Miten paljon maitoa soseita syövän pitäisi lisäksi saada? meillä ei tunnu uppoavan enää "lainkaan" :(

mkt
Poika on viikon vaille 5kk, soseita on nyt vajaan kuukauden syönyt ja tuntuu ettei halua enää maitoa, ainakaan minulta :(

klo 7-8 herää, tarjoan heti rintaa ja hiukan sitä syökin
9-10 menee nukkumaan noin tunnin unille
n.11.30 syö purkin kasvissosetta ja juo vettä nokkamukista
13.30-15.30 nukkuu
16.00 syö purkin kasvissosetta
17-18 nukkuu
18.30 syö purkin kasvissosetta
20-21 aikoihin yöunille jolloin imee rintaa kunnes nukahtaa (n. 20 min)

yöllä syö 1-3 kertaa

Olen noiden kasvisaterioiden jälkeen yrittänyt tarjota rintaa. Usein se on sitä, että vauva imee, vilkaisee toiseen suuntaan, ottaa jotenkin vastahakoisesti rinnan uudelleen suuhunsa ja voi alkaa halukkaastikin imemään, mutta sitten kun nostaa ylös, oksentaa komeassa kaaressa kaiken pois.

Onko tämä nyt sitä, että vieroittaa itseään rinnalta vai mikä on kyseessä?!?
Vauva ei huoli tuttia eikä pulloa, joten koen suurta huolta, jos aloittaa rinnan hylkimisen, mistä maitoa annan?!?

Riittääkö maitoa rinnoissa edes, jos niitä ei "käytetä" kuin iltaisin ja yöllä?

n.7 desiä ois kuulema hyvä saada.
Mää luulen että sun vauvalla on vaan maha liian täynnä jos rintaa annat soseen jälkeen ja se sen oksentaa. Kokeile antaa eri aikaan kuin soseita. Esim. heti herättyä ja sosetta sitten n. puoli tuntia- tunti tissin jälkeen. Tuohan ei vaikuta kuitenkaan siltä että rintaa hylkis.
Jos ei maitoa mene tarpeeksi, laita maitoa soseen sekaan tai rupea antamaan maitoon tehtyä puuroa ja jogurttia. Luulen kuitenkin että saa ihan tarpeeksi jos kerta yölläkin vielä syö. Kuulema 4-5 imetystä vuorokaudessa riittää.
Meillä poika kohta 7kk ja rupesi joskus 5kk ikäisenä vierottaan itseään rinnasta ja nykyään ei ota kuin aamulla ja illalla ja hyvin maitoa tisseistä riittää. Meillä loppu yö syönnitkin tuossa 5kk ikäisenä.

tuc
Kannattaisiko ehkä vähän vähentää soseen määrää?
Meidän reilut 6kk neiti ei syö vielä kokonaista purkillista sosetta kerralla. Kiinteiden maistelut aloitettiin 4,5kk iässä.
Kiinteitä aterioita on ihan nyt menneellä viikolla lisätty kahdesta neljään.
Aamulla syö tissiä, noin tunnin hereilläolon jälkeen syö vajaan desin annoksen kaurapuuroa maustettuna hedelmä- tai marjasoseella.
Noin 3 tunnin hereilläolon jälkeen menee päikkäreille, jota ennen syö vähän tissiä.
Päikkäreiltä herättyään syö noin 2/3 purkkia kasvis- tai lihasosetta, vettä nokkamukista. Päälle tissiä. On taas hereillä 2,5 - 3 tuntia ja taas tarjotaan tissiä ennen toisia päikkäreitä.
Herättyään (nukkuu 1,5-2,5 tuntia) syö tissiä ja iltapäivällä saa vajaan desin vauvajugurttia tai hedelmäsosetta.
Illalla sitten desin annos riisipuuroa hedelmä- tai marjasoseella, iltatoimet ja sitten tissiä ja nukkumaan.
Yöllä syö vielä 2-3 kertaa tissiä.
Meillä jäi muuten tasan 6kk iässä pois tuo "vauvauni" eli se yöunilta heräämisen jälkeen tunnin päästä tuleva n. tunnin mittainen uni jota en oikein osannut luokitella päikkäreiksi enkä yöuneksi vaan joksikin siltä väliltä :)

Mäkin suosittelisin, että annat rintaa ennen soseita, jos mahdollista niin vaikka jo tuntia ennen, niin ei oo maha sit niin täynnä ja maistuu soseetkin.
Meillä oli vähän samantapainen ongelma 4kk iässä, kun soseet aloitettiin. Mä tein silloin niin, että annoin rintaa tunti soseiden jälkeen ja se toimi meillä. Mulla tosin oli vielä lisäks herumisongelmia ja poika kyllästyi imemään, kun maitoa ei tullut. Meilläkään ei siinä vaiheessa tuttipullo kelvannut, mutta pienen opettelun (ja muutaman eri tuttipullon ja tuttikokelun) jälkeen poika oppi pullosta juomaan.

mä kyllä tein tytölle tuossa iässä niin että kasvissose lounaaksi ja iltapäivällä hedelmäsose ja pikkuhiljaa iltapuuro tuli mukaan eli maito kyllä maistui sit usein.vasta 6kk iässä söi 2 "lämmintä" ateriaa,hedelmän ja puuron.
voisitko tarjota korviketta nokkamukista.Niin mä aloin tehdä 7kk iässä kun halusin totuttaa juomaan maitoa muualtakin kun tissistä .tuttipullo ei meillä koskaan mennyt.
tai sit huomasen ettei hän syö rintaa edes ennen ateriaa tai sen jälkeen.
mä tarjsoin aina ruoan jälkeen rintaa ja meillä kyllä uppos hyvin.

Aku
Meillä kans tissittelyt vähentyny tosi paljon kiinteiden myötä.Yösyönnitkin jäi pois muutama viikko sitten.Itse myöskin tarjoon maitoa ennen kiinteitä ja nukkumaan menon yhteydessä(päikkärit ja yöunet),väsyneenä tuntuu maistuvan paremmin.3-5 imetyskertaa päivässä pitäs riittää eli jos sun muksu syö yölläkin 3krt niin eiköhän tuo ihan riittävästi saa maitoa.Ja voihan sitä maitoa sitten jemmata soseisiin ja puuroihinkin jos oot huolissas ;)

Minustakin tuo kasvissoseen määrä kuulostaa aika isolle noin pienelle. Eikö se yks kasvissose ateria päivässä ois suositus ja sitten jos antaa hedelmäsosetta toisena kiinteänä annoksena. Meillä poika 4,5kk ja anna yhden kasvissose aterian päivässä, jolloin sitä menee vaihtelevasti 0,5-1prk sitten hedelmäsosetta menee toinen mokoma, illalla ehkä puuroa, riippuen onko poika miten väsynyt. Maitoa menee noin 1l päivässä. Mä teen monesti niin että annan ekaksi maitoa ja sitten vasta kiinteää, koska jos annan ekaks purkin sosetta niin ei taatusti suostu juomaan maitoa päälle. Hyvin menee ensin maitoa 100-200ml ja sitten soseannos päälle jonka syö mielellään. Jätä edes yksi annos tuota kasvissosetta pois ja korvaa se maidolla. Maitohan pitäs olla kuitenkin pääasiallinen ravinto vuosikkaaksi asti.

Yhteistyössä