Miten pärjäisimme mekin kotihoidontuella? Laskut on pakko maksaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Remppa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"Remppa"

Vieras
Esikoinen aloitti osapäivähoidon pakon edessä täytettyään 1v, ei vain kertakaikkiaan ollut varaa olla kotona.. mies tienaa 2000€/kk ja kotihoidontuki oli muistaakseni jotain 350€ luokkaa?
Ja lapsilisä 100€ siihen päälle.. eli käytännössä verojen jälkeen meille jäi n. 2000€/kk millä piti maksaa asumiskulut (800€/kk), autolaina (200€/kk) ruuat (200€/kk) vaipat, bensat, vakuutukset, puhelinlaskut, sähkölaskut, tvlupa, koiranruoka, lääkärikäynnit, lääkkeet ja joskus piti jotain vaatettakin hankkia, ainakin lapselle, vaikkakin kaikki etsittiin kirppareilta.
Mun matikalla menot oli suuremmat kun tulot ja joitain laskuja olis jäänyt maksamatta jos en olisi lähtenyt osapäivätyöhön.
Esikoisen ollessa osapäivähoidossa, pärjäsimme taloudellisesti hyvin, saimme jotain säästöönkin ja saimme ostettua mm. pesutornin helpottamaan arkeamme.
Nyt juniorin kanssa olen miettinyt taas samoja asioita.. tilanne on sama kun esikoisen ollessa pieni, menot eivät ole pahemmin kasvaneet vaikka tässä onkin yksi suu enempi ruokittavana.. mutta miehen palkkakaan ei ole noussut ja kotihoidontuki on sama kuin ennenkin.. ainoa lisä on se että nyt saan lapsilisän kahdesta lapsesta.. saahan sillä jo ruokaostokset hoideltua kun käyttää molempien lapsien lapsilisät ruokaan.. mutta kaikki muu jää miehen maksettavaksi pienestä palkastaan..
Onko mun taas laitettava tuo pieni 1v osapäivähoitoon ettei laskut ala mennä ulosottoon vai millä ihmeellä te kotihoidontuella elävät pärjäätte siellä kotona niin että laskutkin tulee maksettua?
Mä en kaipaa mitään ylimääräistä luksusta elämäämme ja lastenvaatteetkin kierrätän (en todellakaan ostele jotain me&i tms.) mut mun matikalla laskuista osa jäisi joka kuukausi maksamatta jos mä jatkaisin kotihoidontuella nyt kun äitiysloma loppuu.. säästöjen turvin pärjätään siihen asti et juniori täyttää sen vuoden..
Auttakaa, antakaa vinkkejä!

ilmeisesti niitä säästöjä ei kuitenkaan kertynyt sen verran että niistä riittäisi kuukausittaisiin menoihin? Mä olen töissä ollessa säästänyt rahaa osin ihan sitä varten, että sitten lapsen tultua olisi varaaa olla kotihoidotuella, kun niistä säästöistä voisi ottaa tyyliin sen parisataa lisätuloksi per kk.

yksi pienilisä tuloihin voisi olla jos ilmoittaudut testiasiakkaaksi. Niissähän yleensä pitää vaan nähdä vaivaa raportoida asiakaspalvelutilanteesta tarkasti, mutta sulle maksetaan sitten korvaus siitä ostoksestasi eli esim jos 20 eurolla ostat ruokatarvikkeita niin se maksetaan plus joku palkkio.

Mä ole esim käynyt testaamassa vakuutusyhtiötä, kauppaa jne ja niistä voi saada palkaksi esim 20 tai 30 euron lahjakortin kauppaan. ja sehän on sitten verotonta. just esim eilen tuli kysely haluaisinko osallistua radiokanavien musiikin arviointiin ( 3 tunnin keikka) ja siitä sais 30 egen lahajakortin ruokakauppaan...

Niin siis esikoisen ollessa pieni, ollessa osapäivähoidossa saimme rahaa säästöönkin asti ja saimme mm. sen pesutornin hankittua.
Esikoinen on jo iso poika josta ei muita tukia tule kun se lapsilisä vaikka on meidän kanssa kotona.
Nyt tän junnun ollessa pieni, on tilanne sama kun esikoisen aikaan. Ei meillä ole tällähetkellä säästöjä kun sen verran että pärjätään siihen asti et juniori on vuoden.. sit on pakko mennä osa-aikatyöhön jälleen jos meinaa saada laskut maksettua.
Säästöilläkö te kotihoidonturvilla elävät pärjäätte sitten?
Mä olen pienituloinen ja mies ilmeisesti keskituloinen (?) ja meillä ei kertakaikkiaan ole kertynyt enempää säästöjä ennen juniorin syntymää, kaikki palkka on mennyt kädestä suuhun, elämiseen ja tietysti piti hankintojakin tehdä (kaikki käytettyinä) vauvalle kun ei esikoisen ajoilta asti olla mitään säästelty kun ei vuosiin edes ajateltu et perhekoko vielä kasvais..

