V
"vieras"
Vieras
Olen todella huolissani omasta lapsestani. Hän on koko ensimmäisen vuoden ollut laiha ja pitkä, mutta olen koko ajan odottanut, että alkaisi paino nousta kun syö kiinteitä ruokia. Nyt hänellä on myös meneillään ilmeisesti niin kova kehityskausi ettei ruoka oikein maistu. Hän saa syödä monipuolisesti lihaa, kalaa, kasviksia, hedelmiä, riisiä, perunaa, pastaa ja eri viljatuotteita. Hän juo maitokorviketta ja vettä janoon.
Esimerkki hänen päivän ruokailuistaan:
*kaurapuuroa ja hedelmäsosetta n. 2dl
*Korviketta 90ml
*Lihapataa kasviksilla n.100g
*Vettä muutama kulaus
*Korviketta 90ml
*Pastaa ja jauhelihakastiketta n.150g
*vettä muutama kulaus
*Korviketta 90ml
*Hedelmäsosetta tai hedelmiä n.1dl
*Kaurapuuroa ja hedelmäsosetta n.1dl
*korviketta 90ml
Kaurapuuroa teen siis aina ison lautasellisen, mutta siitä ei tosiaankaan mene kuin puolet yleensä. Neuvolassa olen asiasta ilmaissut huoleni, mutta terkkari sanoo yleensä vaan, että seurataan tilannetta ja että lapsi kyllä on hoikka, mutta ei aliravittu. Terkkarin mukaan niin kauan kun lapsi jaksaa puuhailla ja on pirteä sekä kehittyy normaalisti ei ole syytä huoleen. Mutta äitinä tekee niin pahaa nähdä lapsi noin hoikkana ja se ettei häntä edes juurikaan kiinnosta syöminen.
Onko muuten muiden lapsilla samaa tarvetta näperrellä jotain samaan aikaan kun on syömässä? Meidän lapsi kieltäytyy kokonaan syömästä jos hänellä ei ole käsien ulottuvilla jotain mitä hän voi näpräillä samalla kun syö.
Esimerkki hänen päivän ruokailuistaan:
*kaurapuuroa ja hedelmäsosetta n. 2dl
*Korviketta 90ml
*Lihapataa kasviksilla n.100g
*Vettä muutama kulaus
*Korviketta 90ml
*Pastaa ja jauhelihakastiketta n.150g
*vettä muutama kulaus
*Korviketta 90ml
*Hedelmäsosetta tai hedelmiä n.1dl
*Kaurapuuroa ja hedelmäsosetta n.1dl
*korviketta 90ml
Kaurapuuroa teen siis aina ison lautasellisen, mutta siitä ei tosiaankaan mene kuin puolet yleensä. Neuvolassa olen asiasta ilmaissut huoleni, mutta terkkari sanoo yleensä vaan, että seurataan tilannetta ja että lapsi kyllä on hoikka, mutta ei aliravittu. Terkkarin mukaan niin kauan kun lapsi jaksaa puuhailla ja on pirteä sekä kehittyy normaalisti ei ole syytä huoleen. Mutta äitinä tekee niin pahaa nähdä lapsi noin hoikkana ja se ettei häntä edes juurikaan kiinnosta syöminen.
Onko muuten muiden lapsilla samaa tarvetta näperrellä jotain samaan aikaan kun on syömässä? Meidän lapsi kieltäytyy kokonaan syömästä jos hänellä ei ole käsien ulottuvilla jotain mitä hän voi näpräillä samalla kun syö.