miten pärjää taloudellisesti yh yliopisto-opiskelija????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yliopistoon haluava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yliopistoon haluava

Vieras
Hei. haaveilen yliopisto-opiskelusta, mutta mietin tuota talous asiaa. Eli miten olette pärjänneet ja kuinka kituuttamista se on ollut.

Entäs tehtävien teko ja tentteihin luku? Onko ne sujuneet ihan mukavasti. Minulla on sellainen tilanne, että mies ottaa lapset satunnaisesti ja isovanhemmatkin asuvat toisella paikkakunnalla.

Mitäs mieltä olette voiko selvitä taloudellisesti ja henkisesti.

Mä ainakin selvisin AMK-opiskelusta ihan hyvin, sain ostettua kirjatkin omaksi ja lapsille vaatteet jne. Rahaa oli käytössä noin 500 euroa kuussa vuokran maksamisen jälkeen. Koskaan en ole tarvinnut laittaa lapsia muuannes tehtävien tekoa varten, opinnäytetyökin valmistui lasten ollessa paikalla. Nyt aloitan etänä opinnot brittiläisessä yliopistossa ja tarkoitus ois käydä töissä samalla, hoitaa lapset + koti sekä ne opiskelut...

ei varmasti ole ruusuillatanssimista, ja rankkaa työntekoahan se on, vaikka meillä on miehen palkka käytössä.. mut kai siitä selviää jos on päättänyt.. aika pitkä aika kitkuteltavaksi kyllä 6-7vuotta...

Yliopistosta valmistuu 4-5 vuodessa. Itse valmistuin 4 vuodessa ja tein töitä koko ajan. Tietenkin riippuu tiedekunnasta, mutta suurimmassa osassa pystyy opiskelemaan omaan tahtiin.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Yliopistosta valmistuu 4-5 vuodessa. Itse valmistuin 4 vuodessa ja tein töitä koko ajan. Tietenkin riippuu tiedekunnasta, mutta suurimmassa osassa pystyy opiskelemaan omaan tahtiin.

Et varmaan ole vastaamassa, mutta jos satut kaivelemaan tämän niin varmistan oliko sinulla lapsia. Tuntuu vaan uskomattomalle, että olet tehnyt töitäkin ja jossain välissä ehtinyt olla lastenkin kanssa ja vielä noin nopeasti valmistunutkin. Tietenkin jos lapset olikin toisella vanhemmalla ja sinä olet viikonloppuvanhempi. :)

Aika vähän pakollista läsnäoloa, eli kannattaa koittaa saada joku osa-aikatyö. Itse olin aamutyössä noin 4 aamuna viikossa. Monesti luennot alkaa klo 10, klo 12 ja klo 14. Ja ei siis edes joka päivä. Kotihommia varmasti tulee, lukemista ja kirjoittamista.

Pärjää taloudellisesti, jos saa osa-aikatyön. Muuten menee tiukille, opintolainaa en itse ainakaan halunnut ottaa, kerran oli pakko ja lainasummaksi jäi 1000 e.

Valmistumisajan takia en ajaisi itseäni tai perhettäni piippuun. Itse sain lapsia opintojen aikana ja olin vuoden töissäkin kesken kaiken, kahdeksan vuotta meni ennen valmistumista.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Aika vähän pakollista läsnäoloa, eli kannattaa koittaa saada joku osa-aikatyö. Itse olin aamutyössä noin 4 aamuna viikossa. Monesti luennot alkaa klo 10, klo 12 ja klo 14. Ja ei siis edes joka päivä. Kotihommia varmasti tulee, lukemista ja kirjoittamista.

Pärjää taloudellisesti, jos saa osa-aikatyön. Muuten menee tiukille, opintolainaa en itse ainakaan halunnut ottaa, kerran oli pakko ja lainasummaksi jäi 1000 e.

Valmistumisajan takia en ajaisi itseäni tai perhettäni piippuun. Itse sain lapsia opintojen aikana ja olin vuoden töissäkin kesken kaiken, kahdeksan vuotta meni ennen valmistumista.

Minulla on ikää jo niin paljon etten ihan kahdeksaa vuotta aio opiskella tai näin toivon. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Minulla on ikää jo niin paljon etten ihan kahdeksaa vuotta aio opiskella tai näin toivon. :)
En mä ihan sitä tarkoittanutkaan. Vähän vastapainona tuolle 4v opiskelulle, niin siinä pitää jo otta aika lailla lapsilta pois aikaa, jos meinaa 4 vuodessa suorittaa tyhjästä maisterin paperit. Tai no, riippuu alasta.

