Miten oppisi "helposti" kuivaksi??

  • Viestiketjun aloittaja äitykkä
  • Ensimmäinen viesti
Äiti minäkin
Kokeilkaa wc-pöntön supistajaa. Meidän pojalle (kylläkin vasta reilu vuoden) tuli aina pakokauhu ku laitoin potalle. Ykspäivä huomasin että alkaa kakkaamispuuhat, vein pöntölle, ja pönttöön tuli! Ostimme viikko sitten supistajan ja parikertaa on joutunut pesemään kakat vaipasta. Poitsu haluaa jopa monesti itse pöntölle, kun näkee minun käyvän, ja pissat on tullut!
Mutta ei sullakaan varmasti vielä ole kiire, tutun poika täyttää alkusyksystä 3v ja vieläkin vaippaan tekee kaiken! Kesällähän on hyvä jättää vaippa pois pihalle mennessä ja sitten opettaa.

Tässäkin asiassa jokainen lapsi omaa tahtia!
(Moni kauhistellu että meidän poju reilu vuoden ja pöntöllä käytetään, mutta ensimmäinen, aikaa ja virtaa opettaakin aikasemmin. Ja toisekseen ihan kiva, jos oppii tekee kakat ainakin pönttöön ennen kuin vauva syntyy, la:aan 5pv...)

Tsemppiä! =)
 
Kun lahjonta, kiristys ja uhkailu on käytetty (noi kaksi viimestä on sitten vitsi, ettei kukaan saa palkokasveja nenukkiin) on syytä antaa ehkä aikaa vaan kulua: meidän tyttö oppi 2 vuotiaana suunnilleen, kun olin jo aikapäiviä sitten lakannut pyytämästä, itse vaan ilmoitti että äiti, pissa tulee pottaan. Joten nou hätä, aikaa on. Nykyisin neiti (2 ja puoli) siis on koti ja päivä kuiva, joissain kyläpaikoissa haluaa vielä edelleen vaipan, samoin ulkona ja yöllä. Eikä kakkaa pottaan, vaan aina vaippaan. Odottelen koska hoksaa myös kakkaamisen pottaan itse, niin säästytään molemmat harmailta hiuksilta. ;)
 
äitykkä
Kiitos vinkistä, täytyypä kokeilla sitä "pöntönsupistajaa"! Potalla jo
pari kertaa kävi, sitten tyssäsi kokonaan ja pakottamaan en ryhdy!
Eihän tässä mitään kiirusta ole mutta pikkuhiljaa vois alotella..

Ja onnea sulle loppuodotukseen!! :)
 
harmaa maripauliina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.03.2005 klo 16:17 NeitiNasu kirjoitti:
Kun lahjonta, kiristys ja uhkailu on käytetty (noi kaksi viimestä on sitten vitsi, ettei kukaan saa palkokasveja nenukkiin) on syytä antaa ehkä aikaa vaan kulua: meidän tyttö oppi 2 vuotiaana suunnilleen, kun olin jo aikapäiviä sitten lakannut pyytämästä, itse vaan ilmoitti että äiti, pissa tulee pottaan. Joten nou hätä, aikaa on. Nykyisin neiti (2 ja puoli) siis on koti ja päivä kuiva, joissain kyläpaikoissa haluaa vielä edelleen vaipan, samoin ulkona ja yöllä. Eikä kakkaa pottaan, vaan aina vaippaan. Odottelen koska hoksaa myös kakkaamisen pottaan itse, niin säästytään molemmat harmailta hiuksilta. ;)


Onpas ihana kuulla vastaavaa...!! meillä nyt 2v2kk tyttö, joka käy potalla pissalla, mutta kakka tulee vaippaan, ei syostu tekemään sitä pottaan /pöntölle.. pieni "huoli" häipyy yhhä syvemmälle taka-alalle, kyllä se vielä pottaan/pöntöllekin kakkaa!!
 
Vuoden ja 9 kk:n ikäinen on vielä aika pieni. Tosi harva lapsi oppii noin pienenä kuivaksi. Meidän poika pääsi vaipoista 2,5 -vuotiaana. Täyskuivaksi (siis ilman vaippaa myös yöllä) oppi 1,5 viikossa. Uskon, että kuivaksi oppiminen tapahtuu tosi helposti ja nopeasti silloin, kun lapsi itse on siihen valmis. Meillä sen huomasi siitä, että vaippa alkoi olla usein ihan kuiva, myös päikkäreiden jälkeen. Poika alkoi myös itse kiskoa vaippaa alas ja pyysi ottamaan sen pois. Sitten otettiin vaippa pois ja käytettiin usein pissalla. N. 3 viikossa oppi pyytämään itse vessaan. Tästä on nyt reilut 2 kk - vuodenajallakaan ei siis ole merkitystä.
 
