Miten parhaiten vaipattomaksi?

Eli onko parempi ottaa kerta heitolla vaipat pois vai miten? Meillä tällä hetkellä sellainen tilanne, että poitsu on 2v ja 7kk ei ilmota itse pissahätäänsä vaan häntä täytyy patistaa vähän väliä potalle ja silloin pissa yleensä tulee pottaan. Mutta onko parempi, että poika pissaa housuun ja tulee sanomaan kun pissa on tullut vai itse huolehtia siitä, että poika käy pisslla? Tällä hetkellä poitsu kyllä ilmoittaa kun pissa on tullut housuun, muuta ei mene potalle kun on hätä.
 
No meillä poika oppi kuivaks (1v7kk sillon) nyt 3v. siten että vaan otin vaipan pois .Oli käyty potalla aikasemmin jo eli tuttu paikka oli.Pikkuhoususilleen oli sisällä ja muutaman kerran pissa housuun tuli mut aikas nopeesti hoksas mennä potalle ajoissa.Yövaippa jäi sitten kuukauden päästä pois.Kaupassa ja ulkona oli vaippa kun se oli talviaikaa mut kesällä olikin jo sit kuiva ja kävi ite puskassa =)
Kyllä ne kaikki vaipattomiks oppivat ennemmin tai myöhemmi.Tsemppiä!
 
Meillä oppi poika täysin kuivaksi 2,5-vuotiaana, kevään ja kesän aikana. Nyt kannattaa harjoitella ja kannustaa tosissaan, kesällä ei tartte paljon pukea, eikä niin haittaa siis nuo vahingotkaan! Kerrasta poikki ja rupeat kattomaan, kuinka sujuu. Aina "ennen" kaikenlaista tekemistä/menoja vessaan. Illalla ennen nukkumaanmenoa vessaan. Aamulla ensimmäitteeks vessaan...
 
Sama homma meillä opettelussa, tyttö 3 vee ja mielummin pitää vaippaa kun jatkuvasti käy pissillä.. Kakat kyllä ilmoittaa etukäteen, mutta ei pissihätää. Pakko kai se on vaan tempaista pois se vaippa, voi sitä huutoa.. :eek:
 
Meillä otettiin tytöltä vaippa pois hänen ollessaan 2 v 2 kk. Sitä ennen oli lorotellut huoletta vaippaan, eikä potalla oltu juuri käyty. Ensialkuun vein tyttöä itse potalle aika tiheään tahtiin. Sitten riitti, kun muistutin siitä, että jos on hätä niin potalle. Pian tyttö oppi itse tajuamaan, milloin potalle pitää mennä, pari hassua pissatippaa tuli joskus housuun. Yövaippa jäi pois samalla kertaa kuin päivävaippakin, öisin en ole koskaan pissattanut tyttöä, eikä hän itsekään heräile potalle, vaan pissaa sitten vasta aamulla herättyään. Hyvin on pysynyt kuivana, tässä kuussa tulee mittariin jo 3½ vuotta, ja pissavahingot on yhä laskettavissa yhden käden sormilla.
 
Meidän neidin kanssa aloitin vähän päälle 2-vuotiaana. Potalle oli tullut iltapissa aina välillä, ja muutenkin tuttu juttu. Otin kertaheitolla vaipan pois, tyttö vain oli erimieltä. Alkoi olla melkoista pakkopullaa koko pottailu, ja lopulta tyttö ei suostunut enää edes istumaan potalle. Nyt tyttö on 2v 6kk, ja vaipattomana ollaan oltu kohta kuukausi. Ja hyvin on sujunut.
 
mä en pitänyt mitään kiirettä ton asian kanssa.. annoin vaipan olla mutta kerroin tietenkin pojalle toisestakin vaihtoehdosta. Päiväkodissa kävivät säännöllisesti potalla vaikka sinne ei mitään tullutkaan. Ja sit yks kaunis päivä (ikää oli silloin noin 2,5v.) poika meni potalle ja siitä parin päivän päästä alkoi käymään ihan itse pöntöllä. Yövaippa kyllä vielä on, ikää nyt 3v.
 