Mä opiskelen ammattikorkeassa, mutta tuet on samat kuin yliopisto-opiskelijoilla. Vuokran (sis. sähkön ja veden) jälkeen jää pari kymppi päälle 400e. Auto on, ja lapsella vaatteita enemmän kuin riittävästi. Ei mitään kalliita merkkituotteita kylläkään vaan perus hm ja lindex kamaa. Tosin ulkoiluvaatteisiin oon sitten satsannut oikein kunnolla. Itelle ei kylläkään tule juurikaan mitään vaatteita ostettua kun ei raaski.

Ja tuosta ítse opiskelusta. Mulla ei yliopistossa opiskelemisesta ole kokemusta, mutta ite oon lukenut tentteihin/esseitö kirjoittanut ilta/yöaikaan. Välillä mennyt viikonkin 3h unilla per yö. Että ei tämäkään mitään ruusuilla tanssimista ole. Mutta kannattaa kyllä, jos se unelma-ammatin hankkiminen sitä vaatii :)

mulla ei ole kokemusta, mutta opintoaikana elin pääasiassa pelkällä opintotuella ja asumislisällä. parina kesänä tuli kesätienestejä. niukkaa, mutta tuli toimeen kun valitsi asumismuodon oikein.

Älä nyt ymmärrä väärin, yh-opiskelijan ja lapsen elämä ei varmasti ole mitään ruusuilla tanssimista, mutta periaatteessa tienaat perheellisenä enemmän kuin yksinelävä: käsittääkseni kuuluisit lapsen kanssa yleisen asumistuen piiriin eli saisit tukea kesälläkin. Lisäksi mies varmaan maksaa elareita ja saat lapsilisät. Kyllä niillä mun mielestä pienen lapsen kanssa pärjää.

Äläkä unohda, että opiskelijana matkustat julkisilla jopa puoleen hintaan.

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
mulla ei ole kokemusta, mutta opintoaikana elin pääasiassa pelkällä opintotuella ja asumislisällä. parina kesänä tuli kesätienestejä. niukkaa, mutta tuli toimeen kun valitsi asumismuodon oikein.

Älä nyt ymmärrä väärin, yh-opiskelijan ja lapsen elämä ei varmasti ole mitään ruusuilla tanssimista, mutta periaatteessa tienaat perheellisenä enemmän kuin yksinelävä: käsittääkseni kuuluisit lapsen kanssa yleisen asumistuen piiriin eli saisit tukea kesälläkin. Lisäksi mies varmaan maksaa elareita ja saat lapsilisät. Kyllä niillä mun mielestä pienen lapsen kanssa pärjää.

Kiitos hyvistä huomioista. Itsellä opiskeluista yli kymmenen vuotta ja en muista mitään. Pitäisi alkaa kirjaamaan tuloja ja menoja noin budjettimielessä.

Lisää kokemuksia ja huomioita otetaan lisää vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja moi:

Kiitos hyvistä huomioista. Itsellä opiskeluista yli kymmenen vuotta ja en muista mitään. Pitäisi alkaa kirjaamaan tuloja ja menoja noin budjettimielessä.

Lisää kokemuksia ja huomioita otetaan lisää vastaan.

Hyvä, jos oli mitään apua :) Pelkäsin, että minut jo teiltaan. Tohon Liliin kommenttiin lisäisin, että sehän riippuu tosi paljon alasta kuinka paljon sitä läsnäolopakkoa on. Toisilla aloilla annetaan valmis lukujärjestys ja läsnäolopakkoa on enemmän, toisissa taas itse pystyy hyvinkin pitkälti valitsemaan opiskelumuodot ja etenkin perheellisenä jopa muuttamaan luentosarjoja kirjatenteiksi, jos niin haluaa.

yh:na vissiin aika hienosti tuet rullaa, ku jollain tässä ketjussa oli varaa pitää autoakin opiskeluaikana... vaikka mulla mies saa ja osaa hoitaa lasta, niin silti ei riittäis aika työn teolle tän opiskelun ohessa, pitäähän mun jossain välissä päntätäkin...nii ja unohtamatta nähä omaa lasta...ja ehkä vielä miehenki kanssa pitäs joskus olla... ja asumiseen on ihan turha haaveilla saavansa tukea, vaikka miehen tulot on aika pienet, mutta huonommasakaan tilanteessa ei saatu ku 20e :kieh: onneks sentään päiväkotimaksun pitäs laskea...

Alkuperäinen kirjoittaja MoohMooh:
yh:na vissiin aika hienosti tuet rullaa, ku jollain tässä ketjussa oli varaa pitää autoakin opiskeluaikana... vaikka mulla mies saa ja osaa hoitaa lasta, niin silti ei riittäis aika työn teolle tän opiskelun ohessa, pitäähän mun jossain välissä päntätäkin...nii ja unohtamatta nähä omaa lasta...ja ehkä vielä miehenki kanssa pitäs joskus olla... ja asumiseen on ihan turha haaveilla saavansa tukea, vaikka miehen tulot on aika pienet, mutta huonommasakaan tilanteessa ei saatu ku 20e :kieh: onneks sentään päiväkotimaksun pitäs laskea...

