Miten päivän rutiinit sujuvat kun lapsilla pieni ikäero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liisamaija123
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

liisamaija123

Vieras
Hei te kaikki, joilla lapset pienellä ikäerolla! Meille on pian syntymässä vauva, ja esikoinen n. 1.5 v. Olen kovasti miettinyt miten saan arjen toimivaksi pienten kanssa, esikoinen siis myös kotona, ei tarhassa eikä kerhossa ollenkaan eli kahden pienen kanssa sitten olen arkisin päivät kotona.

Nyt esikoisella on selkeä päivärytmi, heräilee puoli 9 ja sitten aamupala, potalle ja vaatteet päälle. Yleensä menemme sitten ulos n. tunniksi ja sitten kotiin tekemään ruokaa ja lounas, pottailu ja vapain vaihto ja sitten pian päiväunille, nukuttaminenkin kestää n. puoli tuntia. Sitten iltapäivällä syö välipalan itse (muut ruuat syötän hänelle) ja sitten leikitään sisällä ja n klo 17 päivällinen ja pian sen jälkeen lapsen isä tuleekin kotiin sitten avuksi. Eli noista aamun ja päivän rutiineista minun pitäiis sitten selviät yksin pienen vauvan kanssa, jolla ei mitään rytmiä aluksi... Muistelen esikoisen syöneen aivan vähän väliä ja nukkuneen sylissä vauvana. Olen miettinyt olisiko kantoliina ratkaisu, jos siinä pitäisi pientä koko ajan sylissä samalla kun auttaa esikoista syömisessä, pukemisessa, potalla, nukuttaa jne?

Oppiikohan esikoinen syömäään itse jos minulla ei vain yksinkertaisesti ole aikaa auttaa häntä? Välipalan jo syö itse ja kaikki hedelmäsoseet yms makeat, mutta liharuokiin tarvitsee syöttäjän vielä. Toinen mitä mietin, on tuo ulkoilu, se varmaan jää aika vähille, koska pientä pitää syöttää vähän väliä joten meidän on varmaan oltava aamupäivätkin sisällä niin kauan kunnes pienelle muodostuu joku rytmi ja pitemmät aamupäikkärit.

Olisin tosi kiitollinen kaikista vinkeistä ja ajatuksista! Samoin jos joku voisi kirjoittaa miten itsellä päivä menee kahden pienen kanssa (ihan rautalangasta vääntäen, miten hoidatte asiat...) se olisi tosi iso apu minulle! Kiitos jo etukäteen! :)

Meillä on vain yksi lapsi, mutta... Olen kuullut monilta kaksilapsisilta perheiltä, että vauva menee isomman lapsen rytmin mukaan, ei päinvastoin. Eli esikoisen ei tarvitse olla sisällä niin kauan kuin vauva nukkuu pidemmät päiväunet, vaan esim. aamupäivällä kun vauva on imetetty lähdetään heti ulos ja ikäänkuin "pakotetaan" vauva nukkumaan ne unet silloin kun esikoinen ulkoilee. Ja varmasti väkisinkin tulee tilanteita, joissa joko esikoisen tai vauvan on odotettava vuoroaan, sinulla kun on vain kaksi kättä. Kyllä se rytmi sieltä sitten löytyy. :)

Meillä on vain yksi lapsi, mutta... Olen kuullut monilta kaksilapsisilta perheiltä, että vauva menee isomman lapsen rytmin mukaan, ei päinvastoin. Eli esikoisen ei tarvitse olla sisällä niin kauan kuin vauva nukkuu pidemmät päiväunet, vaan esim. aamupäivällä kun vauva on imetetty lähdetään heti ulos ja ikäänkuin "pakotetaan" vauva nukkumaan ne unet silloin kun esikoinen ulkoilee. Ja varmasti väkisinkin tulee tilanteita, joissa joko esikoisen tai vauvan on odotettava vuoroaan, sinulla kun on vain kaksi kättä. Kyllä se rytmi sieltä sitten löytyy. :)

meillä ikäeroa 1v3kk, nyt pienempi 4kk. pari ekaa kk oli aika haipakkaa, kun vauva ei malttanut odottaa esim tissiä. nyt jaksaa jo seurustella ja leikkiii lelukaaren alla tai sitterissä jossa lelukaari. Eli tämä oiva apu esikoisen ruokailun ajan . ihan alussa välilä vauva tissillä ja samalla syötin esikoista. Tissittelyt kesti alussa kauan ja silloin tuntui että esikoinen meinasi tylsistyä. Yritin samalla selailla esikoiselle kirjaa tms. Aamuisin vauva nukkuu hieman esikoista kauemmin ja ehdimme syödä itse aamupalat. Klo 10 ulos ja sitä ennen vauvan syöttö. Alussa tuntui että emme ikinä ehdi ulos, mutta pikkuhiljaa hommat alkoivat sujua. Toki edelleen tulee usein tilanteita että kädet ei riitä. Sitteri ollut meillä oiva apu. Esikon istuessa potalla, vauva on sitterissä ja minä istun vessan lattialla, alussa myös imetin välillä vessan lattialla kun esikon potalla käynti kesti. Tuossa nyt hieman elämäämme :)

Viimeksi muokattu:
Oisko lisää kokemuksia? Minua kiinnostaisi erityisesti se, miten saisi imetyksen sujumaan kun isompi vaatii koko ajan huomiota. Ja miten saatte isomman päikkäreille, jos pienempi huutaa..

