Miten opettaa lapsi kävelemään ulkona nätisti?

Eli poikani on 1,3kk ja oppi kävelemään reilu 10kk iässä sisällä itsenäisesti, ei siis kävelyttämällä. Ulkona kävellään vapaasti leikkikentällä ja kotipihalla ja se sujuukin todella nätisti ilman kitinöitä. Sitten kun yritän antaa kävellä kävelytiellä niin tie levenee 10metriseksi eli tiellä ei pysytä ollenkaan vaan sivuille pitää haahuilla, mennään taaksepäin kuin pitäis mennä eteenpäin, yhtään sanaa ei kuunnella mitä sanon, sama kannustanko vai huudanko ei :snotty: Koskaan meillä ei ole kävelty kädestä pitämällä koska oppi itse kävelemään "salaa" meiltä. Ulkona ei siis kädestä kävellä, edes hupusta ei saa pitää kiinni...

Miten teidän lapset ovat oppineet ulkonaliikkumisen kultaiset säännöt? Onko valjaista apua? Kertokaa pliis hyvät neuvonne. Meille tulossa pikkukakkonen ja ikäeroa tulee 1,7kk joten siihen mennessä pitäisi murun osata itsekin kävellä kun äiti ei voi kahta kantaa...

KIITOS ja hyvää joulun odotusta!
 
Kyllä noin pieneltä on turha odottaa, että osaa kävellä tien reunassa. Eihän noin pienen älli mitenkään moiseen riitä. Noin pienihän on just maailman napa ja täältä tullaan koko tien leveydeltä.
Vapaasti antaisin kävellä vain turvallisella alueella ja sitten kun pitää tiettyyn suuntaan mennä, niin rattaisiin ja valjalla kiinni, jos ei muuten pysy.
Ja tuplakärryjen hankkimista miettisin, kun ikäero tulee olemaan pieni. Alle 2-vuotias ei välttämättä tykkää seistä laudallakaan, kun oma tahto määrää suunnan.
Itselläni on myös 1,3kk:n ikäinen poika ja koko kylän leveydellä mennään ja ojanpohjia myöden.
 
Peesaan jo saamaasi vastausta, eli noin pienellä ei kyllä tuppaa olemaan juuri korvia ;) Meillä tytöillä on ikäeroa 1,5 vuotta ja alusta ei kyllä olisi tullut yhtään mitään ilman tuplarattaita. Välillä esikoinen käveli ihan nätisti, mutta sitten taas meni ihan ranttaliksi. Meillä yhtenä hyvänä keinona on ollut se, että lapsi on itse työntänyt vaunuja, niiden kanssa on kävellyt nätisti. Alussa en antanut tytön kävellä ollenkaan autoteillä, ainoastaan pyöräteillä ja siitä sitten pikkuhiljaa hiljaisilla autoteillä. Karua kyllä, mutta autoista olen pelotellut oikein kovalla kädellä (periaatteella, että ne ajaa päälle ellei pidä vaunuista kiinni

:snotty: ), mutta toimii.

Nykyään meillä juniorikin on jo yli vuoden (ja kunhan oppii ottamaan paria askelta enemmän niin kunnollakävelytreenit saa taas aloittaa uudelleen) ja esikoinen kävelee tosi fiksusti tiellä ja 99%:sti tottelee.
 
Meillä neiti 3v lähtee edelleen välillä "käsistä". Kaikkein vaikeimpina aikoina meillä oli valjaat käytössä ihan vain lapsen turvallisuuden takia. Nykyään nuo valjaat tulleet uudelleen markkinoille. Meillä sellaiset pinkit puudelikoira valjaat :)
 
Mun vähän yli 2v on alkanut kävellä aika nätisti ja valjaita tarvii harvoin. Joko olen nostanut rattaisiin tai pistäny valjaat/pitäny kädestä, ellei ole ollu kunnolla. Mutta kyl tollanen vähän yli 1v on vielä pieni ymmärtämään ja se on aikusen tehtävä huolehtia turvallisesta kulkemisesta.
 
mitä täältä bongasinkaan :D moikka vaan ja miljoonasti onnea pikkukakkosesta =) ihanaa, tuuhan moikkaan meitä tonne kerhon puolelle =)

ja ihan samaa sanon minä että kyllä se tossa iässä on ihan sitä haahuamista =) meidän neiti, nyt siis 1v 4kk menee välillä nätisti isompien perässä, mutta tavallisesti koluaa kaikki ojanpohjat ym. Annan yleensä kävellä hiljasilla kävelyteillä tai metsäteillä..

mut tuu tosiaan kerhon puolelle kertoon kuulumisia :wave:
 

Yhteistyössä