miten opettaa lapsi keinumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhautunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhautunut äiti

Vieras
5-vuotias poikani ei osaa keinua. Olen yrittänyt opettaa kauan ja hartaasti, hyvällä ja pahalla, toisten esimerkkiä on saanut päiväkodissa. Lapsi on muutenkin vähän kömpelö. Pitäisikö opettaa lapsi väkisin keinumaan vai antaa vaan asian olla? Lasta alkaa hävettää selvästi vauhdin pyytäminen, mutta ei kuitenkaan jaksa kuin liikuttaa jalkoja keinuessa, jolloin vauhtia ei saa ja turhautuu. Ja niin turhautuu äitikin....

Älä nyt herran jumala suutu lapsellesi jos ei lapsi osaa keinua |O Keinuminen on leikkiä! Ei lapsen tarvitse moista taitoa oppia ikinä jos ei halua. Jossain vaiheessa sanot vaan että annat alkuvauhdit ja sitten pitää jatkaa itse vauhdinottoa, enää et enempää auta. Siinä se. Mutta älä suutu! Jos lasta hävettää 5-vuotiaana vauhdin pyytäminen, ei se häpeä ole lapsesta itsestään lähtevää vaan siitä, että pelkää äitinsä suuttumusta ja pelkää, että äiti taas nolaa hänet mollaamalla tai tekemällä ihanasta ilosta ahdistavaa ja stressaavaa motkottamalla siitä, kun lapsi ei osaa. Itku tulee lapsesi puolesta :'( Kyllä jotkut äidit osaa olla julmia ja tunneköyhiä lapsiaan kohtaan. Huonon itsetunnon lapsi tuosta saa ja menettää uskon omaan äitiinsä ja itseensä. Eikä minunkaan lapsi vielä tuossa iässä kovin hyvin osannut itse keinua.

Viimeksi muokattu:
Kaverin poika täyttäää kohta 6v, eikä "osaa" keinua. Ollut aina kotona äidin kanssa ja tottunut siihen, että äiti antaa vauhtia, kun mankuu tarpeeksi pitkään. Itse luovuin 4v tienoilla ja hyvin oppi tuo meidän kömpelökin. Jujuhan ei ole jalkojen, vaan vartalon heiluttamisessa. En minäkään pelkkiä jalkoja heiluttamalla jaksais keinua. Mut älä anna sitä vauhtia, siitä se lähtee.

Alkuperäinen kirjoittaja turhautunut äiti;28903739:
5-vuotias poikani ei osaa keinua. Olen yrittänyt opettaa kauan ja hartaasti, hyvällä ja pahalla, toisten esimerkkiä on saanut päiväkodissa. Lapsi on muutenkin vähän kömpelö. Pitäisikö opettaa lapsi väkisin keinumaan vai antaa vaan asian olla? Lasta alkaa hävettää selvästi vauhdin pyytäminen, mutta ei kuitenkaan jaksa kuin liikuttaa jalkoja keinuessa, jolloin vauhtia ei saa ja turhautuu. Ja niin turhautuu äitikin....

no kivaa kai sen on tarkoitus olla. jos tahtoo oppia, niin opeta.

meillä hoksasi ensin seisten rengaskeinussa miten painoa vaihdellen tulee vauhtia (pienet alkuvauhdit ensin ja siitä lähti).

Ota syliin ja käske liikkua sun kanssa samaan tahtiin. keinutte niin, että huomaa millai nojataan koko ylävartalolla eteen-taa.

Eipä tuo keinumaan oppiminen varmaan kovin kummoinen survivor-skill ole..

Lapsi oppii jos oppii. Sillä että sä suutut, turhaudut, huudat, syyllistät tai aina joka tapauksessa luovutat ja annat vauhtia, lapsi tuskin pääsee asiassa eteenpäin. Otat rennosti, luet vaikka kirjaa ja annat tosiaan ne alkuvauhdit jonka jälkeen sanot ihan positiivisesti ja luottavaisesti lapselle että keinut vaan itse, kyllä sä osaat kun vähän harjoittelet. Siinä oppii tai jos ei todellakaan opi niin sitten kannattaa ehkä jo vähän miettiä mistä kiikastaa.

No siinä mielessä keinuminen on kyllä tärkeä taito, että samaa taitoa tarvitaan tasapainon ylläpitämisessä jne. Mun lapseni oppi vasta toimintaterapiassa keinumaan ja sen oppimisen jälkeen on liikunnalliset taidot muutenkin kehittyneet hurjasti.

en minä siellä leikkipuistossa juurikaan motkota asiasta ja nolaa lastani. Myönnän kyllä ihmetelleeni äääneen useasti kotona siskolleni miten ei 5 v.osaa vielä keinua ja puistossa olen ärähtänyt pari kertaa että yritä edes! Tyhmäähän se on eikä pitäisi, mutten haluaisi että lapseni joutuisi silmätikuksi esim.koulussa. On muutenkin melko arka ja herkkä lapsi..mutta seurallinen ja nauttii toisten kanssa leikkimisestä. Olen näyttänyt mallia ja lapsi on keinunut sylissäni, olen ollut antamatta vauhtia mutta se aiheuttaa vain keinun välttämistä tai keinumista mahallaan, välillä olen antanut asian olla ja sitten taas harjoiteltu. Kai minun on sitten vaan päästettävä irti olettamuksesta että kaikki lapset keinuvat. Minun lapseni ei keinu ainakaan tällä hetkellä ja sillä hyvä. Oppii jos oppii.

Yhteistyössä