Miten paljon uskaltaa luottaa kissaan ( vauvanvaunuista)

Vauva on kohta 2kk ja on nukkunut sisällä paljon vaunuissa. ( kätevää siirrellä isossa talossa huoneesta toiseen tarvittaessa)
Kissa on elellyt kotoa kuten ennenkin, nukkuu yöt olkkarissa nojatuolissa ja päivällä käy lähinnä ruokailemassa ja leikkimässä koirien kanssa. Muutoin viihtyy paljon ulkona. ( ja leikattu 2-vuotias narttu kyseessä)
Nyt ensimmäistä kertaa kiinnostui siitä mitä vaunuissa tapahtuu. Istui keittiössä baarijakkaralla ja seurasi tiukasti uteliaan oloisena että mitä vaunussa tapahtuu. Kävin välillä heijaamassa vaunua ja vauva heilutteli käsiään ja kitisi oienen hetken. Kissa seurasi heijaamista itsekin vaappuen penkillä. :D ja kurkotteli välillä vaunun suuntaan. Menin kauemmas ja jäin seuraamaan. Aikansa katseltuaan ja kun vauvakin nukahti, kissa lähti matkoihinsa.

Jäin vaan itse miettimään että millaisia nämä kissat yleensä ovvat vauvojen suhteen? Tämä ei ole ennen iollut vauvasta ollenkaan kiinnostunut, eikä vauvan tavaroista. Nyt vaan iski mieleen epäilys että jos kuitenkin haikailee vauvan viereen makoilemaan. Eilen tuli ekan kerran mun viereen makaamaan kun imetin vauvaa. On kyllä makaillut muuten vieressä mutta ei vauvan aikana.

Itse jatkan seurailemista, mutta oisko kokemuksia kissan ja pienen vauvan yhteiselosta ekoina kuukausina?

"öö"
[QUOTE="vieras";22099876]Anna kissan makoilla. Mitä sä luulet, että se tekee, syö sun vauvan?[/QUOTE]
Jos kissa hyppää vaunuihin, on siinä vaara lapsen tukehtua. Tai saada ikäviä naarmuja.
"syö sun vauvan" heko heko, olet ilmeisesti itse lapseton?!

[QUOTE="vieras";22099876]Anna kissan makoilla. Mitä sä luulet, että se tekee, syö sun vauvan?[/QUOTE]

No haloo!!! En luule että syö mun vauvan vaan että vauva syö kissan. :stick:

Lähinnä jos menee vaunuun niin voi tukehduttaa vauvan jos menee naaman lähelle.

"jjjj"
[QUOTE="öö";22099899]Jos kissa hyppää vaunuihin, on siinä vaara lapsen tukehtua. Tai saada ikäviä naarmuja.
"syö sun vauvan" heko heko, olet ilmeisesti itse lapseton?![/QUOTE]

:D no tuskin kissa sitä tukehduttaa ja normaalisti kissalla on kynnet sisällä.

eipä paljon
Riippuu paljon kissasta, mutta noin periaatteessahan sanotaan, että ei voi luottaa. On olemassa se legenda, että kissa voisi mennä maidontuoksuisen vauvan päälle nukkumaan, kiipeähään jotkut kisut aikuisenkin päälle kehräilemään... Mutta siis meillä ei ole ollut mitään vaaratilanteita, kissa ei vauva-aikana piitannut lapsesta pätkän vertaa. Ohi kulkiessa saattoi korkeintaan nuuhkaista vauvan päätä jos vauva oli lattialla, mutta ei koskaan mennyt vaunuihin eikä pinnikseen, ei edes tyhjään. Nyt taaperovaiheessakaan kisu ei pojasta paljon perusta. Lähtee vaan vähin äänin alta pois, kun poitsu "hellii" (lue: liiskaa kissan alleen). :D Eli vaaraton tapaus meillä, mutta huom. en mä silti koskaan jättänyt vaunuja tai pinnistä vartioimatta, kun mun mielestä kissoista ei kyllä koskaan voi olla varma...

Meillä ei kissaa ole, mut anoppilassa kissa yrittää vähän turhan lähelle vauvaa koko ajan enkä luota siihen yhtään..Toki siihen varmasti vaikuttaa se ettei se ole vauvan kanssa koko ajan tekemisissä eli ei ole tottunut siihen...Mut silmä kovana siellä aina kyttään kissan tekemisiä ja käytän mielelläni kissaverkkoa..

