Miten päästä vihasta yli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimmimamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mimmimamma"

Vieras
Meillä on mieheni kanssa, tai nykyän entisen miehen kanssa todella ruma ero käynnissä.
Esikois lapsemme on nyt reilu 5kk ja mies lähti toisen perheellisen naisen matkaan.
Miten tästä vihasta voi päästä ylitse, vihan on niin suurta etten halua että mies näkee edes meidän lasta enää, haluan kyllä että mies on lapsen elämässä edelleen mukana..
Ymmärrän että täsä on vasta tilanne päällä, mutta kun en kestä edes katsoa mieheen päin.

Ei sun tartte vielä päästäkään. Annat nyt tunteiden kuohua ihan rauhassa,sulla on oikeus siihen. Mies tehköön kakun mieleisekseen ja sopeutukoon sun sanelemiin ehtoihin nyt jonkun aikaa. Mutta vihaan sulla on oikeus. Usko pois,se laantuu ajan myötä,mutta älä anna sen muuttua katkeruudeksi. Pyri ajattelemaan,että mikä onni että pääsit eroon semmosesta kusipäästä. Se oikea on tuolla jossain. Tsemppiä!

Toteamalla että vihan tunteessa on kyse sun reaktiostasi mieheen, ei miehestä itsestään eikä teidän lapsesta. Kyse on siis sinusta ja sun tunteesta, jonka ei tulisi vaikuttaa muihin. Tunteet tulee ja menee. Älä kosta tunnettasi muille, etenkään lapselle viemällä häneltä isä johon hänellä on oikeus. Koita päästä yksin välillä johonkin purkamaan vihaasi, mikä se paras keino sulle sitten onkin. Itse menen kuntosalille aina kun v-uttaa kunnolla, tunnin treenin jälkeen ei jaksa enää kiukutella.

5 kk vauvan kanssa on hieman vaikeaa päästä käymään salilla kun hoitajia ei ihan tässä lähimaastossa ole. Mutta omat keinot kiukun purkamiseen minulla on kyllä.

Mies on kodistamme jo lähtenyt uuteen kotiinsa. Hän on itse lastenvalvojalle ottanut yhteyttä ja kehtaa vielä vaati yksinhuoltajuutta itselleen. Suututtaa niin mielettömästi tämä varsinkin. Mies tässä tilanteessa toimii omien tunteiden mukaan enemmän. Hän se petti ja jätti ja vaatii vielä lapsenkin itselleen.
Tiedän kyllä että ei miehellä juuri mitään mahdollisuuksia ole saamaan yksinhuoltajuutta.

Käymällä sen läpi ja antamalla itselle lupa vihata. Vihan ei tarvitse vaikuttaa eikä saakaan lapsen tapaamisiin. Sinulla on kuitenkin oikeus haukkua mies maanrakoon ystävillesi yms.

Itse olen eronnut ja kokenut kaikenlaisia tuntemuksia. Varsinaista vihaa en ole tuntenut, mutta se ei kuulu muutenkaan luonteeseeni. Suutun, joskus räjähtelen, mutta lepyn myös. Siitä huolimatta oli vaikeaa olla välillä exän seurassa ja välillä tuli sanottua pahasti. Nyt on kulunut yli puolivuotta erosta ja olemme kohtuullisen ystävällisiä toisillemme. Autamme toisiamme, vaihdamme välillä muutaman sanasen mutta pääasiassa vain lasten takia. Meillä on yhteishuoltajuus ja asumme lähekkäin jotta ero vaikuttaisi mahdollisimman vähän lapsiin.

Voi saatana mikä mies! No, tuskinpa tuo suhde perheellisen naisen kanssa onnistuu. Muistakin sitten olla ottamatta sitä luuseria takaisin, kun se tulee uikuttamaan ovesi taa kuin häntäänsä pierassu koira!

Olen käynyt myös vaikean eron läpi, yli 10 vuotta sitten. Tilanne on myös sillä tavalla hankala, että exäni on hyvin hankala ihminen minua ja siinä samalla lapsia kohtaan. Uutta vihan aihetta siis tulee aika-ajoin lisää. Mm. perättömiä lastensuojeluilmoituksia, turhia oikeudenkäyntejä, pettää lapset jatkuvasti monella eri tapaa. Jos lapsilla menee jokin asia vinoon (esim. koulussa alle 9 arvosanoja, sydänsuruja, kaveriongelmia – siis sitä normaalia kasvua), hän hyökkää kimppuuni. Ikävintä näissä hänen hyökkäyksissään on se, että ne maksavat minulle aina selvää rahaa. Elämääni hän ei pysty enää sekoittamaan.

