Miten pian uuden työpaikan saamisen jälkeen kehtaisit antaa vauvalle luvan tulla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Vauvakuume vaivaa ja tässä on jo aika pitkään odoteltu. Ensin opiskelut ja sitten sitä vakituista työpaikkaa, jonka nyt siis sain! Kehtaiskohan jättää heti ehkäisyn pois? Toki voi olla, ettei vuoteenkaan tärppää, mutta toisaalta jos tärppääkin heti (siihenkin on varauduttava)? Kannattaako vielä odotella? Kondomiehkäisy on käytössä ja kierto säännöllinen 29 päivää. Koeaika on uudessa työssä 3 kuukautta, ja jos nyt alettaisiin yrittämään lasta niin pystyisin varmastikin pitämään työyhteisöltä raskauteni salassa tuon ajan. Mutta olisiko hirveän noloa ilmoittaa pian koeajan loputtua jäävänsä sitten jokusen kuukauden päästä mammalomalle?

no periaatteessa sinulta voitaisiin kysellä syitä miksi salasit näin merkittävän asian työnantajalta. ja potkut voisi siltikin tulla kiertoteitse. sinuna odottelisin ainakin että koeaika on ohi.

riippuen tilanteesta haluatko saada mahdollisen vakkari sopparin vai vaan hetken aikaa olevan määräaikasen.
ite odotin että saan vakkarin ja kuitenkin firma lopetti ennen kuin sinne palasin joten kenkää tuli...

eli periaatteessa mun mielestä ihan sama. eihän se kehtaamista kato jos vvauvan haluaa...tulee kun tulee ja kuten sanoit eihän se ekasta kertaa välttämättä tärppääkkään...

No jos ajattelit olla pitkään ko firman palveluksessa, niin eipä kai sillä väliä ole missä kohtaa jäät äippälomalle, kun ja jos se kuitenkin on väistämätöntä.

Minä olin raskaana jotain 17-19 viikolla, kun hain ja sain vakituisen työpaikan. Haastattelussa kyseltiin kauttarantain ("onkos ehkäisyasiat kunnossa?"...johon vastasin, että on on...) perhesuunitteluasioita.
Kerkesin sit olla 2kk töissä (oisko koeaika ollu 4kk...), kun kerroin, että jään tässä 2kk kuluttua äippälomalle....vähänhän ne siellä työpäikassa katteli ikävästi, mut silloin oli semmonen tilnne, että ihan pakosti tarvisin sen duunin...

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
mä tein niin että kun koeaika päättyi torstaina, kerroin perjantaina raskaudesta töissä. Ihan hyvin uskaltaa koeajalla tulla raskaaksi, ei se vielä näy päälle

Paitsi että jos iskee tappava pahoinvointi, niin joutuu olemaan töistä jatkuvasti pois, ja se siitä työpaikasta (jos siis ei pysty tsemppaamaan edes koeajan loppuun asti).

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
mä tein niin että kun koeaika päättyi torstaina, kerroin perjantaina raskaudesta töissä. Ihan hyvin uskaltaa koeajalla tulla raskaaksi, ei se vielä näy päälle

Paitsi että jos iskee tappava pahoinvointi, niin joutuu olemaan töistä jatkuvasti pois, ja se siitä työpaikasta (jos siis ei pysty tsemppaamaan edes koeajan loppuun asti).

juu siks mäkin kerroin noin alussa jo, ettei ne ihmettele (olin vasta jotain viikolla 10 ). Hakeuduin iltavuoroihin kun pahoinvointi oli kaikkein pahinta aamuisin, ja sit mä yritin torkkua joka välissä... :D

nyt tokalla kerralla oon kertonu kanssa tosi aikasin, jo viikolla 8

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
no periaatteessa sinulta voitaisiin kysellä syitä miksi salasit näin merkittävän asian työnantajalta. ja potkut voisi siltikin tulla kiertoteitse. sinuna odottelisin ainakin että koeaika on ohi.

Mikä muuten lasketaan salaamiseksi?

Itse koen tuon keskenmenoriskin niin suureksi etten ole raskauksista kertonut läheisimpien lisäksi kenellekään ennen rakenneultraa. Vähän hassulta tuntuisi silloin kertoa jollekin täysin vieraalle pomolle siinävaiheessa kun ei vielä kerro edes kavereille ja koko vauvan tulo tuntuu epävarmalta.

Itselleni kyllä oma perheentilanne ja vauvan osuminen siihen vaikuttavat enemmän kuin työnantaja.

Menin kahen lapsen jälkeen töihin jahkailun jälkeen ja sit tein positiivisen raskaustestin just kun koeaika oli ohi! Meillä sai tulla vauva jos on tullakseen koko ajan ja sitten melkein heti tulin raskaaksi kun olin päässyt töihin, ikäeroa tuli vajaat kolme vuotta.

Onneksi meillä oli töissä joku vauvabuumi menossa ja meijän vauva oli kuudes tälle vuodelle, vielä yksi tulossa vuoden lopussa ja ainakin yksi ens vuoden puolella. =)

ja tällä tietoa oon menossa takaisin tuonne töihin, riippuen vauvan sairauden laadusta silloin. Mukava työpaikka oli ja on ja kerrankin on fiilis että kiva mennä joskus takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Itse koen tuon keskenmenoriskin niin suureksi etten ole raskauksista kertonut läheisimpien lisäksi kenellekään ennen rakenneultraa. Vähän hassulta tuntuisi silloin kertoa jollekin täysin vieraalle pomolle siinävaiheessa kun ei vielä kerro edes kavereille ja koko vauvan tulo tuntuu epävarmalta.

