Miten paritalo voi maksaa ok-talon verran?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Siis miten 90 neliön uudehko paritalon puolikas voi maksaa lähes 200 000e? Ja kyseessä on muuttotappiopaikkakunta, alle 15000 asukasta. Ja kun vertailin _mitä tahansa_ myynnissä olevaa paritaloa ympäri Suomea, niin järjestään hinnat ovat aivan järjettömiä?
Miksi siis pyydät pienestä paritalon puolikkaasta omakotitalon hintaa?

Siis miten 90 neliön uudehko paritalon puolikas voi maksaa lähes 200 000e? Ja kyseessä on muuttotappiopaikkakunta, alle 15000 asukasta. Ja kun vertailin _mitä tahansa_ myynnissä olevaa paritaloa ympäri Suomea, niin järjestään hinnat ovat aivan järjettömiä?
Miksi ihmeessä et sitten osta sitä omakotitaloa?

Ja vielä tärkeämpi kysymys: miksi valita paritalo, omakotitalon puolikas rivitaloasunnon haitoilla ympättynä?

Ja vielä tärkeämpi kysymys: miksi valita paritalo, omakotitalon puolikas rivitaloasunnon haitoilla ympättynä?

Asun paritalossa, enkä itse koe sen oleva mitenkään kamala juttu. Mutta itselle sattu asiallinen naapuri, eli elo on ihan rauhaisaa ja sopuisaa. Eläkeläisrouva, joka ei ryyppää eikä rällää, eikä häiritse muutenkaan mitenkään. Ja molemmat elää omaa elämääsä, kuten okt:ssa. Ja toisekseen, siinä on se hyvä puoli, että talon "ulkokuori" on taloyhtiön omaisuutta, eli jos tarvii esim kattoremontin sitten joskus, niin se menee taloyhtiön varoista. Tai meidän omia rahojahan ne on joskus ollut, mutta yhtiövastikkeena niitä on säästetty vuosia, joten omavastuu sitten, kun joku isompi remppa tulee, pienenee sieltä osin aika tavalla. Nytkin teetettiin piharemontti ja kiva oli, kun ei tarvinnut kustanta yht äkkiä sellasta summaa omasta pussista. Itse asiassa taloyhtiön tilillä oli sen verran, että ei maksettu itse penniäkään, siinä kohtaa, kun lasku tuli. Nyt pitää tosiaan alkaa säästää sitä kattoremonttia varten, kun autotallirakennuksen katto kaipaa hieman päivitystä.

Miksi haluaisin juuri tuon paritalon?
Sijainti täydellinen
Rakennettu 2000-luvulla
Koko sopiva pienelle perheelle

Ongelma on se että en halua yli 100 neliön asuntoa ja rivareiden 65-70 neliötä ovat aivan liian vähän. Sen takia kompromissi 90 neliön paritalo.
Ja aina olen asunut rivitalossa ja naapurit ovat aina olleet fiksuja ja rauhallisia.

Muuttotappiokunnista en tiedä, mutta pk-seudulla okt ja paritalohinnat ovat nousseet koko korona-ajan reilulla kädellä. Muuttoliikettä on Helsingin keskustan läheisyydestä ympäryskuntiin. Vantaalla vanhojen omistusasuntojen keskihinnan vuosimuutos on +10,71%* ja Espoossa +12,63%*. Paljon tuntuu olevan myös ns. kokeilijoita liikkeellä, että ainakin pyyntihinta on jopa uskomattoman korkea verrattuna reilu vuoden takaiseen.

Yhtenä syynä sanovat olevan etätöiden aiheuttama lisätilan tarve. Urbaania elämäntapaa on myös alettu kyseenalaistamaan, että onko se 45m2 betonikoppi Töölössä sittenkään sitä mitä elämältä haluaa. Myös autokauppa on käynyt vilkkaana, kun julkisilla ei ole haluttu kulkea.