Yhtä parasta tapaa oppia kuivaksi ei varmaan ole, kannattaa mennä lapsen oman rytmin mukaan eli ei pakottaa potalle, vaan kannustaa, kehua ja auttaa lasta huomaamaan koska on vessahätä. Kuivaksiopettelussa tulee useimmille myös takapakkeja, mutta luovuttaa ei kannata, vaan jatkaa sitkeästi.

Kannattaa varmaan käyttää lasta potalla, tarkkailla koska voisi olla vessahätä ja viedä sitten potalle. Kyllä lapsi vähitellen oppii koska on vessahätä. Kesä on todellakin hyvää aikaa opetella kuivaksi ja jatkaa sitten syksyllä ainakin niin, että sisällä ei pidä vaippaa.

Meillä opittiin päiväkuivaksi n.1v10kk iässä aika helposti. Sitten tuli takapakkia, mutta eipä tuo haitannu kesä kun oli. Kakan poika oppi tekemään pottaan 2v7kk iässä ihan yks kaks ja samalla halusi myös jättää yövaipan pois ja harvoin on vahinkoja sattunut.

Tsemppiä ja jaksamista treenaamiseen!
 
Kuulostaa samalta kuin meillä vähän ennenkuin oppi kuivaksi...
Toi vaihe että pissattiin housuun kesti jonkin aikaa... niin mä palasin hetkeksi ihan takaisin vaippaan ja kokeilin uudelleen jonkinajan päästä niin sitten homma toimiskin jo mallikkaasti... Nyt on poika jo yökuivanakin ollut sitten pari kuukautta, ikää pikkumiehellä on 2v10kk
Mä oon jokaisen mun lapsen kohdalla testannut välillä ja jos ei suju, niin mun mielestä silloin ei vaan oo vielä ihan valmis siihen....
Ilman stressiä tuntui kaikki sujuvan paljon helpommin... =)
 
Meillä ei onnistunut tuo et vaipat vaan pois. Aika hyvin sujui pottailu tuossa 1v8kk iässä. Kuopus kuitenkin syntyi esikon ollessa vajaan 2 vuotta. No, pottailu jäi sitten kun ei siihen enää suostunutkaan.
Esikoinen jätti päivävaipan pois ollessa 3v mutta kakkaamaan ei suostunut ilman vaippaa. No, nyt ikää 3v6kk ja ollaan päästy reilu kuukausi sitten jo yövaipastakin eroon. Eli aika nopsaan sitten kuitenkin päästiin ja lyhyessä ajassa. Nyt edessä kuopuksen pottailut, hoidossa istuu mielellään, mutta kotona huudetaan ja raivotaan. Saa nähdä miten sen kanssa sitten käy, ikää nyt 1v7kk.
 
on edelleen vaippa housu. :D
Olen monesti vienyt sitä potalle, mutta sinne ei vain tule mitään.
Nykyisin poika ei edes suostu käymään potalla ja pöntöllä ei uskalla olla.
Ajattelin nyt kun tulee lämpimät ilmat, pitää pojalla vain shortseja jalassa ilman vaippaa, saa nähdä onko siitä mitään apua.
Poika täyttää 21pvä 3vuotta.
 
noniin nyt sitten ollaan oltu ilman vaippaa pari viikkoa ja hyvin on poitsu oppinut käymään potalla tai pyntylla ja ulkona jo osaa todella usein sanoa että koska on pissahätä. Mutta kakat tekee edelleen housuun. No ehkä hän tässä jossain vaiheessa oppii senkin.
 
Meillä oltu kohta kaksi viikkoa ilman vaippaa kotona (reissussa ja unilla on vaippa) ja edelleen tulee kaikki housuun. Alkaa tympiä tämä siivoaminen, kun ei edistystä tapahdu. Ikää pojalla 2,5v. Pitäisikö luovuttaa ja kokeilla myöhemmin uudestaan. Potalla istuminen onnistuu ainoastaan TV:n edessä, eli motivaatiota ei tunnu löytyvät. Auttakaa epätoivoista!!!!
 
