Miten pärjäätte taloudellisesti? Ja montako lasta? Tulot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Auttakaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Auttakaa

Vieras
Meillä 3 lasta 2 aikuista. tulot nettona kuussa yhteensä n. 3050€, ja tiukkaa tekee välillä, on asuntolaina, luottomaksuja ja perus elämis+ 2 autoa jne. Minne raha häviää?? Neljättä haluaisin, mutta mies vetoaa ettei taloudellinen tilanteemme kestä sitä :( Ja 3 muuta lasta sit kärsii kun eivät saa kaikkea mitä olisi ehkä mahdollista ilman neljättä..??

Minkälaisilla tuloilla muut tulee toimeen ja mikä on perheen koko? Paljonko laskujen jälkeen jää rahaa peruselämiseen (ruoat, mahd.harrastukset ym.) Ja onko se köyhä perhe jos nettoaa yhteensä kuussa tuon 3050€ ja jos meitä sattuisi olemaankin yhteensä 6, eli 4 lasta ja 2 aikuista?

Tietysti riippuu miten rahansa käyttää, mutta voiko tuolla summalla, tehdä mahdollisen kesäloma reissun kerran vuoteen ja tarjota lapsille joskus jotain kivaa virikettä?

Mun täytyy nyt saada miehelle jotain "faktaa" tai esimerkkiä, koska lapsikeskustelut käynnissä ja olisi vakuutettava se jollain lailla, muuten jää nelkku haaveeksi vain :(

Meillä 2 aikuista ja 2 nuorta. Tulot käteen n. reilu 5700 €/kk. Hyvin pärjätään. Talo maksettu, 2 uudehkoa autoa ja rahaa kertyy säästöön. Elämme säästeliäästi mutta matkustelu on paheemme. Säännöllisesti ulkomaille pitkillekin lomille ;)

Meillä samanverran sakkia. Tulot nettona n. 3500 €. Hyvin pärjätään ja saadaan säästöönkin. 2 autoa, omakotitalossa asutaan. Lapset 15 - 7 vuotiaat, joten rahaa menee jo heillekkin omiin juttuihin (elokuvat yms.). Kyllä meillä näillä tuloilla vois enämpiki olla.

Laskujen jälkeen jää riippuen kuukaudesta n. 1000 - 2000/kk ruokaan ja muihin juttuihin.

[QUOTE="vieras";23809887]Meillä 2 aikuista ja 2 nuorta. Tulot käteen n. reilu 5700 €/kk. Hyvin pärjätään. Talo maksettu, 2 uudehkoa autoa ja rahaa kertyy säästöön. Elämme säästeliäästi mutta matkustelu on paheemme. Säännöllisesti ulkomaille pitkillekin lomille ;)[/QUOTE]

Tasan ei mee onnen lahjat...

Me mentiin pari-kolme vuotta yhteistuloilla 2600-2900€/kk, sisälsi miehen palkan, kh-tuen, lapsilisät. Kaikki meni ja tiukkaa teki. Ja niin lapsia 4. Nyt tulotaso nousi hieman, mutta kaikki menee edelleen heti. Kädestä suuhun tavallaan elellään. Mutta mulla on osa-aikatyö ja lasten hoitokin maksaa. Joten vaikka tulot kasvaa, menotkin, valitettavasti.
Meillä on ainoastaan asuntolaina. Lisäksi 2 halpaa autoa, velattomia siis. Asuntomme on vaatimaton nykymittapuun mukaan, normaali 80-luvun talo. Emme tuhlaile, silti välillä on varaa esim. kolmelle lapselle ostaa samanaikaisesti uudet pyörät. Emme matkustele ulkomailla, kotimaassa kyllä ja suosimme paljon lähikohteita, jolloin yöpyminen kotona on mahdollista.
Ruokaa ei meiltä puutu, eikä vaatteita. Harrastan kirppareita ja lapselta toiselle kierrätystä. Mutta se mikä puuttuu, on se haaveilemamme etelän matka. Saas nähdä, pääsemmekö koko perheenä koskaan .

Mulla kaksi kouluikäistä lasta, yh olen. Tulot nettona kuussa n. 2400 euroa, jos ei ole ylitöitä tms. Summassa mukana lapsilisät yms. Pärjäämme taloudellisesti ihan hyvin. Tällä hetkellä opintoni ovat suurin rahareikä (tonneja palaa vuositasolla). Tuohon lapsilukuun sen verran, että alle kouluikäinen ei vielä vie paljoakaan rahaa, mutta sitten summat alkavatkin nousta monesta syystä. Itse koen, että yksikin lisäsuu tässä veisi talouden kuralle, etenkin kun asumme paikkakunnalla, jossa kämpät kalliita.

Juu sehän se on myös, että kun molemmat on töissä sitten kun lapset kasvaa niin hoitopaikat maksaa, mutta meillä jo 2 isompaa koulussa tokalla ja pienin on 5, että hoimaksuja menis sit periaatteessa vaan yhdeltä, tai ehkä myös tältä nykyiseltä nuorimmalta joku osa- aika maksu..

Kotimaan matkoja mekin on tehty, ei edes ole "uskallettu" haaveilla ulkomaan matkoista tällä porukalla..

