Miten opin sietämään lasten kavereiden tuomaa sottaisuutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja qqrrbb
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Q

qqrrbb

Vieras
Talvella/keväällä lapsilla päällä ulkovaatteet jotka jätettiin eteiseen, joten eipä mitään. Mutta nyt keväällä ja kesällä kun joka paikka kurassa, sittenmmin hiekassa ja mullassa jne. Ja meillä itsellä niin että ulkovaatteet jätetään eteiseen, siis kesälläkin farkut, housut jotka hiekkalaatikolla jne. menneet sotkuisiksi vaihdetaan puhtaisiin sisähousuihin kun tullaan sisälle, samoin hiekkaset sukat vaihdetaan. En tykkää yhtään että sotkuisilla hypitään sohvat ja sängyt tai liataan pehmot joita meilläkin valtavat määrät. Ei oo kiva itte suihkun jälkeen puhtaissa yö/oloasussa mennä sohvalle pitkäkseen jos siinä nujuttu likaisin ulkohousuin. Eilenkin kun olivat tulossa sisälle ja kaverilla vain ulkohousut jalassa ja ne TODELLA likaiset, myrysivät pihalla pari tuntia - niin pyysin jättämään ulkohousut naulakkoon ja tarjosin lapsen housuja tilalle sisälläoloon kun alla hänellä ei muuta kuin alkkarit. Kädet pesevät kyllä ihan jo sanomatta, se tapa usealla onneksi on.
Mua inhottaa ajatuskin että lapsen huone on ihan likainen sitten jos tulevat ulkohousuissa ja rymyävät sielläkin, leikkiessä kun istutaan ja ollaan polvillaan jne.
Miten mä opin sietämään tuota...ja asiallista keskustelua toivon, en jaksa provoiluja tai muuta ilkeilyä eli ne hyppään yli.

Mä olen niin samaa mieltä sun kanssa. Meillä on kanssa ulko ja sisähousut erikseen ja tuntuu että ystäväpiirissä ollaan ainoita. Muilla tuntuu olevan ihan ok mennä hiekkaisilla housuilla sisälle ja siellä sohvalle ja sänkyihin. Meillä vielä kyläilee lapset vanhempineen. Jotenkin tuntuu liian nololta alkaa vierailta vaihtaa siinä tilanteessa housuja. Kuvittelisin yksin tulevalle kaverille voivani tarjota housuja lainaksi niin kuin aloittajakin.

Muakin kiinnostaa muiden kommentit. Teillä joilla mennään samoilla housuilla. Eikö ne hiekka ja lika haittaa teitä?

Joo käske kotiin vaihtamaan sisävaatteet ensin. Mä just tulin pojan kanssa ulkoa hiekkalaatikolta ja paineltiin suoraan pesuhuoneeseen riisumaan vaatteet, silti sitä onnistu jotenkin kulkeutuun olohuoneen puolelle. Mä en voi sietää hiekkaa :D Ens kerralla pitää olla tarkempi.

Minä olen meidän talon emäntä ja sanelen meidän kodin säännöt!
Eli, kun lapsi tulee kaverinsa kanssa sisälle sama sääntö pätee kaveriin kuin omiin lapsiinikin, tietysti!
Ei minusta ole mitään ihmeellistä komentaa=neuvoa lasten kavereitakin käyttäytymään kuten meillä kuuluu.
Ei pienet lapset itse osaa käyttäytyä kuten milloin missäkin talossa vaaditaan, tapojahan voi olla niin erilaisia :O
Minun lapsilta saa vaatia kaverin kotona tapoja, tietenkin! Oikeammin vielä niin ,elleivät vaadi, niin minä vaadin, että vaativat ja vahtivat lapisani. En todellakaan halua,että lapseni annetaan käyttäytyä huonosti kylässä vaikka en itse paikalla olekaan.
Tätä asiaa olen ihmetellyt aina meissä suomalaisissa, että miksi ei voida puuttua lasten koheltamiseen yms.vaikka ei kyseessä oma lapsi olisikaan? Mitä mieltä itse olette, saako teidän lastanne ojentaa ja neuvoa vieras aikuinen?