Itselleni kyllä oma perheentilanne ja vauvan osuminen siihen vaikuttavat enemmän kuin työnantaja.

no meittikääpä joskus myös sen työnantajan kannalta asioita. ei varmasti ole mukavaa kun etsii luotettavaa työntekijää ja sitten tämä yhtäkkiä ilmoittaa koeajan jälkeen että ainiin mä olen muuten 4kuulla raskaana. tiedättekö kuinka hankalaa on saada ammattitaitoista väkeä puhumattakaan siitä kuinka paljon työnantajalla kuluu rahaa siihen että ensin palkka sinut ja sitten sinulle sen äitiyslomansijaisen. ei aina tarvitse ajatella itseään. tekee lapset silloni kun sopivin sauma on, ja jos työhönmenovaiheessa jo suunnittelee raskautumista niin eikö olisi hyvä hake jotakin osa aikatöitä. itse en ainakaan kehtaisi ilmoittaa uudessa työpaikassa että ju mä täsät jään äitiyslomalle että morjesta vaan.

tai jos haluat pelata varman päälle, niin odota ensin se koeaika. Kolme kuukautta menee nopeasti, kun on uusi työ mitä opetella. Jos sulla sattuisi niin hyvä tuuri, että heti tärppäisi, niin uudesta työpaikasta voi olla hohto kaukana, jos alkuraskaus menee pönttöä halatessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ......:

no meittikääpä joskus myös sen työnantajan kannalta asioita. ei varmasti ole mukavaa kun etsii luotettavaa työntekijää ja sitten tämä yhtäkkiä ilmoittaa koeajan jälkeen että ainiin mä olen muuten 4kuulla raskaana. tiedättekö kuinka hankalaa on saada ammattitaitoista väkeä puhumattakaan siitä kuinka paljon työnantajalla kuluu rahaa siihen että ensin palkka sinut ja sitten sinulle sen äitiyslomansijaisen. ei aina tarvitse ajatella itseään. tekee lapset silloni kun sopivin sauma on, ja jos työhönmenovaiheessa jo suunnittelee raskautumista niin eikö olisi hyvä hake jotakin osa aikatöitä. itse en ainakaan kehtaisi ilmoittaa uudessa työpaikassa että ju mä täsät jään äitiyslomalle että morjesta vaan.

Tässä elämässä tänä päivänä on oltava itsekäs. Joka tapauksessa kun synnyttävässä iässä olevan naisen palkkaat töihin on melko todennäköistä että se äippäloma jossain kohtaa häämöttää joten se on aivan se ja sama missä kohtaa se sitten tulee. Sijainen se on hankittava joka tapauksessa.
Kehtaamisesta tässä ei pitäs olla mitenkään kysymys.

Kuinka paljon työnantajalle loppupelissä on merkitystä jääkö viran saanut äitiyslomille sen 2-3kk myöhemmin? (Eli siis odottaa sen koeajan loppuun ennen ehkäisyn poisjättöä )

Toisaalta onko salaamista myös se jos jättää kertomatta työnantajalle uskonnollisen suuntautumisen joka kieltää ehkäisyn?

Vaikkapa tilanteessa jossa pariskunta on olliut jo useamman vuoden naimisissa eikä lasta kuulu ja naiselle tarjotaan vakityötä. Tämän jälkeen lapsia sitten alkaakin tulla niin että nainen on aina raskaana palatessaan takaisin töihin. Onko tuon "salaaminen" sitten oikein työnantajaa kohtaan?

Alkuperäinen kirjoittaja marhe:

Tässä elämässä tänä päivänä on oltava itsekäs. Joka tapauksessa kun synnyttävässä iässä olevan naisen palkkaat töihin on melko todennäköistä että se äippäloma jossain kohtaa häämöttää joten se on aivan se ja sama missä kohtaa se sitten tulee. Sijainen se on hankittava joka tapauksessa.
Kehtaamisesta tässä ei pitäs olla mitenkään kysymys.

No, tämä saattaakin olla juuri se syy, miksei nuorille naisille ole tarjolla niitä vakipaikkoja. Itse olen pitänyt rajana, että kaksi vuotta olisi töissä ennen kuin jää pois, niin hyvin kehtaisi. Ei ole kenelläkään sitten enää mitään sanottavaa.

Kandee kyllä antaa koeajan mennä ennen raskautumista. Ihan itsesi kannalta helpompi niin. Eikä kyseessä kuitenkaan kuin muutama kuukausi kauemmin odoteltavaksi.
Ihan siksi näin että
1) jaksat keskittyä uuden työn opetteluun kun ei ole kaameaa väsymystä ja pahoinvointia jne
2) irtisanominen on vaikeampaa koeajan jälkeen, koeajalla käy ilmeisesti mikä tahansa pikkusyy irtisanomisen perusteeksi

Sitten vaan omien tuntemusten perusteella. Itse kyllä kehottaisin pitämään myös omista oikeuksistasi naisena kiinni, eikä niin että mielistelisit vuosikausia käyttämällä ehkäisyä vaikket tahtoisi... On sulla oikeus henkilökohtaiseen elämään vaikka työssä käytkin!

Itse olen 2 kertaa tullut raskaaksi pätkätöitä tehdessäni, mutta molemmilla kerroilla olin siinä vaiheessa noin/yli vuoden ollut samassa työpaikassa. Kerroin raskaudesta kun eka ultra oli takana ja tämä vaikutti jatkosopimukseen (jatkettiin vain äitiyslomaan saakka, muuten olisi jatkettu pidempään), mutta tahdoin olla rehellinen tässä asiassa, eikä sillä ollut suurta merkitystä minulle.

Yhteistyössä