Miten opettaa 9,5kk syömään muuta kuin makeita soseita?

Siitä lihasta vielä: rautaa kyllä saa muualtakin, lähinnä mietin tuota proteiinia. Jos painoa tulee hyvin, ei sekään ole ongelma? Ja teillähän on siellä sairaalassa käynti kohta? Varmaan ravitsemusterapeutti osaa tohon lihaan jotain kommentoida.. Meillä kasvikset uppoo, uudetkin maut aika hyvin, kun liha on aina sama ja se maistuu kuitenkin aika paljon..laitan nimittäin 1-1,5 rkl/dl kasvista sitä possua ja sillä tota lihaa aattelin et jos sen makuun totuttas (vaikka hedelmän seassa) niin kasvis menisi sitten "siinä sivussa".. :/ tai sitten ei.
 
Kuulostaa järkevältä! Mitä lihaa oot laittanu? Mä oon elämässäni kerran tehny tolle lihaa, possun kinkkusuikaletta keitin ja sauvasekottimella soseutin, muistaakseni sitä yökkäili mut söikin sit..ekan kerran okseni kaiken kaaressa ulos. Sitä olis viel pakkasessa mut tosiaan nyt taas edenny rauhallisesti...ettei tulis mitään kauhukuvia uusista mauista tms.
 
Meillä on käytössä possu (poro ei sovi, nautaa ei edes kokeilla vielä maitoallergian takia, lammasta on muutaman kerran saanut, muita ei olla ehditty kun noita viljoja ja öljyä on etsitty..allergioita kun riittää )
Olen sitä pääsääntöisesti paistanut uunissa: kannellinen uunivuoka ja liha ja vähän vettä siihen. Välillä olen laittanu jauhelihaa, välillä kassleria tms. Haudutan kunnolla kypsäksi ja kuumana sauvasekoittimella hienoksi (Huom! Sitä vettä täytyy vähän olla). Aika öklöähän se on :x mutta kaikkeen tottuun, myös äiti ;) ja kyllähän tuo meillä uppoaa. Kannattaa aloitta esim. 1 tl/1 dl kasvissosetta lounaalla. Jos sulla on sitä vielä pakastimessa eikä ole kovin vanhaa, niin kokeile vaan. Toinen voisi olla kana tai kalkkuna, ovat mietoja ja pehmeämpiä soseuttaa.
 
Tuohon ummetukseen vielä, niin miten syö puuroja? Menikö ne kuitenkin?

Meillä mahavaivat loppuivat, kun alettiin syödä kaurapuuroa. Riisipuuro kovetti vatsan aivan täysin. Ihan elovena-kaurapuuroa on annettu. Tosin ne hiutaleet ovat aika isoja, mahtaako niitä sitten hyljeksiä? Tietenkin voi kokeilla sauvasekoittimella hienontaa niitä ja tehdä puuro oikein löysäksi, melkein velliksi. En tiedä millaisia kaupan valmispuurot ovat, kun niitä en ole käyttänyt, mutta ovat varmaan sileämpiä kuitenkin. Voisi niitäkin varmaan kokeilla.

Oletko luumusosetta kokeillut? Se ei kyllä meillä tehonnut niin hyvin kuin kaurapuuro, mutta voihan sitä kokeilla... Ruusunmarja kai myös jonkun verran löystyttää.

Hyviä neuvoja muilta näyttää tulleen. Toivottavasti ruoka alkaa vauvalle lopulta maistua! :)
 
Juuh puurot menee hyvin, nyt kun flunssassa, oksentaa aika herkästi jos jotain kökköjä joten suosista syöty vain riisihiutalepuuroa. Mut terveenä nestlenhedelmäinen moniviljapuuro uponnut myös hyvin. Enpä ole aikasemmin ymmärtänyt vetää yhteyttä ummetukseen ja riisipuuroon! Toisaalta kun syöty moniviljapuuroa, ei mikään ole muuttunut kuiteskaan. Nyt tuntuu maistuvan ruoka hyvin ja kakka tulee 1-2 krt päivässä ja ei ole kovin kovaakaan, ja ruskeaakin väriltään on ihan :D Voisin kokeilla sitä lihaa tässä piakkoin. Kanakin vois olla ihan kokeilemisenarvoista!
 
