Miten osaan antaa anteeksi itselleni ja unohtaa menneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
Älä murehdi eilistä sillä se on jo mennyt eikä koskaan palaa.

Tuota yritän jauhaa mielessäni mutta miksi en kuitenkaan anna lauseen tarkoituksen pysyä sydämessäni? Olen tehnyt elämässäni paljon virheitä joita kannan sydämessäni ja jotka haittaavat arkipäiväistä elämääni siinä määrin että tunnen itseni huonommaksi mitä ehkä olenkaan. Tunnen etten ole ansainnut saamaani rakkautta ja ystävyyttä; koen että jokaisen muun tekemät virheet elämässään ovat vaan inhimillisiä mutta omani tuntuvat taas ihan ylitsepääsemättömiltä. :/

Miten ikinä osaan antaa itselleni anteeksi ja elää elämääni onnellisena ja tyytyväisenä myös itseeni? Minulla on ihana perhe ja ihania ystäviä; miksi koen etten ole heidän arvoisensa? :/

:/

Muuta keinoa ei ole kuin oppia hyväksymään itsensä ja virheensä. Elää tätä päivää rypemättä menneisyyttä. Kaikki me olemme ihmisiä ja erehtyviä. Todella vaikeaa, elämänikäinen tehtävä. Jos vielä on synnyinlahjaksi saanut esim. perheen, joka on syyllistänyt tai vaikuttanut itsetuntoon, tai on kokenut jotain musertavaa, sen korjaaminen omin avuin voi olla vaikeaa. Jos solmut eivät omin avuin aukea, suosittelisin ammattiapua.

Olen aina ollut luonteeltani herkkä j helposti syyllistyvä. Jo lapsena jos vaikka kiroilin, kooin niin kovia omantunnontuskia että menin itkien äidilleni sanomaan että kiroilin. :/

Haluaisin vaan tuntea olevani ihan hyvä ihminen; päästää menneisyyden virheistä irti ja nauttia tästä hetkestä ja tästä elämästä. Mutta kun tulee niitä hetkiä että koen olevani ihan hyvä ihminen, kiemurtelee jostain sydämen sopukoista kaikki menneet virheet mieleen ja syyttävä sormi että olet tehnyt sitä, tätä ja tuota.
Vanhempani eivät ole minua syyllistäneet mutta jostain tämä paha olo itseä kohtaan kumpuaa. :/

Ihan kuin itse olisin tekstin kirjoittanut, pelkään joka paikassa sanoa nimeäni, pelkään että minut tunnistetaan. Tunnen olevani erittäiin huono ihminen, vaikken oikeasti olekkaan niin huono mitä kuvittelen. Ehkä vasta sitten pääsen kaikesta yli kun viimeisetkin rippeet menneisyyden jutuista on historiaa eikä ne tule eteen melkein päivittäin. Olen saanut esim sakkoja, jotka muistuttavat minua, ne pitäisi maksaa.

Yhteistyössä