Miten pärjäätte kotihoidontuella?

• Viestiketjun aloittaja mökö
  • Ensimmäinen viesti
mökö
Musta ois aivan ihanaa jäädä hoitaan omaa lastani kotiin, edes muutaman vuoden ikäiseksi. Mut en oo tajunnu kuinka älyttömän vähän kotihoidontukea oikeestaan maksetaan. Kun asia selkis, joutuu kyllä miettimään uudestaan, et mitä sitä meinaa...
Mies on kyllä töissä mut laskut pitäis maksaa, asuntolainaakin on yli 70000 euroo. Tuntuu ettei yhden palkka oikein tahdo riittää. Kertokaa miten te ootte pärjänny sillä muutamalla sadalla eurolla kuussa, jos mäkin vaikka keksisin jotain.

Lyhyesti vastattuna: huonosti.
Mutta ratkaisuja on monenlaisia. Minä olen tehnyt töitä lasten (3)kotonahoidon lisäksi. Ensin tein töitä Aamujakelulla, työaika n.2-6.
Nyt toimin siivoajana, iltatyö, isä laittaa lapset nukkumaan. Työaikani on n.20.30-23.30. Hätä keinot keksii! ;)

pussipiru
kohtalaisesti :attn:

miehelle jää 1600e kuussa käteen ja kotihoidontuki 450e verojen jälkeen + lapsilisä 110e elikkä tekee n.2200e kuussa. siitä menee vuokraan 660 euroa, opintolainan lyhennyksiin yht. 600 euroa, opintotuen takaisin perintään 100 e kuussa eli jo pakolliset maksut tekee lähemmäksi 1400 e ja sitten jää 800 euroa kaikkeen muuhun (puhelinlaskut, auton huolto/bensa, ruoka, vaatteet , vapaa-aika ym.) eli ei tääl herroiksi eletä, mut onnellisia ollaan et voin olla kotona pojan kanssa. kk sisällä toinen syntyy niin tulee n. 300 e enemmän kuussa rahaa :D

näin meillä.. :wave:

liima
Meilläkin pärjätään ja ylimääräistäkin jää...täytyy vaan osata minimoida nää pakolliset menot...ja mitään ylimääräistä ei ostella,matkoista on turha haaveilla...

pussipiru
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2004 klo 00:38 kysymysmerkki kirjoitti:
Saako kysäistä... Miten Pussipiru saat kotihoidontukea 450e? :wave:
jos en nyt kk sisällä ole unohtanut, niin tuli sen verran ku olin hoitovapaalla. miten niin?? onko liian paljon vai vähän? :eek: ihmettelee!

tarkistin juuri papereista ja kyllä vaan , verojen jälkeen on jäänyt tilille n. 450 e kuussa kodinhoidontukee..

Tanja
Samaa mäkin ihmettelen, et miten pussipiru saa noin paljon kotihoidontukea..meillä miehellä jää käteen n.1400 euroa enkä siltikään saa kuin n.300e kh-tukea..ei ymmärrä ei =)

Shaina
Tätä oon itsekin miettinyt, ett miten sillä rahalla pärjää.. Mut ei kai se auta kuin pärjätä. Meillä on onneksi siinä mielessä mahtava tilanne, ett asunto on maksettu eikä asumiseen mee kuukaudessa, ku vastikkeen verran ja sit tietty sähkö ja vesi.

Eniten mulla nyppii se, kun en pysty hoitamaan omaa henk.koht. autolainaani hoitovapaan aikana. Oon lyhentänyt sitä 300e/kk ja enhän mä tule saamaan ton vertaa kuukaudessa ;)

Kyllä meillä pärjätään ihan hyvin, mies elättää niinku sen kuuluukin kun minä hoidan lasta kotona. Nyt paranee huomattavasti tulot ku toinen syntyy ja varsinkin ku la tämän vuoden puolella. Tulot perustuu 2002 tuloihin ja sen olin vielä täysillä töissä....Sitten jatkan hoitovapaita normaalisti. Haluan hoitaa alle 3-vuotiaat lapseni kotona, vaikka olisikin tiukkaa niin aina pärjätään, kaikkea ei voi rahalla mitata ja se aika ei koskaan palaa...Otamme asuntolainan vasta sitten kun palaan töihin ja luottokortit ei meidän perheessä vingu.

pussipiru
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2004 klo 09:31 Tanja kirjoitti:
Samaa mäkin ihmettelen, et miten pussipiru saa noin paljon kotihoidontukea..meillä miehellä jää käteen n.1400 euroa enkä siltikään saa kuin n.300e kh-tukea..ei ymmärrä ei =)

mä itse ainakin saan helsinkilisää joka on muistaakseni ainakin 100e kuussa, joten se voi selittää miks kaikki ei saaniin paljoo.. ok???
kuinkas paljon muut sitten saa???????

