Miten paistetussa kananmunassa voi olla melkein 2 kertaa niin paljon kaloreita kuin keitetyssä??

  • Viestiketjun aloittaja "hölömö"
  • Ensimmäinen viesti
vierass
Mun mielestä toi kalorilaskurin kananmunien kalorimäärä tulee juurikin Finelistä.Ja jos katsoo Finelin sivuilta niin siinä kalorimäärässä on mukana Ruoanvalmistusrasva, keskiarvo.
 
"vieras"
Todellisuudessa paistetussa ja keitetyssä kananmunassa on täsmälleen saman verran rasvaa. Tietenkin pitää lisätä kaloreihin se määrä joka tule muutamasta grammasta paistorasvaa.
 
taikuriluttinen
Kun paistat kananmunan siitä haihtuu nestettä -> paino tippuu mutta kalorit säilyy. Sen lisäksi rasvasta syntyvä kalorilisä. http://www.kuinka.fi/vastaus/kalorit/kananmuna_kalorit.php
 
munakas
Väännetäänpä vielä rautakangesta: Yhdessä kanamunassa on täsmälleen yhtäpaljon kaloreita, on se sitten keitetty tai paistettu, mutta paistosrvasta tulee vähän lisää kaloreita.

Jos taas puhutaan siitä, kuinka paljon on kaloreita sadassa grammassa kananmunaa, niin paistetussa on siksi enemmän sataa grammaa kohden, koska siitä on haihtunut nestettä. Toisin sanottuna sataan grammaan paistettua kananmunaa kuluu enemmän kuin yksi kananmuna.
 
  • Tykkää
Reactions: r0s
"Aloittelija"
Niin ihmiset, minäpä nyt vielä yritän tämän selittää niin, että te kaikki ymmärrätte, myös te riitapukarit jotks olette jo luultavasti kauna sitten unohtaneet koko homman. Eli:
Otetaan kaksi kananmunaa. Molemmissa saman verran kaloreita ja ravintoaineita. toinen keitetään, toinen paistetaan. Lopputulos: Molemmissa munissa yhä saman verran ravintoaineita (paistetussa hiukkasen enemmän rasvaa jos käytetty rasvaa/öljyä paistamisessa), mutta paistettu muna painaa vähemmän. Syy: paistamisen aikana munasta hyörystyi vettä, tehden lopputuloksesta kevyemmän. Toistetaan sama vaikka kymmenellä munalla. täysin sama lopputulos, mutta painoero on suurempi, koska vettä on höyrystynyt pois. Eli, kun otetaan 100g paistettua kananmunaa ja 100g keitettyä kananmunaa, paistetussa kananmunassa on enemmän kaloreita, puhtaasti siitä syystä, että 100g paistettua kananmunaa pahtuu enemmän munaa kuin 100g keitetettyä munaa. Kuvitelkaapa että teette tän aikasemman hommelin niin suurella skaalalla, että kun keitettyjä munia on joku tietty määrä, niin tarvittaisiin yksi muna enemmän paistettuja, jotta saataisiin sama grammamäärä. Jos siis tarvitaan enemmän munia, painaa pasitettu siis vähemmän, KOSKA ON VÄHEMMÄN VETTÄ!! Nyt ymmärsikö jokainen?
 
  • Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
gf
esim 2 kpl kananmunia 60g+60g ja ruokalusikallinen voita 15g = 242kcal ! joka painaa 135g eli 242kcal / 135g = 1.79 x 100g = 179kcal/100g paistettua kananmunaa näillä mun ohjeilla! eli jos haluat saada 225kcal 100g paistettua kananmunaa saat uittaa sen munan siellä rasvassa!
 
vierailijamikämikämaasta
Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää? Paistetussa kananmunassa on 225 kcal/100g niin tämä on siis se mitä kananmunassa maksimissaankin voi olla kun paistinpannulta ei katoa mitään vaan paistetussa kananmunassa on kaikki munan sisältö mukana, kun taas keitetyssä kananmunassa on 143 kcal/100g koska keitettäessä sisältöä häviää. Näin minä ainakin järkeilisin tämän.
 
vierailija
Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää? Paistetussa kananmunassa on 225 kcal/100g niin tämä on siis se mitä kananmunassa maksimissaankin voi olla kun paistinpannulta ei katoa mitään vaan paistetussa kananmunassa on kaikki munan sisältö mukana, kun taas keitetyssä kananmunassa on 143 kcal/100g koska keitettäessä sisältöä häviää. Näin minä ainakin järkeilisin tämän.
Täh?? Miten se sisältö häviää??? jos mä keitän munia niin ihan samanlainen se mun mielestä on. Jos kuoret jää kiinni niin sitten se on pienempi
 
vierailija
Kypsässä ja raa'assa munassa on yhtä paljon proteiineja, mutta raa'an munan proteiineista elimistö pystyy hyödyntämään vain noin puolet. Kypsennys muuntaa proteiinit (silmin nähdenkin) muotoon, jossa elimistö hyödyntää ne tehokkaammin
 
vierailija
Sataan grammaan keitettyä kananmunaa on tarvittu 1-2 kananmunaa munien koosta riippuen.

Sataan grammaan ilman rasvaa paistettua kananmunaa taas vaaditaan jo monta munaa enemmän, koska vesi haihtuu paistettaessa ja valmis tuote on kevyempää. Se 100g lasketaan aina valmiista, kypsästä tuotteesta, ei siitä raa'asta!

Tällöin paistetussa lopputuotteessa/100g on niiden monen(!) munan rasvamäärä.

So simple. 🤦 Rasvaa ei hyppää mistään lisää, mutta munien määrä moninkertaistuu!

PS. Jos paistaa rasvassa, sitten energiamäärä kasvaa vielä ihan huisisti lisää, mutta se on jo ihan eri juttu eikä kuulu tähän asiaan.
 
vierailija
Mikä tässä nyt on niin vaikeaa ymmärtää? Paistetussa kananmunassa on 225 kcal/100g niin tämä on siis se mitä kananmunassa maksimissaankin voi olla kun paistinpannulta ei katoa mitään vaan paistetussa kananmunassa on kaikki munan sisältö mukana, kun taas keitetyssä kananmunassa on 143 kcal/100g koska keitettäessä sisältöä häviää. Näin minä ainakin järkeilisin tämän.
Ei hyvää päivää... 🤦
 

Yhteistyössä