Meiän poika kävi potalla jo 9 kuukauden iässä ja siitä lähtien miltei kaikki kakat on tulleet pottaan ja suurin osa pissoistakin. Sitten pojalta otettiin viime kesänä päivävaippa pois (ikää tuolloin 1 v 7 kk) eli ulkoillessa pissattiin huoletta puskaan. Ensialkuun poika ei itse ilmoitellut hädästään vaan pissatin säännöllisin väliajoin- lopulta oppi itse pyytämään pissalle.

Viime talven pidettiin vaippaa vielä ulkoillessa (ettei tarttenut märkien housujen takia tai muuten vaan tulla heti sisälle- tosin poika ei useimmitenkaan silti pissannut vaippaan, vaan vasta sisälle tultuamme), päiväunilla ja yöllä.

Poika oli oikeastaan päiväkuiva jo alle kaksivuotiaana, mutta jostain syystä vaippa tuli aina laitettua varuilta päikkäreille- pysyi kuitenkin unien ajan kuivana ja nyt 2 v 4 kk jätettiin koko vaippa laittamatta päikkäreillekin, koska se ei ollut kastunut enää pitkään, pitkään aikaan.

Enää on käytössä yövaippa, jonka poisjättämisestä ei vielä tietoa- joskus menee pari kolme yötä peräjälkeen että vaippa on ihan kuiva yön jälkeen, joskus taas on ihan litimärkä- poika ei herää yöllä pissahätäänsä.

Joka tapauksessa poika on ilmoittanut itse pissa/kakkahädästään jo reilusti alle 2- vuotiaana. Mutta kyllä siinä viime kesänä housuja kastui eräätkin kun opeteltiin olemaan vaipatta...se on ihan vanhempien asennekysymys että jaksaa...sitkeästi vaan pissattaa lasta ja jättää vaipat pois, kyllä se lapsi oppii pikkuhiljaa ilmoittamaan itse hädästään ja oppii olemaan ilman vaippaa. Mutta toisaalta mikäpä kiire sitä sitten on oppia siitä vaipasta pois? Se on niin henkilökohtaista, että ei voi antaa kuin ympäripyöreitä neuvoja ja kertoa omista kokemuksistaan!

 
Meillä 1 v 9 kk tyttö on vielä vaipoissa. Kakkaa ei ole tullut vaippaan varmaan puoleen vuoteen, sen hädän kyllä ilmoittaa aina, mutta pissaa ei. Tässä taannoin ihan kokeilumielessä pidettiin päivän ajan pikkareita ja housuja, mutta musta tuntui että tyttö koki sen homman vain leikiksi... Tiristi pienenkin tipan housuihin, jotta näkisi millaset pikkarit seuraavaksi saa :LOL: Jos laitan pelkät housut jalkaan ilman pikkareita, malttaa paremmin ilmoitaa hädästä.
 
Meillä löytyikin apu ihan sattumalta pottakammoiselle pojalle... heti kun olin "valitusviestini" laittanut. Poika siis pissaa tyytyväisenä suihkun lattiakaivoon. Ei ilmoita itse vielä hädästään, mutta melkein joka kerta kun käydään pissalla, niin tekee hätänsä oikeaan paikkaan. Toivottavasti pottakammokin vähän helpottaa, ettei tarvitse aina suihkuhuoneita etsiskellä :LOL: .Kakka tulee vielä milloin sattuu, mutta usein ehtii potan kanssa hätiin, kun vaan on hereillä ja toimii nopeasti. Toivottavasti tämä tästä alkaisi sujumaan (koputtaa puuta). reilu päivä ilman yhtään vahinkoa on menty!
 
