Miten osata päättää haluaako lapsen vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielikuvissani lapsi sopisi hyvin teidän perheeseen. Kypsyttele ajatusta vielä. Uskon, että puolen vuoden sisällä tiedät, mitä haluat.

Epävarmuus lasta harkittaessa on mielestäni täysin ok ja jopa suotavaa - ei tule ainakaan raskauduttua hetken mielijohteesta tai muuten epäsopivasti. Itsekin olin epävarma ensimmäistä lastani harkitessa. Oikean vauvakuumeen koin vasta, kun päätimme hankkia toisen lapsen.

Täytän tammikuussa 30. Mun mies on jo 44v. Mulla nyt ehkä olisi aikaa vielä miettiä, mutta mieheni alkaa olla sen ikäinen, että voisi tässä jotain alkaa tapahtua, jos on tapahtuakseen. Voi tietenkin olla, että meille ei edes lasta suotaisi. Miehellä on 8 vuotias lapsi edellisestä suhteesta.

En ole koskaan erityisesti halunnut äidiksi. Mä olen aina rakastanut matkustelua kotimaassa ja ulkomailla. Olen lapsesta saakka käynyt ulkomaillalla 3-4krt vuodessa ja suomesaa reissaan "jatkuvasti". Matkustelu on se asia mitä rakastan.
Pienen lapsen kanssa reissut väkisinkin jäisi hetkeksi jopa pois ja muuttaisi muotoaan. Onhan se myös paljon kalliimpaa reissata perheenä.

Mulla on myös syömishäiriö taustaa ja pelkään siksi raskaaksi tulemista ja lihomista.

En tiedä riittäisikö mulla edes pitkäjänteisyyttä kasvattaa lasta ja toisaalta mulla ei ole edes vakituista työtä. Olen vuosia ollut määräaikainen hyvässä työpaikassa ja työpaikka menisi, mikäli mammalomalle jäisin.

Osa minusta taas toivoo lasta ja on päiviä, jolloin ehdottomasti haluan äidiksi ja tekisin mitä vaan ollakseni raskaana. Seuraavana päivänä saatan ajatella, että luojan kiitos mulla ei ole lapsia.

Ymmärrän hyvin pitkälti, koska mulla on aika samankaltainen tilanne.
Joskus luonto päättää puolestasi ja se voi olla ihan ok. Itse en aktiivisesti halunnut lasta. Mies halusi ja lupasin, että yritetään. Kuukauden päästä olinkin jo raskaana.
Olin määräaikaisessa työsuhteessa ja tein gradua. Valmistui kyllä äitiysloman jälkeen, mutta pätkätyöt muualla on jatkuneet. Lapsi alkaa olla jo sen ikäinen, että nyt työnantajat eivät enää epäile toista.
Mutta kaikesta huolimatta lapsi on parasta, mitä elämässäni on tapahtunut.
30-ikävuoden jälkeen riskit kasvaa huomattavasti ja voi olla, ettei lasta alakaan kuulumaan. Kaikki IVF-hoidot voivat viedä vuosia. Jos edes vähänkään haluaisit, niin kannattaa aloittaa nyt.
Kun olet raskaana, ajattelet tuskin enää lihomista, vaan lapsesi hyvinvointia. Jos laihdutat raskauden aikana, hän ei saa tarvitsemiaan rakennusaineita ja voi olla synnynnäisiä elinvaurioita. Itse luulin, että kaikki lihoo. Kiloja tuli 11 ja 13 lähti pelkällä imetyksellä. En edes yrittänyt laihduttaa.
Eli onnea vaan. Toivottavasti pystyt tekemään päätöksen.

Yhden lapsen kanssa kyllä pärjää, jos molemmat vanhemmat osallistuu.
Voit myös matkustella edelleen noin nykyinen määrä jaettuna puolellatoista, jos jaatte lapsen kulut miehen kanssa tasan.

Ei lapsen matkustus yleisesti ottaen maksa läheskään niin paljon kuin yhden aikuisen.

Sekin vielä eli voit matkustella lähes yhtä paljon. Se 1,5 nyt olikin vain noin arvio, kun alkuperäinen pelkää, ettei voi enää matkustella. Tosin varsinaisia perhealennuksia alkaa saada :vasta 2 lapsen kanssa. Me maksetaan aina museoihin ym. kohteisiin 2 aikuista ja 1 lapsi. Yleensä perhelippu 2 aikuista & lapset, maksaa saman verran. Ruoka tietysti maksaa lapsellekin.

