotka esiintyvät useammin addikteilla kuin muilla. Itse käytän laillista huumausainetta (joka ei minua huumaa), jotta välttyisin addiktioilta.

Hei sinä ketjun aloittaja!

Olen tehnyt vuosia terapiatyötä naisten ja äitien kanssa, joilla on päihdeongelmia - ja siis myös huumeiden käyttöä. Hienoa, että olet voinut olla ilman aineita ja useimmat pystyvätkin tähän raskausaikana. Oma kokemukseni kuitenkin on, että vauvan synnyttyä ja hieman kasvettua, alkaa tulla enemmän näitä mielihaluja ja jos ei ajoissa hae apua, niin useimmilla äideillä aineiden käyttö on vakiintunut melko säännölliselle tasolle lapsen 1. ikävuoteen mennessä. Et ole "toivoton tapaus" tai luuseri, mutta apua tarvitset. Itse näen niin, että päihteiden käyttö on oire jostakin - ja kuten itsekin kuvaat noita tuntemuksia, mitä päihteistä saat. Hakeutu ajoissa vauvatyöhön perehtyneen psykologin, terapeutin tai psykiatrin vastaanotolle. Parhainta apua saat, kun otat yhteyttä oman paikkakuntasi Ensi- ja turvakotien liittoon. Pidä kiinni -projekti auttaa päihdeongelmista kärsiviä raskaana olevia ja vauvaperheitä ja heillä on myös avotyötä.

Kaikkea hyvää sinulle! Ja lopuksi sanoisin näin, että ennusteesi vaikuttaa hyvältä, kun itse tunnistat omat mielihalusi ja jos olet valmis hakemaan apua ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
On yksilöllistä, miten äkkiä jää koukkuun. On tunnistettu tiettyjä geenejä, jotka esiintyvät useammin addikteilla kuin muilla. Itse käytän laillista huumausainetta (joka ei minua huumaa), jotta välttyisin addiktioilta.

Joo itsekin olen lukenut noista geeneistä. Ja miettinyt onko itselläni sellaisia. Olen nimittäin jäänyt ekana koukkuun tupakkaan, sitten alkoholiin, lopulta huumeisiin. Toinen vanhemmistani on alkoholisti ja hänen puolen suvussaan sitä esiintyykin paljon.

Tuleva lapsi ei tiedäkään miten hän on onnistunut pelastamaan elämäni. Tulevaisuudestahan kukaan ei tiedä, mitä vaan voi sattua, lapselle siis tai minun elämässäni.

Alkuperäinen kirjoittaja ammattilainen:
Hei sinä ketjun aloittaja!

Olen tehnyt vuosia terapiatyötä naisten ja äitien kanssa, joilla on päihdeongelmia - ja siis myös huumeiden käyttöä. Hienoa, että olet voinut olla ilman aineita ja useimmat pystyvätkin tähän raskausaikana. Oma kokemukseni kuitenkin on, että vauvan synnyttyä ja hieman kasvettua, alkaa tulla enemmän näitä mielihaluja ja jos ei ajoissa hae apua, niin useimmilla äideillä aineiden käyttö on vakiintunut melko säännölliselle tasolle lapsen 1. ikävuoteen mennessä. Et ole "toivoton tapaus" tai luuseri, mutta apua tarvitset. Itse näen niin, että päihteiden käyttö on oire jostakin - ja kuten itsekin kuvaat noita tuntemuksia, mitä päihteistä saat. Hakeutu ajoissa vauvatyöhön perehtyneen psykologin, terapeutin tai psykiatrin vastaanotolle. Parhainta apua saat, kun otat yhteyttä oman paikkakuntasi Ensi- ja turvakotien liittoon. Pidä kiinni -projekti auttaa päihdeongelmista kärsiviä raskaana olevia ja vauvaperheitä ja heillä on myös avotyötä.

Kaikkea hyvää sinulle! Ja lopuksi sanoisin näin, että ennusteesi vaikuttaa hyvältä, kun itse tunnistat omat mielihalusi ja jos olet valmis hakemaan apua ajoissa.

Kiitos viestistä :) Olenkin pohtinut tuota että mistä hakea apua JOS tulee vahvoja mielihaluja vauvan syntymän jälkeen. Ja joo päihteiden käyttö onkin oire - jostakin. Teini-ikäisenä ja nuorena aikuisena sairastinkin masennusta, kävin pari vuotta terapiassa, olin lääkityksellä ja vähän aikaa osastollakin. Paranin masennuksesta mutta se puhkesi uudelleen ja silloin hain apua aineista terapeuttejen sijaan. Koen että masennuslääkitys ja hoito lopetettiin liian aikaisin. Olenkin sitä miettinyt että terapia ei olisi pahitteeksi vaikken tällä hetkellä tunnekaan itseäni masentuneeksi. Mutta siihenkin minulla on tapana sairastua. Ja onneksi tunnistan oireet, ja uskon että osaan hakeutua ajoissa hoitoon sitten jos sen aika tulee :)

Mä haluan kans ap:lle sanoa, että HIENOA kun olet pysynyt selvinpäin! Peesaan toisena ammattilaisena tuota ensimmäistä ammattilaista siinä, että apua kannattaa hakea jo "varalle," tarina siitä kuinka päihteet palasivat kuvioon mukaan on mullekin kovin surullisen tuttu. Ja ei, et ole luuseri. Riippuvuus on sairaus, joka pysyy loppuelämän mukana. Mielitekojen iskiessä mieti mihin tarpeeseen ihan oikeasti ainetta tarvitset ja voiko sen tarpeen tyydyttää jotenkin muuten. Kovasti voimia sulle jatkoon!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mä haluan kans ap:lle sanoa, että HIENOA kun olet pysynyt selvinpäin! Peesaan toisena ammattilaisena tuota ensimmäistä ammattilaista siinä, että apua kannattaa hakea jo "varalle," tarina siitä kuinka päihteet palasivat kuvioon mukaan on mullekin kovin surullisen tuttu. Ja ei, et ole luuseri. Riippuvuus on sairaus, joka pysyy loppuelämän mukana. Mielitekojen iskiessä mieti mihin tarpeeseen ihan oikeasti ainetta tarvitset ja voiko sen tarpeen tyydyttää jotenkin muuten. Kovasti voimia sulle jatkoon!

Ja vielä on pakko sanoa, tuo kannabiksen puolesta puhujat saavat oikeasti karvat pystyyn! Ihan järkkyä sontaa ja tosi surullista että ihmiset uskovat siihen. Se ei todellakaan ole mikään vaaraton aine. Huh huh.

Yhteistyössä