Mietin vain että millastakohan kakka olis ilman tuota vuorokausittaista 5ml ulostuslääkeannosta tällä syömisellä, kun ei mitään vetelää oo viäkään :/ Nimittäin seuraava kysymys vois olla et millä ulostuslääkkeestä sit päästä eroon...
 
Eiköhän se ummetus helpota kun alkaa pystyä syömään tavallista puuroa ja muuta kuitupitoista tavaraa. Ainakin Nestlen moniviljapuurossa on nimittäin kuitua vaivaiset 0.5% vs tavallisissa kaurahiutaleissa 11%, eli valmiissa puurossakin aika tavalla enemmän.

Kun saa kiinteitä niin kakka on semmosta aikuisen kakkan näköstä ja olosta. Mustikka muuten kovettaa kans jos sitä oot antanut jo. Nykyisisstä ulostuslääkkeistä ei oo semmosta vaaraa että suoli laiskistuis liikaa, ettei siitä kannata kovasti stressiä ottaa.
 
No en kai mä nyt sentään niin tyhmä oo että luulisin vauvan kakan näyttävän aina vauvan kakalta huolimatta siitä että syö kiinteitä! :LOL: Kyllä ummetus on ihan sitä että on viikon tai kaksi kakkaamatta ja lopettaa syömisen sen takia. Ja nuo mustikoiden, luumujen, mallasuutteiden ja ruusunmarjasoseiden vaikutukset on harvinaisen hyvin tiedossa. Jos tää meiän tapaus olis yhtään "normaalisti" ratkaistavissa, en varmaan kyselis neuvoja täällä, enkä varmasti pojan ollessa jo 10kk!!
 
Mötkylälle vielä..tuli mieleen kun omaani tuossa päivällä syötin: miten teillä nyt muuten syödään? Vieläkö "avaat" suuta vai avaako itse?

Mulla olis monta muutakin juttua mielessä, joilla ainakin meillä ruokailu on parantunut..nyt just en ehdi kirjoittaa mutta jos kiinnostaa, palaan asiaan. Semmonen nyt pikaseen että teillähän ei ollut mitään allergioita sitten lopulta? Oletko kokeillut antaa pehmeää leipää pieninä palasina samalla kun syötät? Siis että voi itse syödä sormin. Voisi osata jo sitä syödä.. meillä poika, vaikka ei siis mitään karkeaa tai möykkyistä suostukaan syömään, söi tuossa yksi aamu tyytyväisenä yhden muffinsin :whistle: Että saattaa ne lapset joskus yllättääkin.
 
Mä kommentoisin vielä, että sauvasekoittimissa on todellakin eroa kuinka sileää tulee. Meidän tehokkaalla sauvasekoittimella tulee melkeinpä liiankin sileää kun haluaisin totuttaa vauvaa jo möykkyihin. Äitini vanhemmalla mallilla en taas meinannut saada sileää millään.

Jos lihaa on vaikea saada menemään, voisit kokeilla nitriititöntä nakkia, esim. Vatajan tai Alli-nakkia. Suolaahan noissa on, mutta ei se ole niin vaarallista jos muut ruoat ovat suolattomia ja ei noita koko ajan syö. Meillä siis ollaan syöty kuorittuja nakinpalasia sormiruokana ja ovat tytön ehdotonta herkkua!
 
