Miten paikataan reikä hampaiden välistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitykkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitykkä

Vieras
Pelottaa aivan älyttömästi! Mulla hammaslääkäri klo 12 ja pitää paikata reikä takahampaiden välistä! Viime viikolla kävin 7n vuoden tauon jälkeen tarkistuksessa ja 3 reikää löyty. 2 oli niin pieniä että menivät ilman puudutusta. Nyt aikoivat puuduttaa ja tosiaan semmonen "välireikä" ;) ois paikattavana.

Se 7n vuoden tarkistusvälikin johtu just tästä pelosta... :(

Kertokaa jos tiedätte! Se hammaslääkäri on semmonen tuppisuu ettei juuri muuta sano kuin "istuppa siihen", työntää töryt suuhun ja kiduttaa ja lopuksi "no niin, voit nousta".

Mulla kahden poskihampaan "väli" paikattu, meni ihan samalla tavalla kuin normaali paikkaus. Mulla reikiä on kolme, joten suurta kokemusta paikkailusta ei kyllä ole. Mä en ole koskaan ottanut puudutetta, enkä tuollekaan kerralle siis ottanut. Ei siinä erikoista ole muuta kuin se, että hampaiden väliä täytyy vähän "venyttää" että mahtuu paikkamaan.

Jos ei hampaiden väliin pääse kummaltakaan sivulta käsiksi täytyy mennä purupinnan kautta. Silloin paikka tulee osittain hampaan purupinnalle ja "sivupinnalle"
välipintojen paikkaukseen tarvitaan matriisi = muotti joka muotoilee paikan niin että hampaiden väli pysyy kuitenkin auki lankausta ym varten. Pieni kiila myös laitetaan, se voi vähän paineen tunnetta tehdä.

Ei ole sen kummempi asia kuin purupinnankaan paikkaus, kestää ehkä hivenen kauemmin.
Puudutuksen voi saada aina vaikka olisi kuinka pienestä paikasta kyse, ja sitä kannattaa pyytää jos pelottaa.
Itse ainakin haluan puudutuksen aina, vaikka hampihoitaja olenkin ;)

Tuokin reikä tuli ihan yllätyksenä kun ei ole oireillut mitenkään. Kun eihän sitä pysty sivusta poraamaan niin miten sitten päältä, poraako ne kahta hammasta?

Mä varmaan kuolen sinne penkkiin! On tämä kamalaa kun aikuinen ihminen tärisee kuin haavan lehti...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tuokin reikä tuli ihan yllätyksenä kun ei ole oireillut mitenkään. Kun eihän sitä pysty sivusta poraamaan niin miten sitten päältä, poraako ne kahta hammasta?

Mä varmaan kuolen sinne penkkiin! On tämä kamalaa kun aikuinen ihminen tärisee kuin haavan lehti...

ei porata kahta hammasta.
Hampaan päältä useimmiten mennään, ja paikka tulee tosiaan hampaan purupinnalle ja välipinnalle silloin.
Älä suotta pelkää, ei ole mikään iso juttu ollenkaan. Ja pyydä puudutus =)

Yhteistyössä