Miten ostatte ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
- montako kertaa viikossa käytte kaupassa?
-listan mukaan vai mieliteot sallitut?
- katsotteko hintoja vai ostatteko sen mitä haluatte maksoi mitä maksoi?
-käyttekö tietyssä kaupassa vai mikä milloinkin matkan varrella ym?
-sana on vapaa

Syy miks kysyn on se, että taas huomasin miten kallis k-kauppa on. Ja jos itse tekisin ostoksia katsomatta kauppaa mihin meen ja hintoja siel niin kaupan lasku kuukaudessa olis tuplat jos ei triplat..

No ei se k-kauppa ihan tuplahintainen sentään ole, mutta selvästi kalliimpi on joo. Perustelee sillä että maksaa tuottajalle enemmän, mutta noilla hinnoilla ottaa kyllä myös itse välistä enemmän...

No mutta asiaan:
- yleensä 2-4krt/vkssa
-puutelistan mukaan, lisäksi otan satunnaisia tarjoustuotteita jos tiedän että niillä on käyttöä
-katson hintoja, mutta vielä tärkeämpää on kotimaisuus (tai nyt kun esim kotimaiset omenat on loppu niin yritän arvioida ekologisen vaihtoehdon, eli esim ei italialaista vaan mieluummin puolalaista). En osta esim banaaneja, mandariineja enkä viinirypäleitä muuten kuin luomuna. Aika tarkka olen lasten saamasta kemikaalikuormasta, eli siinä mielessä ostan mitä haluan, tai jätän ostamatta, jos esim tomaatteja löytyy vain espanjalaisina.
-prismassa ja lidlissä yleensä

Kauppias saa päättää, pitääkö kauppansa pystyssä. Pääasia, et jaksan kantaa ostokset itse, tai vetää pulkassa tai ajella taksilla. Ostan kaikki mitä olen pyytänyt tilaamaan, normaalihinnalla, ja käyn tarkistamassa, jäikö jotakin myymättä. Noin on oma toimeentulo turvattu, ei tarvi kanoja eikä lehmää hankkia.(y)

No ei se k-kauppa ihan tuplahintainen sentään ole, mutta selvästi kalliimpi on joo. Perustelee sillä että maksaa tuottajalle enemmän, mutta noilla hinnoilla ottaa kyllä myös itse välistä enemmän...

No mutta asiaan:
- yleensä 2-4krt/vkssa
-puutelistan mukaan, lisäksi otan satunnaisia tarjoustuotteita jos tiedän että niillä on käyttöä
-katson hintoja, mutta vielä tärkeämpää on kotimaisuus (tai nyt kun esim kotimaiset omenat on loppu niin yritän arvioida ekologisen vaihtoehdon, eli esim ei italialaista vaan mieluummin puolalaista). En osta esim banaaneja, mandariineja enkä viinirypäleitä muuten kuin luomuna. Aika tarkka olen lasten saamasta kemikaalikuormasta, eli siinä mielessä ostan mitä haluan, tai jätän ostamatta, jos esim tomaatteja löytyy vain espanjalaisina.
-prismassa ja lidlissä yleensä
Joissakin tuotteissa hinta on tuplat...halvin omenamehu k kaupassa 0,79e ja prismassa 0,39e. Toki eivät ole kaikki...
Meillä menee todella paljon välipaloja/eväitä ja nehä on vasta hintavia ole, joten tarkkaa saa olla mistä ostaa

Omenamehua ei kannata ostaa edes luomuna, koska niissä voi olla shellakkaa, luomusallittu aines kun on. Askorbiinihapon takia ei tule ostettua mehuja - paitsi sokeroimattomia joskus, mut katson aina, ettei ole omenaa, shellakan takia. Rahalla ei ole merkitystä tuossakaan asiassa, mutta onneksi kotona pakkasessa on omia marjoja(y)

Kaksi kertaa viikossa käyn Prismassa ostoksilla. Ostan mitä haluan, yleensä on ihan normikauppalista mielessä kun aikalailla samat tuotteet menevät kotona kaupaksi.