Ei lapsen matkustus yleisesti ottaen maksa läheskään niin paljon kuin yhden aikuisen.

Kyllä se itseasiassa maksaa. Tismalleen saman verran, tai muutaman kympin vähemmän. Aurinkomatkat jne toki tarjoavat usein lapsen hinnasta -50% tms, mutta ymmärsin, että ap ei mikään pakettimatkailija ole? Jos varaat lennot ja hotellit Pariisiin, Lontooseen, Tukholmaan, Torontoon tai vaikkapa Berliiniin, niin hinta on yleensä sama tai lähes sama. Me reissataan paljon kaupunkilomilla ja lapset eivät alennusta juurikaan saa. Lentokoneesta menee joka tapauksessa yksi paikka ja lentoyhtiötä ei kiinnosta istuuko siinä 5 vuotias vai 50 vuotias. Hotellit joskus voivat muutaman kympin alennusta antaa.

Kyllä se maksaa. Lentoliput ovat melkein saman hintaiset ja usein hotellien lapsialennus on hyvin minimaalinen. Jos ravintolan illallinen maksaa aikuisilta yhteensä 50e, niin nelihenkiseltä perheeltä menee jo 100e. Museoissa yms lapset pääsevät kyllä usein halvemmalla. Toisaalta sekin hinta sitten tulee takaisin, koska tulee keskimääräin käytyä kerran useammin jossain kahvilassa, jädellä tms, kun lapset ovat reissussa mukana.

Jatkoviestien jälkeen kuulostaa siltä, että äitiys sopisi sinulle. Osin sinulla tuntuu olevan turhiakin pelkoja. Tottakai voit käydä ratsastustunneilla, vaikka olisi yhteinen lapsi. Ei molempien vanhempien tarvitse koko aikaa olla lapsessa kiinni, vaan voidaan vuorotella ja edelleen harrastaa, tavata kavereita jne.

Matkustamisesta itse olen vasta lapsen kanssa innostunutkin. Ei lapsi rajoita minusta juurikaan, vaan lisää mielekkyyttä, monissa kohteissa on paljon mukavampi käydä lapsen kanssa kuin ilman lasta. Kaupunkilomat museoita ja muita nähtävyyksiä kierrellen voi hetkeksi laittaa tauolle kun lapsi on taapero tai pieni leikki-ikäinen, mutta vauvan kanssa nekin onnistuu hyvin ja sitten taas, kun lapsi alkaa lähestyä kouluikää.

Kyllähän tietysti lapset rajoittaa, jos niitä tekee monta parin vuoden välein ja on vielä pienituloinen. Mutta yksi tai kaksi lasta sopivalla ikäerolla ei vie omaa aikaa tai mahdollisuutta matkusteluun yms. Ja vaikka ensimmäiset pari vuotta olisi rankempia, niin se on kuitenkin pieni jakso, jos lapsesta on ensisijassa iloa sen jälkeen koko loppuelämän.

Tuo työjuttu muuten, onkohan ihan asiallisia määräaikaisuuksien perusteet, jos olet samassa firmassa vuosikausia jatkuvasti niitä tehnyt? Veikkaan että eivät ole, joten jos raskauden vuoksi meinaisivat heivata sinut pihalle, saisit joko hyvät korvaukset tai toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen. Tietenkään muutenkaan ei raskauden vuoksi saisi syrjiä, vaikka määräaikaisuuksille olisikin asialliset perusteet. Eli uusi määräaikaisuus pitää antaa yhtä lailla, kuin jos työntekijä ei olisi raskaana. Toivottavasti kuulut liittoon, jos et kuulu, liity nyt.

Kyllä se itseasiassa maksaa. Tismalleen saman verran, tai muutaman kympin vähemmän. Aurinkomatkat jne toki tarjoavat usein lapsen hinnasta -50% tms, mutta ymmärsin, että ap ei mikään pakettimatkailija ole? Jos varaat lennot ja hotellit Pariisiin, Lontooseen, Tukholmaan, Torontoon tai vaikkapa Berliiniin, niin hinta on yleensä sama tai lähes sama. Me reissataan paljon kaupunkilomilla ja lapset eivät alennusta juurikaan saa. Lentokoneesta menee joka tapauksessa yksi paikka ja lentoyhtiötä ei kiinnosta istuuko siinä 5 vuotias vai 50 vuotias. Hotellit joskus voivat muutaman kympin alennusta antaa.