*asuntojenhintamuutos.fi

• Tykkää
Reactions: Echo
Miksi haluaisin juuri tuon paritalon?
Sijainti täydellinen
Rakennettu 2000-luvulla
Koko sopiva pienelle perheelle

Ongelma on se että en halua yli 100 neliön asuntoa ja rivareiden 65-70 neliötä ovat aivan liian vähän. Sen takia kompromissi 90 neliön paritalo.
Ja aina olen asunut rivitalossa ja naapurit ovat aina olleet fiksuja ja rauhallisia.
Mieti vielä! Oikeesti! Nyt naapurit ehkä ok, mut mites jos pian tulee kaveriksi joku hells angels tyyppi? Onko sitten kivaa? Samalla se oman puoliskosi arvo tipahti nollaan.

Asun paritalossa, enkä itse koe sen oleva mitenkään kamala juttu. Mutta itselle sattu asiallinen naapuri, eli elo on ihan rauhaisaa ja sopuisaa. Eläkeläisrouva, joka ei ryyppää eikä rällää, eikä häiritse muutenkaan mitenkään. Ja molemmat elää omaa elämääsä, kuten okt:ssa. Ja toisekseen, siinä on se hyvä puoli, että talon "ulkokuori" on taloyhtiön omaisuutta, eli jos tarvii esim kattoremontin sitten joskus, niin se menee taloyhtiön varoista. Tai meidän omia rahojahan ne on joskus ollut, mutta yhtiövastikkeena niitä on säästetty vuosia, joten omavastuu sitten, kun joku isompi remppa tulee, pienenee sieltä osin aika tavalla. Nytkin teetettiin piharemontti ja kiva oli, kun ei tarvinnut kustanta yht äkkiä sellasta summaa omasta pussista. Itse asiassa taloyhtiön tilillä oli sen verran, että ei maksettu itse penniäkään, siinä kohtaa, kun lasku tuli. Nyt pitää tosiaan alkaa säästää sitä kattoremonttia varten, kun autotallirakennuksen katto kaipaa hieman päivitystä.
Tuo ”ei-omista-rahoista” maksaminen on aika bluffi. Paritalossa teitä on 2. Eli maksat omasi ja naapurisi rempat. Se ettei itse osaa laittaa rahaa sivuun omakotitalossa tulevia menoja varten, on kyllä kovin erikoisen kuuloista. Että naapurin pitää siihen pakottaa, niin sitten vasta onnistuu.

location, location, location. Siksi, asuinalueen neliöhinta ratkasee. Ei se ole mikään paritalon puolikas, vaan 4 huonetta ja keittiön perheasunto, jossa on vain 1 seinänaapuri. Se tekee kohteesta houkuttelevan monelle.

Ainut riski on, jos tuo ainut naapuri onkin mulkku.

Jos taas olet mies, niin kenties naapurissa asuukin halukas pikkurouva, jota tilaisuuden tullen ehkä pääset joskus kokeilemaan.

Onko teilä isokin taloyhtiö vai vain te kaksi siinä paritalossa asuvaa? Tuo sinun säästämisesi kuulostaa lähinnä rahan laittamiselta toisesta taskusta toiseen. Kun se remppa tulee, niin omasta taskusta se menee. Pahimmillaan verottaja voi tulla osille noissa taloyhtiön säästöön kerätyissä rahoissa. Ihan samalla lailla sitä rahaa olisi, kun olisit sen itse laittanut säästöön taloyhtiölle maksamisen sijaan.

Seuraava naapuri voi sitten olla mitä vaan, kun eläkeläisrouva luopuu asunnostaan jostain syystä.

Miksi ihmeessä et sitten osta sitä omakotitaloa?

Jep. Ja paritalossa olet naimisissa just sen naapurin kanssa. Isossa yhtiössä voi sentään koittaa puhua järkeä ihmisille, että tehdään vaikka ikkunaremontti. Paritalossa kun se jääräpää päättää että ei tehdä, niin ongelmissa ollaan. Ja vaikka siinä naapurissa juuri nyt asuu hra ja rva mukava, niin vuoden päästä siihen voi muuttaakin joku ituhippi, kenen mielestä vanhat vetävät ikkunat ovatkin ”ihanan rustiikkiset” ja rahaakaan ei just ole, kun piti laittaa pihalle sata marjapensasta.

Kukaan ei vielä vastannut siihen, että miksi 200 neliön kiinteistö voi maksaa jopa 400 000 euroa?
Jos rakentaa 200 neliöisen perustalon niin myynnissä hintahaitari on yleensä 190-280t.

Yhteistyössä