Miten opettaa lapsia leikkimään? Kun niistä jännittävin on kännykkä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Miten kannustaa ja opettaa lapsia leikkimään esimerkiksi ritarilinnalla, palo-asemalla, risteilylaivalla...? Pitääkö itse alkaa selittämään tarinaa ja toivoa että ne jatkaa leikkiä vaikka äiti poistuu huoneesta? Ne tykkää kaikesta vain jos minä olen mukana mutta en saa sitten tehtyä kotitöitä. Enkä osaa edes enää leikkiä. Lapsena leikin todella paljon, ei ollut kännyköitä eikä pelikoneita.

Luet niile mukavia tarinoita, missä sattuu ja tapahtuu niin siinä voi lapsen mielikuvitus kehittyä.

Ota ne lapset mukaan kotitöitä tekemään. Siitä on eniten hyötyä, kun oppivat itsekin tekemään. Alkuun se on hitaampaa, mutta kun oppivat, niin lopulta pääset helpommalla. Koulussa köksän ope oli kehunut lapsen sämpylöitä. Lapsi ei ollut kertonut opettajalle, ettei hän laittanut taikinaan niin paljon jauhoja kuin ohjeessa oli sanottu, kun taikina oli ollut sopivan tuntuista vähemmällä jauholla. Joku toinen oli tehnyt kovia tönkkösämpylöitä, jotka ei ollut kenellekään maistunut. Kun on kotona päässyt tekemään taikinaa, niin ei ole myöhemmin niin avuton.

Tylsyys kehittää mielikuvitusta.

Lapsesi eivät osaa leikkiä itekseen, koska olet ollut aina ohjaamassa leikkiä.

Sekin auttaa alkuun, että menet viereen istumaan, odotat, annat lapsen ohjata leikkiä, leikit miten lapsi käskee, ja 15min päästä lähdet tekee omia töitä.
Sovit joka päivälle sen 15min. pidät kiinni siitä. Lapsi tietää odottaa sitä.

Miksi lapset ovat aina kännykällä, sitä mikroskooppisen pientä kosketusnäyttöä hiplaamassa?

Tietokonetta on paljon mukavampi käyttää, mutta ehkä tietokoneet ovat joku mummojuttu nykyään?

Yhteistyössä