Ei kannata loukkaantua, jos tuntuu siltä, että neuvot ovat itsestäänselviä. Eihän sitä voi etukäteen tietää, mitä toinen tietää jo! :) Ja voihan neuvot auttaa kuitenkin jotakuta toista, vaikka omalla kohdalla niistä ei hyötyä ole.
Tosielämässä on usein käynyt, että olen jättänyt jonkun "itsestään selvän" asian sanomatta, kun olen ajatellut, että tottahan toinen jo asian tietää eikä tykkää kun sen sanon. Jälkikäteen on sitten selvinnyt, että juuri SE asia olisi pitänyt sanoa!

Eli lisää itsestään selvyyksiä... ;) Kuitujen lisäksi on hyvä katsoa, että saa nesteitä tarpeeksi. Eli hyvä on maidon lisäksi antaa vettäkin. Jos muuttaa hyvin kuitupitoiseksi ruokavalion eikä saa tarpeeksi nestettä, voi jopa pahentaa tilannetta! Ja ei tarvitse olla huolissaan, jos käyttää Levolacia tai muuta laktuloosia, suoli ei niin totu niihin. Jos kerta auttaa, niin voi käyttää ilman stressiä. Kuten Oiskukin sanoi.

Tosiaan, onko allergian mahdollisuutta mietitty? Joku tuttu kertoi, että hänen lapsensa ei suostunut syömään tiettyjä ruoka-aineita ollenkaan. Myöhemmin paljastui, että lapsi on allerginen niille... Tietenkin voihan syynä olla ainoastaan se, että "kunnon" ruoka ei vain maistu.

Toivottavasti lääkärissä saat hyviä neuvoja! Kerrothan sitten täälläkin! =)
 
Mä yrittäisin tehdä vähittäisen siirtymisen kasvissoseisiin. Mitä jos kokeilisit esim. tehdä banaanista ja bataatista sose, niin että alkuun on vaik 3/4 banaania ja 1/4 bataattia, ja sitten lisäilee viikon aikana bataatin osuutta. Ja toinen hyvänmakuinen "harjoitteluvihannes" on maissi. Keitettyä maissia laittaa esim. päärynäsoseen joukkoon, soseuttaa sauvasekoittimella, ja samalla systeemillä lisäilee vähitellen sitä toivotun ruoan osuutta. Alkuun voisi vaikka laittaa hedelmäsokeriakin joukkoon ja sitten aikanaan vähitellen vähentää ja poistaa hedelmäsokerin seoksesta kokonaan. Tämän tyyppisesti sain vauvan syömään suht oudon makuista maidotonta korviketta..

Onnea yrityksille ja jaksamista :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mötkylä:
No en kai mä nyt sentään niin tyhmä oo että luulisin vauvan kakan näyttävän aina vauvan kakalta huolimatta siitä että syö kiinteitä! :LOL: Kyllä ummetus on ihan sitä että on viikon tai kaksi kakkaamatta ja lopettaa syömisen sen takia. Ja nuo mustikoiden, luumujen, mallasuutteiden ja ruusunmarjasoseiden vaikutukset on harvinaisen hyvin tiedossa. Jos tää meiän tapaus olis yhtään "normaalisti" ratkaistavissa, en varmaan kyselis neuvoja täällä, enkä varmasti pojan ollessa jo 10kk!!
Eiks tää ollu hiukka tökerösti ilmaistu :eek: :eek: Käsittääkseni sinua ja poikaasi on yritetty vain ja ainoastaan auttaa, tuskin kukaan antaa neuvojaan sillä ajatuksella että sun täytyy olla tyhmä (kuten itse sanoit) kun kyselet moisia! Jos susta tuntuu että annettu neuvo on sulle itsestäänselvyys, niin ohita se neuvo ja keskity olennaiseen!!! Ja oikeesti, joskus sitä on niin sokea omille toimilleen että ei huomaa "lyövänsä päätään seinään" ennen kuin joku aisiasta mainitsee ;)
 
Meillä todella kärsittiin ummetuksesta ja vatsavaivoista.
Ensimmäiseksi kokeiltiin kaikki ulostuslääkkeet Levolacista microlaxeihin. Sitten vyöhyketerapiaan, josta saatiin apu koliikkiin.
Silti tuota vatsa vaivaa ja ummetusta piisannut, mutta luumu on ystävämme, joka meillä tähän auttoi. Vielä paremmin alkoi sujua, kun kiinteitä alettiin enempi vain syödä ja puuroa kans.