On matkustusta paljon muunkin tyyppistä kuin pakettimatka lentoine ja hotelleineen tai itse varatut lennot ja hotellit.

Ensinnäkin jos alun alkaenkin unohtaa sen lentämisen niin lapsen lisäkulu matkasta on usein marginaalinen tai jopa lähes nolla.

Alle 2-vuotiaat ovat liki ilmaisia matkoilla, myös lennoilla, kun eivät vie omaa paikkaa. Isommatkin lapset samassa hotellihuoneessa on usein täysin ilmaisia, varsinkin, jos eivät tarvitse omaa sänkyä. Lisäsänky voi maksaa 15-30 €/yö, mutta sekin on joissain hotelleissa lapsille ilmainen. Tietysti jos ottaa isomman huoneen, se on jonkin verran kalliimpi, mutta ainakin yksi lapsi menee hyvin tavallisessa 2 hengen huoneessa. Lennot ovat toki yli 2-vuotiailta joko saman tai ainakin melkein saman hintaisia kuin aikuiselta, mutta monessa muussa asiassa heidän kulunsa ovat pienemmät kuin aikuisen.

Sitä paitsi se, että matkustelu maksaa enemmän, ei ole mikään este matkustelulle, jos ei ole rahasta pulaa.

Mä uskon että saattasit eläke päivillä katua kun huomaisit ettei jäänyt jälkeläistä/jälkeläisiä. Jos kerran oot epävarma haluatko vai et? Kuten ylempänä sanot välillä haluat äidiksi välillä et. Älä mieti turhan kauaa ,kun me naiset ollaan vähän semmosii et hedelmällisyys laskee tos 30-35v tienoilla.

Elämä muuttuu varmasti radikaalisti lapsen tullessa...itekin tykkäsin valvoa yö myöhään ja nukkua piiiitkään! Menin ja tulin kuten halusin. Mulla oli laaja kaveri piiri eikä ollut monia sellasia päiviä että joutu yksin kotona nysvään... toisin on nyt esikoinen 2,5v ja toinen tulossa marraskuussa! Mulla on välillä hyvinkin yksinäistä,kaverit "katos" yksitellen lapsen synnyttyä,ei mua kysytä enään oikeen mihkään mukaan,noh ehkä kerran vuodessa...
Meillä herätään kun lapsi herää ja monet monet asiat menee lapsen aikataulun mukaan. Niitä kiukuttelu päiviäkin riittää ,unohtamatta sitä kun sairastellaan ja sit on koko perhe vuorotellen kipeenä eikä päästä mihinkään,hirveitä sotkeen paikkoja...nytkin seinät täynnä punasia liidun jälkiä!

MUTTA en kadu hetkeäkään että lapset tein ♡ onse hienoo ollut kun näkee lapsen kasvavan ja oppivan uutta,ja se kun tyttö sanoo "rakastan sinua ♡ ja halaa tiukasti" ,mulle lapsi on tuonut paljon enemmän kuin mitä olen menettänyt :) tiedän toki että haastavia aikojakin on tulossa (teini kausi jne) mutta kyllä niistäkin sit pärjätään !

Meitä sisaruksia oli 6 kpl ku reissattiin pitkin suomee kesäsin .mun vanhemmat on karavaanareita ja kyllä ne ainakin selvis reissaamisesta hengis meijänkaa ;) uskon et 1-2 lapsenkaa pääsee jo suht helpolla ku vertaa tohon laumaan mitä meillä.oli :D

Mä en liiemmin pidä muista lapsista, enkä ole tuntenut koskaan mitään suuren suurta paloa tulla äidiksi. Kuitenkin tiesin, että omaa lasta tulisin varmasti rakastamaan yli kaiken ja kun parisuhteemme oli ja on vahva, niin päätimme hankkia lapsen.

Mä mietin toosi pitkään just tota matkustelua, sillä voisin olla koko ajan laukku pakattuna, ja ajattelin, että nyt se reissaaminen saa sitten vähentyä. No eipä siinä sitten niin käynytkään, vaan ollaan ton meidän puolivuotiaan kanssa oltu oikeastaan koko kesä reissun päällä.