Niin.Helsinkilisä tosiaan tekee enemmän kotihoidontukeen.Täällähän kaikki on kalliimpaa.
Mutta itse kysymykseen,meillä on pärjätty ihan ok.Itse olen kotona kunnes tyttö täyttää sen 3 v.Kiitos kuuluu miehelle joka tienaa kohtuullisen hyvin ja elättää meitä :),maksaa asuntolainat ja muut menot.

kriittinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.12.2004 klo 14:46 pussipiru kirjoitti:
kohtalaisesti :attn:

miehelle jää 1600e kuussa käteen ja kotihoidontuki 450e verojen jälkeen + lapsilisä 110e elikkä tekee n.2200e kuussa. siitä menee vuokraan 660 euroa, opintolainan lyhennyksiin yht. 600 euroa, opintotuen takaisin perintään 100 e kuussa eli jo pakolliset maksut tekee lähemmäksi 1400 e ja sitten jää 800 euroa kaikkeen muuhun (puhelinlaskut, auton huolto/bensa, ruoka, vaatteet , vapaa-aika ym.) eli ei tääl herroiksi eletä, mut onnellisia ollaan et voin olla kotona pojan kanssa. kk sisällä toinen syntyy niin tulee n. 300 e enemmän kuussa rahaa :D

näin meillä.. :wave:
Mun mielestä teillä on kyllä ihan tarpeeksi hyvät tulot noinkin.Miten ihmeessä ette muka herroiksi elä kun jää kuitenkin 800 euroa kulujen jälkeen? meidän yhteistulot on kuukaudessa ehkä 1000 euroa ja silti pärjätään kyllä... 800 euroa on iso raha,kyllä sillä pitäisi ihan hyvin elää.

-meimi-
Kohtalaisesti tullaan toimeen. Kiitos miehen työn ja sen palkkapussin. :D

Kodinhoitotukea saan
252,28?/kk hoitorahaa
13.97?/kk hoitolisää

+100?/kk lapsilisää.

Ei suuria summia. Jos ei tule mitään yllättäviä menoja pärjäämme vallan mainiosti. Mutta kesän jälkeen on ollu pikkusen vajetta tilillä ku tuli pahaan paikkaan yli 700? hautakivilasku.

pussipiru
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2004 klo 14:47 kriittinen kirjoitti:
Mun mielestä teillä on kyllä ihan tarpeeksi hyvät tulot noinkin.Miten ihmeessä ette muka herroiksi elä kun jää kuitenkin 800 euroa kulujen jälkeen? meidän yhteistulot on kuukaudessa ehkä 1000 euroa ja silti pärjätään kyllä... 800 euroa on iso raha,kyllä sillä pitäisi ihan hyvin elää.

voihan se olla kuuta kohden ihan ok, mutta esim ensi kuussa pitäs maksaa auton vakuutus ja liikennevakuutus 1100e eli saa tinkii joka asiasta ku ei kuun rahat riitä siihen enään muiden menojen jälkeen.. kesämökkiikin pitää kunnostaa ym niin ei tääl kyllä herroiksi eletä mitenkään. sitten joskus ku töihin palaan on ehkä asia toinen..

Anja
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot... ;)

Paljon riippuu siitä, millaiseen elintasoon on tottunut ja mistä on valmis tinkimään. Toinen ei pärjää sillä rahalla, millä toinen elää herroiksi. Minun mielestäni kotihoidontuella pärjää kyllä, jos toinen vanhemmista on töissä ja saa palkaa. Meillä on monta lasta ja olemme pärjänneet jopa ilman kotihoidontukea, kun olemme niin päättäneet. Haluamme hoitaa lapset kouluikään asti itse ja olemme tehneet valintamme sen mukaan. Joskus on tiukkaa, mutta joskus kyllä pystymme järjestämään hiukan extraakin, esim. matkustelemaan tms. Maksamme myös asuntolainaa ja omakotitalon muitakin kuluja tietenkin.

Kriittinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2004 klo 15:58 pussipiru kirjoitti:
\

voihan se olla kuuta kohden ihan ok, mutta esim ensi kuussa pitäs maksaa auton vakuutus ja liikennevakuutus 1100e eli saa tinkii joka asiasta ku ei kuun rahat riitä siihen enään muiden menojen jälkeen.. kesämökkiikin pitää kunnostaa ym niin ei tääl kyllä herroiksi eletä mitenkään. sitten joskus ku töihin palaan on ehkä asia toinen..
Onhan se tietenkin kätevää maksaa vakuutusmaksut kerralla,mutta ettekö ole kuulleet,että nekin voi näin nykyaikana maksaa jopa neljässä erässä? Turhaa on täällä tulla sanomaan että kohtalaisesti eletään,kun tulotaso on kuitenkin noin hyvä.Ja kesämökkihän se tietenkin on myös se rahanviejä,kyllä teillä hyvin eletään,ei kohtalaisesti.
meillä eletään kohtalaisesti ja varmaan ne jotka saavat vain muutamia satasia kuukaudessa elävät sitten huonosti.