Meillä lapsilla on 1v11kk ikäeroa.
Alku oli kyllä haipakkaa, mutta vauva sen verran rauhallinen tapaus että arki meni hyvin paljon esikoisen rytmin mukaan.
Imetys oli tosiaan vähän haasteellista varsinkin silloin, kun mies ei ollut kotona ja esikoinen pörräsi siinä ympärillä koko ajan.. mutta jotenkin se kuitenkin sujui.
Vauva oli aina sitterissä silloin, kun hoidin esikoisen syöttämiset, pukemiset yms. Onneksi viihtyi sitterissä!
Esikoista piti myös nukutttaa päikkäreille ja silloin, kun vauva ei jo nukkunut, niin jätin vauvan siksi aikaa sitteriin eri huoneeseen (laitoin esim. mobilen pyörimään) tai sitten useimmiiten otin vauvan mukaan nukuttamiseen, samalla esim. imetin häntä niin pysyi hiljaa! Mutta esikoinen kyllä nukahti vaikka vauva ääntelehti siinä mun sylissä. Saatoin laulaa esikoiselle tuutulaulun seisten vauvaa hyssyttäen.

Siis muistan vauvan imetykset ja esikoisen nukutukset olleen ne haasteellisimmat hetket, mutta kaikesta selvittiin.
Nykyään "vauva" on 1v2kk ja esikoinen vähän päälle 3v. Touhua riittää edelleen! Kuopus kulki mukana tähän asti, mutta nyt on hänellekin ilmaantunut oma tahto ja se onkin yllättävää, kun yhtäkkiä hänkin osaa laittaa kapuloita rattaisiin.
Tsemppiä, hyvin se menee!

Samoilla linjoilla kuin edellisetkin. On hyvä valmistautua henkisesti ja muutenkin, että pari ekaa kuukautta ON melkoista härdelliä. Me teimme pakkasen täyteen ruokaa/kaappiin purkkeja, että ruokahommia ei tarvitsisi miettiä heti alkuun. Saimme myös isovanhemmilta apua muutamana päivänä, kun mieheni oli työmatkoilla (mummo asui meillä). Kannattaa yrittää pitää kiinni esikoisen rytmistä, silloin vauva tottuu pikkuhiljaa siihen. Välillä on päiviä, että ei yksinkertaisesti aamupäivällä ehdi/pääse/jaksa lähteä ulos, tms. Se on vaan hyväksyttävä. Esikoinenkin kyllä oppii, että maailmassa on muitakin kuin hän.. Ruokailusta en olisi huolissani, jos esikoisesi syö jo välipalat itse, eiköhän tuo opi muitakin syömään kun et ole "palvelemassa" :) Meillä vauva oli melko itkuinen ja välillä imetin/hyssyttelin häntä hiekkalaatikollakin, onneksi ei ollut talvi! Kantoreppu on hyvä, saa tehtyä pottailut yms. hommelit. Vauva tykkää jo todella pian seurailla esikoisen touhuja.

Haastavinta oli minusta löytää rutiini, esim. kun mennään ulos, niin missä järjestyksessä puetaan. Nyt kun vauva on 5kk, niin on jo "helppoa". Vauva nukkuu kahdet päiväunet ja esikoinen yhdet (=äiti ei nuku päivällä!) 2 v esikoinen syö täysin itse ja on jättänyt päivävaipankin pois. Halusit rautalankaa, niin tässä meiltä:

-lapset herää n. klo 6, imetän
-isä nousee lasten kanssa ja äiti saa nukkua vielä 1-2h (ei aina! Vauva heräilee yöllä parin-kolmen tunnin välein) Isä töihin klo 7-8.
-syödään aamupalaa, katsotaan pikkukakkosta, leikitään
-imetän, laitan vauvan klo 9 valmiiksi vaunukoppaan/vaunuihin nukkumaan parvekkeelle. -touhuan kotihommia/leikitään ja klo 10 lähdetään ulos ja joskus kauppaan.
-tullaan sisälle n. klo 11, esikoiselle ruokaa ja vauvalle tissiä. Tässä on yleensä vähän kaaosta..
-esikoinen päikkäreille klo 12. Jää itse sänkyyn (sain opetettua yhtenä päivänä, kun yksinkertaisesti nukuttaminen alkoi nyppimään..)
-vauvan kanssa kahdestaan klo 14 asti kunnes esikoinen herää, välipalaa
-vauva nukkumaan n. klo 15
-esikoisen kanssa touhua ja mahd. ruuanlaittoa
-isä töistä 17.30, syödään yms.
-vauva nukkumaan klo 19-20, esikoinen 20-21. Menen välillä nukkumaan vauvan kanssa yhtäaikaa, isä hoitaa esikoisen iltatoimet.