Hauskaa, olin melkein jo unohtanut, mutta muistui tätä lukiessani mieleen, että meidän neljäs lapsemme aloitti myös vaipattoman kautensa pissaamalla lattiakaivoon :) Parisen kuukautta sitä vaihetta kesti, sitten yhtäkkiä halusikin vessaan pöntölle, potta ei hänelle koskaan kelvannut. Aikaisemmin en ole kenenkään muun kuin hänen kuullut mieltyneen lattiakaivoon, ennenkuin tätä ketjua lukiessani.
Meidän pojille paras tapa vaipoista eroon pääsemiselle on ollut jättää ne heti kerrasta pois, persoonasta riippuen oppiminen on tapahtunut nopeasti tai HITAASTI, kakkosen kanssa pestiin pissa- ja kakkahousuja ainakin puoli vuotta, melkein jo ajattelin ettei tästä koskaan mitään tule, mutta niin vain hänkin aikanaan oppi kuivaksi. Tyttö taas alkoi käydä potalla melkein kuin itsekseen vajaa kaksivuotiaana.
 
Minä sain pojan kiinnostumaan vaipattomuudesta kun ostin kivoja pikkuhousuja ja sitten ostettiin koroke pöntön eteen. Nyt hän pääsee itse pissalle koska haluaa ja saa seistä töröttää ja pissata pönttöön niin se sai hänet kiinnostumaan vaipattomuudesta. Tosin ongelmana on edelleen tuo kakkaaminen pöksyyn.
 
Tällä viikolla kun oli niin lämmintä, tyttö suostui ihan mielellään kulkemaan pelkissä pitkissä kesähousuissa ja eilen myös pikkuhousuissa mekon kanssa !! Muuten meni ihan hyvin, mutta eilen ei tajuttu viedä tarpeeksi ajoissa vessaan niin hän teki pissit pihalla seisoen suoraan maahan, joten kastui vähän sukat ja kengätkin.. No opetteluahan tämä on vasta.. Meni sitten mielellään itekseen suihkuun pesemään pissit ja hiet pois, tämäkin oli eka kerta eli kyllä se tästä lähtee !! :wave:

Nyt on mummolassa viikonlopun, saa nähdä miten siellä sujuu kun on viileämpääkin..
 
joulunaikoihin oppi päiväkuivaks..kotona oltiin ilman vaippaa,ja hyvin ilmoitti ja itse aina kipitti potalle..nyt keväällä jätettiin ulko vaippa pois,jos pitemmälle lähetään eikä vessa mahdollisuutta lähistöllä ole otan potan mukaan varmuuden vuoksi,kun ei oikein suostu käydä puska pissalla..nyt ollaan alettu oleen myös yöt ilman vaippaa ja hyvin on nää muutama yö menny!
Pissaa pönttöönkin kun pottaa ei ole lähistöllä,mutta seisomapissa ja puskapissa tuottavat ongelmia..
 
Olen yrittänyt poikaa (3v 1kk) kuivaksi jo keväästä lähtien. Ajattelin, että nyt tänä kesänä saa vaipat hänen osaltaan heittää nurkkaan.

Aluksi oli kausi, että vaippaa ei ollut sisällä. Kaikki meni suht hyvin. Muutamia vahinkoja sattui silloin tällöin. Kakka tuli aina pöntölle, kuten pisutkin. Aamuisinkin hän ensimmäiseksi tuli aina ilmoittamaan, että "pissahätä, mennään pöntölle". Yövaippakin oli kuiva. Sitten alkoi takapakki... Poika ei antanut ottaa vaippaa pois, sanoi että "pippeli palelee". Yritin houkutella pikku kalsareihin, mutta ei. Nyt poika on taas täysin vaipoissa. Muutama kakkakin on tullut vaippaan.

Tänään nyt päivällä sain taas houkuteltua pikku kalsareihin. Sillä seurauksella, että nyt on toinen sohvista pissan peitossa. Pissaa valuu sohvan sisuksista lattialle... Kun pojalta kysyy onko pissahätä, niin hän vastaa ei ja melkein saman tein hän tulee minulle ilmoittamaan, että pissa tuli.