Ja jos joku tulee meille lapsineen kylään ja aikoo mennä/päästää lapsensa likaisilla ulkohousuilla leikkimään sohvalle, niin sama juttu. "Riisutaas ensin ne hiekkaiset ulkohousut, pestään kädet ja sitten mennään leikkimään!"

Neuvoni; älkää tehkö ongelmaa asiasta missä ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Itse koko ikäni lasten kanssa työskenneltyäni, en ehkä näe asiaa samoin kuin joku toinen ,kai?

Hei, mun kaveri on sitä mieltä, että hänen koiraansa ei kukaan muu saa komentaa, kuin hän itse (yllättäin meille ei voi tuo koira tulla edes kylään, kun hyppii ja pomppii päälle ja on muutenkin rasittava piski, kaveri ei siis itsekään komenna koiraansa). Odotan innolla, kun tyyppi saa lapsia ja alkaa loukkaantuminen hänen lastensa komentamisesta.

Jotkut vaan on tommosii mun nähdäkseni ihmeellisii.

Mutta niinku sanoin, mä vihaan hiekkaa. Lapsi voi leikkiä niiden lasten kanssa pelkästään ulkona, joiden vanhemmat loukkaantuvat siitä, että pyydän heidät kotiinsa vaihtamaan hiekkaiset vaatteet pois ennen meille tuloa.

Hei, mun kaveri on sitä mieltä, että hänen koiraansa ei kukaan muu saa komentaa, kuin hän itse (yllättäin meille ei voi tuo koira tulla edes kylään, kun hyppii ja pomppii päälle ja on muutenkin rasittava piski, kaveri ei siis itsekään komenna koiraansa). Odotan innolla, kun tyyppi saa lapsia ja alkaa loukkaantuminen hänen lastensa komentamisesta.

Jotkut vaan on tommosii mun nähdäkseni ihmeellisii.

Mutta niinku sanoin, mä vihaan hiekkaa. Lapsi voi leikkiä niiden lasten kanssa pelkästään ulkona, joiden vanhemmat loukkaantuvat siitä, että pyydän heidät kotiinsa vaihtamaan hiekkaiset vaatteet pois ennen meille tuloa.

Niin, en tietysti tiedä kuinka tarkka olet hiekan/lian suhteen! Mutta jos asia on noin kun alussa esität,että tulevat ihan ulkoiluhousuillaan hiekat takapuolestaan tippuen ja kura lattialle varisten sisään, niin olet ihan oikeassa ja saat vaihdattaa heillä pöksyt! Ne vanhemmat jotka loukkaantuvat niin loukkaantukoon, teillä toimitaan niin ja sillä sipuli!
Mutta jos vaihdatat lapsella housut kun hän esimerkiksi kävelee kotoaan sisähousuillaan teille puolen kilometrin matkan(leikkimättä välillä hiekkiksessä, ojassa tms.) ja sitten pyydät vaihtamaan pöksyt jottei muruakaan ilmesty puunatulle lattiallesi, niin ymmärrän muiden ihmettelyn siivousintoosi :)
No, tämä edellä oli vain esimerkki.

Ja tietty kädet on pestävä kun tullaan toisen kotiin, etenkin ulkoleikeistä! Meillä lapset pesevät kädet aina koulusta tullessaan, ennen ruokailua jne. Nämähän ovat ihan perustapoja joita lapsille kuuluu opettaa!

Mitä kaverisi koiran käyttäytymättömyyteen tulee, niin toimit ihan oikein. Ei hänen koiransa saa käyttäytyä teillä miten haluaa, vaan niin kuin sinä haluat. Sehän on sinun kotisi!
Miten ajattelemattomia ihmiset voivatkaan olla.
Tosin, joustoa ja ymmärrystä kaivataan aina ihmisten kesken,mutta ihan perusjuttu on että kunnioitamme toisiamme ja toistemme reviiriä ja käyttäydymme kuten toivomme itseämmekin kohtaan muiden käyttäytyvän.