Kerran viikossa isä tai minä tekee isot ruokaostokset, ilman lapsia. Sit viikolla täydennetään tarpeen mukaan, se hakee joka pääsee.

Pitäis tässä pikkuhiljaa aloitella vauvalle kiinteitä, eli rutiinit muuttuu taas..

Et sellasta :)

Ja vielä, meillä isä ei voinut pitää isävapaita kuin pari päivää, kun on yrittäjä (yksin yrityksessä). Toisesta synnytyksestä toipuminen oli minulla todella nopeaa, mutta kannattaa muistaa että voi olla toisinkin. Ota selvää mistä saat apua jos sitä tarvitset. Meillä oli isovanhemmat "hälytysvalmiudessa", ovat onneksi jo eläkkeellä (vaikka asuvatkin parinsadan kilometrin päässä) ja kunnalta saa ostaa kotihoito-palvelua.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaksi muksua meillä;10368328:
Ja vielä, meillä isä ei voinut pitää isävapaita kuin pari päivää, kun on yrittäjä (yksin yrityksessä). Toisesta synnytyksestä toipuminen oli minulla todella nopeaa, mutta kannattaa muistaa että voi olla toisinkin. Ota selvää mistä saat apua jos sitä tarvitset. Meillä oli isovanhemmat "hälytysvalmiudessa", ovat onneksi jo eläkkeellä (vaikka asuvatkin parinsadan kilometrin päässä) ja kunnalta saa ostaa kotihoito-palvelua.

Kiitos oikein paljon kaikille vinkeistä ja rohkaisusta! Tuli taas vähän varmempi olo kun luin teidän kokemuksianne. Ja kiitos erityisesti kaiksi muksua meillä:lle kun kirjoitit päiväohjelmanne! Toivotaan että meilläkin sitten alkaa sujua yhtä hyvin... :)

Ja jos jollakin on vielä lisää vinkkejä ja neuvoja niin mielelläni luen lisää!

t: ap

Komppaan edellisiä, vauva kyllä sopeutuu isomman rytmiin. Meillä ikäeroa oli 1v8kk (toki hiukan enemmän kuin teillä) ja arki alkoi sujumaan melko hyvin jo lähes alusta asti. Pienet vauvat onneksi yleensä nukkuvat paljon, se antaa isommalle aikaa tottua uuteen sisarukseen ja vähempään huomioon.

Myös meillä vauva nukkui yleensä aamupäivän ulkoilun ajan vaunuissa. Kesällä ulkoiltiin myös iltapäivällä, jolloin vauva nukkui taas. Isoveli taas nukkui omat päiväunensa keskellä päivää, jolloin vauva oli vaihtelevasti hereillä tai saattoi joskus nukkua kolmannetkin päiväunet. Kun vauva alkoi kasvaa ja jaksoi olla pitempään hereillä, otin ulos mukaan kantorepun, johon hänet laitoin. Myös ruoka-aikoja yritin heti rytmittää molemmille samaan aikaan. Vauvoissa on tietysti eroja, meidän pikkuinen ei kovin kauaa yleensä tankannut. Imetyksen aikana otin isoveljen yleensä viereen lukemaan, jos kaipasi tekemistä.

Mä olen myös mielenkiinnolla lukenut tätä ketjua, koska meille tulee ikäeroa 1 v 9 kk. Olen kyllä päässyt myös kyselemään tutuilta, joiden lapsilla on ikäeroa 1,5v - 1 v 9 kk. Toisen esikoinen lopetti päikkärit kokonaan jossain vaiheessa vauvan synnyttyä, toisella esikoinen nukkuu enää silloin tällöin päikkäreitä. Nukkumaan laittaminen onkin se mistä itse olen eniten huolissani. Mies saattaa olla työmatkalla, joten joudun välillä hoitamaan iltapuuhatkin yksin. Esikoinen ei tarvitse mitään "nukuttamista", mutta eihän uni aina tule heti, ja joskus pitää käydä peppua taputtelemassa. Sitä tässä mietinkin, että miten ehtii rauhoittelemaan esikoista jos sattuu just olemaan imettämässä...

Toiset kuulemma tykkää nukuttaa lapset päikkäreille kokonaan eri aikoihin, jotta molemmat saavat myös kahdenkeskistä aikaa äidin kanssa. Musta tuntuisi kuitenkin mukavammalta jos lapset nukkuisivat päikkäreitä samaan aikaan, jotta saisin päivällä edes hetken hengähdystaukoa.

Meillä onneksi mummot ja papat asuvat lähellä, joten varmasti voivat viedä esikoista leikkipuistoon tai vauvaa vaunuissa kävelylle.

Yhteistyössä