Olen yrittänyt kauniisti ja vähemmän kauniisti, mutta ei... Olen aina kehunut, kun tarpeet on tullu pönttöön tai pottaan. Olen koettanut tarrojen kanssa lahjontaa - tuloksetta. Toimii hetken aikaa, mutta sitten mielenkiinto häviää.

Mun puolestani saa kulkea vaipoissa vaikka armeijaikään asti! Mulla menee nyt hermo! On tässä neljän kanssa muutakin tekemistä kuin toisen pissoja luututa lattialta...

Ideoita ja hyviä neuvoja otetaan vastaan!!!

Tiedän - pitkä pinna pitäisi olla äidillä, mutta se puuttuu!

:headwall: :kieh: :kieh:
 
Ammattini puolesta tiedän aikalailla nämä kuivaksi opettelut.
Yksi hyvin toimiva konsti on semmonen, että yksinkertaisesti jututat sitä lasta, ja kerrot, että isot ihmiset käy potalla/ pöntöllä tarpeillaan. Sitten ostat tarra-arkin. Joka kerta, kun lapsi käy vessassa tarpeillaan, hän saa valita itselleen yhden tarran. Tee vaikka ruutupapereista "vihko", mihin nämä tarrat sitten liimataan sitä mukaa kun niitä kertyy. Sitten sovit lapsen kanssa, että esim. 7 ansaitun tarran jälkeen hän on ansainnu jotain specialia, esim. uimahalli reissun, jäätelön, tai uuden lelun. Eikä nämä ole todellakaan vaikeita juttuja.
3-vuotiaalta ei voi vielä odottaa sitä, että hän on täysin kuiva, vahinkoja saattaa sattua vielä eskari-ikäisillekin, ja se lasketaan normaaliksi.
Ja jos vaikeudet jatkuu, niin kääntykää ihmeessä lääkärin puoleen, että elimelliset viat voidaan sulkea pois.
Kuivaksi opettaminen vaatii pitkää pinnaa itseltä, mutta kyllä se sitten palkitseekin!
Meillä lapsi oli 7kk kun alkoi säännöllisesti ruoan jälkeen istua potalla. 9 kk oli kakkakuiva (siis teki kakat pottaan), ja 1v 6 kk täysin kuiva. Yövaippa oli 2v asti.
Ja lopuksi HUOM!! POJAT OPPII KUIVAKSI HITAAMMIN KUIN TYTTÖLAPSET!!
 
Meillä lapset ovat alkaneet istua potalla heti kun ovat oppineet istumaan. Näin asiasta on tullut niin luonnollinen ettei pissalla tai kakkalla käyminen ole koskaan ollut hankalaa. Molemmat ovat lopettaneet vaippaan kakkaamisen alle vuoden ikäisenä. Poika oppi päiväkuivaksi 1v9kk ikäisenä samoin tyttö. Poika käyttää vieläkin yövaippaa (pian 4v) Tyttö on oppinut heti yö- ja päiväkuivaksi (nyt 1v10kk) Kuivaksi ollaan opeteltu kesällä. Kannattaa jättää vaippa kertaheitolla pois. Lapsi oppii ihan varmasti kuivaksi kunhan vaan muistaa kehua tarpeeksi lasta ja jaksaa olla kärsivällinen. Mahdollisista vahingoista ei myöskään kannata tehdä liian isoa numeroa. Vahingon sattuessa lapselle kennattaa selittää että pissa kuuluu tehdä pottaan eikä lattialle.
 
kehumalla ja keskittymisellä(ei voi olettaa,että alle 3v tosta vaan yksin aina menis potalle)meillä luonas ja poika sai aina liimata tarran pottaan,kun jotain tuli...saman ikänen kaveri oli meillä kylässä ja kävi jo pöntöllä niin seuraavana päivänä meiänkin heppu uskaltautu pöntölle ja käy nyt siellä.ja itse täytyy saada vetää!yövaippa vielä on,ikää 2v10kk.päiväkuivax luonas siis kuukausi sitten..
 

Yhteistyössä