[QUOTE="wieras";30832934]Mä olen niin samaa mieltä sun kanssa. Meillä on kanssa ulko ja sisähousut erikseen ja tuntuu että ystäväpiirissä ollaan ainoita. Muilla tuntuu olevan ihan ok mennä hiekkaisilla housuilla sisälle ja siellä sohvalle ja sänkyihin. Meillä vielä kyläilee lapset vanhempineen. Jotenkin tuntuu liian nololta alkaa vierailta vaihtaa siinä tilanteessa housuja. Kuvittelisin yksin tulevalle kaverille voivani tarjota housuja lainaksi niin kuin aloittajakin.

Muakin kiinnostaa muiden kommentit. Teillä joilla mennään samoilla housuilla. Eikö ne hiekka ja lika haittaa teitä?[/QUOTE]

Ei haittaa, tosin aika harvoin meillä hiekkaista on, pudistelee vähän hiekkaa housuista ulkona niin ei tule kasoja sisälle. Mulla on sellanen rikkaimuri jolla hurautan eteisen hiekat minuutissa päivittäin.

[QUOTE="höh";30833016]Minä olen meidän talon emäntä ja sanelen meidän kodin säännöt!
Eli, kun lapsi tulee kaverinsa kanssa sisälle sama sääntö pätee kaveriin kuin omiin lapsiinikin, tietysti!
Ei minusta ole mitään ihmeellistä komentaa=neuvoa lasten kavereitakin käyttäytymään kuten meillä kuuluu.
Ei pienet lapset itse osaa käyttäytyä kuten milloin missäkin talossa vaaditaan, tapojahan voi olla niin erilaisia :O
Minun lapsilta saa vaatia kaverin kotona tapoja, tietenkin! Oikeammin vielä niin ,elleivät vaadi, niin minä vaadin, että vaativat ja vahtivat lapisani. En todellakaan halua,että lapseni annetaan käyttäytyä huonosti kylässä vaikka en itse paikalla olekaan.
Tätä asiaa olen ihmetellyt aina meissä suomalaisissa, että miksi ei voida puuttua lasten koheltamiseen yms.vaikka ei kyseessä oma lapsi olisikaan? Mitä mieltä itse olette, saako teidän lastanne ojentaa ja neuvoa vieras aikuinen?

Ja jos joku tulee meille lapsineen kylään ja aikoo mennä/päästää lapsensa likaisilla ulkohousuilla leikkimään sohvalle, niin sama juttu. "Riisutaas ensin ne hiekkaiset ulkohousut, pestään kädet ja sitten mennään leikkimään!"

Neuvoni; älkää tehkö ongelmaa asiasta missä ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Itse koko ikäni lasten kanssa työskenneltyäni, en ehkä näe asiaa samoin kuin joku toinen ,kai?[/QUOTE]
Tottakai saa lapselleni sanoa. Jokaisessa perheessä on omat sääntönsä ja niitä noudatetaan kenen kodissa ollaankin.

Minä olen käännyttänyt naapurin muksut ovelta ja käskenyt käydä vaihtamassa kuraiset vaatteet puhtaisiin ensin. Ja kehtaan myös passittaa käsien pesulle sisään tullessa, jos pihalta tulevat.

eipä ole tullut vastaan kuin kerran lapsen kaveri jolla oli niin likaiset vaatteet että vaihdoin sille oman lapsen vaatteet ennenkuin päästin sisälle. Tyttö oli kaatunut koirankakkaan, ja matkaa omaan kotiin oli pari kilometriä. Vein seuraavana päivänä pestynä tytön omat housut heille.
Mutta noin muuten, ei ole niin likaisia vaattetita ollut etteikö niillä olisi saanut tulla meille leikkimään, vähän voi ravistella/ kädellä taputella ensin irohiekkaa pois.
Meillä imuroidaan kuitenkin joka päivä, kun ei nuor koirat edes käytä kenkiä vaan kulkevat samoilla tassuilla ulkona ja sisällä...

Yhteistyössä