Miten opettaa 7v uimaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
OIkeesti, kun se ei vaan opi. On käyny uimakouluja vaikka miten monet 5vuotiaasta alkaen ja me käydään sen kanssa uimahallissa ja kylpylöissä mutta se vaan ei hiffaa miten uidaan

Siis se osaa uida metrin tai pari mutta ei sillain oikein kunnolla.
Ei mulla itellä mitään paineita asiasta sinänsä ole mutta poika ite on alkanu murehtia tätä asiaa kun kaikki muut sen luokalla osaa jo uida sujuvasti.

onko muilla onllu tällässtä ongelmaa? Pitääkö sitä vaan käydä sitkeästi uimassa kunnes oppii vai mitä tehdä?

En osaa auttaa, kun meillä vähän sama tilanne kohta 8-v kanssa... meillä uimaan opettelua on haitannut ensin putket korvissa ja nyt putkien poiston jälkeen tärykalvoissa olevat rei'ät eli suojausta tarvitaan edelleen. Poika on kovin arka korvistaan ja siksi ei tuo uimaan opettelu ole sujunut ollenkaan. On taas kesäkuulla menossa uimakouluun ja sitä ennen käydään vielä korvalääkärillä tarkistuksessa. *Huoh*

[QUOTE="Piipi";26263938]En osaa auttaa, kun meillä vähän sama tilanne kohta 8-v kanssa... meillä uimaan opettelua on haitannut ensin putket korvissa ja nyt putkien poiston jälkeen tärykalvoissa olevat rei'ät eli suojausta tarvitaan edelleen. Poika on kovin arka korvistaan ja siksi ei tuo uimaan opettelu ole sujunut ollenkaan. On taas kesäkuulla menossa uimakouluun ja sitä ennen käydään vielä korvalääkärillä tarkistuksessa. *Huoh*[/QUOTE]

Mä oon kanssa ilmoittanu JÄLLEEN KERRAN uimakouluun pojan josko ne nyt tällä kertaa sai kiinni uimisen ideasta. Tahtoa sillä on kovasti ja rohkeutta, ei pelkää vettä, mutta se ilmeisesti vaan ei saa kiinni siitä ideasta että miten käsiä ja jalkoja pitää käyttää YHTÄAIKAA että pääsee eteenpäin.

Meillä on kanssa kestänyt pitkään, tyttö on käynyt uimakouluissa jo pari vuotta. Meillä on suurin kynnys ollut kasvojen kasteleminen, sitä kun tyttö oppi olemaan arastelematta niin oli iso askel eteenpäin. Nyt osaa muutaman metrin uida.

Mä oon kanssa ilmoittanu JÄLLEEN KERRAN uimakouluun pojan josko ne nyt tällä kertaa sai kiinni uimisen ideasta. Tahtoa sillä on kovasti ja rohkeutta, ei pelkää vettä, mutta se ilmeisesti vaan ei saa kiinni siitä ideasta että miten käsiä ja jalkoja pitää käyttää YHTÄAIKAA että pääsee eteenpäin.

Auttaiskohan jonkinlainen "kuivaharjoittelu" eli motoriikan harjoittelua ensin, miten kädet ja jalat liikkuu uidessa...? En tiedä, meillä kun lapsi ei halua vettä korviin, niin vähän vaikea opetella sukeltamista ja ylipäätään varoa räiskeitä, kas niitä kun uidessa syntyy... :)

Meillä sama juttu. Poika 7v ja on kovin arka. On käynyt uimakouluissa. Kyllä hän vedessä peuhaa, mutta esim. kasvojen kasteleminen ym. ei oikein suju/pelottaa. Sukeltamisesta puhumattakaan.

Yhdessä vaiheessa itselläni oli jo paniikki, mutta sitten en enää ole jaksanut stressata asialla. Oppii tai sitten ei. Kaikkemme ollaan tehty.

Kun lapsi ei kerran vettä pelkää niin kokeile kovapohjaisella uimarannalla viedä sen verran syvälle, että jalat ei yllä pohjaan ja olet itse valppaana ottamassa kiinni jos meinaa upota. Tyttöpentuja oon opettanut sillä tapaa, niitä tosin on helppo nostaa uikkarin selkäpuolen olkaimista pintaan. Syvemmällä uiminen on helpompaa, kun ei varpaat ota heti pohjaan. Meillä kaksi on oppinut ensin sukeltamaan ja kolmas uimaan eli sukeltamisen kauttakin vois kokeilla.

Älkää ottako stressiä. Varmasti oppii kun on aika :) Osaako sukeltaa? Pääasia kuitenkin ettei pelkää vettä. Kaikki eivät vielä kolmannellakaan osaa. Meillä tyttö 7v oppi vasta koulussa uimaan nyt tässä kuukauden sisällä :)

Kun lapsi ei kerran vettä pelkää niin kokeile kovapohjaisella uimarannalla viedä sen verran syvälle, että jalat ei yllä pohjaan ja olet itse valppaana ottamassa kiinni jos meinaa upota. Tyttöpentuja oon opettanut sillä tapaa, niitä tosin on helppo nostaa uikkarin selkäpuolen olkaimista pintaan. Syvemmällä uiminen on helpompaa, kun ei varpaat ota heti pohjaan. Meillä kaksi on oppinut ensin sukeltamaan ja kolmas uimaan eli sukeltamisen kauttakin vois kokeilla.

Juuri noin me ollaan harjoiteltu. Itsestäni tuntuu että isoin ongelma pojalla on se ettei se osaa käyttää käsiä ja jalkoja yhtäaikaa oikealla tavalla vaan se joko kauhoo vain käsillä tai sitte potkii vain jaloilla ja jos tekeekin molempia niin se jostain syystä ei ole tehokasta, siis ei pääse eteenpäin. Kaipa se sitten tarvii vain lisätreeniä...poika itse on vaan jo epätoivoinen ja on varma ettei ikinä opi uimaan.

[QUOTE="vieras";26264714]Auttasko sellanen lötköpötkö tai pari siinä mahan alla. Eli pysyis sen avulla paremmin pinnalla ja vois harjoitella paremmin niitä käsi- ja jalkaliikkeitä.[/QUOTE]

Niitäkin on kokeiltu käyttää apuna.

Pitääkö lapsi vedessä olemisesta?

Joo siis rakastaa sitä yli kaiken ja kävis vaikka joka päivä uimassa jos olis mahdollisuus. Ei pelkää vettä ollenkaan ja uskaltaa sukeltaa jne mutta ei kertakaikkiaan vaan saa kiinni siitä että mitenkä pitää potkia ja sätkiä että ui niin että pysyy pinnalla ja etenee. On jo monet uimakoulut käynyt mutta ei vaan saa siitä ideasta kiinni ja nyt pojalle on sitte tullut kovat paineet asiasta kun olivat koulusta uimassa ja kaikki muut luokalla osasivat uida. Niillä on vielä yksi uintipäivä edessä ja poika nyt sitte hokee ettei hän halua mennä kun ei hän osaa uida ja muut osaa : /

Jos tuo on se ongelma, niin sitten vaan ahkeraa uimista tarpeeksi syvässä vedessä. Ja uudelleen uimakoulua ja jos jotain apuja käyttää niin sellaisia, jotka ei häiritse niitä liikkeitä (ne selkäkellukkeet, kelluttava uikkari?) Uimassa lähetät vauhtiin ja toinen ottaa vastaan, niin jospa joko kädet tai jalat alkas tulla sen verran automaattiseksi, että toiset ois helpompi harjoitella mukaan. Tai lähetät sukeltamaan, veden alla eteneminen on helpompaa.

Yhteistyössä