Onkohan se tosiaan noin, että yh tienaa paremmin?

En ole yh, mutta kommentoin silti :D mies valmistui viime vuonna niin oltiin molemmat opiskelijoita 4v. Mulla siis vielä gradu kesken, ens vuonna aion valmistua. Ja nykyäänhän yliopistosta tulisi valmistua 5,5 vuodessa. Mua tuo ei koske, koska oon aloittanut v 2004. Olin yhden vuoden äitiyslomalla.. Ja valmistun siis joko 5 tai 5,5 vuodessa. Iltasin en oo koskaan tehnyt mitään, sillä se aika on lapsille ja yö nukkumiselle. Mutta silloin kun ei ole luentoja oon lukenu tenttiin ja kirjoitellut esseitä. Jaksamisen kannalta en usko olevan ongelmia ja taloudellinen puolikin ok. Jotain kokemusta siitäkin siltä ajalta ku mies oli opiskelija, tiukkaahan se välillä on, mutta sen mukaan mennään :) ja auto oli meilläkin

Alkuperäinen kirjoittaja yliopistoon haluava:
Hei. haaveilen yliopisto-opiskelusta, mutta mietin tuota talous asiaa. Eli miten olette pärjänneet ja kuinka kituuttamista se on ollut.

Entäs tehtävien teko ja tentteihin luku? Onko ne sujuneet ihan mukavasti. Minulla on sellainen tilanne, että mies ottaa lapset satunnaisesti ja isovanhemmatkin asuvat toisella paikkakunnalla.

Mitäs mieltä olette voiko selvitä taloudellisesti ja henkisesti.

Jos on humaaninen tiedekunta, niin se ei olennaisesti hankaloita elämää. Tentteihin ei tarvitse lukea ollenkaan ja töitä voi tehdä normaalisti. Ainoastaan kirjalliset tehtävät ottavat aikaa, mutta niitä voi väsäillä kasaan työpaikalla, niin ei mene omaa vapaa-aikaa opiskeluun.

Kyllä yliopiston voi suorittaa siinä sivussa ihan mukavasti. Ei se paljoa kansanopistosta eroa, ellei sitten ole jokin lääkis tai kemia työn alla.

En ole yh mutta yliopistossa opiskeleva äiti. Ensinnäkin mielestäni päivähoitopaikka on välttämätön, jos lapset on siinä iässä, että ei onnistu lukeminen lasten kanssa (onnistuuko se joskus?). Tarpeeksi aikaa menee siihen opiskeluunkin, joten jos joutuisin rahan takia käymään vielä töissä, en näkisi lastani "koskaan".

Siksi toisekseen ainakin meillä lapsi on usein kipeänä eikä voi viedä päivähoitoon. Näissä tilanteissa työssä oleva ihminen yleensä pystyy jäämään kotiin ja vain olemaan siellä lapsen kanssa. Opiskelijan tentit ja tehtävien eräpäivät sen sijaan lähestyvät yhtä nopeasti kuin ennenkin. Ja ainakin meillä on paljon pakollista läsnäoloa, joiden takia mies on usein joutunut olemaan töistä pois, eli jos olisin ollut yh, niin vaikeaa olisi ollut.

Eli vaikeaa se voi minun mielestäni olla, mutta siitä huolimatta kannustan siihen, jos se on sitä mitä haluat. =)

Et maininnut lastesi lukumäärää, mutta koska puhuit monikossa, sulla lienee lapsia vähintään 2? Yliopisto-opiskelijana sulle tulee nämä tuet:

Elatustuki kahdesta lapsesta vähintään 268,02
Lapsilisä kahdesta lapsesta 303,70
Opintoraha 298,00
Opintolaina 300,00

Yhteensä siis 1144,72 e/kk. Lisäksi saat yleisen asumistuen, jonka määrä riippuu asunnosta sekä vuokran suuruudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Jos on humaaninen tiedekunta, niin se ei olennaisesti hankaloita elämää. Tentteihin ei tarvitse lukea ollenkaan ja töitä voi tehdä normaalisti. Ainoastaan kirjalliset tehtävät ottavat aikaa, mutta niitä voi väsäillä kasaan työpaikalla, niin ei mene omaa vapaa-aikaa opiskeluun.

Kyllä yliopiston voi suorittaa siinä sivussa ihan mukavasti. Ei se paljoa kansanopistosta eroa, ellei sitten ole jokin lääkis tai kemia työn alla.

:laugh: :laugh:

Yhteistyössä