miten opettaa lapsi syömään itse?

antakaahan vinkkejä:
miten alkaa opettaa 10kk lapsi syömään itse lusikalla?
sormiruoka maistuu hyvin ja löytää tiensä perille, mutta lusikka ei kyllä millään pysy kädessä...
en toki odota että kokonaan itse vielä söisi, mutta edes jotain sinne päin...

Anna aikaa
Meillä opittiin syömään itse vasta 1,5 vuotiaana ja vieläkin pitää joskus auttaa... 1v10kk.... Syöminen alkoi meillä niin että vain lapsella oli lusikka ja sitä autoin kädestä pitäen suuhun. 10 kk ikäisenä meilläkin vain sekoiteltiin, mitään kiirettä vauvallasi ei ole.

Alle 1-vuotiaan itse syöminen on aika toivotonta. Eiväthän ne hermoradatkaan ole niin kehittyneitä, että käden motoriikka pelaisi. Lapset ovat sellaisia, että sitten kun oppivat niin oppivat sitten vauhdilla.<br><br>

sotkun keskeltä
Meillä poika 9kk alkoi juuri haluta syödä itse. En ollut oikein edes ajatellut koko asiaa vielä. Poika alkoi vaan kiskoa lusikkaa itselleen ja hämmästyksekseni ukkeli otti lautaselta puuroa lusikkaan ja sitten vaan ääntä kohti. Nyt käytössä kaksi lusikkaa, toisella otta poika itse ja toisella antaa vanhempi. Sotkua tulee, mutta on se niin hellyttävän näköistä touhua.. Kun vaan antaa lusikan, niin ote siitä paranee koko ajan ja mallia katsoessaan alkaa viedä lusikkaa suuhun ja sörkkiä eväitä. Luulen kyllä, että varsinainen opettaminen on aika savotta..kyllä sieltä ilmoitellaan, milloin alkaisi huvittaa koittaa!

Amaryllis
Minä en ole opettanut mitenkään erityisesti, antanut vaan oman lusikan kun on alkanut viedä lusikkaa kädestä. Siitä se on pikkuhiljaa lähtenyt niin, että +-1-v saivat jo itse sapuskaa suuhun asti.

Yhteistyössä