miten opettaa lapsi syömään itse?

Monenlaisia ruoka-asioita tässä olen pohdiskellut, kun pojalla on ikää 11 kk ja pikku hiljaa yritän jättää purkkiruuat vähemmälle ja antaa samaa ruokaa kuin meille vanhemmille. Mutta missä iässä lapsi alkaa opetella syömään itse? Ja kuinka tätä opettelua tulee ohjata ja tukea?

Meillä poika syö hyvin, on kiinnostunut ruuista, myös uusista ruoka-aineista ja tavoittelee lusikkaa syötettäessä. Pitäisikö minun jo antaa hänelle oma lusikka ja antaa yrittää ja sotkea ja itse syöttää siinä samalla vai kuinka olette toimineet?

Vai onko vielä liian aikaista? Vinkkejä, kiitos!
 
Lusikka käteen vaan ja itse syötät samalla.Ei mielestäni yhtään liian aikaista kun kerran on poika kiinnostunut,meillä neiti sai lusikan käteen jo 9kk ja on itse syönyt siitä asti kun täytti vuoden nyt 1v3kk.Sotkua oli ja on välillä edelleenkin,ruokaa sai pyyhkiä seinistä ja lattialta.Mutta saanpahan nykyisin ittekin syödä samaan aikaan ruoan ja lämpimänä...Vinkkinä laita pyyhe tai joku liina syöttötuolin alle kun ruoka tippuu aina enemmän tai vähemmän niin ei tarvii koko ajan pestä lattioita!
 
Minäkin olen pohdiskellut tätä samaa asiaa. Tyttö tavoittelee lusikkaa myös välillä,mutta jos annan hänelle käteen niin ei tajua viedä sitä suuhun vaan ihan jonnekkin muualle,yleensä ruuat lentelee minne sattuu tai lusikkaa hinkataan pöytään. Sama homma myös jos annan hänelle jotain sormiruokaa tai esim. leivän niin ihmettelee sitä aikansa ja heittää lattialle. Pitäiskö silti vaan kovasti tarjota näitä hänelle,vai kuinka?
 
Kyllä se lusikka alkaa sinne suuhunkin eksyä kun vaan aina annat sen lapselle. Aina kun menee lusikka edes suurin piirtein suuhun niin kehu vaan kovasti, meillä pojalle auttoi kun sai positiivista huomiota niin alkoi laittaa lusikkaa uudelleenkin suuhun, että saa kehuja! :D Ja tosiaan sitä ruokaa kyllä aluksi löytyy kaikkialta muualta kun suusta... :whistle:
 
Meillä ihan kohta vuoden täyttävä tyttö on jo melkoisen taitava syömään itse. Suurimmaksi osaksi tosin syö vielä sormin, mutta osaa jo kyllä käyttää lusikkaakin. Lusikan käytön tajusi kun otettiin lusikka mukaan leikkeihin! Eli "syötettiin" lusikalla koiraa, kissaa, nalleja, äitiä ja sitten taas omaan suuhun! Ruoka jota tarjotaan itse syötäväksi on sellaista helppoa myös sormin syötävää eli paloja vihanneksista, juureksista, jauhelihaa, makaronia tms... Puurot yms syötetään kyllä yhä.
 

Yhteistyössä