Tänä päivänä aamupuuron joukkoon menee purkillinen luumusosetta, jonka jälkeen tulee hyvä kakka. Jos kovasti syöty pääivällä banaania, perunaa tms. vatsaa kovettavia juttuja, illalla vielä lisää luumua, ni ei satu niin hirmuisesti, ainakaan välttämättä.

Veljen poikani taas on lähes kaikki elämänsä päivät koko kuuden vuoden ajalta syönyt aamuisin pussillisen Movicolia ja ilman tuota ei vatsa toimisi toivotulla tavalla. Jokaiselle kuitenkin on ratkaisu olemassa. Toivottavasti myös teille löytyy. :)
 
Thanks Nora ja Porsse teille kun ymmärsitte mistä on kyse.

Mötkylä jos kysyy jotain asiaa näin yleisellä keskustelupalstalla, niin pitää kestää se, että saa ehkä "tyhmiä ja itsestäänselviä" neuvoja. Ymmärrän että vauvan kova maha, syömättömyys ja siitä aiheutuvat oireet voi olla hyvinkin rassaava asia. Se ei kuitenkaan auta että alat loukkaantumaan ja tiuskimaan, kuvittelet että sinua pidetään tyhmänä jne. Kaikkea ei aina huomaa itse, kuten Norakin sanoi, ja kaikkea ei voi tietää.
 
Joskus ne itsestäänselvyydet jne. voivat ollakin se asian ydin..vaikka kuinka on omasta mielestään kaikki kokeillut.
:hug: mötkylälle

Mua helpottaa tohon syömättömyys-ahdistukseen seuraava ajatus:
Sitä ruokaa TARJOTAAN vauvalle, jotta NÄLKÄ lähtisi ja vauva OPPISI syömään ja saisi ruuasta kaiken tarpeellisen. Ei siksi, että kasvaa käyrillä tms. tai että tietty määrä pitäisi ruokaa syödä.
 
Ja mä oon kyllä sitä mieltä että sormiruokaa kannattaa koko ajan tarjota vaikka sen syöminen hankalaa olisikin. Millä se lapsi oppii ja kurkku tottuu jos sitä ei harjoittele? Alkuun varmasti jokainen lapsi vähän kakoo ja on hankalaa mutta kyllä se siitä lähtee. Sanotaanko että vielä n. viikko sitten ei 8kk purkkien palat menneet muussaamatta ja nyt vetelee penne-makarooneja kokonaisena suuhun ja jauhaa eikä yhtään kakomista...
 
Peesaan Logotarta tuossa sormiruoassa, kannaattaa kokeilla antaa itella napsittavaksi samalla kun lusikalla syöttää, esim leipää, tai vaikka keität porkkanoita, pottua, bataattia tms ja siittä leikkaat pieniä kuutioita joita saa itse napsia,
meillä neiti (9kk) söi sormin itse asiassa yks päivä ite koko ruokansa pottukuutioita ja minilihapullia...

Oletko muuten ajatellut onko merkitystä sillä miten olette syömässä koko perhe yhtäaikaa vai syötätkö pelkästään lapsen ja en tuolla ajatellut kerroitko jo istuuko syöttötuolissa vai?
Meillä tuo neiti viihtyy toisten kans yhtäaikaa pöydässä ja syö samalla kun seuraa muitten syöntiä ja osaa kyllä jo "kerjätä" jos muilla on parempaa sapuskaa...
 