Niistä menoista voi aina karsia. Kalliit lehdet jättää tilaamatta, ostaa ruokaa alennuksista, kävellä lyhyet matkat autolla menon sijaan, jättää leffat vuokraamatta, tehdä leivät itse, tehdä pitkään riittävää ruokaa (keitot, laatikot) yhteen ateriaan riittävien sijaan, yms yms.
Mä olen itse joskus tehnyt ihan kuukausittaisista menoista listan ja katsonut sitten että mitä kaikkea turhaa ostin. Itsellä oli niihin aikoihin tapana esim. ostaa 4-5 krt viikossa joku iltapäivälehti. Siihenhän paloi rahaa sitten n. 5 e viikossa eli 20e kuukaudessa. Ihan kankkulan kaivoon sekin raha meni kun samat jutut voi lukea netistä.

no meillä myös yhteenlasketut tulot ollut kokopäivätyössä verojen jälkeen n. 2700 egeä kuussa eli ei mitään varsin isotuloisia olla oltu...mutta toki kerettiin säästää muutamia vuosia ennen lapsen syntymää...

Aataminakka: mutta kun me nimenomaan olemme karsineet,miten ylläolevasta listasta voisi vielä jotain karsia pois?
Puhelinlaskut on pidetty niin pieninä kun mahdollista, yhtään lehteä ei tilata eikä irtonumeroita ostella, ruokaan laitetaan 4henkisenä perheenä 200euroa kuussa joka sisältää myös karkkipäivän karkit yms. joten ei siitä vain enempää voi tinkiä jos haluaa yhtään terveellistä juurespalaa tms. lisätä lautaselleen.. =(
Minusta olemme jo karsineet kaiken turhan pois ja kuljemme tosiaan kävellen ja pyörällä pikkumatkat, ostamme pirkkaa, rainbowta ja euroshopperia, jatkamme mureketaikinaa soijarouheella jne.. ja silti raha on tiukassa..

Eli vielä kysyn että kaikki kotihoidontuella elävätkö pärjäävätkin oikeasti säästöjensä turvin?
Eikö se ole sen merkki että kotihoidontuki ei ole riittävä, siihen olisi pakko saada vähän korotusta..

remppa...katoppa netistä sellanen ku: http://www.palveluplus.fi/testiasiakasalue/
sitten esim: http://www.researchinsight.fi/panelistien-sivut

näitä on varmasti muitakin yrityksiä... mutta helposti voi liittyä netin kautta ja sitten sulle soitellaan, meilaillaan kun tarvitaan testaajaa.

Missä käytte kaupassa? Meillä on tapana ostaa Lidlistä maidot kun siinä on 30 sentin ero / per litra tavallisen kaupan maitoon. Meilläkin sitä maitoa kuluu n.4 litraa päivässä joten tuossa on heti taas monen kympin säästöt kuussa. Ja mies käy työmatkalla maidot ostamassa joten ei tule mitään matkakuluja siitä kun käy ostamassa. Kannattaa mun mielestä käydä kaupassa joko Lidlissä tai isossa marketissa. Pienissä kaupoissa on aina kalliimpaa.

Me pärjätään niin, että ei ole mitään muuta lainoja kuin asuntolaina. Menot on minimissä, mutta oikeastaan en edes kaipaa mitään lehtiä (voin lukea sanomalehdet netissä, Tiede-lehti saadaan aina miehen vanhemmilta ja mitä muuta kaipaa voi ostaa kirpparilta tai lainata) tai osamaksuja mistään. Auto meillä on velaton, mies kulkee kimppakyydillä töihin (kävi säkä). Puhelinlaskut on meillä molemmilla tosi pienet vaikka mulla suurin osa ystävistä asuu kaukana: skype on loistava keksintö.

Netti on pari kymppiä kuussa, sähkölasku tulee kaksi kertaa vuodessa joten en muista paljon se on.

Vakuutukset tietysti maksaa jonkin verran mutta mies maksaa ne palkastaan. Lääkärikuluja ei ole juurikaan ollut eikä lääkekulujakaan. Vaatteet ostan osan uutena, osan kirpparilta. Ruokaan menee meillä aika paljon rahaa että jos haluaisi, siitä voisi säästää. Säästöön menee miehellä joku 600e kuussa ja minulta lapsilisä lapselle. Pärjäämme hyvin.

[QUOTE="Remppa";22387464]
Eli vielä kysyn että kaikki kotihoidontuella elävätkö pärjäävätkin oikeasti säästöjensä turvin?
Eikö se ole sen merkki että kotihoidontuki ei ole riittävä, siihen olisi pakko saada vähän korotusta..[/QUOTE]

Ei ole säästöjä ollut ennen kuin nykyään vasta joten ei olla säästöillä eletty.

Me käymme prismassa ja alepassa ruokaostoksilla, kauemmas ei kannata esim. maidon takia lähteä koska sitten onkin jo matkaa ajettavana että päästään esim. lähimpään Lidliin.. se säästö mikä ruuasta tulisi, menisi tuplaten matkakuluihin....
Kai se vaan on niin että osapäivätyöt on taas aloittava että saa leivänsyrjästä pidettyä kiinni..
On vaan niin sääli laittaa juuri 1v täyttänyt päivähoitoon =(

Hoitolisää sun pitäisi kyllä saada vajaa 150€/kk, jos miehesi tulot on vain 2000€. Ruokiin teillä menee todella vähän rahaa, siitä ei kyllä varmasti voi enää säästää.. Et kerro millä paikkakunnalla asut, olisko mahdollista saada vielä kuntalisääkin? Ja vanhemmasta lapsesta saat 60€/kk sisarkorotusta jos ei ole hoidossa (ja on alle kouluikäinen siis).

Yhteistyössä