Miten painoa voisi saada lisää silleen terveellisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Mie teen ihan normaalia ruokaa, käytän kermaa ja voitakin välillä, mutta myös öljyä ja kasvisrasva-tuotteita.
Maitona tarjoan kevytmaitoa, kun meillä nuo lapset tuppaa olemaan kuitenkin suht hoikkia, niin en näe syytä pitää kiinni ihan kevyimmästä mahdollisesta vaihtoehdosta.

Tuon 14v:n pitäs saada jopa vähän painoansa nousemaan... mutta mitenköhän sekin onnistuis, kun en mie kuitenkaan voi alkaa likalle syöttämään pelkkiä munkkipossuja ja coca-colaa... joita sit vielä pitäs tietenkin tarjoilla hänen oman huoneensa sohvalle, jonne ois myös hankittava oma televisio, pleikkari ym. "viihdykkeet" liikunnan minimalisoimiseksi.

Koululääkäri oli vaan sanonut, että painoa sais tulla vähän lisää niin sit vois kuulemma alkaa odottelemaan niitä "naiseuden merkkejäkin" pikkuhiljaa... siis mm. kuukautisia.
Vaan kuten todettu, en mie ainakaan keksi keinoja jolla saada sen enempää painoakaan ylemmäs, taikka pituuskasvua kiihtymään... Hitaan varmasti tuo on kuitenkin kasvanut... eli maasta se pienikin kuitenkin ponnistaa ;) :D

Osta apteekista jotakin liäravinnehuomaa. Nutridrink tai vastaava. Minulla on myös pitkä laiha poika, syö oikein hyvin ja paljon oikeaa ruokaa, mutta välipaloja ei lainkaan. Paino ei vaan nouse..

No mun mielestä jos tyttö syö normi kotiruokaa ja liikkuu niin eihän sille voi mitään.Onko tyttö sitten jotenkin sairaalloisen laiha..anoreksiaa vai onko vaan hoikka? mietin vaan että jos on hoikka niin eihän sille mitää voi.ja uskoisin että ne menkatkin alkaa kun sen aika on.sekin on niin yksilöllistä.

Miun 13-vuotiaalla pikkusiskolla on ihan sama ongelma. Painoa vissii 40 kiloa...
Nyt joutuu kerran viikossa käymään punnituksessa koulun terkkarilla.

Syö kyllä tosi nirsosti, vaikka just perusruokaa äitinsä tekeekin
Liikkumista pitäs nyt "rajottaa", mikä kuulostaa hassulle:/

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mikä kiire on saada kuukautiset, jos on 14v??? En oikein ymärrä lääkäriä. Kai niistä saa riittämiin kärsiä, vaikka alkais "vasta" 16 veenäkin.

Ei siis pelkästään ne kuukautiset... mutta kun tyttö on siis muutenkin kirppanan kokoinen - en mie tiiä, mutta ajattelin, että oisko vaan puhunut tytölle tuosta painosta siksi, ettei vaan ois kuvitellut tai ajatellut, että tytöllä ois joku laihdutusvimma.
Ja siitä ei kuitenkaan oikeesti oo kysymys - siis oikeasti tyttö on vaan pieni.

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Miun 13-vuotiaalla pikkusiskolla on ihan sama ongelma. Painoa vissii 40 kiloa...

Joo, meillä tää tyttö on nyt 14½v, ja painaa 40,2kg... mutta on myös lyhyt, eli siis näyttää sopusuhtaisen hoikalle.
Tyttö syö hyvin, ei nirsoile ja karkki ym. herkutkin maistuu, mutta minkäs sille tekee, kun ei toinen vaan liho.

Mä en ymmärrä miksi toista pitäs varta vasten lihottaa, jos on kerran lyhytkin, mitä se pituus sitten oli? Anna toisen olla semmonen kun on, tuskin kukaan on sen takia jääny kehittymättä, vai onko :o

Mä en ole todellakaan mikään asiantuntija lasten ja nuorten ruoka- ja painoasioissa mutta mä en uskaltaisi antaa jotain proteiinipirtelöitä, nutridrinkkejä tms. Mä näkisin fiksumpana ihan päivittän kalorimäärän lisäämisen ilman mitään ylimääräisiä juttuja, kuten epäterveellisiä herkkuja tai jotain urheilijoiden juomia tms. Ja jotkuthan tosiaan tuon ikäisenä vaan on hoikkia vaikka söisivät tarpeeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Mä en ymmärrä miksi toista pitäs varta vasten lihottaa, jos on kerran lyhytkin, mitä se pituus sitten oli? Anna toisen olla semmonen kun on, tuskin kukaan on sen takia jääny kehittymättä, vai onko :o

Niin en mie itse olekkaan huolissani... mie oon jo niin tottunut näihin meitin paatintappeihin :D (lähinnä äitiinsä tulleita kai).
Tyttö on siis 145,3cm. Tuo 3milliä on tytööle itselleen tärkeää ;) :D

Höpö höpö, kyllä sitä painoa ehtii tulla vanhempana. Jos tyttö voi hyvin eikä ole kuitenkaan sairas, niin kaikki on hyvin. Minä olen toki pieni nytkin, mutta painoin koko yläasteen 35-40kg, ettäh.. Minkä mittainen tyttösi on?

