Miten pienen lapsen äiti sais apua alkoholinkäytön vähentämiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja juoppo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

juoppo

Vieras
Pelkään lapsen takia puhua missään. Mulla on ollu liikakäyttöä jo vuosia sitten, yleensä se lisääntyi aina kun oli ihmissuhdeongelmia. Juon siis suruun/ahdistukseen.

Kävin a-klinikallakin mutta eihän ne sieltä antanut kuin pussillisen rauhottavia ja unilääkkeitä päivittäin. Rauhottavia mulla on reseptillä, mutta jos mä otan niitä päivällä niin oon ihan haukotteleva ja tokkurassa, ei siis hyvä ollenkaan pienen lapsen kanssa.

Raskausaika oli ihanaa, mä elin terveellisesti ja suorastaan hehkuin. Imetyksen loputtua alkoi taas juominen. Ja asiaa ei auta että jos mä en osta alkoholia, joku muu kantaa sitä kaappiin ja saatan kestää iltaan asti kunnes himo on liian suuri ja hermot kireellä.

Kyllä mä lapsen just ja just jaksan hoitaa ja kodin, mutta olisipa ihanaa herätä joku aamu ilman krapulaista oloa ja hikoilua ja hermostuneisuutta.

Miksi pelkäät lapsesi vuoksi? Nyt otat ja soitat vaikka neuvolaan, tai aika vaikka terveyskeskuslääkärille. Kyllä sekin osaa auttaa sua aivan varmasti.

Kuka sulle kantaa sitä alkoa sinne? Etkö voi sanoa jotta jättäsivät tuomatta?

kyllä neuvola on ensimmäinen paikka jossa kannattaa avata keskustelu tästä asiasta...ja tietysti se a-klinikka on hyvä vaihtoehto mut ottavat kuitenkin neuvolaan ensimmäisenä yhteyttä kun lapsikin on perheessä! kuulostat järkevältä ja ongelman tietävältä henkilöltä,eli siis neuvoisin neuvolan puoleen kääntymään!!! osaavat ohjata jatkot...

Mulla oli myös tuo, että raskausaika ihana ja imetys kun loppui niin lisääntyi taas juominen. Olen aina hoitanut kodin ja lapset, mutta ylipäätänsä se, että joskus on kausia että juo usein, vaikka vähänkin, se ahdistaa. Masennun entisestään, jos juon.

Mä en vain kehtaa puhua neuvolassa. En saa suutani auki, häpeän niin kovasti. Ei meistä ulospäin huomaa mitään, ollaan siistejä ja asiat pelaa. Inhoan vaan että mä tarvitsen alkoholia. Mitkään lääkkeetkään ei auta tähän oloon. Kokeilin eri merkkejä masennukseen, mutta tietysti otin niiden kanssakin ja joskus oli niin kurja olo, tuntui että mä sekoan. On se kumma, että on lääkkeitä mutta niiden kanssa pitäisi sitten pysyä nollalinjalla ja se ei mulla ole onnistunut. Se on vaan niin mahtava tunne kun parin jälkeen rupeaa hiipimään hyvä olo edes hetkeksi. Enkä tajua miksi mua aina vaan ahdistaa. Ja juomatta mä olen kuin viulunkieli, mua ei kestä kukaan. Kaikki lähipiirissä juo aika paljon, ei ole ketään tukemassa. Aa-kerho pelottaa myöskin, en kestä sellaisia ryhmiä.

Kuka ihme kantaa juomaa kaappiin? Ilmeisesti miehelläsikin on ongelmia juomisen kanssa? Ja kuinka ihmeessä on annettu rauhoittavia ja unilääkkeitä?! Pysy kaukana niistä!!
Ilmeisesti olet jo alkanut pitämään juomispäiväkirjaa. Kirjaat siis ylös paljonko juot ja miksi otit. Juomiskirjan avulla huomaa itsekin, että paljonko tulee juotua. Usein täysi lopettaminen voi olla helpompaa kuin vähentäminen. Pitää järjellä käskeä itseään olla juomatta vaikka kuinka mieli tekisi. Palkitse juomattomuudesta vaikkapa uudella vaatteella, korulla tms. AA-kerhosta se paras apu yleensä löytyy. Siellä ei tarvitse kertoa edes omaa nimeään. Sieltä saa myös itselleen tukihenkilön (entinen holisti), jolle voit soittaa milloin vain kun tuntuu siltä että nyt ratkeaa. Hyvää tarkoittavat tädit ja sedät terveydenhuollossa haluavat auttaa, mutta vertaistuki on paras apu useimmille.

Jos aa-kerho pelottaa, ota nettisivuilta selvää, mikä on alueesi puhelinnumero, josta voi kysellä kerhosta. Joku jäsen siis päivystää tiettyinä aikoina ja vastaa kyselyihin. Joillakin paikkakunnilla voi saada oman tukihenkilön ilman kerhossa käymistäkin. Ja aa-palvelevasta puhelimesta tai mielenterveysseuran puhelimesta saat myös tietoa erilaisista tukitoimista, mikäli haluat kertoa paikkakuntasi. Kai tiedät, että alkoholi aiheuttaa masennusta. Se muuttaa aivojen toimintaa niin, että masennuskierre alkaa tai jo alkanut pahenee. Masennus lievenee kun on ollut riittävän kauan juomatta. Mistä muusta voisi tulla hyvä olo? Liikunnasta..? Mitä harrastit nuorena? Loppujen lopuksi elämä selvinpäin ei ole yhtään sen kamalampaa kuin kännissä.

Yhteistyössä