pussipiru
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2004 klo 18:58 Kriittinen kirjoitti:
\
\

Onhan se tietenkin kätevää maksaa vakuutusmaksut kerralla,mutta ettekö ole kuulleet,että nekin voi näin nykyaikana maksaa jopa neljässä erässä? Turhaa on täällä tulla sanomaan että kohtalaisesti eletään,kun tulotaso on kuitenkin noin hyvä.Ja kesämökkihän se tietenkin on myös se rahanviejä,kyllä teillä hyvin eletään,ei kohtalaisesti.
meillä eletään kohtalaisesti ja varmaan ne jotka saavat vain muutamia satasia kuukaudessa elävät sitten huonosti.

johan sitä nyt pilkkuu käydään #&%£$!*.. eiköhän jokaisen oma asia ole mikä tulotaso tuntuu itsestä suht hyvältä. meillä näin eikä todellakaan eletä herroiksi.. \|O

Kriittinen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2004 klo 20:56 pussipiru kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2004 klo 18:58 Kriittinen kirjoitti:
\
\

johan sitä nyt pilkkuu käydään #&%£$!*.. eiköhän jokaisen oma asia ole mikä tulotaso tuntuu itsestä suht hyvältä. meillä näin eikä todellakaan eletä herroiksi.. \|O
no joo,sorry toi.Se vaan särähti mun korvaan että kohtalaisesti eletään,vaiks on noin hyvät tulot...Onhan se tietty niin,että jokaisella on ne tietyt kriteerit ja toiveet,miten pitäisi elää ja mihin rahat käyttää...

kysymysmerkki
Hei. Joo, nyt meni perille miksi toiset saavat enempi kotihoidontukea. Itse asun alueella, jossa ei ylimääräisiä makseta, vaikka on tämä sellaista väestökatoseutua! Tuommoisella 450e:lla vois jo kuvitella paremmin pärjäävänsä, mutta 250e on ehdottomasti liian vähän.

Miksi kotihoitoa ei tueta???

mökö
Kiitti vaan kaikille keskusteluun osallistuneille. Huomasin, että taitaa olla muillakin samanlaisia ongelmia, toisilla isompia ja toisilla pienempiä... Mut olen nyt sitten päättänyt jäädä kotiin hoitaan lapsukaista. Ollaan menossa tänään pankkiin neuvottelemaan, et lyhennettäs parin vuoden ajan vähemmän lainaa eikä ois niin tiukkaa sitten. Laskettiin, et laina-aikakin venyis vaan noin vuodella. Ja, koska kaikkea ei voi tietenkään laskea rahassa, uskon että teen oikean ratkaisun! Pikkumies on kuitenkin se kaikkein tärkein :heart:

äitä
Minusta on ihmeellistä, että vain alle oppivelvollisuusiän olevista sisaruksista maksetaan kodinhoidontukeen jotain lisää/korotusta.
Meilläkin aloitti elokuussa 2kpl lapsia koulun ( siis kaksoset)
Niin johan tippui perhekoko 5 perheenjäsenestä KOLMEEN! Eli kun lasketaan kodinhoidontuen hoitolisää (esim.)niin isännän tulot lakettua katsotaan tulorajoja joissa otetaan huomioon perhekoko eli tuo 3 henkilöä!
Kummasti nuo 2 muutakin vielä kuluttavat vaikka eivät ole alle oppivelvollisuus iän!
ja tuntuu että jopa enemmänkin kun koulusta tulee lappua perä jälkeen että pitää olla sukset+luistimet + sitä ja tätä ja kaikki aina kaksinverroin.
:flower: että kyllä välillä pistää sylettämään , mutta minkäs teet :ashamed:

Avainsana on käytettyjen ostaminen. Kirpputoreilta ostamme vaatteita ja keltaisesta pörssistä on hankittu lastensänky ja muita kertaluonteisia ostoksia. Rahaa säästyy hankkimalla itselleen mahdollisimman vähän uusia vaatteita ja karsimalla turhat viihdykkeet lähes kokonaan.

Kannattaa miettiä tarkkaan, mitä leluja kannattaa hankkia. Syntymäpäivä- ja joululahjaksi ostamme vain yhden lelun kummaltakin vanhemmalta, ja muina aikoina vain harvoin.

Sanomalehteä meille ei tilata emmekä käytä tupakkaa emmekä alkoholia. Televisiolupaa ei kannata maksaa.

Yhdessä asiassa ei kannata kuitenkaan ostaa käytettynä: lastenvaunut ja rattaat. Ne kannattaa suosiolla hankkia uutena.

Yhteistyössä