Miten paljon 9-vuotiaan pitäisi osata viihdyttää itseään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hoitsukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hoitsukka"

Vieras
En tiedä onko normaalia vai ei. Sukulaislapsi joka täyttää kohta 10 ei osaa olla oikeastaan ollenkaan yksin. Koko ajan pitää olla joku aikuinen viihdyttämässä. Hoidan lasta toisinaan ja se on hiukan raskasta sillä vuorokauden ympäri roikkuu hihassa kiinni, ainoat aikuisen lepohetket lapsesta ovat ajat kun lapsi syö, piipahtaa wc:hen tai jos saan lapsen istutettua edes tunniksi telkun eteen.

Älkää tarttuko tuohon telkkariin, telkkaria ei todellakaan käytetä lapsenvahtina mutta se tunnin pikkupätkä on ainoa hetki kun lasta hoitava saa hetken rauhan vaikka omaan ateriointiin.

Lapsi siis osaa lukea oikein hyvin ja kaapit ovat täynnä (kirjaimellisesti) Aku Ankkoja, leluja jne. mutta ei vain viihdy niiden parissa. Olinko minä itse jotenkin outo lapsi kun tuossa iässä saatoin istua sarjakuvieni kanssa tuntikausiakin putkeen ja minulla oli myös tuntikausien barbileikkejä joiden parissa viihdyin ihanasti?

En tarkoita että lasta pitäisi hylätä olemaan yksikseen mutta on raskasta olla lapsen ympärivuorokautinen leikittäjä joka ei saa hetken lepoa.

Lapsi roikkuu jatkuvasti kintereillä kysellen "mitä tehdään?" tai "TYLSÄÄ". Jos lapsi ei kiinnostu ehdotetuista aktiviteeteista (lukeminen, lelut jne.) eikä aikuinen pysty lähtemään vaikka ulos palloa potkimaan tai lapsen kaveriksi leikkimään jotain aktiivileikkiä, istuu lapsi lattialle huokailemaan tai nyppimään aikuista hihasta ja sitä saattaa jatkua tuntikausia.

Kuulostaapa kovin tutulta. Meillä ainakin huokaillaan tuota "tylsää" liiankin usein. Meillä tosin on leikkiseuraa ja veljekset keksivät kyllä kahdestaan tekemistä aika hyvin tai jos eivät keksi, niin sitten tappelevat. :D

Lapselle voi sanoa vaikka, että koitapa keksiä itsellesi tekemistä puoleksi tunniksi, niin sitten pelataan vaikka yhdessä.

Meillä kyllä 9v. jaksaa lueskella joskus pitkiäkin aikoja itsekseen ja kun pääse jonkun hyvä kirjan alkuun, niin lukee sen yhdeltä istumalta.

Kyllähän nyt tuossa iässä pitäisi jo tytötkin alkaa vähän kiinnostamaan, tai ainakin itseäni alkoi.
Kaikkea tekemistä oli aina, ja jos oli tylsää niin ei sitä kyllä ainakaan oman muistin mukaan tullut vinguttua vanhemmille, niiden ideat vasta paskoja olikin koska se vastaus oli poikkeuksetta "mee ulos".
Leluilla leikkiminen jäi noihin aikoihin pitkälti kokonaan minun osaltani ja aika kului esim. musiikin, tyttöjen kiusaamisen ja ihan vaan kavereiden kanssa oleillessa.

Niin tuttua lähisukulaisella. Vieraita jos vanhemmalle tulee niin koko ajan ollaan aikuisten perässä kulkemassa, esitellään omia piirustuksia ja kysellään vanhemmalta mitä ihmeellisimpiä asioita, siis hakee itselleen sen huomion KOKO ajan. Ei oikein aikuisten keskustelusta meinaa tulla mitään.. Ja tyttö todellakin on jo 9..