Niin joo, potalla istuttiin meillä alkuun jonkin aikaa housut jalassa, sitten pelkällä vaipalla ja lopulta paljaalla pyllyllä - viihdykkeenä ISO kasa kirjoja =) . Kun jaksoi hyvin siinä istua, niin sitten kehuttiin kovasti ja taputettiin - hyvä kun ei päälläkin seisty... Ja hyvin päästiin siitä viihtymisestäkin irti eli sitten kun alkoi tulla pottaan tulosta, niin lakattiin lukemasta. Nykyään meillä kans muuten poika käyttää pytyllä pienennysrengasta. Meillä on hauska ankannäköinen versio, ja poika sanookin, että: "Minä menen ankalle."
 
Joo ei meillä kiire olekaan, kunhan vaan hyviä neuvoja kyselin! En halua pojalle pottakammoa ja nyt sen jo alkanut käyttö tyssäsi, mikä lie syynä! Ja kohta on kesä, saa vapaasti temmeltää omassa pihassa ilman vaippaa ja pissiä kukille :)
 
meillä neiti täyttää tän kuun lopussa vuosi ja yhdeksän kk. suunnilleen joulusta alkaen on ilmoittanut kakkahätänsä suullisesti ja tosi usein nykyään onnistuu potalle. joskus sanoo kakka ja kun mennään potalle, tulee pissa eli jotain tiedostamista silläkin puolella. ja välillä ei halua vaippaa. syksyllä, kun aloitti hoidossa, pelkäsin et vanhahko hoitotäti saa traumoja aikaiseksi potalla istuttamisella, kun kotona oli ihan vaan leikkimielellä kokeiltu. mutta ihmeesti homma on ilman suurempia yrittämisiä lähtenyt käyntiin. (ja hoitajakin vaihtui parempaan!)kesää odotellaan täällä kans, että sais typykkä juoksennella lannoittamassa pihamaata :D
 
pojat02ja04jaäippä
Miten työ onnistutta?
meillä 2v5kk ei käy pöntöllä ei potalla... ottaa kyllä vaippaa pois mut salakavalaa pissii milloin minnekkin..(hänen hauska leikki) :LOL: :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.03.2005 klo 23:39 pojat02ja04jaäippä kirjoitti:
Miten työ onnistutta?
meillä 2v5kk ei käy pöntöllä ei potalla... ottaa kyllä vaippaa pois mut salakavalaa pissii milloin minnekkin..(hänen hauska leikki) :LOL: :kieh:
Samat sanat! Meillä tyttö 2v 3kk eikä suostu potalla eikä pöntöllä istumaan! :(
Annettu jo periksi...saa pitää vaippaa vaikka kouluikään saakka! :LOL:
 
Minä luovutin kans!! Meiän poika 2v5kk oppi 2v synttäreiden aikaan päiväkuivaks, kakat teki vielä vaippaan ja yöllä oli vaippa. Kärsivällisyyttä oli moneen otteeseen tarvittu ja paljon, niin monet pisut oli aina lattialla ja ties missä..Ja vilkas poika kun on ni ei suostunu istuun potalla sekuntia kauempaa, pöntöllä sama homma. Sitten suju jo niin hyvin että yövaippakin jätettiin pois ja melkein kaikki kakatkin tehtiin pottaan, eikä housuihin..Vaippa oli jätetty kokonaan pois.Näin suju pari kuukautta. Sitten vaan on alkanu pikkuhiljaa tulemaan takapakkia. Kaikki kakat housuun, pissat ulkona housuun ja viimein sisälläkin..Selvästi kyllä huomaa millon pojalla on hätä, mutta hän ei suostu potalle.Mitä useemmin muistuttaa,sitä huonommin lähtee..oiskohan uhmaa!?Vasta omasta tahdosta voi lähteä mutta useimmiten liian myöhään..housuissa on jo!!Yöt sujuu ihan hyvin.En keksi enää mitä tekis.Laitoin pojalle vaipan takas \|O
 
meillä toimi sellanen konsti et laitettiin seinälle valkonen paperi ja sit kun oli suostunu käymään vessassa niin sai liimata paperille tarran.pissasta sai yhen tarran ja kakasta kaks tarraa.aika äkkiä meidän mukulat hokas et täähän on hyvä juttu ja laita se tarra paperi näkyvälle paikalle et lapsi voi halutessaan näyttää saatuja tarroja vaikka mummolle ja ukille tai vaikka töistä tulleelle isälle.sit voitte välillä aina laskea montako tarraa on jo kertyny.meillä tää on toiminu hyvin.tarra innostus jää sit kun lapsi oppii kunnolla ite käymään vessassa niin itestään pois.ja kylässä sain lapset käymään vessassa siten että minulla oli aina muutama tarra mukana ja lapsi sai vessa reissun jälkeen valita tarran joka sit kotona liimattiin paperiin seinälle.
 

Yhteistyössä