Miten pesette vastaantaistelijan hampaat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ellariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ellariina

Vieras
Miten te pesette nelivuotiaan hampaat kun se laittaa vastaan, huutaa ja potkii ja riehuu kun yrittää niitä pestä? Ei pese ite, ei anna muiden pestä. Ei onnistu suostuttelu, lahjonta, kiristys, uhkailu eikä yhtään mikään muukaan. Ja tätä on jatkunut nyt tällasena siitä asti, kun ekat hampaat sai ja alettiin pestä. Että ei ole mikään ohimenevä vaihe. Mä en kerta kaikkiaan enää JAKSA tätä tappelua! Ja kun meillä kaikki muutkin asiat on tätä samaa. Meillä ei leikata kynsiä, ei leikata tukkaa, ei putsata korvia, ei pueta päälle, ei riisuta vaatteita, ei käydä pesukka eikä tehdä mitään muutakaan koskaan vapaaehtoisesti.

Huutavalta on helpompi pestä hampaat, kun sen suu on auki. Eli väkisin, jos ei suosiolla. Tukka leikataan väkisin, jos ei suosiolla. Isä pitää sylissä ja äiti leikkaa miten sattuu. Hiukset pystään huudon kera myös.

Meillä auttoi siirtyminen lasten sähköhammasharjan käyttöön. Prinsessaharjalla tulee puhtaat hampaat. Lapsi saa ensin itse pestä musiikkiin (harja soittaa melodian) asti ja sen jälkeen on aikuisen vuoro.

Reilu 2 veen hampaat pestään väkisin, pidän tiukasti kiinni ja pesen ja toinen kiljuu. Suus on hyvin auki, kun kiljuu, mutta sitten vielä vänkää. Joskus olen laittanut pojan miettimispaikalle kun oikein panee vastaan. Tämän miettimisen jälkeen, antaa kyllä pestä hampaansa. On todella rasittavaa kun toinen jaksaa vaan pistää vastaan.

Ei jotensaki kuulosta ihan normaalilta 4-vuotiaan käytökseltä? Kyllä meilläkin on ollu vaiheita että em. hommat on tehty väkisin, mutta ei kai kukaan ns. tavallinen lapsi jaksa vuosikausia putkeen riehua normiasioiden takia?

Jalkojen väliin niin että kädet pysyy poissa tieltä, selkä pesijään päin, päästä toisella kädellä kiinni leuan alta ja toisella kädellä pesu sähkiksellä. Ei kivaa ja huuto on kauhea mutta pakko ne on pestä kunnolla.

[QUOTE="Jenis";28545298]Ei jotensaki kuulosta ihan normaalilta 4-vuotiaan käytökseltä? Kyllä meilläkin on ollu vaiheita että em. hommat on tehty väkisin, mutta ei kai kukaan ns. tavallinen lapsi jaksa vuosikausia putkeen riehua normiasioiden takia?[/QUOTE]

No niinpä! Mä en oikeesti tiedä miten pitkään enää jaksan tätä... Sähköhammasharjaa pelkää. Väkisin on kaikki nämä jutut tähän asti tehty kun on ensin suostuteltu ja maaniteltu ja kaikki temput kokeiltu. Sitten tehdään väkisin. Äsken isänsä pesi ne ja poika huusi apua minkä kerkes. Huomenna on varmaan sossun väki oven takana...

No niinpä! Mä en oikeesti tiedä miten pitkään enää jaksan tätä... Sähköhammasharjaa pelkää. Väkisin on kaikki nämä jutut tähän asti tehty kun on ensin suostuteltu ja maaniteltu ja kaikki temput kokeiltu. Sitten tehdään väkisin. Äsken isänsä pesi ne ja poika huusi apua minkä kerkes. Huomenna on varmaan sossun väki oven takana...

Miten neuvolassa, tarhassa menee? Siis mullakin on ihan älyttömän kovapäinen mukula tuo esikoinen, nyt 6, ja on silläkin tommosia vaiheita ollut mutta ei vuosikausia putkeen... voimia, on varmaan todella hirveetä.

[QUOTE="Jenis";28545358]Miten neuvolassa, tarhassa menee? Siis mullakin on ihan älyttömän kovapäinen mukula tuo esikoinen, nyt 6, ja on silläkin tommosia vaiheita ollut mutta ei vuosikausia putkeen... voimia, on varmaan todella hirveetä.[/QUOTE]

On hoidossakin aika tempperamenttinen, mutta huomattavasti paremmin kuitenkin siellä asiat sujuu kuin kotona. Neuvola tai lääkärikäynnit on ihan helvettiä. Nelivuotisneuvolassa huusi alasti sikiöasennossa tuolin alla suoraa huutoa. Lopulta rauhottui ja teki kaikki tehtävät.

Meillä jos lapsi ei suostu hammaspesulle niin mä sanon sille että nyt tuut tai pestään väkisin, yleensä ei tuu. Otan sitte tenavan kainaloon (lapsen toinen käsi mun selän taa, jalat mun jalkojen väliin, lapsen puoleisella kädellä pidän lapsen toisesta ranteesta kiinni ja painan pään mua vasten) ja sitten pestään.

Tosin toi että joka asia on joka kerta noin vaikeeta kuulostaa aika erikoiselta.

Meillä oli yhdellä lapsista ehkä 2-3 vuoden välillä tuommoinen kausi, että ei millään antanut pestä niitä vaan huusi ja riehui yms. No pestiin väkisin ja kait tuo tottui sitten siihen ja kammonsa jäi kun nykyään pesee itse reippaasti ja sitten antaa aikuisen pestä. (eli 3 v nyt en muista tarkkaan mihin lopetti tuon tappelun)
Mut tosi rasittavaa ja väsyttävää vängätä eto asiasta, sympatiat sinne.

