miten pärjää taloudellisesti yh yliopisto-opiskelija????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yliopistoon haluava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja yliopistoon haluava:
Hei. haaveilen yliopisto-opiskelusta, mutta mietin tuota talous asiaa. Eli miten olette pärjänneet ja kuinka kituuttamista se on ollut.

Entäs tehtävien teko ja tentteihin luku? Onko ne sujuneet ihan mukavasti. Minulla on sellainen tilanne, että mies ottaa lapset satunnaisesti ja isovanhemmatkin asuvat toisella paikkakunnalla.

Mitäs mieltä olette voiko selvitä taloudellisesti ja henkisesti.

Jos on humaaninen tiedekunta, niin se ei olennaisesti hankaloita elämää. Tentteihin ei tarvitse lukea ollenkaan ja töitä voi tehdä normaalisti. Ainoastaan kirjalliset tehtävät ottavat aikaa, mutta niitä voi väsäillä kasaan työpaikalla, niin ei mene omaa vapaa-aikaa opiskeluun.

Kyllä yliopiston voi suorittaa siinä sivussa ihan mukavasti. Ei se paljoa kansanopistosta eroa, ellei sitten ole jokin lääkis tai kemia työn alla.

ootsä muka joku asiantuntija? tervetuloa humanistiseen tiedekuntaan sit vaan! meillä on ainakin aika paljon läsnäolopakkoa ja 2 op kurssi on kunnon työn takana!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MoohMooh:
yh:na vissiin aika hienosti tuet rullaa, ku jollain tässä ketjussa oli varaa pitää autoakin opiskeluaikana... vaikka mulla mies saa ja osaa hoitaa lasta, niin silti ei riittäis aika työn teolle tän opiskelun ohessa, pitäähän mun jossain välissä päntätäkin...nii ja unohtamatta nähä omaa lasta...ja ehkä vielä miehenki kanssa pitäs joskus olla... ja asumiseen on ihan turha haaveilla saavansa tukea, vaikka miehen tulot on aika pienet, mutta huonommasakaan tilanteessa ei saatu ku 20e :kieh: onneks sentään päiväkotimaksun pitäs laskea...

Onkohan se tosiaan noin, että yh tienaa paremmin?

no kyllä se tosiaan on noin. Pystyyhän sen jo laskemaan itse kukin, kun nuo tiedot on ihan julkisia , että paljonko maksetaan elaria yms ja yh-korotuksia ja asumistukikin taitaa rullailla kätevästi. Siis tämä alle keskiluokkaisia tienaavan näkökulmasta...jos tienaa just vähän päälle tonnin kuussa ja jos vaikka se mieskin tienaa suurinpiirtein vaan sen verran, niin johan napsahtaa maksimi pk-maksut yms. vrt. yh:n ilmanen pk. mä olen laskenut nettilaskureilla, paljonko mulla olis yh:na maksanu pk:t ja asumistuet jne. ja voin sanoa että kannattaa enemmän ku tehä paskaduunia.

Ainoo miinuspuolihan on se, että jos se lasten isä ei ole hirveen aktiivinen, niin yh joutuu jostakin repimään sen ajan kotitehtäville ja tenttiin luvulle, se on varmaan erilaista kuin jos on miehen kanssa yhessä. mut talous on kyl turvattu

Yhteistyössä