Taistelen edelleen vihan tunteen kanssa, mutta onneksi se on ”jalostunut” pääosin sääliksi miestä kohtaan ja toisaalta vahvaksi tunteeksi siitä, että minä pärjään tekeepä hän mitä tahansa tai jättää tekemättä. Suru siitä miten lapsemme kokevat hänen tempauksensa on välillä kova. Kun lapseni surevat, suren heidän mukanaan ja lohdutan. Yritän myös kertoa heille isän hyvistä puolista (hän on menestynyt, varakas, älykäs ja omalla tavallaan rakastaa lapsia, vaikka käyttäytyykin huonosti) ja siitä, että he itse päättävät miten suhtautuvat isään milloinkin – minä tuen heitä siinä miten he haluavat tai eivät halua suhdetta isään pitää yllä. Lapset ovat jo murrosikäisiä, joten he tarvitsevat syvällisiä keskusteluja ja tukea kasvulleen. Minä olen päättänyt antaa heille parhaat mahdolliset eväät vaikean isäsuhteen käsittelyyn. Tunne siitä, että teen oikein, antaa voimaa voittaa myös voittaa vihan tunteet.

NE VINKIT TULEVAT TÄSSÄ

Vihan tunne on voimakas ja se pitää mielestäni elää loppuun. Älä soimaa itseäsi siitä. Mieti kuitenkin mitä kaikkea siihen liittyy: pettymystä, epäonnistumisen tunteita, väsymystä jne. Tunne siis tuskin on pelkkää vihaa. Kun aikaa hieman kuluu, valmistaudu siihen, että viha saattaa muuttua masennukseksi – ainakin joksikin aikaa. Negatiiviset tunteet kuitenkin vähenevät sitä mukaan, kun tunteesi siitä, että hallitset omaa elämääsi, kasvaa.

Yritä päästä eteenpäin negatiivisten tunteiden kanssa. Tässä muutamia asioita, jotka ovat auttaneet minua.
- ajattelitpa exästäsi mitä tahansa, anna hänen tavata lastaan säännöllisesti; lapselle on äärimmäisen tärkeää, että hän kokee isän kulkevan hänen rinnallaan
- jos en pysty hallitsemaan tunteitasi, hae keskusteluapua (äärimmäisen luotettava ystävä, äitisi jos teillä on erittäin hyvät välit, perheneuvolan kautta terapeutti)
- huolehdi siitä, että teette tapaamis-, huolto- ja elatussopimukset järkevässä ajassa; ota tarvittaessa avuksesi asianajaja (tarkista asianajajaliitosta että ko asianajaja on erikoistunut lapsiasioihin) ja usko hänen neuvoihinsa; toimi noiden sopimusten mukaan
- päätä, että te olette lapsesi kanssa ihana pieni perhe; katso itseäsi vaikka äidiksi haluavan työstressin uuvuttaman naisen silmin tai sellaisen miehen silmin, joka haluaa isäksi, mutta ei voi saada omia lapsia; nauti ihanasta vauvasta!
- tee teille toimiva arki (tiedän että sikaraskasta); jos et jaksa muuta, tee vain tärkein: ruokailut (myös omasi), pyykkien pesu ja kaappiin jonkinlaiseksi pinoksi, nuku aina kun lapsi nukkuu
- jos mahdollista, pyydä vanhempasi/sisaresi/paras ystäväsi (jos tosi läheinen) apuun; pyydä heitä säännöllisesti hoitamaan lasta (vanhempasi voivat hoitaa vaikka yhden päivän tai illan viikossa tai kahdessa viikossa/ hyvä ystävä/sisar voi tulla teille ja hoitaa/viedä vaunuissa kävelylle yhden tunnin kuussa
- soita kirkolle/paikalliseen mll:oon/kaupungille ja kysy onko heillä toimintaa äidille ja vauvalle; kirkolla on todennäköisesti äitilapsikerho ja kaupungilla esim avoin päiväkoti, jonne voi mennä lapsen kanssa juttelemaan muiden äitien kanssa
- kun lapsi on noin vuoden, mene töihin tai opiskelemaan; vaikka osa-aikaisesti; siinäkin tapauksessa työ kannattaa, vaikka taloudellinen hyöty olisi olematon (eläke kertyy, saat muuta ajateltavaa, pidemmällä tähtäimellä työllistyt paremmin mikä on tuo taloudellista etua pienelle perheellesi)

Kiitoksia vinkeistä.

Olen ammatiltani lastentarhanopettaja. Ja tuntuu niin hölmöltä että haluaisin ns. riistää lapselta isän vaikka tiedän varsin hyvin miten lapsen kannalta on tärkeää että isä on elämässä mukana.

Tiedän kyllä että tulen pärjäämään lapseni kanssa kahdestaan hyvin. Ollaan tähänkin asti pärjätty hyvin kahdestaan. Mieheni ollut töissä suurimman osan ajasta, tai suoraan sanottu uskon että tämän toisen perheen luona.
Viha ja häpeä on tunteistani tällä hetkellä suurimmat, häpeä siksi kun olen ollut niin hemmetin sinisilmäinen, häpeä sen takia koska ammattini puolesta minun pitäisi mielestäni onnistua paremmin perhe-elämässä. Häpeä joutua petetyksi.
Viha kohdistuu suurimmaksi osaksi myös itseeni, miten olen antanut tilanteen mennä tähän.
Lasta en halua enkä tule käyttämään pelinappulana, mutta jos mieheni meinaa vetää tämän pelin likaiseksi niin pakko minun on osallistua myös.

Yhteistyössä