Miten paha on jos ei käy autokoulun kakkosvaihetta

vierailija
mutta silti saa pysyvän kortin (en nyt viitsi kirjoittaa tarkemmin miten) niin tarkoittaako se että henkilö ei osaa ajaa autoa kun jää se kakkosvaihe tekemättä? Miten tärkeä se on? Olisko siellä oppinut tosi tärkeitä juttuja?

vierailija
Suoritan tällä hetkellä ajokorttia, eikä siellä ole mitään kakkosvaihetta. Pitää suorittaa teoria hyväksytysti ja käydä minimissä kymmenen ajotuntia (osa voi olla simulaattorissa) ja läpäistävä koe.

vierailija
Tämä kirjoittaja tarkoittaa, että lääkäri voi määrätä ihmisen ajokieltoon esim sydänvaivojen, näkövamman, diabeteksen.... mutta myös neurologisten syiden vuoksi voi olla, ettei ajokorttia saa lainkaan.

vierailija
Mitä? Mitkä riskit? Minkä voi menettää? En ymmärtänyt yhtään, mihin viittaat.
"Virasto täsmentää tiedotteessaan myös sitä, että lääkärit toimisivat jatkossakin täysin itsenäisesti arvioidessaan potilaansa alkoholinkäyttöä ja kelpoisuutta ajokortin haltijaksi.

– Liikennevirasto ei aseta terveydenhuollon lääkäreille vaatimuksia ottaa PEth-testejä potilailtaan. Testin ottamisen arviointi on lääkärin vastuulla, tiedotteessa sanotaan.

Virasto huomauttaa, että lääkärit tarkkailevat potilaidensa ajokelpoisuutta monesta muustakin näkökulmasta. Ajokortti voidaan ottaa pois esimerkiksi epilepsian, dementian tai silmäsairauksien vuoksi."-IL-

vierailija
Ja sitten kun "kasvat aikuiseksi" (eli 50v) ja omistat c kortin niin se pitää uusia 5 vuoden välein ja aina lääkärintodistuksella, eli kalliiksi tulee, kun se todistus pitää nykyään hakea yksityiseltä. B kortilliset pääsee tässäkin vähemmällä.

vierailija
Ei sitä autoa kortilla ajeta. Suurimmalla osalla autoilijoista taitaa ajokortti olla, mutta varsin suuri osa ei ole kovin hyviä kuskeja. Itse olen parikymmentä vuotta ajanut oikeastaan päivittäin ja korttia on taidettu kysyä yhden kerran. Ja sekin oli ylinopeussakon antamisen yhteydessä, eli ei olisi kysytty, jos olisin ajanut sääntöjen mukaan. Kiinni jäämisen riski kortitta ajosta on siis hyvin minimaalinen paitsi tietenkin mm. sellaisten vanhusten kohdalla, joiden ajaminen on jo huteraa ja kortti otettu pois sen takia. Heitä varmasti pysäytetään hyvästä syystä vähän useammin.

vierailija
pysyttelee kotona
Miksi pitäs pysytellä kotona? 🤔 Pointti oli se, että se on epäreilua, että c kortillinen joutuu maksamaan siitä uusimisesta kalliimmin, kun b kortillinen, vaikka se b kortillinen voi olla ajoterveytensä puolesta surkeammassa kunnossa, kun se c kortillinen, mut hänen ei tarvi käydä sillon 5 kymppisenä edes lääkärissä, vaan oma arvio riittää. Näin ainakin vielä viime vuonna, kun itse täytin 50.

Miksi pitäs pysytellä kotona? Pointti oli se, että se on epäreilua, että c kortillinen joutuu maksamaan siitä uusimisesta kalliimmin, kun b kortillinen, vaikka se b kortillinen voi olla ajoterveytensä puolesta surkeammassa kunnossa, kun se c kortillinen, mut hänen ei tarvi käydä sillon 5 kymppisenä edes lääkärissä, vaan oma arvio riittää. Näin ainakin vielä viime vuonna, kun itse täytin 50.
Kun se näkönsä menettänyt C-kortillinen ajaa C-ajoneuvolla suojatiellä kävelevien päälle on syntyvä jälki yleensä huomattavasti pahempaa kuin B.kortillisen kohdalla. Kontrollin on siis syytä olla tiukempi.

Sisu vuodelta 1963 on pidetty kunnossa. Samana vuonna syntyneen kuljettajan terveyttä on syytä tarkkailla riittävän usein.

vierailija
Kun se näkönsä menettänyt C-kortillinen ajaa C-ajoneuvolla suojatiellä kävelevien päälle on syntyvä jälki yleensä huomattavasti pahempaa kuin B.kortillisen kohdalla. Kontrollin on siis syytä olla tiukempi.
Otitko huomioon, että sitä c korttia voi tarvita muunlaisenkin härvelin, kun pelkästään kuorma-auton ajamiseen? Esim. vähän isommat asuntoautotkin voi tarvita sen c kortin. Ja jos päälleajon lopputulos on kuolema, niin se on yhdentekevää, onko se tapahtunut kuorma-autolla vai henkilöautolla. Yhtä kamala lopputulos. Joka muuten juurikin todistaa, että myös se henkilöautoilija voi olla ajoterveydeltään siinä kunnossa, että se ei tarvis edes sitä b korttia... Jos se b kuskikaan ei nää, jonka nyt otit esimerkiksi, niin sillon hänkään ei mielestäni tarvi korttia. Eli kyllä, b kortillisiltakin pitäs se lääkärintodistus vaatia.

vierailija
Se ja sama. Itse olen käynyt kakksovaiheen mutta ajelut jäi jo pian kortin saatuani. Silti mulla on edelleen lupa lähteä tien päälle. Se kakkosvaihe oli silloin muutama tunti ajelua ja sillä ei ole mitään merkitystä ajotaidolle.

Otitko huomioon, että sitä c korttia voi tarvita muunlaisenkin härvelin, kun pelkästään kuorma-auton ajamiseen? Esim. vähän isommat asuntoautotkin voi tarvita sen c kortin. Ja jos päälleajon lopputulos on kuolema, niin se on yhdentekevää, onko se tapahtunut kuorma-autolla vai henkilöautolla. Yhtä kamala lopputulos. Joka muuten juurikin todistaa, että myös se henkilöautoilija voi olla ajoterveydeltään siinä kunnossa, että se ei tarvis edes sitä b korttia... Jos se b kuskikaan ei nää, jonka nyt otit esimerkiksi, niin sillon hänkään ei mielestäni tarvi korttia. Eli kyllä, b kortillisiltakin pitäs se lääkärintodistus vaatia.
Eli kaikilta pitää vaatia samaa kuin ammattikuljettajilta, jotta sinulle ei tulisi paha mieli sen matkailukopperon ratissa? Ehkä ne koronarokotuksetkin olisi pitänyt laittaa pakollisiksi kaikille, etteivät hoitajat olisi tunteneet tulleensa eri tavalla kohdelluiksi.

Yhteistyössä