2+2. Nettotulot n. 3000 euroa lapsilisineen. Okt, kesämökki, 2 autoa, 2 venettä. Ja hyvin pärjätään, saadaan säästöönkin. Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

Meiillä on pienet tulot, mutta ollaan opeteltu elään sen mukaan. Monissa asioissa voi säästää. Ja ainakin meistä tuntuu, ettei mistään olla jääty paitsi, vaikka tosisaan ei kyllä ylimääräistä ole. Silti on rahaa ostaa lapsille kaikki tarpeellinen vaatteiden lisäks, esim harrastusvälineitä jne. Mutta törsäilyyn ei ole varaa, ja jos joku hajoaa, joudumme säästämään kyllä saadaksemme uuden laitteen tilalle (esim vaikka pesukone). Halpa vanha tila-autokin on perheessä. Ja siis tulot on 2200e ja 6 ihmistä. Ja asumiskuluja maksamme itse kuussa 550e, saamme myös jonkin verran asumistukea (joka siis laskettu tuloihin).

Tällä hetkellä huonosti. Ei ole ollut työtä, mutta kohta kun aloitan työt ja saan palkan niin veron jälkeen jää rahaa suunnilleen 1500 - 1600 €. Siitä tietysti pitää maksaa asuminen, ruoka ym. mutta ihan hyvin pitäisi rahaa jäädä säästöönkin. Asun yksin ja ei ole lapsia. Mies saa tilille kuukaudesta riippuen suunnilleen noin 2500 € ja hänellä on sitten omat menonsa (autolaina, asunnon vuokra jne.).

Olemme pelanneet kortit oikein, eli erittäin hyvin menee taloudellisesti. Meillä yksi lapsi, tulot 6200e brutto ja juuri ostimme asunnon.
Säästöjä on.
Olen menossa kokopäiväiseen työhön n.vuoden päästä, nyt teen puolipäiväistä kun haluan että lapsi saa kasvaa kotona.

Olemme 23v, 27v ja 2v poika :)

Palkka käteen noin 2200e / kk, elarit 600 ja lapsilisää 300 toistaiseksi, kohta toinenkin täyttää 17 ja lapsilisä loppuu. Perheessä minä yh äiti ja 3 teiniä, joísta kaksi lukioikäisiä. Kaikkihan se menee, mutta minusta pärjätään kivasti kyllä. Asumiseen menee noin 1150e / kk + sähkö, sitten auto, harrastukset, bussiliput, koulukirjat...

Joku aika sitten meidän käteenjäävä tulo oli alle 2000e, minä olin työttömänä ja miehen palkka surkeahko. Kaksi lasta, vuokra 750e jne. Pärjättiin silti ihan hyvin.

Nyt käteenjäävä tulo on 3000e ja säästötilille menee joka kuukausi 500e, kun ei osaa sitä rahaa tuhlatakaan..

Mitäs ne muut teidän luottomenot on?

Meillä tuloja yhteensän noin 4900kk (olen hoitovapaalle mutta pystyn tekemään kotona jonkinverran töitä) ja lapsia on 5. Tossa summassa siis kaikki mitä tienataan. (molempien palkat, kht, lapsilisät jne)
Pärjätään hyvin, tosin meillä ei ole muita lainoja kun asuntolaina. Kaksi autoa täällä maalla oltava ja tän porukan kanssa iso talo jne. Silloin kun en pystytyt tekemään kotona hommia, niin olikin aika tiukkaan, saatiin 1500kk vähemmän.
Eletään aika niukasti, siis vaatteet usein käytetettynä ja ostetaan vaan mitä tarvitaan, ruoka tehdään itse, ei käydä baareissa, juoda tai polteta yms. Eli saadaan säästöön koko ajan. Toisaalta autot vanhenee jne, joten pakkokin koko ajan säästää, ettei tarvis sitten ottaa autolainaa jne.

Koita keksiä jotain lisätuloa, jotain mitä voisit tehdä kotona ollessa. Noissa sun laskuissa puuttui lisääntyvä lapsilisä. Vaikka eihän se nyt mitään ihmeitä tee. Tosin yleensä palkat yms. nousee vuosien saatossa ja ehkä jostain tulee perintökin jne. Mutta eihan sellaisten varaan paljon voi laskea.

Meil 4lasta+ 2 aikuista, kohta viides lapsi syntyy. Tulot kuukaudessa vaihtelee, koska miehellä oma firma mut noin yleensä 5000-6000 euroa on käytettävissä, koska emme halua haaskata kaikkia;) hyvin pärjätään ja jää säästöön eikä etes meni noin paljoa.. uus talo, velkaa siitä ja velkaa firmasta, mies vasta perustanu joten tulot ajan kans varmasti nousee:)

[QUOTE="vierailija";23810278]Meil 4lasta+ 2 aikuista, kohta viides lapsi syntyy. Tulot kuukaudessa vaihtelee, koska miehellä oma firma mut noin yleensä 5000-6000 euroa on käytettävissä, koska emme halua haaskata kaikkia;) hyvin pärjätään ja jää säästöön eikä etes meni noin paljoa.. uus talo, velkaa siitä ja velkaa firmasta, mies vasta perustanu joten tulot ajan kans varmasti nousee:)[/QUOTE]

siis mun tulot on nyt 420+ 513 loput miehen.. mut kohta saan onneks parempaa äitiyspäivärahaa, joten sitten tulot kasvaa hyvästi:)

reilut 2500€ tulee tilille kuukaudessa ja meitä elelee minä ja tytär yhdessä. Ihan mukavasti pärjätään, mutta en tuota rahaa ylimäärästäkään jää laskujen jälkeen.

Tämä ei varmasti ollut sen suuntainen mitä halusit kuulla

2 aikuista ja 3 lasta + lemmikit. Nyt kun olen äitiyslomalla rahaa tulee yhteensä n.3000€/kk. Kohta vähemmän kun jään joksikin aikaa kotihoidontuelle. Nyt pärjätään hyvin, saa nähdä miten hoitovapaalla käy. Asutaan omakotitalossa josta velkaa, 2 autoa joista toisesta lainaa.

Yhteistyössä