En jaksa tehdä mitään taidetta kaupassakäynnistä. Käyn Prismassa, ostan ostokseni ja se siitä. Joku hinta ajallanikin on eli en ravaa kaupasta toiseen.

Melkein päivittäin ja ostan sitä mikä on tarjouksessa ja/tai näyttää hyvältä.

Kaupan valitsen intuition mukaan ja usein piipahdan myös naapurikaupassa -olettaen että sinne on kävelymatka.

Päivittäin käyn, samalla kun vien koululaiset kouluun. Ostan paljon perusraaka-aineita eli kasviksia, lihaa, maitoa. Hinta vaikuttaa usein mutta joissakin asioissa ostan kalliimpaa. Esim jauheliha on aina naudan, en ikinä osta sikanautaa.

K-kaupoissa toisaalta on välillä hyviä tarjouksia, mitä taas prismoista ei ikinä löydy. Samoin kala- ja lihatiskit ovat k-kaupoissa huomattavasti paremmat kuin prismassa.
Eli aina kun olen ostamassa kalaa, menen k-kauppaan. Samoin Lidlissä on jotain tiettyjä tuotteita, jotka ovat siellä paljon parempia kuin muissa kaupoissa, ja niiden tähden välillä menee sinne. Jos taas en tiedä, mitä ostan, menen milloin minnekin.

Pari kertaa kuukaudessa käytän kauppakassia isommille ostoksille. Muuten käydään kaupassa ehkä kerran kaksi viikossa. Aina on lista mukana. Mikäli ei olisi, tulisin kaupasta ulos mitä eriskummalisten tavaroiden kanssa ulos ja perhe näkisi nälkää.

no homma etenee jotenkin näin;

- kesäisin on helpompaa käydä kun ei sada lunta. tulee käytyy useemmin sit kai...
- kesäisin riesana on vesisateet mutta tullu hankittua sateenvarjo kyl
- jahka kauppaan pääsen niin yleensä ensin huomaan hedelmät yms. :P
- keräilen mitä keräilen ja siitä kassalle...
- aika harvoin tulee kyl mentyä sinne mis kaikki hammasharjat yms. on
- maksan usein kortilla ku ei käteinen oo enää niin tätä päivää
- yleensä tulee tehtyy kauppa lista mut aika usein se unohtuuki kyl
- siin se about

TALVI
- kerran kaks viikkoon vaivaudun (ei autoo)
- bussil kans joskus mut ostan vähemmän
- talvisin tulee syötyy kaikkee epä terveellist enkä ees tajua et mikä siin on..
- joskus tuntuu et talvisin ei ruoka maistu
- yleensä siit sit kassalle
-liharuuat
-pataruuat
-kanaruuat

Kaupassa käynti on ihan hauskaa jos jaksaa vähän nähdä vaivaa ;)

Useita kertoja viikossa, joskus jopa useamman kerran päivässä.

Meillä ei harrasteta "laaditaan ruokalista viikoksi ja säästetään" -menetelmää. Järkevää se olisi, mutta en halua sunnuntaina päättää valmiiksi, mitä meillä syödään seuraavana sunnuntaina.

Useita kertoja viikossa, joskus jopa useamman kerran päivässä.

Meillä ei harrasteta "laaditaan ruokalista viikoksi ja säästetään" -menetelmää. Järkevää se olisi, mutta en halua sunnuntaina päättää valmiiksi, mitä meillä syödään seuraavana sunnuntaina.

Nii ja kun mieliteko iskee niin se on paras tuteuttaa koska muutoin se himottaa koko viikon.

