Miten oppia pois liiallisesta kiltteydestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap :
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mulla oli sama diagnoosi.
Ja myös tuo ominaisuus, että sitten kun on "pakkorako" (vaikka juuri sairastunut lapsi tai muu läheinen) niin sitä vaan toimi konemaisesti ja vasta jälkeen mietti, että olinko se oikasti minä :o
Huono itsetunto on yksi iso syy noihin juttuihin. Ei koe itseään sen arvoiseksi ja pelkää että joku leimaa valittajaksi tms.

Juurikin näin. Itsetuntoni on erittäin huono; johtaen jo ehkä ala-asteelta lähtien jolloin tietyt ihmiset arvostelivat ulkonäköäni.
Sitten mä suosittelisin Irene Kristerin kirjaa "tule lähelle mene pois" Vaikka siinä puhutaan parisuhteesta, siinä avautuu hyvin juuri se, miten lapsena koetut asiat vaikuttaa aikuisena. Se auttaa ymmärtämään iteään.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Sitten mä suosittelisin Irene Kristerin kirjaa "tule lähelle mene pois" Vaikka siinä puhutaan parisuhteesta, siinä avautuu hyvin juuri se, miten lapsena koetut asiat vaikuttaa aikuisena. Se auttaa ymmärtämään iteään.

Kiitos. :wave:

Kyllä itseään voi kehittää paljonkin. Se on uskalluksesta ensisijaisesti kiinni. LisaMarie oli hyvin rehellinen kertoessaan, että kun luki kirjaa, ensin mietti vain anoppiaan. Ei uskaltanut heti tunnistaa itseäänkin kirjan kuvaukseen sopivaksi. (Ai että mä sitten arvostan tämäntyyppisiä selviytymistarinoita)

Ihminen yleensä vasta jonkin asian vuoksi "pakotettuna" alkaa kehittämään itseään, jonkun sysäyksen voimasta.

Itse myös lukenut jonkin verran "self-help" -tyyppisiä kirjoja, nettiäkin (löytyy myös luettavaa) ja lähinnä pohtimista, vääntämistä ja kääntämistä, joka nyt tulee multa aika luonnostaan. (Usein sanottu mulle että ajattelen liikaa, mikä on mun korviin täysin absurdia, miten voisi lakata ajattelemasta?) ;)

Kun joku "painaa sinun nappulaasi", hän aktivoi tätä paineen alle varastoitua tuskaenergiaa. Hän vääntää veistä vanhassa haavassa ja kaikissa sen päälle kasvaneissa uusissa haavoissa. Uudet haavat ovat kasvaneet, koska vanha haava on saanut meidät toistamaan näitä käyttäytymismallejamme."

=)

http://www.healingeagle.net/Fin/Burney/codependent4.html

Ala rakastamaan ja kunnioittamaan itseäsi. Vaadi sitä myös muilta. Tästä lähtien en anna lupaa ajatellla itsestäsi mitään negatiivista. Mietit vain kaikkia hyvä puoliasi, kehut itseäsi jatkuvasti ja joka aamu toistelet peilin edessä miten hyvä mimmi ja ihana ihminen oletkaan. Älä lyttää itseäsi, äläkä anna kenekään muunkaan tehdä sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Ala rakastamaan ja kunnioittamaan itseäsi. Vaadi sitä myös muilta. Tästä lähtien en anna lupaa ajatellla itsestäsi mitään negatiivista. Mietit vain kaikkia hyvä puoliasi, kehut itseäsi jatkuvasti ja joka aamu toistelet peilin edessä miten hyvä mimmi ja ihana ihminen oletkaan. Älä lyttää itseäsi, äläkä anna kenekään muunkaan tehdä sitä.

Niin voihan sitä yliampumisen avullakin päästä tasapainoon. Mutta suosittelen silti realismia kaikille.

:heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:

Niin voihan sitä yliampumisen avullakin päästä tasapainoon. Mutta suosittelen silti realismia kaikille.

:heart:

Tässä oli pointtina se, että jos on heikko itsetunto ja aina vain vähättelee itseään, niin siihen alkaa myös uskomaan. Muuttamalla sisäisen dialoginsa päinvastaiseksi, alkaa lopulta uskoa itsestä myös hyvää.

Narsistit eivät tällaista harjoitusta kaipaa, mutta ap:n tilanteessa tekisi varmasti hyvää.

Tässä oli pointtina se, että jos on heikko itsetunto ja aina vain vähättelee itseään, niin siihen alkaa myös uskomaan. Muuttamalla sisäisen dialoginsa päinvastaiseksi, alkaa lopulta uskoa itsestä myös hyvää.

Narsistit eivät tällaista harjoitusta kaipaa, mutta ap:n tilanteessa tekisi varmasti hyvää.

Joo ymmärsin mä pointin, mutta halusin korostaa kuinka tärkeää on rehellinen minäkuva, ei saa myöskään yliampua ja kuvitella olevansa muiden yläpuolella, vaikka esim. fiksumpi olisikin. Kaikilla kuitenkin sama ihmisarvo. (No ainakin heillä, jotka eivät ole pahasti mielenvikaisia, kuten eism. raiskaajat, murhaajat yms.)

Ap saikin jo paljon hyviä kirjavinkkejä. Kannattaa kyllä paneutua elintärkeään asiaan, minä-itseen. ;)

Mites narskut tähän ketjuun liittyvät?

Yhteistyössä