Toki matkustelu ei ole ihan niin yksinkertaista, mutta ei missään nimessä vaikeaakaan, jos osaa siis suhtautua itse oikealla asenteella. Tietysti kaikesta saa tehtyä vaikeaa, jos ei osaa asennoitua oikein (ja no jos vauvalla on oikeasti vaivoja, niin ei asenne kaikkea korjaa..)

Meille lapsi on tuonut elämään niin suurta iloa ja rakkautta, että ei sellaista voi muuten kokea ja niin moni asia tuntuu täysin merkityksettömältä sen rinnalla. Näin jälkeenpäin ajateltuna, olisi ihan kauheaa, jos kaikki tämä olisi jäänyt kokematta.

Mä en liiemmin pidä muista lapsista, enkä ole tuntenut koskaan mitään suuren suurta paloa tulla äidiksi. Kuitenkin tiesin, että omaa lasta tulisin varmasti rakastamaan yli kaiken ja kun parisuhteemme oli ja on vahva, niin päätimme hankkia lapsen.

Mä mietin toosi pitkään just tota matkustelua, sillä voisin olla koko ajan laukku pakattuna, ja ajattelin, että nyt se reissaaminen saa sitten vähentyä. No eipä siinä sitten niin käynytkään, vaan ollaan ton meidän puolivuotiaan kanssa oltu oikeastaan koko kesä reissun päällä.

Toki matkustelu ei ole ihan niin yksinkertaista, mutta ei missään nimessä vaikeaakaan, jos osaa siis suhtautua itse oikealla asenteella. Tietysti kaikesta saa tehtyä vaikeaa, jos ei osaa asennoitua oikein (ja no jos vauvalla on oikeasti vaivoja, niin ei asenne kaikkea korjaa..)

Meille lapsi on tuonut elämään niin suurta iloa ja rakkautta, että ei sellaista voi muuten kokea ja niin moni asia tuntuu täysin merkityksettömältä sen rinnalla. Näin jälkeenpäin ajateltuna, olisi ihan kauheaa, jos kaikki tämä olisi jäänyt kokematta.

No onpas kauheaa! Puolivuotias lapsi, ja koko ajan reissun päällä. Antakaa sen lapsen nyt vähän levähtää omassa kotona. Pienelle on tärkeää että saa olla rauhassa turvallisessa paikassa. Pienten vauvojen kanssa pitää pystyä laittamaan jotkut omat mielihalunsa sivuun.

No onpas kauheaa! Puolivuotias lapsi, ja koko ajan reissun päällä. Antakaa sen lapsen nyt vähän levähtää omassa kotona. Pienelle on tärkeää että saa olla rauhassa turvallisessa paikassa. Pienten vauvojen kanssa pitää pystyä laittamaan jotkut omat mielihalunsa sivuun.

Ei vauvalle ole mitään väliä paikalla, kunhan äiti/vanhemmat on lähellä ja pitää huolta. Sitä paitsi vauvalle melkein joka paikka on joka tapauksessa uusi, vaikka pysyisi kotipaikkakunnalla.

Meidän aika haastava ja tyytymätön vauva oli tyytyväisimmillään, kun tehtiin kaupunkimatka Roomaan hänen ollessaan 7 kk. Sai Manducassa olla lähellä, koko ajan kannettavana. Tietysti pysähdyttiin syöttämään/imettämään vauva, jos hänen tuli nälkä ja muutenkin huolehdittiin vauvan tarpeista. Ei tosiaan ne vieraan maisemat vauvaa haitanneet jos ei niin kiinnostaneetkaan, mutta meitä vanhempia maiseman- ja ilmastonvaihdos virkisti kovasti. Ihan taatusti sai levätä tarpeeksi, nukkui Manducassa poikkeuksellisen hyvin päiväunia.

Tulevan vauvan kanssa aiotaan lähteä reissuun jo aiemmin, sillä täysimetysaikanahan se on kaikkein helpointa.

En siis ole tuo aiemmin kirjoittanut puolivuotiaan äiti, mutta en näe hänen reissaamisissaan mitään vauvan kannalta haitallista, kunhan vauvasta huolehditaan reissussa yhtä lailla kuin kotonakin, kuten varmasti tehdäänkin.

Yhteistyössä