*syö tyytyväisenä kaalilaatikkoa*

Käyn kaupassa 1-2 kertaa kuukaudessa. Olen tilannut jo pitkään kerran viikossa päivittäistavarat kotiinkuljetuksella Citymarketista. Alussa unohdin tilata jotain ja piti hakea täydennystä lähikaupasta, joka on pieni K-Market. mutta kokemuksen myötä opin hahmottamaan aika tarkkaan, mitä tarvitsee ostaa, kuinka paljon ja milloin.

Ostan mitä haluan enkä katso hintoja. Hyödynnän kuitenkin tarjouksia, jos jotain sopivaa sattuu olemaan tarjouksessa.

Ja haluaisin käydä vain kerran viikossa, mutta en ikinä osaa/jaksa suunnitella koko viikkoa eteenpäin, joten n joka toinen päivä pitää käydä.
Pari kertaa kuukaudessa käytän kauppakassia isommille ostoksille. Muuten käydään kaupassa ehkä kerran kaksi viikossa. Aina on lista mukana. Mikäli ei olisi, tulisin kaupasta ulos mitä eriskummalisten tavaroiden kanssa ulos ja perhe näkisi nälkää.

Minä luulin teitä molempia rationaalisiksi palastalaisiksi - usein kehutaan naisten kykyä multitaskaamiseen.

Viikon ostosten teko kerralla ei ole ongelma, rajoituksen aiheuttaa lähinnä ostoskärryjen koko. Listoja ei tarvita, yhden viikon aterioiden (3 ateriaa/vrk, jos työpäivä, 4 jos kotona) tarpeet on aika helppo hallita. Yleensä suunnittelen ateriat matkalla ja kaupassa. Jos jotakin erikoista oman käyttöpiirin ulkopuolelta tarvitaan (esim. tietyn merkkistä meikkivoidetta) on se tietenkin hyvä olla puhelimessa tai lapulla.
Näin toimittaessa pitää tietysti ollla riittävän paljon säilytystilaa keittiössä.

Ostokset kannattaa tehdä tutussa marketissa, jotta aikaa ei tuhlaannu etsimiseen.

Liian usein käyn, kerta viiva kaksi riittäisi oikein hyvin viikolle, ostan tarjousten mukaan...mutta en niiden perässä ihan juoksemalla juokse. Tykkään lidlistä ja välillä piipahdan cittarissa hakemassa irtomyynnistä chiliä.

Minä luulin teitä molempia rationaalisiksi palastalaisiksi - usein kehutaan naisten kykyä multitaskaamiseen.

Viikon ostosten teko kerralla ei ole ongelma, rajoituksen aiheuttaa lähinnä ostoskärryjen koko. Listoja ei tarvita, yhden viikon aterioiden (3 ateriaa/vrk, jos työpäivä, 4 jos kotona) tarpeet on aika helppo hallita. Yleensä suunnittelen ateriat matkalla ja kaupassa. Jos jotakin erikoista oman käyttöpiirin ulkopuolelta tarvitaan (esim. tietyn merkkistä meikkivoidetta) on se tietenkin hyvä olla puhelimessa tai lapulla.
Näin toimittaessa pitää tietysti ollla riittävän paljon säilytystilaa keittiössä.

Ostokset kannattaa tehdä tutussa marketissa, jotta aikaa ei tuhlaannu etsimiseen.

Mulle ei tulisi mieleenkän edes yrittää haalia useamman päiväm ruokatarpeita kerralla koska joka toinen viikko meitä on pöydässä seitsemän, välillä kahdeksan kun tyttären poikaystäväkin käy yökylässä.

Kesällä kun vietettiin viikko mökillä Hossassa, oli auto niin vitun täynnä ruokaa ettei kukaan uskokaan ja silti pitä ostaa täydennystä pienenpienestä kyläkaupasta missä makkarapakettikin maksoi vitosen.

Ja ei, ei tullut kalaa ellei pieniä ahvenia (ne syötiin halstrattuina) ja yhtä haukeaa huomioida.

Plääh, kyllä jokaisella pitää joku heikkous olla.
Täydellisyys on tylsää :D

... senkin pätijä :cautious:

Yhteistyössä