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:

Joo, meillä tää tyttö on nyt 14½v, ja painaa 40,2kg... mutta on myös lyhyt, eli siis näyttää sopusuhtaisen hoikalle.
Tyttö syö hyvin, ei nirsoile ja karkki ym. herkutkin maistuu, mutta minkäs sille tekee, kun ei toinen vaan liho.

Sisko on varmaan ainakin 155 pitkä.. Varmaan pitää äitinsä alkaa jotain superrasvasia ruokia tekemään.. Mutta meilläkin tuntuu geeneissä kulkevan tuo, et ollaan hoikkia, aikanaan minäkään en lihonnut, vaikka mitä söin.. Hassulle vaan kuulosti, et terkkari puuttu ihan asiaan, mut kiva tietää, ettei tavallaan ole mitenkään "harvinaista"
:hug:

Mun kaveri oli tossaiässä myös lyhyt ja hoikka. Itselläni kasvu pysähtyikin silloin, mutta kaverini kasvoi vielä n. 10cm ja on nyt 30v vieläkin hoikka ja kevytrakenteinen. Hänellä ne menkatkin alkoivat ihan normaalisti kun niiden aika koitti. Varmaan se terkkari siitä painosta sanoi, ettei vain turhanlahduttamisen takia niin kevyt ole, mutta toisaalta eikö kasvukäyristä kuitenkin näy, että kasvu on ollut tasaista ja kasvuvaiheessahan moni nuori onkin vielä kevyt pituuteennähden.

Niin en mie itse olekkaan huolissani... mie oon jo niin tottunut näihin meitin paatintappeihin :D (lähinnä äitiinsä tulleita kai).

No ei tuo nyt mun korviini kuulosta mitenkään alipainoiselta ainakaan, eikös sitä joskus oo sanottu että pituus miinus 105, on lähellä ihannepainoa? Vai onko tuon ikäisillä jo ns. ihannepainoja? Ootko sä nähnyt tytön kasvukäyrää, miten se menee? En olisi huolissani, jos sekin on tasainen. Vai kai tuon ikäisillä on kasvukäyrä edelleen :o En mä tiedä, ei mulla ole vielä 14vuotiasta :laugh: *tänk gaad* :laugh:

No, tuossahan se tulikin. Kuulostaa ihan hyvältä! Minullekkin on koko ikäni paasattu, että painoa on liian vähän, mutta olen terve kun pukki aina ollut. Mielummin hoikka, kun ylipainoinen.. sitäkin näkee nykyään niin paljon!

Eihän hän sitten pituuteen nähden liian kevyt ole. Toivottavasti ne menkat ei vielä alkaisikaan ja pituutta tulisi vielä vuoden pari ;) Itse en paljoa tyttöäsi pidempi ole.

Ei kain nyt tuollaiset mitat estä naiseuden merkkejä tulemasta? Onhan sitä kotvanen aikaa kai vielä odotella... Ravitsemusihmiset mielestäni suosittelevat (siis JOS pitää saada painoa ylöspäin), että ruokaan lisättäisiin mm. hyvää rasvaa, esim. öljyä ja sitten vaikka kermaa reilummin ja lisättäisiin välipaloja päivän mittaan.

Joo en mie itse aio mitään kilojenkerrytys-kampanjaa aloittaa, tyttö saa syödä niinpaljon kun jaksaa... ja ihan normaalia ruokaa, ja sillä kasvaa sen minkä kasvaa.
Ja liikkua saa minusta kuten ennenkin, kun kyseessä ei kuitenkaan ole mikään himo-treenaaja, vaan ihan normaalia liikkumista kävellen, pyörällä, suksilla ja luistimilla. :)

Tiiäkkö mitä: Mun tyttö on vaan 146 cm pitkä ja täyttää 15v, eikä kasva enää. Meidän tytö n kanssa tosi hoikka , mutta veljensä on VIELÄ hoikempi. ja kmtakin syä hnyvin ja paljon,jopa herkkuja. Se o tuo urheilijan elämä rankkaa.

Yhteistyössä