Voisko olla aistiyli/aliherkkyyttä? Kuulostaa nimittäin sellaiselta kun luettelit noita mitä ei suosiolla tee. Jos on niin lapsi ei vaan voi mitään sille että huutaa.Hiusten kampaus saattaa oikeesti sattua jos lapsella on aistiherkkyyttä. Lapsi on jo 4,eli sähköhammasharjapelonkin pitäisi osittain jo pystyä hallitsemaan itse kun aikuinen selittää ja luo turvallisen ilmapiirin. Eli jos ei yhtään hallitse tilanteita vaikka selität,niin kehottaisin ottamaan asian esille neuvolassa aistiherkkyyksien tutkimisen helpottamiseksi.

Voih, ei kai mikään! Pelastit minun päivän tällä aloituksella, eikä ole tarkoitus ilkkua! Meillä myös 4v.juuri täyttänyt lapsi jonka kanssa arki on ihan kuvailemasi kaltaista.... Tulin tänne palstalle äsken sen vuoksi että meinasin aloittaa vastaavan ketjun itse, huoh, tämä on niin tätä. Meidänkin lapsella luonnetta näyttää siivittävän järjetön temperamentti. Eikä mikään tunnu tuota luonnetta kesyttävän.

Itse yrittäisin varmaan tuota lahjontaa ja kiristystä koska mielestäni voimalla ei lasta voi pakottaa! Sanoisin ettei mitään herkkuja tipu niin kauan kuin ei anna hampaitaan pestä. Ja tuosta pitäisin kiinni. Yrittäisin olla vain aivan kylmänviileä ja antaa olla pesemättä pari päivää, eikä mitään herkkuja! Sitten kun pesty niin veisin aluksi vaikka seuraavana päivänä jäätelölle. Sitten vähennetään palkitsemista..

Meillä tehoaa parhaiten tuo kiristys tehostettuna huomiotta jättämisellä. Vaikkapa haluaa saada huomiota syömättömyydellä, niin poistan pöydästä normaalisti, enkä ole huomaavinani asiaa. Saattaa koettaa pari kertaa, mutta kyllä päivän jälkeen jo nälkä iskee:) Seuraavana päivänä eri temput lapsella jo tietysti;)

Tuttua juttua :) Meillä myös kausittain samanlaista vaivaa. Mä olen tehnyt sen ratkaisun että en käytä maanitteluun aikaa, sanon että jos suu ei aukea kun lasken kolmeen niin sitten harjaan väkisin. Yleensä tää auttaa, ei kovin monena päivänä jaksa taistella vastaan kun tietää että lopputulos on se että hampaat joka tapauksessa pestään. Ei siis mitään lahjontoja tms.

Suosittelen kyllä myös lasten sähköhammasharjaa, sillä peseminen on huomattavasti helpompaa ja tehokkaampaa.

Harjaa joka päivä "väkisin", ei tietenkään väkivalloin. Ihan sama vaikka kestäisi vain 15 sekuntia, kunhan sama toistuu aamuin illoin eikä poikkeamia suvaita. Eli lapsi kainaloon ja kädet kiinni, jos huutaa niin homma käy helposti.

On hoidossakin aika tempperamenttinen, mutta huomattavasti paremmin kuitenkin siellä asiat sujuu kuin kotona. Neuvola tai lääkärikäynnit on ihan helvettiä. Nelivuotisneuvolassa huusi alasti sikiöasennossa tuolin alla suoraa huutoa. Lopulta rauhottui ja teki kaikki tehtävät.

Anteeks, mutta... voin niin kuvitella ton tilanteen :D :D :D

Joo. Ei kai siinä, toisilla on vaan enemmän tulta ja tappuraa. Ja about 15 vuoden päästä se jo muuttaa pois kotoa ;)

Mites rei'illä ja hammaslääkärillä pelottelu? Se ei tietenkään ole kiva sitten siinä vaiheessa jos hampilekuriin joutuu menemään mutta voi tehota tuohon vastaanpanemiseen.

Tai sitten hammaspeikkojen jahtaaminen? Meidän muksuista se oli yhdessä vaiheessa kivaa. Ite pitää osata eläytyä siihen sillain kunnolla. Tätä tietty kantsii kokeilla ennen pelottelua :D

Meillä on kaikilta kolmelta pesty väkisin. Hirveätä huutoa, kiljumista, potkimista ja riehumista, mutta tosiaan kaikki keinot on kokeiltu niinkuin ap:lläkin. Mutta ei auta, pakko ne on pestä. Joskus on ollut helpompaa, mutta pahimmoilleen istun kevyesti päälle sängyllä ja pidän käsiä myös jalkojeni alla. Ja kun huuto alkaa, niin suu on auki jolloin on helppo pestä. Tuo huutohan lakkaa välittömästi kun pesukin lakkaa :) Silloin on rasittavaa, kun lapsi pitää suuta kiinni ja puree hammasharjaa.

Hirveätähän tuo pakkopesu on, mutta parempi tuo kuin hampaat märkinis suuhun. Kaverini ei pese lapsen hampaita kun "on niin vaikeeta" ja jo ovat reikäiset 3 vuotiaalla. Ei se vanhempien tehtävä ole lasta miellyttää, joskus vaan on pakko tehdä asioita mistä kukaan ei tykkää, muuten asiat olisi vielä pahemmin.

Yhteistyössä