[QUOTE="jjjj";22099909]:D no tuskin kissa sitä tukehduttaa ja normaalisti kissalla on kynnet sisällä.[/QUOTE]

Kissoilla on kyllä tapana makailla ihan kiinni ihmisessä, ja jotkut makailee ihmisen päälläkin. Tollanen pikkunen alle viisikiloinen vauva ei jaksa hengittää jos kolmekiloinen kissa makaa rinnan päällä :attn:

Ja mä siis pyysin kokemuksia...

Mä en luottaisi kissaan yhtään. Meilläkin on kissa, joka pyrkii tyhjiin vaunuihin aina kun mahdollista. Miksei siis myös vauvan ollessa niissä. Kissaverkko on hyvä ratkaisu, ei tarvitse koko ajan olla silmät selässäkin.

"mii"
Minäkin kaipaisin kokemuksia. Meillä on kolme kissaa ja vauva toiveissa. Kissat on hyvin ihmisrakkaita ja usein mun tai miehen sylissä. Mun lapsuudessa meidän kissa tuli aina nukkuun mun vaunuihin kun olin ulkona nukkumassa. Se oli siellä jalkopäässä onneks eikä ihan naamalle tunkenut, ilmeisesti mun äiti ei oo niin paljon ressannu kun mää. Itse en jotenkin uskalla luottaa yhteen noista kissoista kun se on muutenkin semmonen vellattava ja naamalle tunkeva ja erittäin lapsirakas. Nuo muut varmaan enemmin lähtis karkuun kun menis naamalle nukkuun. Kait sitä pitää jotain verkko systeemejä hommata sänkyyn ja vaunuihin.

"tsubaki"
Meillä on kissa, enkä kyllä lapsen vauva-aikana käyttänyt mitään kissaverkkoa. Kissalle vain tehtiin selväksi että vaunut eivät ole sen paikka. Eikä mennyt vaunuihin, eikä lapsestakaan oikein ollut innostunut (vaikka haistelikin) ennekuin vähän isompana.

"vieras"
Hanki ehdottomasti kissaverkko vaunuihin. Esim. Clippasafe. Kissa saattaa kiinnostua yhtäkkiä vauvasta ja yhteenotto voi olla valmis. Myöskin vauvasta ja vaunuista sekä vaatteista lähtevä maidon tuoksu voi houkutella kissaa ja kissa haluaa omia hyväntuoksuisen paikan. Pahimmillaan kissa pissii vaunuihin ja sitten se onkin jo suurempi operaatio puhdistaa hajuttomaksi. Kissaan ei saa luottaa.

[QUOTE="tsubaki";22100060]Meillä on kissa, enkä kyllä lapsen vauva-aikana käyttänyt mitään kissaverkkoa. Kissalle vain tehtiin selväksi että vaunut eivät ole sen paikka. Eikä mennyt vaunuihin, eikä lapsestakaan oikein ollut innostunut (vaikka haistelikin) ennekuin vähän isompana.[/QUOTE]

Miten teitte sen kissalle selväksi?

"mii"
[QUOTE="vieras";22100075]Hanki ehdottomasti kissaverkko vaunuihin. Esim. Clippasafe. Kissa saattaa kiinnostua yhtäkkiä vauvasta ja yhteenotto voi olla valmis. Myöskin vauvasta ja vaunuista sekä vaatteista lähtevä maidon tuoksu voi houkutella kissaa ja kissa haluaa omia hyväntuoksuisen paikan. Pahimmillaan kissa pissii vaunuihin ja sitten se onkin jo suurempi operaatio puhdistaa hajuttomaksi. Kissaan ei saa luottaa.[/QUOTE]

Onko oikeasti jotain tietoa tuosta että maito houkuttelee kissaa? Ja miksi se kissa sinne vaunuihin kusis jos ei muutenkaan kuse sopimattomiin paikkoihin?

Tasku Venus
Meillä ei kissat olleet tippaakaan kiinnostuneita vauvasta. Tyhjiin vaunuihin tai sänkyyn kyllä yrittivät mennä nukkumaan, mutta saivat heti äkkilähdön. Ja yöllä makuuhuoneen ovea pidettiin kiinni ettei kissat päässeet meidän kanssa nukkumaan. Kyllä kissaa kannattaa vahtia ettei sokeasti luota, kun ei sitä koskaan tiedä.

