Miten päikkärirutiiniin kiinni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hulipuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hulipuli

Vieras
Heips vaan, hyvät neuvot tarpeen...

meillä on maaliman ihanin pikku tytteli, 3 1/2 kk vanha. Yöunille ollaan saatu hyvä rytmi, iltarutiinien jälkeen nukkuu iltakasista aamukuuteen-seitsemään, herää syömään vain kerran, 4-5 tuntumissa, ja tuo on ihan mahtava juttu.

Ongelma onkin sitten päiväunet, tai tarkemmin sanoen niiden lyhykäisyys tai puute! Päivä saattaa mennä kolmien max puolituntisten tirsojen varassa, ja raukka on aivan naatti ja itkuinen mutta nukahtaminen ei millään meinaa onnistua. Ja sitten kun onnistuu, ollaan taas tikkana ylhäällä puolen tunnin kuluttua. Olen yrittänyt huijata takaisin unille muttei läheskään aina onnistu.

Miten olette saaneet vauvanne päikkärirytmiin, jos olette joutuneet 'auttamaan' rytmityksessä? Tähtäimessä olisi aamulla tunnin unet, päivällä kolmen tunnin unet ja illalla taas tuntiset. Neuvoja otetaan vastaan...

Meillä oli tytön kanssa ihan sama juttu tuossa iässä. Ihan ihmettelin että miten niin pieni ei muka nuku kuin sellaisia parinkymmenen minuutin -max puolen tunnin unia päivällä. Yöllä nukkui kuin tukki.

Aikani tuskailin, ja lopulta annoin periksi, nukkui kun nukkui, jos ei niin ei. :) Toki yritin tukea ja antaa mahdollisuutta säännöllisiin päikkäreihin mm. vaunuttelemalla "päiväuniaikaan" että oli mahdollisuus nukkua vaunuissa, tai kotona rauhoittamalla hetkiä lepoa varten. Mutta ei tuntunut auttavan. Pikkuhiljaa ehkä viiden kuukauden iässä alkoi tyttö itse ottaa hukassa olevaa rytmiä takaisin, ja jo muutamassa viikossa löytyi. Nyt ikää 8kk ja aamupäivällä nukutaan tunnista puoleentoista, päivällä parituntia ja illalla vajaa tunti. Edelleen yöt nukutaan heräämättä klo 20.30 - 07.

Kyllä se sieltä löytyy jossain vaiheessa. :)

Kiitos, täytyy varmaan vaan yrittää saada tyttöä harrastamaan tuota 'power-nappingia' useammin, jos se auttais tuohon itkuisuuteen..

ajattelin huomenna yrittää mennä nukkumaan tytön kanssa, saisin omaa univelkaa lyhennettyä ja jos tyttö vaikka ottais mallia äipästä kun herää ja kuulee mun tuhinan ;)

Meillä ainakin alkoi muodostua päikkärirytmi vasta n. 6 kk iässä, siihen asti unien aika ja kesto vaihtelivat aika lailla. Eli sinuna en nyt vielä stressaisi rytmin puuttumisesta, kun vauvasi on noin pieni. Kyllä se rytmi sieltä tulee... meillä ainakin kiinteisiin ruokiin siirtyminen ja ruoka-aikojen säännöllistyminen auttoivat päivärytmin syntymisessä.

Toinen juttu on tietty se, miten saada vauva nukkumaan päivällä niin ettei itkisi väsymystään. Itse en saanut meidän vauvaa nukkumaan sisälle ollenkaan parin ekan kuukauden jälkeen - hän nukkui ainoastaan parvekevaunuissa. Onko ap:lla sitä mahdollisuutta? Meidän vauva oppi nukkumaan pitempään sisällä taas n. 6-7 kk iässä.

Ystävälläni on n. 3 kk vauva joka ei myöskään nuku sisällä kuin 20 min pätkiä - hän on ratkaissut asian käymällä joka päivä 2-3 tunnin vaunulenkillä vauvan kanssa...

Yhteistyössä