Sorry vaan heille joiden vinkeistä vedin herneen nenään. Tuntuu vain että 10 kk ajan on neuvola ym. tahot tätä lukuunottamatta hehkuttaneet joillain mallasuutteilla, ja sit kun kysyy niiden vaikutusta keskussairaalan lastenlääkäriltä, jolla vierailemme kummallisten syömiskuvioiden kanssa säännöllisesti, ei hän anna sellasille oikein mitään arvoa. Samaten kun nasolinista esimerkiksi on lääkäri todennut että voihan niitä antaa mutta ei niistä mitään suurta hyötyä tavallisesti ole. Ja neuvolantäti taas hehkuttaa, että nasolinia, nasolinia, sillä se tukkonen nenä aukee!

Eli todellakin allergiakysymykset ei oo meillä tässä mikään sellanen asia joka mulle nyt täällä jonkun kommentista aukenis, et ai hitsi täähän voikin olla allergiaa!! Eli lähinnä lähdin täältä hakemaan Luppiksen kaltaista keskustelutukea, jolla samanlainen "syömisongelmainen" lapsi. Kun ei lääkärikään tiedä, mikä tässä nyt oikein on, kun ei selviä allergiankaan merkkejä ole, saattaa apu löytyä hyvinkin vertaistuesta. Siksi lähinnä ärsyttää kuulla sellasia itsestäänselvyyksiä, et saattaisiko johtua allergiasta, tai kokeile luumua! :headwall:

Luppis: tällä hetkellä aukoo suuta hyvin itse, korostan myös etten ole koskaan väkisin sitä avannut, kun alaleuasta ottaa kiinni, hän avaa suunsa, ei liity itkemistä tai mitään "pyristelyä" tähän. Mutta siis tällä hetkelllä syö ihan hyvin. Ruokalaji on tällä hetkellä maissi-perunasose aurinkohedelmäsoseella höystettynä ja mukaan olen alkanut parina päivänä lisäämään broilerin lihaa. Aamuin illoin puuro luumulla. Ongelmana flunssan vuoksi on nyt juominen, maitoa ei juo tällä hetkellä pullosta kuin yöllä kerran! Olen lisännyt ruokiin maitoa. Pelkään että nesteen puutoksen vuoksi vatsa menee taas pian kovalle ja loppuu syöminen. Ja sille joka neuvoi että olisi hyvä saada menemään maidon lisäksi vettä, niin milläs annat kun ei sitä suostu juomaan, ei pullosta, nokkiksesta, eikä tavislasista hörppäämälläkään. Lusikalla veden juottaminen on mun mielestä aika turhauttavaa, mutta sitäkin tehdään.

Ja siitä sormiruuasta, sitä meillä menee ja on mennyt aina. Mutta ei kai se ole ratkaisu siihen ettei lapsi syö?? Leivänkannikan tms. nakertaminen 10kk ikäisen taidoilla ei ratkaise mitään. Suuhun jos laittaa paloja, saa olla raejuuston raekoon luokkaa ettei kyökkää. Ja muutaman minuutin pyörittelee yhtä sellasta suussaan ennenku uskaltaa nielaista.
 
Mötkylä: isot voima- :hug: sinne ja kärsivällisyyttä! Meillä syödään ihan niitä 5-6 kk liharuokia ok, mut niitä 8 kk lihajuttuja ei ollenkaan. Mut päätin lopettaa stressaamisen ja jatkaa samaan malliin eli päivittäin kokeilla jotain uutta juttua, jolla saada ehkä sitä syömistä parempaan suuntaan. Ja ikää on nyt pian 11 kk...
 
Liinuli: No eipä sillä tavalla montaakaan milliä saa menemään, tietysti jokainen pisara on kotiinpäin, mutta... Meillä lisäksi ainakin tuo poika kääntää pään pois ja huitoo kädellä vastaan jo parin lusikallisen jälkeen, kun ei vedestä kerran pidä. Kuuntele siinä sitten neuvoja että kun sitä vettäkin pitäisi juoda :headwall:
 

Yhteistyössä