Minä en oikein usko, että oman perheen (sisä)kissa menisi ihan vauvan päälle makaamaan, vaan mistäpä niistä elukoista koskaan voi varma olla. Olisin taipuvainen ajattelemaan, että kun kissa saa alusta asti tutustua vauvaan ja olla sen lähellä valvotusti, se oppii varomaan ja olemaan nätisti lapsen lähellä.
Anopin mökkinaapurustossa on joskus takavuosina tapahtunut sellainen kamala juttu, että kissa todella tukehdutti ulkona vaunuissa nukkuvan vauvan, mutta kyseessä oli vieras kissa ja kylmä vuodenaika. Ulkokissa hakee lämmön sieltä mistä sen saa, joten lämpimänä vaunuissa tutiva vauva on varmasti ollut houkutteleva lämpöpatteri.
Itseäni harmittaa, kun luovutin pikkuhiljaa kissani mummolaan asumaan. Pääsyynä oli kuitenkin nukkumisongelmat, eikä se että olisin hirveästi pelännyt mitä kissa tekisi lapselle... lapsi nukkui todella huonosti, enkä halunnut heräillä erikseen kissan öisen ravailun ja melskaamisen takia. Kissani on kyllä varsin pippurinen, ja välillä kävi mielessä, että keksiikö se jotain tyhmää, jos lapsen ja kissan jättää samaan huoneeseen nukkumaan. Ei keksinyt kolmen kuukauden yhdessäelon aikana, aina suhtautui vauvaan hienosti, vaikka alkuun olikin utelias siinä vaiheessa kun pieni alkoi esim. heilutella käsiään. Tosin kyllä, meidän kissa ei olekaan koskaan ollut mikään sylikissa, ja se hakeutuu ainoastaan miesten syliin (mikähän juttu sekin on..?.
Nyt kaipaan kisua ja olisi ihana antaa lapsenkin nauttia kissakaverin seurasta, mutta se on jo niin kotiutunut vanhemmilleni että en halua enää toista sieltä raahata pois. Toista kissa meille tuskin tulee, mies on niin totaalisesti lemmikinpitoa vastaan, yhyy.
Mutta mitä kissojen ja lasten yhteiseloon tulee, niin kautta aikain ovat kissat ja vauvat asuneet saman katon alla! Mutta jos kissat todella ovat tällaisia vellattavia "läheisriippuvaisia" niin ehkä mielenrauhan vuoksi joku varotoimenpide kuten verkko vaunukopan päällä voisi olla paikallaan.

Ehkä kissanverkko vois olla hyvä, jos siis usein sisällä nukkuu vaunuissa. Ja miksei sitten ulkonakin, kulkee sielläkin kaikenlaista elukkaa..
Mutta anna nyt ihmeessä siinä vieressä pötkötellä kun imetät tms. Tai et sitä varmaan niinkään miettinyt.. :)

Ehkä kissanverkko vois olla hyvä, jos siis usein sisällä nukkuu vaunuissa. Ja miksei sitten ulkonakin, kulkee sielläkin kaikenlaista elukkaa..
Mutta anna nyt ihmeessä siinä vieressä pötkötellä kun imetät tms. Tai et sitä varmaan niinkään miettinyt.. :)
Muuten saakin pötkötellä viressä. Nytkin köllöttelee tuossa minun paikalla sängyssä, päiväpeiton päällä oikein rentona ja hauskassa asennossa. En ole "tuputtanut " vauvaa kissan lähelle mitenkään, tai toisinkaan päin. Silloin kun vauva tuli kotiin , kaikken kodin eläinten annettiin käydä haistelemassa ja sen jälkeen on lähinnä seurattu että kuka mitenkin ottaa vauvaan kontaktia. Uroskoira "pelkää" tai "väistää" vauvaa ja menee aina kauemmaksi kun tulen vauvan kanssa lähelle. Silti saattaa asettua jalkoihini makailemaan jos istun vauva sylissä. Narttu käy välillä haistelemassa vauvaa. Liivinsuojukset ja kakkavaipat maistuis koirille, oikein yrittävät päästä niihin "herkuttelemaan". Mutta kissa ei tosiaan ole osoittanut minkäänlaista kiinnostusta ennen eilistä. Uroskoiralla on kokemusta jo edellisestä lapsesta vauva-aikana ja ihan samoin toimi silloinkin. Vauva oli pelottava juttu siihen asti kunnes alkoi olla lattialla, silloin siltä piti ryöstää lelut ja muutenkin änkeä sen kylkeen makailemaan.

"vieras"
Aloittaja voikin sitten pistää uutisen tai jonkun faktan kehiin siitä kuinka monta kissan aiheuttamaa tukehtumista on maailmassa tapahtunut, entä Suomessa?

Ja vaikka se kissa siihen naamalle istahtaisi niin kyllä se siitä lähtee menemään kun vauva sitä tökkii.

Ja minulla on kaksi kissaa ja kolme lasta.

eläinihminen
Olen todella eläinrakas ja ollut pienestä lapsesta asti paljon eläinten kanssa tekemisissä, ja totean että älkää nyt hyvät ihmiset inhimillistäkö eläimiä ja luottako liikaa. Kissa on eläin, ja eläin käyttäytyy aina vaistojensa mukaan. Se ei pysty päättelemään, että vauva voi tukehtua, jos se makaa päällä, eikä siihen voi luottaa miten käyttäytyy jos esim. säikähtää tai kokee uhkaa.

Itselläni on ollut kissa melkein 15 vuotta, enkä kyllä luota siihen liikaa kun lapsia on lähellä. Ap, hanki verkko vaunukoppaan ja suoja pinnasänkyyn. Et ainakaan joudu jälkikäteen miettimään, että olisi pitänyt...

"vierailija"
[QUOTE="vieras";22100360]Aloittaja voikin sitten pistää uutisen tai jonkun faktan kehiin siitä kuinka monta kissan aiheuttamaa tukehtumista on maailmassa tapahtunut, entä Suomessa?

Ja vaikka se kissa siihen naamalle istahtaisi niin kyllä se siitä lähtee menemään kun vauva sitä tökkii.

Ja minulla on kaksi kissaa ja kolme lasta.[/QUOTE]

Tai huonoimmassa tapauksessa hyökkää kimppuun, jos vauva osuu arkaan paikkaan tai tuntee itsensä uhatuksi holtittomasti huitovan, itsensä kokoisen olennon kanssa. Kissa on ELÄIN, ei ihminen. Se ei toimi ja ajattele kuin ihminen, vaikka olisi miten ihmisrakas jne. Toki kissoja on erilaisia, mutta enpä nyt kommentoisi varmaksi ap:n tapausta ap:n kissaa tuntematta.

Ja minulla on kissa ja lapsia.

[QUOTE="vieras";22100360]Aloittaja voikin sitten pistää uutisen tai jonkun faktan kehiin siitä kuinka monta kissan aiheuttamaa tukehtumista on maailmassa tapahtunut, entä Suomessa?

Ja minulla on kaksi kissaa ja kolme lasta.[/QUOTE]

Mun vauva ei ihan töki ketään pois, se on kyllä kaksikuinen mutta vasta vastasyntyneen kokoinen, keskosena syntynyt joka nukkuu vielä aika tavalla.
Ja ei se sitä tarkoita että kissaan voisi aina luottaa. Mä en luota mun kissaan täysin,vaikka en tiedä vielä miten se vauvaan reagoi. Mulla oli aikanaan kissoja ja vauva samaan aikaan ja niitä ei voinut kuvitellakaan pitvänsä samassa huoneessa samaan aikaan, yksi kissoista kun tuntki aina vauvan sänkyyn. Tämä kissa tuntuu olevan erilainen ja mietin lähinnä että voikohan sen käytös tuosta paljon muuttua. Mun edelliset kissat ei olleet samassa huoneessa vauvan nukkuessa ollenkaan.

Ei mulla ole tarvetta tilastoida miten paljon on vahinkoja sattunut. Lähinnä kaipailen kokemuksia niin voin sitten varautua jos jotain yllättävää kuulen jostakin.

Ja tosiaan, alle viisikiloisen vauvan tökkimiset kolmikiloisen kissan kyljessä ei pahemmin tunnu miltään...kun ei kerran puolta isomman koirankaan tökkimiset. Kissa antaa koiralle ainakin kyytiä kynsineen jos koira sitä härnää...

Yhteistyössä